met de caravan door de pyreneen

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
tekker

met de caravan door de pyreneen

Bericht door tekker » do 7 apr 2011 13:34

kan iemand mij adviseren of je met een Audi A3 2.0 165pk en een TEC 400DB 1300kg via de tunnel bij Vielha redelijk makkelijk door de Pyreneen kunt komen.
Hoe zit t met;
bochten
stijging
smal/breed
drukte in juni.
Of wordt er een betere route geadviseerd door de Pyreneen?
Dank

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door Fred N » do 7 apr 2011 19:53

Hi tekker welkom op het forum

Ik heb altijd een stelregel, de weg is aangelgd met behulp van een kiepwagen en shovel en asfalteringsmachines.
Dus dan moet een caravan er ook kunnen komen.

Even Google en je komt al een hoop te weten :wink:
caravan trekker

Uit rijsweb
Vielha: Direct na Vielha krijg je een zeer stijl stuk van ong. 10 km. De weg is wel breed en redelijk rustig ondanks dat je ook hier vrachtverkeer kan tegenkomen. Na de tunnel is het zeker de moeite waard om je auto even rechts te parkeren en even omhoog te wandelen, een schitterend uitzicht.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door PMT » vr 8 apr 2011 09:46

Dat zal absoluut geen problemen geven. Wij hebben ooit nog de oude route en tunnel nog zonder problemen gereden en het schijnt zelfs behoorlijk verbeterd te zijn. Kijk eens op YouTube dan heb je vast een indruk over de weg (bochten/breedte e.d.) met diverse filmpjes over aanloop en de tunnel zelf. Ook op caravantrekker zijn enkele antwoorden te vinden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door peter s » vr 8 apr 2011 11:13

Je moet geen haast hebben :wink:
Is ons gelukt met een 1400 BX (75 pk) en 1.000 kg caravan.
Was inderdaad een stuk bij wat flink klom, en neem de tijd veel te zien heel mooi daaro!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door Mstuniek » vr 8 apr 2011 13:04

Sluit me aan bij Fred, zeker met de nieuwe tunnel goed te rijden en veel te zien, misschien zie je wel de schaapskudde aan spaande zijde.
Bielsa is niet aan te raden.
Ronald
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

pd0bao

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door pd0bao » vr 8 apr 2011 14:57

Ronald nog steeds niet aan te raden ? Laatste keer dat ik daar was -1982- was de tunnel alleen overdag geopend, niet verlicht en liepen er koeien in de tunnel die de koelte opzochten.Tevens toen geleerd wat die rode caravannetjes op de kaart betekenden die op de route Aragnouet -Bielsa stonden.Ook nog een klapband gehad maar als je er ,minstens achteraf ,maar om kunt lachen. Begrijp ik je goed dat de route nog steeds moeilik begaanbaar is ? Want het natuurschoon was wel adembenemend in het Park National de Ordesa! Voor de natuurzoeker :aan te bevelen. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door BertvD » vr 8 apr 2011 15:42

2008 de Bielsa tunnel nog gedaan, geen probleem om boven te komen (125 pk en 1350 kg aan de haak maar wel een lage gearing) prachtige route.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door Fred N » vr 8 apr 2011 20:54

beste Jaap - pd0bao
In 18 jaar is er veel veranderd in de wereld ook hier.
Kijk een op onderstand filmpje nu geen koeien maar fietsers knipoog.gif
Op 1,23 komt er zelfs een heel peloton fietsers voorbij. whistle.gif
Film van de tunnel

Met Google maps kan je de route alvast verkennen. thumbup.gif
Klik hier voor de route

Suc 6
Fred

pd0bao

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door pd0bao » vr 8 apr 2011 22:13

Beste Fred ik haakte even in op wat Ronald in de laatste zin vermeldde : Bielsa-tunnel niet aan te raden,dus niet de Vielha-tunnel. De Bielsa loopt wat westelijker dan de Vielha-tunnel en ben dus benieuwd of die ook gemoderniseerd is na bijna 30 jaar. Gr.Jaap He Fred laat maar heb hem al gevonden in de rechter rij op jouw film, nog bedankt !!!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: met de caravan door de pyreneen

Bericht door WillyL » za 9 apr 2011 09:56

Tunnel van Bielsa = OK rustige aanloop vanuit Spanje. Franse kant is iets stijler maar zeer goed te doen.
Tunnel van Somport = heel goed te doen met garavan
Col du Portalet heb ik ook reeds met caravan gedaan. De weg is zéér smal aan de Franse kant. Met een caravan van 2.20 m breedt was ik blij dat er toen een vraachtwagenchaufeur reed en niet ikzelf. Die col zou ik dus niet echt aanraden.
Mijns indruk is dat de Spaanse wegen beter en vooral breder zijn dan de Franse. In Frankrijk gaan de aanlooproutes soms door smalle straten in dorpen - opletten daar, maar toch goed doenbaar.
Ik zou sommige verbindingscols (bv Aubisque) niet doen met een caravan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: met de caravan door de pyreneeën - Vielha tunnel

Bericht door Jurgen » wo 18 jan 2012 13:12

We zijn al vaak met de caravan via de Vielha en Bielsa tunnel de Pyreneeën overgestoken maar dat was altijd buiten de winterperiode.
Wel hebben wel ervaring met het rijden in de winter met een grote caravan want we hebben jaren in de winterperiode de Fernpass overgestoken en dat ging ondanks dat er toch nog wel regelmatig sneeuw lag altijd prima.
Nu zijn we voornemens om na 10 februari richting Zuid Spanje te vertrekken en willen eigenlijk weer via de Vielha tunnel rijden.
Even ervan uitgaande dat het op de dag dat we de Pyreneeën oversteken redelijk weer is dan heb ik toch wel de indruk dat het verder prima te doen is of niet?

Nog even een aanvulling, tijdens deze reis rijd ik trouwens met winterbanden.

Iemand ervaring of toch nog aanbevelingen?

Jürgen
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Routes”