Thuis parkeren zonder steun kunnen uitdraaien

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
PD

Re: Thuis parkeren zonder steun kunnen uitdraaien

Bericht door PD » zo 18 jan 2026 08:53

Gramser schreef:
zo 18 jan 2026 07:18
Het forum ten voeten uit, is toch ook wel weer leuk om te lezen 😉. Je kunt niet zeggen dat er niet wordt meegedacht!
Psies !
Bovendien mag comfort/gebruiksgemak ook best iets kosten.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 18 jan 2026 08:55

De kracht van de eenvoud - die neuswiel variant.

En voor sommigen het excuus om een leveller te laten installeren, om er achter te komen dat het best wel lekker is in andere situaties. (Zo ben ik aan mijn mover gekomen dankzij een oprit in combinatie met een smalle straat: de vrouw was sceptisch - maar waardeert het inmiddels).
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.

deusjevo

Bericht door deusjevo » zo 18 jan 2026 10:42

[re.gif]

Precies, je hoeft niet altijd met een kanon op een vlieg te schieten.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

RDDR

Bericht door RDDR » zo 18 jan 2026 10:56

Wat een berg reacties even snel (zonder te gaan quoten) de meest logische versies:

Alko Up4 / Enduro Autosteady / E&P
Inderdaad te veel van het goede om dit probleem op te lossen. Toch zijn we zeer gecharmeerd van UP4 / Autosteady (E&P zie ik onvoldoende meerwaarde van in) om andere redenen. Zat eerst in onze offerte, maar we zitten te krap in gewicht in verband met BE grens. Dus niet genomen in verband met gewicht. Zal op termijn wel komen als de auto wordt vervangen door een EV. Zijn daarom nu beide bezig met BE, maar willen zo lang het kan een B combinatie houden ivm de hogere toegestane snelheden in Belgje en Frankrijk.

Andersom parkeren
Carport is iets korter dan de totale lengte van de caravan, nu steekt wat dissel eronder uit, bij andersom parkeren een stuk achterkant. Niet wenselijk dus.

Neuswiel moethde
Simpel en doeltreffend! Nogmaals dank voor deze extreem simpele optie en gaan we zo doen.

Gat in schutting
Grappig genoeg hebben we hier ook zelf aan gedacht. De schutting is de grens tussen voor- en achtertuin. Oftewel: de andere kant is ook van ons. Nadeel is dat je vrij exact voor het gat moet parkeren en een vrij lange zwengel opzet stuk nodig hebt voor de boormachine. Gaan we dus maar niet doen, gezien er betere opties zijn.

Haakse ratel
Dit is een tweede optie die we overwegen. Even kijken als we de hut hebben hoever de steunen vanaf de zijkant zitten. Dit zou namelijk in zijn geheel, ook op een camping wel eens makkelijker kunnen zijn dan het accuboor met opzetstuk. Een Makita haakse ratel kost niet veel, is altijd handig en ik heb LXT accu's in overvloed.

Oftewel: als het ook op de camping handiger is wordt de haakse ratel op accu en anders op de camping een accuboor en thuis de truc met het neuswiel.
Overigens worden zowel de simpele, luxere als enigszins absurde opties gewaardeerd. knipoog.gif
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)

willianv

Bericht door willianv » zo 18 jan 2026 12:36

Jan van Vijven schreef:
zo 18 jan 2026 07:31

Waarom verbazen? Ook andermans oplossing kan slim en goedkoop zijn.
Natuurlijk zijn er meerdere oplossingen en misschien nog wel beter en luxer ook.

Maar als men spreekt over Enduro Autosteady of een E&P systeem dan vind IK dit in ieder geval niet meer goedkoop te noemen…

Wat mij betreft schiet dit zijn doel dan ook voorbij om voor dit probleem een levelsysteem te nemen…

Neemt niet weg dat een levelsysteem uitermate veel comfort geeft, we hadden een E&P op onze laatste camper. Echt heerlijk.
Hobby 560 WFU prestige getrokken door een BMW X5 45e.

