Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken
Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken
Dan snap ik het nog steeds niet. Is het dan zoals het boorbeeld van Micky? Dan snap ik het denk ik wel. Nooit te jong of te oud om te leren!
Edit: je hebt je antwoord wat toegelicht zie ik. Nú snap ik ‘m, ik zal de verwarring voortaan niet meer zaaien!
Dank allen, ik heb weer wat geleerd!
Edit: je hebt je antwoord wat toegelicht zie ik. Nú snap ik ‘m, ik zal de verwarring voortaan niet meer zaaien!
Dank allen, ik heb weer wat geleerd!
Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken
YW. Voor de duidelijkheid:
Voor het rijbewijs hoef je maar 1 ding te onthouden. Maximale toegestane massa van auto en caravan optellen. T/m 3500 kg volstaat rijbewijs B. Punt.
Dan moet je ook kijken naar de voertuigeisen. Naar wat de auto maximaal mag trekken bijvoorbeeld. Daar moet je je ook aan houden en dan telt werkelijk gewicht en is de maximum toegelaten massa caravan als dat hoger zou zijn als het maximum trekgewicht niet van belang. Dat heeft niets met gedogen te maken want dit is gewoon wetgeving in heel Europa. En telt voor elk rijbewijs.
Het wordt ingewikkeld als je deze regels gaat combineren en verkeerd interpretreert.
Voor het rijbewijs hoef je maar 1 ding te onthouden. Maximale toegestane massa van auto en caravan optellen. T/m 3500 kg volstaat rijbewijs B. Punt.
Dan moet je ook kijken naar de voertuigeisen. Naar wat de auto maximaal mag trekken bijvoorbeeld. Daar moet je je ook aan houden en dan telt werkelijk gewicht en is de maximum toegelaten massa caravan als dat hoger zou zijn als het maximum trekgewicht niet van belang. Dat heeft niets met gedogen te maken want dit is gewoon wetgeving in heel Europa. En telt voor elk rijbewijs.
Het wordt ingewikkeld als je deze regels gaat combineren en verkeerd interpretreert.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
Eens, I stand corrected. Gelukkig heb ik mezelf in de praktijk wel gewoon netjes aan die wettelijke eisen gehouden 
Mijn fout zat steeds in de aanname dat als je met werkelijk gewicht caravan, blijvend binnen het maximum trekgewicht van de auto, een combinatie had van 3500kg of minder, je ook een caravan met een voor B te hoge MTM zou mogen trekken, zolang je in de praktijk maar weer onder de 3500 kwam. Dat is dus een verkeerde aanname. Maak ik niet meer. Stond er ook niet bij stil dat ik dan een MTM met een werkelijk gewicht combineer. Dat gaat dus mank.
Mijn fout zat steeds in de aanname dat als je met werkelijk gewicht caravan, blijvend binnen het maximum trekgewicht van de auto, een combinatie had van 3500kg of minder, je ook een caravan met een voor B te hoge MTM zou mogen trekken, zolang je in de praktijk maar weer onder de 3500 kwam. Dat is dus een verkeerde aanname. Maak ik niet meer. Stond er ook niet bij stil dat ik dan een MTM met een werkelijk gewicht combineer. Dat gaat dus mank.
Mooi dat het opgehelderd is. En troost je. Dit is de meest gemaakte fout. Ik denk dat er nog veel “jongeren onder de 60 jaar” zonder het benodigde E rijbewijs hun combi besturen omdat ze denken onder de 3501 kg met het werkelijke gewicht te blijven.
Haha, erger is dat ik door wat ik hier las, dacht te begrijpen dat dit ergens wel eens toegestaan kon zijn. Gelukkig heb ik zelf nooit zin om uitersten op te zoeken en heb ik het goed in de gaten gehouden bij de zoektocht naar een nieuwe PHEV. Heb zelfs nog een klein beetje marge voor een volgende hut. Maar de centjes zijn toch op nu, dus dat zit er voorlopig toch niet in.
Daarom bewust dit voorbeeld genomen
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t met een Kip KG-45 TLB
Ook dat snap ik nu - snap je 
Bij een RDW kentekencheck van mijn auto zie ik bij gewichten staan "Maximum massa samenstel 3245 kg".
Ook iets om rekening mee te houden?
Dat lijkt me wel. Als je met die auto een caravan wil trekken, mag het span dus niet méér wegen dan dat. Maar het is een optelsom van MTM's van auto en aanhanger he.
(Zeg me dat ik dit wèl goed interpreteer...
)
(Zeg me dat ik dit wèl goed interpreteer...
Niet voor de bepaling van het rijbewijs. Wel met werkelijke belading, je wil immers ook aan de voertuigeisen voldoen.Luifeltje schreef:Bij een RDW kentekencheck van mijn auto zie ik bij gewichten staan "Maximum massa samenstel 3245 kg".
