Truma Saphir Compact

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
vcno1

Truma Saphir Compact

Bericht door vcno1 » zo 27 jun 2010 22:18

Ik heb het e.e.a. uitgezocht en gelezen op dit forum en ik heb in tegenstelling tot mijn eerste keuze (Dometic B2200) toch maar besloten om een Truma Saphir Compact aan te schaffen. Hoofdreden is het geluid (ik wil graag niemand tot last zijn op de camping). Ik lees veel ervaringen over de dak systemen maar echte gebruikers ervaringen over de Truma kan ik niet vinden.

Is er iemand die deze airco al flink heeft moeten gebruiken (dus 30 graden buiten)?

Alvast bedankt!

(ja dit is mijn eerste bericht hier :wink: )

sprite390

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door sprite390 » ma 28 jun 2010 22:41

ik denk dat je beter de truma comfort kan aanschaffen, aangezien deze meer koelvermogen heeft en meer geschikt is voor de grotere caravans de prijs is ongeveer gelijk.
Zelf heb ik de comfort in een 390 ingebouwd en ben er tevreden mee.
Koelt goed, na ongeveer een uur heeft de truma de ingestelde temp.bereikt,dit bij een temp.buiten van rond de 30 graden.
Buiten hoor je wat gezoem van de compressor maar is zeker niet storend en binnen van de uitblaasopeningen wel heb ik er dempers tussen de buizen gemonteerd.

vcno1

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door vcno1 » zo 4 jul 2010 01:06

Ik heb de Truma Comfort vandag gekocht! ik ga hem op mijn gemak inbouwen en zal hier ook foto`s van maken.

Bedankt voor je reactie!

Natuurlijk zal ik na mijn vakantie laten weten of hij de Italiaanse zon heeft verslagen 8)

klevert

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door klevert » do 15 jul 2010 00:20

Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik ben erg benieuwd of deze onder-de-bank-modellen airco's ook een uitgang naar buiten nodig hebben. Met andere woorden: Moet er ook een slang/gat naar buiten. ZO ja, hoe wordt dat opgelost?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Ab » do 15 jul 2010 00:22

Simpel.. Gaatje boren/zagen. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

klevert

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door klevert » do 15 jul 2010 22:53

dat het simpel is, snap ik wel. maar begrijp ik goed uit jouw antwoord dat er dus inderdaad een uitvoer naar buiten nodig is, of is dat niet nodig?

Huisopwielen

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Huisopwielen » vr 16 jul 2010 09:32

In de handleiding vind je er meer over: http://www.truma.com/_anweisungen/Truma ... aphir.html

Er is een opening in de bodem voor aan- en afvoer nodig.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Stoekie » vr 16 jul 2010 14:45

Inderdaad, er is zowel een aanvoer als een uitvoer nodig voor de benodigde lucht en tevens een condensafvoer (buisje/slangetje) door de bodem van de caravan.... btw.... ik heb geen Saphir Compact maar een frostair.... idee blijft hetzelfde.
Bijlagen
airco1a.JPG
airco1a.JPG (35.19 KiB) 6638 keer bekeken
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Blondi

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Blondi » di 20 jul 2010 14:18

Heb altijd tevreden geweest over mijn airco truma compact en heeft zijn werk altijd goed verricht.
Maar dit jaar in italie aan gardameer staat mijn caravan 5.10m in de zon opgesteld en meet buiten de caravan 45graden mensen dat was warm whistle.gif mrgreen.gif zucht.gif zucht.gif ,
en de airco krijg de temperatuur niet lager dan 37graden in de caravan was me dat een tegenvaller,vertel er ook bij dat de filters pas gekuist waren dus daar kan het niet aan liggen.
Zo zie je maar dat het toch oppassen is met de aankoop,normaal moet ik zeggen dat mijn airco te zwak is om mijn caravan te koelen

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Technichien » di 20 jul 2010 17:07