RDDR

Bericht door RDDR » ma 19 jan 2026 08:25

[re.gif]
Goedkoop is voor (als TS) ook veel minder een eis. Het moet in verhouding staan met het probleem wat je oplost. Alleen voor dit op te lossen Up4 of Autosteady te kopen zou inderdaad weggegooid geld zijn. Als tip hier vind ik het echter best kunnen, wellicht ziet iemand de gehele meerwaarde van zo'n systeem in en is dit de druppel.
Zoals gezegd: helaas zit ik een beetje klem rondom BE gewicht, anders had ik direct Autosteady erop laten zetten voor aflevering.

Voor puur het ene pootje een paar keer per jaar zijn er in dit topic ook voldoende gratis of redelijk goedkope oplossingen geboden. Ik ben in ieder geval goed geholpen en wellicht eindig ik met een Makita haakse ratel, waar ik zelf nooit opgekomen was.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)

Daphne
Erelid

Thuis parkeren zonder steun kunnen uitdraaien

Bericht door Daphne » ma 19 jan 2026 08:40

Om je nieuwe caravan achterover te laten kantelen moet je goed je best doen. Dat red je dat niet met het loopgedeelte van de caravan. Je zult dan echt achter op het bed moeten klimmen. Sta je in de V van het bed, dan gebeurt er niets.
Ik zou het testen met iemand bij de dissel en de ander gaat de caravan in. Dan eens kijken wat het kantelpunt is.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442

VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026

RDDR

Bericht door RDDR » ma 19 jan 2026 10:30

[re.gif]
Weet ik en toch.... loop ik dat risico liever niet. Zal direct schade zijn doordat de caravan tegen de schutting aan zal komen dan. Hij staat er echt een paar cm vanaf.
Wij klappen het bed echt nooit omhoog. Dat hele mechanisme mocht van mij weg mrgreen.gif Als we iets in de achterste kastjes leggen gaan we inderdaad op het bed zitten. Daarbij wil het thuis nog wel eens voorkomen dat we de gasfles uit de disselbak halen (als die van de gas BBQ leeg is).

Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt, wil ik hier liever iets te voorzichtig zijn. Kleine moeite om 1 pootje wel uit draaien middels de hierboven genoemde opties. Vandaar dat ik dus dacht aan as-steun onder een chassisbalk achteraan. Had het waarschijnlijk ook wel opgelost, maar vind de aangedragen oplossingen van anderen beter.

Daphne
Erelid

Bericht door Daphne » ma 19 jan 2026 11:57

Ik snap het ook dat je het zekere voor het onzekere wil nemen, zeker als de methode eenvoudig is.

Het is wel leuk om te weten wat het kantelpunt is. Bij de Knaus hoefden we niet in de caravan te stappen zonder poot uit de draaien. Dat lag volledig aan de indeling, deur achter de as en lage eigen kogeldruk. Bij de Eriba met de deur voor de as en bed en toilet achterin kon ik zelfs achterin de caravan komen zonder een pootje uit te draaien. Hangt natuurlijk ook een beetje van je eigen gewicht af :lol: :lol:
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442

VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026

WillyL

Bericht door WillyL » ma 19 jan 2026 14:16

Nog een oplossing... trekhaakbol op kantelbare steun of aan de toegangspoort monteren en daar de caravan op hangen met disselslot. Dan is die ook nog beveiligd tegen wegslepen en kantelen natuurlijk whistle.gif [aschrik.gif]
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

TREJJ

Bericht door TREJJ » ma 19 jan 2026 14:29

Zoals je zelf aangeeft gewoon even steunpootje eronder en gaan.
.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2005).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................