Dat is helaas niet altijd zo, er zijn genoeg auto's waarbij de beide MTM's bij elkaar opgeteld hoger uitkomen dan Max massa samenstel
Potver. Wéér niet (helemaal) goed
. Hoe werkt dat dan? Dan mag je auto zoveel kg trekken, maar ook weer niet. Dan gaat de werkelijke belading een rol spelen?
ja dus het kan zijn dat je auto 2000kg mag wegen en je caravan 1500kg, maar max span is 3400kg, dan moet je 100kg onder MTM auto of caravan blijven, of bijv. beide 50kg eronder.
Heldere uitleg weer!
Kom je nog wel eens bij Franse auto's tegen. Ondanks dat je beladen auto maximaal gewicht X mag zijn en maximaal beladen aanhanger gewicht Y moet je toch aan de maximale treingewicht houden. Als dat lager is: een beetje gewicht uit de auto en/of aanhanger. Dit staat buiten je E want daar geldt het treingewicht (op papier) vanaf 3500kg.
Zelfbenoemd deskundige
Het geldt ook voor mijn Tesla, max samenstel is 4018kg, MTM auto 2518kg en Max trekgewicht 1600kg dat is samen 100kg meer.
- Vhuisje2.0
even het volgende oom agent heeft mij niet verplicht om E erbij te halen maar het was een advies als ik wilde blijven rijden met die combinatie.
zeker als je richting Frankrijk gaat,daar zijn de boetes nog hoger.
heb hier nog een paar afbeeldingen van het examen van cbr waarin uitgelegd word hoe je moet berekenen van gewicht auto en aanhanger
heb zeker een aantal jaren zo gereden met B omdat ik de verkeerde berekening had gedaan maar door een stomme fout van de breekkabel om de trekhaak heen te doen inplaats van deze aan het oogje vast te maken zo als ik altijd deed maar door omstandigheden lastig bij kwam.
zie het maar als een wake up cal.
je kan ermee blijven door rijden als je denkt kan geen kwaad maar hou in je achterhoofd bij een ongeval niet verzekerd.
zeker als je richting Frankrijk gaat,daar zijn de boetes nog hoger.
heb hier nog een paar afbeeldingen van het examen van cbr waarin uitgelegd word hoe je moet berekenen van gewicht auto en aanhanger
heb zeker een aantal jaren zo gereden met B omdat ik de verkeerde berekening had gedaan maar door een stomme fout van de breekkabel om de trekhaak heen te doen inplaats van deze aan het oogje vast te maken zo als ik altijd deed maar door omstandigheden lastig bij kwam.
zie het maar als een wake up cal.
je kan ermee blijven door rijden als je denkt kan geen kwaad maar hou in je achterhoofd bij een ongeval niet verzekerd.
- Bijlagen
-
- IMG_4002.jpeg (756.89 KiB) 626 keer bekeken
Dank voor je uitwijding, had me zoals gezegd ook verbaasd als het iets anders dan een advies van de politie was geweest.
Dat zijn de berekeningen voor BE rijbewijs.
En niet voor B.
BE heeft verschillende regels vanaf 19-1-2013
Op die datum is B touwens voor een aanhanger ook aangepast/ vereenvoudigd.
B is gewoon bij elkaar opgetelde maximum massa op kenteken is max 3500 kg.
Een uitzondering is er voor een aanhanger tot 750 kg MTM die mag altijd.
Voor die datum was het leeg gewicht van de trekker ook belangrijk.
Maar dat hebben ze laten varen.
En niet voor B.
BE heeft verschillende regels vanaf 19-1-2013
Op die datum is B touwens voor een aanhanger ook aangepast/ vereenvoudigd.
B is gewoon bij elkaar opgetelde maximum massa op kenteken is max 3500 kg.
Een uitzondering is er voor een aanhanger tot 750 kg MTM die mag altijd.
Voor die datum was het leeg gewicht van de trekker ook belangrijk.
Maar dat hebben ze laten varen.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Ik heb hier nog een flowchart voor het rijbewijs .
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Je kunt het benodigde rijbewijs voor een auto-caravancombinatie eenvoudig checken via gratis online tools die RDW-kentekengegevens gebruiken. Deze tools halen de toegestane maximum massa's (TMM) direct op en berekenen of je B, B+ of BE nodig hebt.
- Hobby Linka
- Beheerder
Wat is het verschil tussen B+ en BE?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Als je een E hebt van voor 2013, dan is er wel verschil, maar dat heb je hier niet echt nodig
Heb je hier een link van, ik kan niets vinden, het blijft dan natuurlijk zo dat je de kentekens al moet weten lijkt me tenminste.
Kijk eens naar het allereerste bericht van dit draadje.