Er zit een gaten mal bij de Truma aircos. Wij hebben overigens niet weer een -Truma- airco genomen. De beloofde temperatuurverlaging van 16 graden tov. de buitentemperatuur nooit kunnen halen. Ook valt het geluidsniveau vanonder de de caravan, ook met de geluiddemper(s)-uitblaasopening koelcompressor en inlaat voor idem, tegen. Als je buiten voor de caravan zit.
Eea. weegt voor ONS niet op, MOMENTEEL weer in een airco te investeren.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
dms2992
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 20:18
Locatie: Barendrecht

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door dms2992 » di 20 jul 2010 21:43

Ik heb zelf de truma comfort in de bank geplaatst.
Een slang bij de rondzit, een slang onder keukenblok en slang in onze slaapruimte.
Het was wel wat werk, maar het voldoet perfect.

En een ander voordeel had ik, het was bijna een nadeel, dat de aan en afvoer worden gescheiden door het frame van de uitdraaipoot.
Dus op deze manier zuigt de airco ook niet, de net uitgeblazen lucht, weer naar binnen.
Dit laatste is dus heel belangrijk, anders werkt het systeem niet naar behoren.

Succes ermee.

GR
Passat variant, 2015, 125kW, HOBBY DE EXCELLENT 540UFE, UNICO BOLOGNA 320, TRUMA SE mover, TRUMA Comfort airco, tempo 100.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Stoekie » di 20 jul 2010 21:46

Blondi schreef:en de airco krijg de temperatuur niet lager dan 37graden in de caravan was me dat een tegenvaller
Technichien schreef:De beloofde temperatuurverlaging van 16 graden tov. de buitentemperatuur nooit kunnen halen.
Die ervaring is mij (gelukkig) onbekend.
Onze Frostair (da's volgens mij een van de eerste serie bank-airco's met zo'n metalen omkasting) doet z'n werk meer dan goed en we zijn er zeer tevreden over.
We hebben ook wel eens pal in de felle zon gestaan (1x Spanje en 1x Kroatië) maar kregen het binnen gewoon gekoeld tot een aangename temperatuur (volgens mij stond ie bij ons altijd op een graad of 24).
Wel hebben wij altijd de rollo's naar beneden en alle dakluiken geblindeerd.
Nee, je hoort ons niet klagen.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Ab » wo 21 jul 2010 00:06

vcno1 schreef:Ik heb het e.e.a. uitgezocht en gelezen op dit forum en ik heb in tegenstelling tot mijn eerste keuze (Dometic B2200) toch maar besloten om een Truma Saphir Compact aan te schaffen. Hoofdreden is het geluid (ik wil graag niemand tot last zijn op de camping).
Wij hebben een B2200.
We staan nu in Kroatie, en hij staat dag en nacht aan.
Het geluid ? Ik ben wel eens binnen gaan luisteren of ie het eigenlijk nog wel deed... :lol:

Binnentemperatuur is constant 20 graden.
'
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Blondi

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Blondi » wo 21 jul 2010 11:16

Ga mijn probleem, van niet hard genoeg koelen toch voor leggen aan de dealer.
Die truma compact heeft wel 2000€ gekost dus wil dan toch wel weten hoe dat komt.
Ik dacht dat de airco truma compact voor caravans tot 5.5 m was dus.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Technichien » wo 21 jul 2010 12:49

Dat dacht ik ook. Onze zat in onze vorige caravan. Een TEC weltbummler 510 HTE.
Koelcapaciteit niet voldoende. En te veel lawaai zowel van de uitstroom openingen in het interieur als ook van onder de caravan. Misschien jammer dat we niet slechthorend zijn.............................
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Blondi

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Blondi » wo 21 jul 2010 16:49

Nu dat ik er aan denk, heb voor het lawaai aan het einde van de airco buizen binnen in de caravan een nijlon kous gedaan voor het geluid te dempen, dat zou ook een rol kunne spelen dat ik daar mee de koude luchtstroom tegen hou.
Dus dat ga ik effe rechtzetten voor ik met klachten ga bij de dealer

Gebruikersavatar
Pantagifro
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 19 mei 2008 19:10
Locatie: Enschede

