75%-regel advies ANWB

RDDR

Re: 75%-regel advies ANWB

Bericht door RDDR » wo 11 feb 2026 11:07

Ab schreef:
wo 11 feb 2026 09:33
Om nog maar eens een regel te spuien over beladen..
Eentje die echt helpt.

1. De auto zo zwaar mogelijk.
2. De caravan zo licht mogelijk.
3. De kogeldruk zo hoog mogelijk.
Precies dit.
Natuurlijk kan iedereen er van alles bij halen zoals fietsendragers achterop en wat al niet meer zij.
Wij hebben zelf ervaring met een Knaus Sport 460EU achter een BMW 1 serie en nu een Eriba Touring achter een BMW 5 serie. En dat laatste rijdt aanzienlijk prettiger.
Beiden zonder fietsen, beiden met goede belading.

Zo'n 75% regel is slechts een richting. Maar een lichte caravan achter een zware auto is gewoon stabieler dan een zware caravan achter een lichte auto, zolang je de overige variabelen min of meer gelijk houdt.
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 11 feb 2026 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Feeling 442 (2026)

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » wo 11 feb 2026 11:49

Ab schreef:
wo 11 feb 2026 09:33
Om nog maar eens een regel te spuien over beladen..
Eentje die echt helpt.

1. De auto zo zwaar mogelijk.
2. De caravan zo licht mogelijk.
3. De kogeldruk zo hoog mogelijk.
En het liefst geen fiets(en) achter op de caravan. En kan dat niet anders moet je de rijstijl hier op aanpassen.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » wo 11 feb 2026 12:07

Ja, maar ook hier weer de begrenzing van de vuistregel: met die loodzware EV's, zware e-bike, en ouder wordende kampeerders zal dit wel een trend worden: 80 kg massa achterop de caravan.

De caravans zullen daarop aangepast worden evenals de dragers ( met lift mechanismen enz enz).
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.

Micky

Bericht door Micky » wo 11 feb 2026 12:26

dieseltijger schreef:
wo 11 feb 2026 08:54
[re.gif] [re.gif] Hoezo "er mee leven"?
het zijn je eigen woorden waar ik op reageer... vergeten? mrgreen.gif
dieseltijger schreef:
wo 11 feb 2026 00:17
Kunnen we hier niet gewoon leven met een ietwat willekeurig gekozen vuistregel?
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t met een Kip KG-45 TLB

Micky

Bericht door Micky » wo 11 feb 2026 12:32

Gerrie schreef:
wo 11 feb 2026 10:26

Micky, had jij zelf ook niet een mindere ervaring met een skoda die je tijdelijk had.
Nee, dat heb ik zeker niet, het is de enige auto die met de caravan ooit is gaan slingeren bergaf in een bocht tijdens het inhalen van een vrachtwagen en dat ging juist om het slappe onderstel (niet ivm doorhangen trouwens), dezelfde auto die ik ervoor had wel met sportonderstel reed superstrak, en ik rij dan 115km/h he doorgaans. dus met 90 zou dat nooit gebeurd zijn mrgreen.gif

Lucas

Bericht door Lucas » do 12 feb 2026 12:19

Ab schreef:
di 10 feb 2026 10:40
Ik snap het advies van de ANWB echter wel.
Er rijden heel veel mensen in Nederland rond, die totaal geen gevoel voor autorijden hebben.
Laat staan met iets aan de trekhaak.
Dat worden er steeds meer lijkt het.
Vanuit dat oogpunt is het een heel verstandig advies.
Dat is het ook precies. En dat is waar de ANWB voor staat, dus dat advies opvolgen is prima en wijk je ervan af en je weet waar je mee bezig bent: ook prima thumbup.gif
Probleem met zware caravans zit hem ook de lengte in combinatie met het gewicht, het rijden met een relatief korte maar zwaardere aanhanger (tandemasser van 4 meter bv.) kan comfortabeler en veiliger zijn dan het rijden met een lange, minder zware sleurhut.
Micky schreef:
wo 11 feb 2026 08:22
[re.gif] Waarom zou ik moeten leven met een onnodige en achterhaalde regel scratch.gif
Ah joh, geen zorg. Het is geen regel en het gaat niet over jou knipoog.gif

