Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken
Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken
Wat ik niet begrijp is dat mensen hier een linkje voor nodig hebben, dat wil zeggen dat je dus niet de MTM van auto en caravan bij elkaar kunt optellen en dan kun bepalen of dit hoger of lager is dan 3500kg

.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2005).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................
......................Hobby 490 KMF (2022)......................
hahaha, toch zijn er hier steeds mensen die echt niet weten hoe het werkt, ik gelukkig wel, daarom heb ik mijn E nog voor 2013 gehaald, wel ben ik benieuwd hoe zo'n site werkt, vandaar iig de vraag van mijn kant.
@daphne
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t met een Kip KG-45 TLB
Er gaat hierover echt veel onzin in het rond. Ik was recent met een collega hierover in discussie, en die had het over max gewicht van de caravan wat niet zwaarder mocht zijn dan leeggewicht van de auto, dus in zijn beleving was het zo dat als je nu een grote auto had (hij rijdt een VW Caravelle), je dus ook geen BE hoefde te hebben. En om zijn gelijk aan te tonen, liet hij mij een of andere website zien waar dat inderdaad stond. Hij noemde mij eigenwijs toen ik zei dat hij écht geen gelijk had.
Lang verhaal kort; hij heeft nu een afspraak staan om zijn BE rijbewijs te gaan halen.
Maar; er gaat echt veel onzin over dit onderwerp in het rond, terwijl het eigenlijk best eenvoudig is. Ik denk dat dat vooral komt omdat de regeling een paar keer is veranderd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
Paul Vingerhoets
Die regels waren er héėl vroeger
Maat ja er blijft veel op het net hangen wat onzinnig is.
Maat ja er blijft veel op het net hangen wat onzinnig is.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Klopt, maar de info die blijft hangen is doorgaans echt van vroeger, dus voor internet
Hmm was het stukje Max 3500 kg niet mee gekopieerd?Gemineye schreef:![]()
![]()
Er gaat hierover echt veel onzin in het rond. Ik was recent met een collega hierover in discussie, en die had het over max gewicht van de caravan wat niet zwaarder mocht zijn dan leeggewicht van de auto, dus in zijn beleving was het zo dat als je nu een grote auto had (hij rijdt een VW Caravelle), je dus ook geen BE hoefde te hebben. En om zijn gelijk aan te tonen, liet hij mij een of andere website zien waar dat inderdaad stond. Hij noemde mij eigenwijs toen ik zei dat hij écht geen gelijk had.
Lang verhaal kort; hij heeft nu een afspraak staan om zijn BE rijbewijs te gaan halen.![]()
Maar; er gaat echt veel onzin over dit onderwerp in het rond, terwijl het eigenlijk best eenvoudig is. Ik denk dat dat vooral komt omdat de regeling een paar keer is veranderd.
Ook dat hoorde er vroeger bij. Dus ook onder de oude regel had hij E moeten hebben. Het B rijbewijs is alleen maar verruimd door het leeggewicht van de auto te laten vervallen.
Goed dat je eigenwijs was
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
- glennixx
In oktober heb ik het E achter B ook gehaald. Ik kreeg toen halverwege mijn les ochtend een andere instructeur (oudere man) en die vroeg me voor het examen nog wanneer je E achter B nodig had als controle vraag.
Mijn antwoord was niet het correcte volgens hem, hij was er stellig van overtuigd dat ik het bij het verkeerde eind had met onderstaande:
TMM auto + TMM aanhanger > 3500 kg = B achter E.
Gezien dit een half uur voor mijn examen was, besloot ik er verder niet op in te gaan en het te laten.
Uiteindelijk kwam de vraag niet eens op het examen, want je zou bijna gaan twijfelen aan jezelf
Mijn antwoord was niet het correcte volgens hem, hij was er stellig van overtuigd dat ik het bij het verkeerde eind had met onderstaande:
Gezien dit een half uur voor mijn examen was, besloot ik er verder niet op in te gaan en het te laten.
Uiteindelijk kwam de vraag niet eens op het examen, want je zou bijna gaan twijfelen aan jezelf
Mercedes GLE
Hobby Prestige 650 KFU
Het is tenslotte ook E achter B, en niet andersom. De instructeur was wakker 
Een beetje gelijk heeft hij, want met rijbewijs B en een auto van MTM 3500kg mag je een ongeremde aanhanger van mtm 750kg trekken, het geheel is dan 4250kgglennixx schreef: ↑wo 4 feb 2026 08:42In oktober heb ik het E achter B ook gehaald. Ik kreeg toen halverwege mijn les ochtend een andere instructeur (oudere man) en die vroeg me voor het examen nog wanneer je E achter B nodig had als controle vraag.
Uiteindelijk kwam de vraag niet eens op het examen, want je zou bijna gaan twijfelen aan jezelf![]()
- glennixx
gelukkig is het dan weer bewezen; ook een lomperik kan slagen voor de extra categorie op het rijbewijs
Mercedes GLE
Hobby Prestige 650 KFU