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Pantagifro » zo 25 jul 2010 23:27

Voor een caravan met een opbouw van 5,10 m is de compact te klein deze is tot 5,10 m dus ik zou minstens de comfort nemen gebruik hem zelf nu 2 jaar en in de caravan is het (als je dat wilt) te vergelijken met een koelkast ook met 36 graden n Italie. Wat het geluid betreft heb zelf een demper onder de caravan zitten en stond te kletsen met een buur die klaagde over het geluid van aircos we stonden naast e caravan en pas toen ik hem vertelde dat er een airco in zat hoorde hij hem pas, Dus goed in (laten) bouwen is de enige raad kun je rustig thumbup.gif voor de wagen zitten.
KIA CARENS 2.0 GDI

PhilipH

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door PhilipH » ma 26 jul 2010 10:41

Is zo een demper op de uitlaat standaard of heb je deze zelf gemaakt. Kun je misschien een foto hiervan posten.

Ik twijfel zelf om een compact aan te schaffen of een caravan van 4,6 mtr.

Ik ben ook geinterreseerd of na het verwijderen van de kousen de airco wel voldoet in Italie Gardameer weer ik trouwens net vandaan kom :-)

pd0bao

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door pd0bao » ma 26 jul 2010 11:05

Na het verwijderen van kousen frist de boel meestal wel wat op ! Goed gevonden van Blondi.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Technichien » ma 26 jul 2010 12:47

Natuurlijk hadden wij een comfort uitvoering met geluiddempers in de koude luchtstrangen. En 2 geluiddemperkasten onder de caravan. Alles ingebouwd conform de eisen van Truma. maar toch helaas niet het gewenste resultaat. scratch.gif

Voor alle specificaties, uitvoeringen etc. kijk bij http://WWW.truma.com.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

vcno1

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door vcno1 » di 27 jul 2010 23:46

Beste mensen, hij zit erin hoor (als je op onderstaande link klikt kun je zien hoe ik het gedaan heb)

http://picasaweb.google.com/sjustinschl ... 0482792946

En een plaatje van het eindresultaat

Afbeelding

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door Technichien » wo 28 jul 2010 07:24

Re.: voorgaande foto.
De gekoelde lucht dient zo hoog - en zo ver - mogelijk van de lucht inlaat van de airco unit in de caravan uitgeblazen te worden. Zoals de foto toont zal dit nooit goed werken.............................. NIET over de vloer. Ook zie ik niet de geluidfilters in de koude luchtstrangen -te veel herrie-.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

vcno1

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door vcno1 » wo 28 jul 2010 08:31

Er zijn verschillende manieren om de airo te installeren. Ik heb de ECO manier genomen omdat er zoveel lucht uit de airco komt dat dit niet echt nodig is. Het geluid in de caravan val reuze mee dus wat mij betreft is dat ook overbodig. Zie in onderstaande plaatjes de mogelijkheden zoals Truma deze in de handleidingen heeft gezet (ik neem aan dat het dan werkt):

Bij het eerste plaatje zie je ook dat de koude lucht van onder de caravan komt. Het rooster op de airco is voor de zuivering van de lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik in de 35 graden heb gestaan weet ik of het echt goed heeft gewerkt maar daar kan ik nu nog niks van zeggen (ik zal dit zeker nog laten weten). Ik wel andere mensen gesproken die hebben aangegeven dat deze ECO manier prima werkt.

willemjan

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door willemjan » wo 28 jul 2010 08:42

Wat ben je ongeveer aan totale kosten kwijt voor de Truma Comfort plus installatie?

Mvrgr.Willemjan

vcno1

Re: Truma Saphir Compact

Bericht door vcno1 » wo 28 jul 2010 09:22

Ik was net geen 1.000 euro kwijt voor de aanschaf (inclusief buizen etc). De inbouw heb ik zelf gedaan (ik ben helemaal niet handig) en dit duurde 3 uur, maar dat had vooral te maken met het uitmeten of ik geen leiding zou doorzagen en het verplaatsen van de electronica van de mover.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”