Micky

Bericht door Micky » do 12 feb 2026 12:32

[re.gif]

ik weet dat het geen regel is en had misschien woordje vuist ervoor kunnen zetten, dan was het een letterlijke quote geweest van Diesel, want daar reageerde ik op, het was een vraag aan hem, te zien aan: [re.gif] knipoog.gif

eurotrotter

Bericht door eurotrotter » do 12 feb 2026 13:28

Hobby Linka schreef:
zo 8 feb 2026 16:16
[re.gif] [re.gif]

. En na Narbonne kan het best wel stevig waaien, (Mistral) maar dan rij je gewoon wat rustiger.
Geheel o.t, maar in de Languedoc-Roussillon, waar de stad Narbonne zich bevind, waait de CERS of de Tramontane.
De Mistral waait alleen in het Rhonedal. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

VIP

Bericht door VIP » do 12 feb 2026 13:41

Lucas schreef:
do 12 feb 2026 12:19

Probleem met zware caravans zit hem ook de lengte in combinatie met het gewicht, het rijden met een relatief korte maar zwaardere aanhanger (tandemasser van 4 meter bv.) kan comfortabeler en veiliger zijn dan het rijden met een lange, minder zware sleurhut.

Onjuist en ook niet comfortabeler.

Lucas

Bericht door Lucas » do 19 feb 2026 22:33

[re.gif]
Dat is interessant. Verklaar u nader.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » do 19 feb 2026 22:53

Dat kan ik wel even invullen voor VIP.
Een personeelslid van mij reed met mijn 3 meter lange tandemasser.
Vol met vulzand. Verkeerd geladen, gewoon een shovelbak leeggekiept, effe gauw 3 km naar huis, stoepje leggen.
Onderweg in een slinger geraakt, en tegen een boom geklapt.
2 maanden op IC, en het is maar ternauwernood goedgekomen.

Lengte is veel minder belangrijk als een goede belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Lucas

Bericht door Lucas » vr 20 feb 2026 10:36

[re.gif]
Dat is een sterke vorm van anekdotisch bewijs, wat niet wegneemt dat je zeker ook met een korte, zware aanhanger in de problemen kunt raken. De extra stabiliteit van een tandem- t.o.v. een enkelasser moet daarnaast ook niet overdreven worden.

Maar ik schreef dat het rijden met een relatief korte maar zwaardere aanhanger comfortabeler en veiliger kan zijn dan het rijden met een lange, minder zware sleurhut. Hierop zei VIP "onjuist" en dat is erg stellig en wekt nieuwsgierigheid; ik kan dat natuurkundig namelijk niet verklaren. Maar aangezien de uitleg ontbreekt...

Micky

Bericht door Micky » vr 20 feb 2026 10:40

[re.gif]

Afstand assen tot de trekhaak, hoe korter de afstand hoe meer je dat voelt op de trekhaak

Ab
Moderator

Bericht door Ab » vr 20 feb 2026 12:24

Dat gaat zeker op voor schamelwagens.
Ik heb veel met een 7 meter lange gereden.
Beladen: prima.
Leeg: Een draak om mee te rijden.
Zou je totaal niet verwachten eigenlijk. scratch.gif

Ik rij nog wel eens een enkele keer met een 7 metet drieasser. Is niet van mij, maar mag die altijd lenen, en doe er ook af en toe wel eens ritjes mee voor de eigenaren.
Dat rijdt prima. Leeg, of beladen.
Veel fijner als die schamelwagen.

De reis is het doel.