Ron van den Elskamp

Bericht door Ron van den Elskamp » ma 19 jan 2026 19:23

Ik kamp met hetzelfde probleem. Ik parkeer om de hoek op de parkeerplaats. Daar staat de kont tegen de bosjes aan en kom ik niet meer bij de achtersteunen. Zoals hierboven al eerder beschreven draai ik het neuswiel omlaag en de achtersteunen zover uit dat ze net niet de grond raken. Vervolgens achteruit duwen/moveren en het neuswiel weer omhoog draaien en klaar is Klara ! Simpel. whistle.gif
Jumpy Südwind

RDDR

Bericht door RDDR » di 20 jan 2026 09:09

[re.gif]
Deze was al genoemd in het topic. Ik heb ruimte zat aan de zijkanten. Als de steunen ver genoeg naar de zijkant zitten, lijkt me dit zelfs op de camping makkelijker dan een accuboor met zo'n lange slinger adapter eraan. Zal dan wel een Makita worden, heb graag alles van 1 merk ivm accu's.

Wally

Bericht door Wally » di 20 jan 2026 09:53

Ron van den Elskamp schreef:
ma 19 jan 2026 19:23
Ik kamp met hetzelfde probleem. Ik parkeer om de hoek op de parkeerplaats. Daar staat de kont tegen de bosjes aan en kom ik niet meer bij de achtersteunen. Zoals hierboven al eerder beschreven draai ik het neuswiel omlaag en de achtersteunen zover uit dat ze net niet de grond raken. Vervolgens achteruit duwen/moveren en het neuswiel weer omhoog draaien en klaar is Klara ! Simpel. whistle.gif
Wil je de caravan redelijk horizontaal hebben dan kun je beter eerst steunen uitdraaien en dan neuswiel naar beneden.
Caravan verplaatsen en neuswiel weer omhoog.

Frans

RDDR

Bericht door RDDR » di 20 jan 2026 10:41

RDDR schreef:
di 20 jan 2026 09:09
[re.gif]
Deze was al genoemd in het topic. Ik heb ruimte zat aan de zijkanten. Als de steunen ver genoeg naar de zijkant zitten, lijkt me dit zelfs op de camping makkelijker dan een accuboor met zo'n lange slinger adapter eraan. Zal dan wel een Makita worden, heb graag alles van 1 merk ivm accu's.
Dat is niet zo mooi, reactie waar ik op reageer is verwijderd, waardoor het nu lijkt alsof ik op Ron van den Elskamp reageer wat niet zo is. Stond eerst nog een reactie over een haakse ratel.

Fliki

Bericht door Fliki » di 20 jan 2026 10:57

[re.gif]

Dat was een reactie van mij maar zoals je al aangaf was dit al eens genoemd :oops: vandaar dat ik mijn reactie weer verwijderde
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025

RDDR

Bericht door RDDR » di 20 jan 2026 11:19

[re.gif] Oh, was niet vervelend bedoeld hoor.... ook ik lees niet altijd alles door voordat ik antwoord geef. In veel topics komen zaken meerdere keren terug. No worries. knipoog.gif

Ron van den Elskamp

Bericht door Ron van den Elskamp » di 20 jan 2026 19:07

Wally schreef:
di 20 jan 2026 09:53
Ron van den Elskamp schreef:
ma 19 jan 2026 19:23
Wil je de caravan redelijk horizontaal hebben dan kun je beter eerst steunen uitdraaien en dan neuswiel naar beneden.
Caravan verplaatsen en neuswiel weer omhoog.

Frans
Ja, dat kan natuurlijk ook. Mijn manier is een beetje op het oog, maar jouw manier zal inderdaad beter werken, denk ik. thumbup.gif
Jumpy Südwind

Lucas

Bericht door Lucas » vr 23 jan 2026 13:13

Oplossing poten uitdraaien en dan neuswiel wat laten zakken lijkt me ook de beste. Zelf ook wel eens met steeksleutel laatste stukjes gedraaid en ook wel eens met de hand (gaat ook).

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”