Houtrot bodem
Re: Onderkant caravan
Hallo, ik ben Heeko en volkomen nieuw op de caravan forum en heb meteen een vraag.
Ik heb een Knaus Sudwind 485 van 1990. Een erfstuk van wijlen mijn moeder, die graag wilde dat na haar dood de caravan in de familie bleef.
Daarom ben er erg zuinig op en onderhoud de caravan goed. Helaas is toch bij de laatste vochtmeting houtrot geconstateerd op de uiterste
hoeken van de bodemplaat. De monteur zei dat het geen invloed heeft op de draaisteunen, maar dat het vocht was, wat door de jaren heen
in de hoeken van de bodemplaat af gevoerd wordt. Bij regen worden deze hoeken altijd nat, omdat het water door de goot precies bij die hoeken uitkomt.
Nu de vraag: Is er een methode om de houtrot tegen te gaan, door er b.v. iets overheen te smeren? Of juist niet? Is het te vervangen door de stukken eruit te zagen
en nieuw hout terug te plaatsen? Het zijn gedachten waar ik niet goed uitkom. Kortom: wie heeft hier mee te maken gehad, en wat is er tegen gedaan?
Ik heb een Knaus Sudwind 485 van 1990. Een erfstuk van wijlen mijn moeder, die graag wilde dat na haar dood de caravan in de familie bleef.
Daarom ben er erg zuinig op en onderhoud de caravan goed. Helaas is toch bij de laatste vochtmeting houtrot geconstateerd op de uiterste
hoeken van de bodemplaat. De monteur zei dat het geen invloed heeft op de draaisteunen, maar dat het vocht was, wat door de jaren heen
in de hoeken van de bodemplaat af gevoerd wordt. Bij regen worden deze hoeken altijd nat, omdat het water door de goot precies bij die hoeken uitkomt.
Nu de vraag: Is er een methode om de houtrot tegen te gaan, door er b.v. iets overheen te smeren? Of juist niet? Is het te vervangen door de stukken eruit te zagen
en nieuw hout terug te plaatsen? Het zijn gedachten waar ik niet goed uitkom. Kortom: wie heeft hier mee te maken gehad, en wat is er tegen gedaan?
beetje bijzonder verhaal van de monteur, houtrot in de bodem is vocht vanuit de wand, dus wat komt van een lek hogerop, of door het omhoog kruipen van water (capillaire werking), van het lekwater wat over de buiten kant langs de goten naar beneden loopt, in die goot zit een rubberen strip die de schroeven afdekt, deze hoort iets langer door te lopen dan de goot en hangt dan dus los te bungelen, vaak werd die door onwetende mensen afgeknipt of omgebogen en met een spijkertje in de bodem geslagen, funest want zo krijg je dus vocht in de bodem. Ik zou zeker de caravan goed inspecteren met een vochtmeter want bij deze leeftijd treedt er vaker vocht op, staat de caravan altijd buiten (of grotendeels)? Dat verwacht ik wel.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t met een Kip KG-45 TLB
Graag een eigen topic over dit onderwerp starten.
Frans
Frans
Houtrot bodem
Bedankt deze was er door geslipt
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Re: Houtrot bodem
Naast een tekorte bies enof allerlei lekkages via wand of dak, kunnen ook bepaalde types bumpers de oorzaak zijn.
viewtopic.php?t=42310&hilit=bumper#p786584
Frans
viewtopic.php?t=42310&hilit=bumper#p786584
Frans
Hallo Heeko.
Ik had ook een Sudwind 485, maar eentje uit 1987.
Ook daar was vochtschade geconstateerd in 2010, in de beide achterhoeken.
Er waren meerdere oorzaken van deze vochtschade.
1e: de bies in het alu profiel was te kort afgeknipt in de fabriek waardoor (door de capilaire werking) het regenwater aan de bodem bleef hangen.
2e: verouderde kit die niet meer goed waterdacht was.
3e: lekkage bij de rangeer handgrepen.
De vochtschade was bij ons toen de hele hoekpunten, dus zij-achter-onderkant
Wij hebben toen de caravan verkocht.
Niet alleen dat de reparatie ingrijpend zou worden maar we wilden ook wel eens wat nieuws na 23 jaar.
Ik had ook een Sudwind 485, maar eentje uit 1987.