Lucas

Bericht door Lucas » za 21 feb 2026 15:49

Micky schreef:
vr 20 feb 2026 10:40
[re.gif]
Afstand assen tot de trekhaak, hoe korter de afstand hoe meer je dat voelt op de trekhaak
Dat volg ik. Maar het gaat bij een lange aanhanger juist om het gewicht ná de as(sen), als we het hebben over stabiliteit. Een lange aanhanger t.o.v. van een korte van hetzelfde gewicht oefent meer zijwaartse krachten uit op het trekkend voertuig, lijkt mij.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » za 21 feb 2026 16:05

Alleen het gewicht achter de as(sen) speelt daarbij een rol.
Alles daarvoor eigenlijk niet.

De reis is het doel.

Micky

Bericht door Micky » za 21 feb 2026 16:34

Lucas schreef:
za 21 feb 2026 15:49
Micky schreef:
vr 20 feb 2026 10:40
[re.gif]
Dat volg ik. Maar het gaat bij een lange aanhanger juist om het gewicht ná de as(sen), als we het hebben over stabiliteit. Een lange aanhanger t.o.v. van een korte van hetzelfde gewicht oefent meer zijwaartse krachten uit op het trekkend voertuig, lijkt mij.
Wanneer heb je deze zijwaartse krachten dan? volgens mij alleen bij zware windstoten en als je caravan slingert (dus slecht beladen is).

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » za 21 feb 2026 18:08

In dat laatste geval is een caravan altijd gevaarlijker dan een gewone lage aanhanger.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (404 Pk 640 NM) (2025)

Micky

Bericht door Micky » za 21 feb 2026 19:02

[re.gif]

100% [aschrik.gif] mrgreen.gif

Lucas

Bericht door Lucas » za 21 feb 2026 22:35

Micky schreef:
za 21 feb 2026 16:34
Wanneer heb je deze zijwaartse krachten dan? volgens mij alleen bij zware windstoten en als je caravan slingert (dus slecht beladen is).
Slecht beladen zijn zorgt op zichzelf in principe niet voor slingeren, maar kan wel een rol spelen in de grootte van de zijwaartse krachten. Hoe meer gewicht op het stuk achter de as (= slecht beladen) en ook: hoe langer dat stuk is, hoe groter de krachten zijn die op de koppeling en op het trekkende voertuig gaan werken. De as werkt daarbij als een soort draaipunt van een hefboom. Alle extra gewicht dat achter de as wordt geplaatst vergroot het moment, maar ook een "langere arm" vergroot het moment. Mede daarom zijn fietsen achterop de caravan ook vaak een ernstige aantasting van de stabiliteit. Zo zie ik het, maar schiet er gerust op. Mijn natuurkundejaren voelen inmiddels als een ver en grijs verleden mrgreen.gif

Die zijwaartse krachten heb je overigens ook al op een slecht wegdek, bij stuurcorrecties of bij van die hard en voor je gevoel nèt te dicht langs je caravan inhalende (meestal witte) busjes. Maar meestal en bij goed op elkaar afgestemde combi's merk je daar weinig tot niets van.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » za 21 feb 2026 22:59

Klopt wel zo ongeveer.
Eigenlijk zouden de wielen van een caravan helemaal achteraan moeten zitten.
Stabieler krijg je het niet.

Helaas geeft dat weer wat andere probleempjes. awhoea.gif

De reis is het doel.

Micky

75%-regel advies ANWB

Bericht door Micky » zo 22 feb 2026 00:24

[re.gif]

In Amerika snappen ze dat wat beter dan hier, niet helemaal achteraan, maar wel ver naar achteren, ook die combi's kunnen scharen, dat weet jij ook mrgreen.gif

