keukenmengkraan vervangen Fendt Tendenza 650

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gps68
Contacteer:

keukenmengkraan vervangen Fendt Tendenza 650

Bericht door Gps68 » wo 21 jan 2026 15:35

Goedemiddag allemaal,
Dit weekend ontdekte ik dat de keukenmengkraan in onze caravan niet alleen water uit de tuit laat komen, maar ook vrolijk staat te druppelen in de besteklade eronder. Warm of koud, het maakt ‘m allemaal niet uit 😅

Na even overleg met het onderhoudsbedrijf (dat helaas niet bepaald om de hoek zit) heb ik besloten dit varkentje zelf maar te wassen. Alleen: ik zit nu thuis en de caravan staat ergens prachtig midden in het land (Vierhouten), dus even heen en weer naar het schuurtje voor gereedschap of advies zit er niet in.

Op advies van het onderhoudsbedrijf uit Tubbergen heb ik inmiddels dezelfde kraan besteld bij Obelink. Ik ben geen volleerd klusser, maar een schroef in de muur draaien en een bout losmaken lukt meestal wel. En ja… ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan 😉

Ik snap ongeveer hoe de kraan vastzit, maar om erbij te komen wil ik eerst de twee lades onder de spoelbak eruit halen. Weet iemand of dat gewoon het “klassieke” systeem is waarbij je de lade een paar centimeter optilt en dan uit de rails trekt? Of zit dat in caravans net anders? Een filmpje of visuele uitleg zou helemaal top zijn!
En nog een tweede vraag: is het slim om gastape (teflontape) te gebruiken op het schroefdraad voor een goede afdichting?
Ben benieuwd wat de ervaren klussers hier ervan vinden.

Alvast bedankt!
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

Ab
Moderator

Re: keukenmengkraan vervangen Fendt Tendenza 650

Bericht door Ab » wo 21 jan 2026 16:17

De lade's kunnen wat anders zijn. Ik kan me het nog vaag herinneren dat ik bij mijn laatste Fendt er een paar schroefjes uit moest draaien. Maar dat wijst zich vanzelf.
Ik had het ook nog nooit gedaan, dus wist zeker dat ik het kon. mrgreen.gif Goede instelling.
Teflon tape kan. Hoeft waarschijnlijk niet, vlgs mij zitten er rubbers in de aansluitingen.
Succes, maak je geen zorgen, het is maar gewoon een kraan.
Zelfs ik kon het. Dat kwam omdat ik het nooit gedaan had. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Chris

Bericht door Chris » wo 21 jan 2026 19:43

Welke kraan heb je nu besteld?
Want veel kranen hebben een soort van snel sluiting voor de koud en warm water aanvoer.
Teflon tape is bij mijn weten niet in gebruik bij caravans, een caravankraan is ook een totaal ander ding dan een huis-tuin en keukenkraan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gps68
Contacteer:

Bericht door Gps68 » wo 21 jan 2026 22:50

Chris schreef:
wo 21 jan 2026 19:43
Welke kraan heb je nu besteld?
Ik heb besteld:

Comet Florenz Finger mengkraan
Art.nr.: 467126

Dit zou dezelfde moeten zijn als de originele. Dat van dat teflon tape lijkt me (achteraf) ook logisch de druk is maar zeer beperkt die wordt opgebouwd. Ik kan me voorstellen dat een redelijk goede verbinding volstaat als waterdichte afsluiting.
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

Chris

Bericht door Chris » wo 21 jan 2026 22:59

Ik ga nog verder zoeken, kan de nu gevonden foto's niet helemaal zien zoals/wat ik hoopte.
Maar teflon tape is hier totaal niet aan de orde.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

WillyL

Bericht door WillyL » vr 23 jan 2026 14:32

Ik ben even niet thuis om het rustig op te zoeken.
Ik heb ooit een topic gemaakt met wat foto's van een herstelling van een kraan. Misschien met de zoekfunctie dat even opsnorren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3409

WillyL

Bericht door WillyL » vr 23 jan 2026 14:54

Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3409

Gps68
Contacteer:

Bericht door Gps68 » di 10 feb 2026 10:26

Goedemorgen,

Hij zit er in!

Mijn werk wijze was:
Lade's leeghalen
Lade's er uit - Dat betekent in mijn geval zo'n 10 cm open trekken. Dan komt de vergrendeling van de lade bij het "open" stuk en wip je ze er zo uit. Ik heb op mijn rug eronder gelegen dan heb je prima zicht.
De draadjes van de microswitch losmaken: Kleuren waren wat verwarrend dus een foto vantevoren is een goed idee. (zwart bij groen en bruin bij rood)
Bij Fendt heeft men bedacht dat het een heel goed idee is om 1-malige slangenklemmen te gebruikten. Met een gepaste hoeveelheid geweld en een blikschaar heb ik ze op gepaste wijze gedemonteerd. (lees gesloopt)
Dan de grote truc met de föhn: De slangen aan de caravanzijde goed verwarmen zodat de tuutjes van de kraan gemakkelijk uit de slang komen.
Toen de borgring losdraaien en de kraan verwijderen. In mijn geval kwam er ook een verstevigingsplaatje van de spoelbak mee. Lijm was verdroogd en had geen kleefkracht meer.
Toen maar even naar de winkel. De afdeling inkoop had buiten de slangenklemmen gerekend en het losse plaatje.. Dus met lijm en 2 plaatjes weer terug naar de caravan. En toen alles weer gemonteerd (wederom met behulp van de föhn). Volgend weekend de moeren even natrekken en de boel weer terugplaatsen en inrichten. Al met al prima te doen voor een niet klusser.

Dank voor de adviezen.

Geert

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » di 10 feb 2026 10:43

[re.gif]

Mooi dat het gelukt is.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 10 feb 2026 11:02

Kon ook niet anders toch ?
Als je het nog nooit gedaan hebt weet je toch zeker dat je het kunt. awhoea.gif

De reis is het doel.

Zonneke

Bericht door Zonneke » di 10 feb 2026 11:11

Zijn inderdaad rot klemmetjes, zeker wanneer je geen deftige kniptang in huis hebt.
Ik vervang ze daarna altijd door gewone slangklemmen, dat half minuutje langer om het vast te draaien is dan ook geen extra kost voor de DHZ'er. :wink:
**** Camper LMC V643 65 Years Edition ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

Afbeelding

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 10 feb 2026 11:33

Ik vind het juist heel fijne slangklemmen.
Gebruik ze ook al jaaaren..ook vroeger in mijn werkzame leven heel veel.
2 soorten, 2-oor en 1-oor klemmen.
Het werkt professioneel af, de 1-oor klemmen zijn perfect voor nauwe hoekjes.
Het werkt ook sneller. Knijpen en klaar.
Het loshalen gaat ook sneller. Gewoon doorknippen.

Je hebt wel een setje goede (deftige knipoog.gif ) tangen nodig inderdaad, dat kan een nadeel zijn.

De reis is het doel.

Gps68
Contacteer:

Bericht door Gps68 » di 10 feb 2026 14:42

Mijn werkzame leven bestaat uit het kiezen van het juiste lettertype meer dan goede tangetjes enzo. Als goed calvinist nog een waarschuwing tot slot: Die slangeklemmetjes zijn essentieel maar ze zijn van een andere maat dan de standaard waterleidingen in huis. Wellicht overbodig maar ze waren zeker niet zomaar overal verkrijgbaar

Plaats reactie

Terug naar “Water”