In Amerika snappen ze dat wat beter dan hier, niet helemaal achteraan, maar wel ver naar achteren, ook die combi's kunnen scharen, dat weet jij ook
Lucas schreef: ↑za 21 feb 2026 22:35
Micky schreef: ↑za 21 feb 2026 16:34
Wanneer heb je deze zijwaartse krachten dan? volgens mij alleen bij zware windstoten en als je caravan slingert (dus slecht beladen is).
Slecht beladen zijn zorgt op zichzelf in principe niet voor slingeren, maar kan wel een rol spelen in de grootte van de zijwaartse krachten. Hoe meer gewicht op het stuk achter de as (= slecht beladen) en ook: hoe langer dat stuk is, hoe groter de krachten zijn die op de koppeling en op het trekkende voertuig gaan werken. De as werkt daarbij als een soort draaipunt van een hefboom. Alle extra gewicht dat achter de as wordt geplaatst vergroot het moment, maar ook een "langere arm" vergroot het moment. Mede daarom zijn fietsen achterop de caravan ook vaak een ernstige aantasting van de stabiliteit. Zo zie ik het, maar schiet er gerust op. Mijn natuurkundejaren voelen inmiddels als een ver en grijs verleden
Die zijwaartse krachten heb je overigens ook al op een slecht wegdek, bij stuurcorrecties of bij van die hard en voor je gevoel nèt te dicht langs je caravan inhalende (meestal witte) busjes. Maar meestal en bij goed op elkaar afgestemde combi's merk je daar weinig tot niets van.
Bedankt voor deze uitleg, ik ben 52 en kampeer 52 jaar met de caravan

elke caravan die gaat slingeren rijdt boven de kritische snelheid van de combi, had jij hem beter beladen, dan lag deze snelheid hoger

Het komt altijd terug op verkeerd (te slecht) beladen
Rechts ben ik, links mijn grote broer, op de achtergrond de combi van onze ouders en die van hun vrienden

75% deden ze niet aan, dat bestond nog niet

Ps. de verhouding hoofd en lichaam is inmiddels wat omgekeerd..