Lucas schreef:
za 21 feb 2026 22:35
Micky schreef:
za 21 feb 2026 16:34
Slecht beladen zijn zorgt op zichzelf in principe niet voor slingeren, maar kan wel een rol spelen in de grootte van de zijwaartse krachten. Hoe meer gewicht op het stuk achter de as (= slecht beladen) en ook: hoe langer dat stuk is, hoe groter de krachten zijn die op de koppeling en op het trekkende voertuig gaan werken. De as werkt daarbij als een soort draaipunt van een hefboom. Alle extra gewicht dat achter de as wordt geplaatst vergroot het moment, maar ook een "langere arm" vergroot het moment. Mede daarom zijn fietsen achterop de caravan ook vaak een ernstige aantasting van de stabiliteit. Zo zie ik het, maar schiet er gerust op. Mijn natuurkundejaren voelen inmiddels als een ver en grijs verleden mrgreen.gif

Die zijwaartse krachten heb je overigens ook al op een slecht wegdek, bij stuurcorrecties of bij van die hard en voor je gevoel nèt te dicht langs je caravan inhalende (meestal witte) busjes. Maar meestal en bij goed op elkaar afgestemde combi's merk je daar weinig tot niets van.
Bedankt voor deze uitleg, ik ben 52 en kampeer 52 jaar met de caravan awhoea.gif elke caravan die gaat slingeren rijdt boven de kritische snelheid van de combi, had jij hem beter beladen, dan lag deze snelheid hoger knipoog.gif Het komt altijd terug op verkeerd (te slecht) beladen whistle.gif

Rechts ben ik, links mijn grote broer, op de achtergrond de combi van onze ouders en die van hun vrienden mrgreen.gif 75% deden ze niet aan, dat bestond nog niet whistle.gif Ps. de verhouding hoofd en lichaam is inmiddels wat omgekeerd..

Afbeelding

Conradi

Bericht door Conradi » zo 22 feb 2026 08:34

Leuke foto Micky!
En over belading gesproken, jouw ouders reden vast geen 105 km/u :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Lucas

Bericht door Lucas » zo 22 feb 2026 11:28

Foto is prachtig, Micky. Als ik het goed heb trek jij echter al jaren een niet al te zware Kip met stuk-voor-stuk potente trekauto's en dan moet je het al aardig bont maken, wil je onderweg een zweterig bilnaadje krijgen. knipoog.gif
Micky schreef:
zo 22 feb 2026 00:24
elke caravan die gaat slingeren rijdt boven de kritische snelheid van de combi, had jij hem beter beladen, dan lag deze snelheid hoger knipoog.gif Het komt altijd terug op verkeerd (te slecht) beladen whistle.gif
Niet mee eens. Slechte belading kan een rol spelen bij de instabiliteit en ook bij de hoogte van de kritische snelheid, maar er zijn veel meer factoren van belang. De verhouding tussen het trekkend voertuig en de caravan is daarbij van minstens even belangrijk. Iedereen snapt dat je achter een Nissan Micra geen caravan van 9 meter moet hangen, ook al is deze "perfect" beladen. Uiteraard mag dat wettelijk ook niet. Maar wat nog wel verantwoord is, is niet in algemeenheid te bepalen en volledig blindvaren op wat wettelijk is toegestaan is - zoals al gezegd - niet verstandig. Of een combi verantwoord is hangt ook af van de stabiliteit van de trekker (zompig geveerd of ligt als een blok op de weg?) en de dynamiek die (mede daardoor) tussen caravan en auto ontstaat. Goede belading helpt, maar tot op zekere hoogte. Met de 75%-regel (daar begonnen we mee) zit je dan veilig. Naar smaak van sommigen (veel) te veilig, maar het is aan een ieder om daarin de keuze te maken waar hij of zij zich comfortabel bij voelt.

Micky

Bericht door Micky » zo 22 feb 2026 11:38

[re.gif]

Klopt, maar heb wel andere combi's gehad en gereden, heb ook ervaring met deze combi mrgreen.gif
Bijlagen
DD0C5684-9AF2-4BB4-ACDE-DAA8A2C7457C.jpeg
DD0C5684-9AF2-4BB4-ACDE-DAA8A2C7457C.jpeg (637.37 KiB) 862 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”