Ook daar was vochtschade geconstateerd in 2010, in de beide achterhoeken.
Er waren meerdere oorzaken van deze vochtschade.
1e: de bies in het alu profiel was te kort afgeknipt in de fabriek waardoor (door de capilaire werking) het regenwater aan de bodem bleef hangen.
2e: verouderde kit die niet meer goed waterdacht was.
3e: lekkage bij de rangeer handgrepen.
De vochtschade was bij ons toen de hele hoekpunten, dus zij-achter-onderkant
Wij hebben toen de caravan verkocht.
Niet alleen dat de reparatie ingrijpend zou worden maar we wilden ook wel eens wat nieuws na 23 jaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Excuus beste mensen voor mijn late reactie!! En ook dank voor het meedenken. Micky, om even terug te komen op je reactie over stalling, de caravan staat altijd binnen juist vanwege de leeftijd wil ik dat dat oude Bessie niet meer aandoen om het buiten te laten staan.
Hooguit dat ik de caravan in het voorjaar pak voor een week en verder in de zomer drie weken. Persoonlijk denk ik dat dit een proces is van vele jaren.
Een nieuw caravan kopen? Tja, ik hoop dit jaar 69 jaar te worden en mijn vrouw heeft helemaal niets met caravans, dus ga ik met mijn broer en schoonzus op vakantie, ver een gelukkig huwelijk hoor na 44 jaar...Dus ik zit in dubio wat te doen. Maar uit jullie reacties begrijp ik wel, is het niet een twee drie opgelost.
Hooguit dat ik de caravan in het voorjaar pak voor een week en verder in de zomer drie weken. Persoonlijk denk ik dat dit een proces is van vele jaren.
Een nieuw caravan kopen? Tja, ik hoop dit jaar 69 jaar te worden en mijn vrouw heeft helemaal niets met caravans, dus ga ik met mijn broer en schoonzus op vakantie, ver een gelukkig huwelijk hoor na 44 jaar...Dus ik zit in dubio wat te doen. Maar uit jullie reacties begrijp ik wel, is het niet een twee drie opgelost.
Dat niet, maar het is ook weer geen raket technologie.
Een stukje eruit zagen, en er weer een nieuw stuk inlijmen is best een leuk klusje, wat ook veel voldoening geeft. Met epoxy wordt het ook weer net zo sterk of zelfs sterker dan het origineel.
Als je het goed aanpakt, is her ook maar hooguit een halve dag werk.
Een stukje eruit zagen, en er weer een nieuw stuk inlijmen is best een leuk klusje, wat ook veel voldoening geeft. Met epoxy wordt het ook weer net zo sterk of zelfs sterker dan het origineel.
Als je het goed aanpakt, is her ook maar hooguit een halve dag werk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Bedankt voor je info, blij te horen dat het gerepareerd kan worden. Beetje flauw van de dealer om te stellen dat het onmogelijk zou zijn de hoeken eruit te zagen en te repareren. Maar ja, zij willen nieuwe caravan verkopen en dat begrijp ik ook wel weer.
Allemaal bedankt voor de reacties. Toppie.
Allemaal bedankt voor de reacties. Toppie.
Zoek even op dit forum .
Er staan genoeg verslagen met foto's met verrotte bodems en/of wanden.
Niet bang zijn..een caravan is maar iets heel simpels. Gewoon een doos met wielen.
Daar kan je van alles uitzagen en er weer opnieuw inlijmen.
De bodem is daarbij veruit het makkelijkst.
De wanden gaat ook prima, de buitenkant rot nooit.
Alles wat daarbinnen zit is vrij eenvoudig te vervangen.
Houtwerk in dezelfde kleur en motief is ook gewoon te koop in veel gevallen.
Er staan genoeg verslagen met foto's met verrotte bodems en/of wanden.
Niet bang zijn..een caravan is maar iets heel simpels. Gewoon een doos met wielen.
Daar kan je van alles uitzagen en er weer opnieuw inlijmen.
De bodem is daarbij veruit het makkelijkst.
De wanden gaat ook prima, de buitenkant rot nooit.
Alles wat daarbinnen zit is vrij eenvoudig te vervangen.
Houtwerk in dezelfde kleur en motief is ook gewoon te koop in veel gevallen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.