Rijden met een automaat bak en caravan
Re: Rijden met een automaat bak en caravan
Ik doe het nu 11 jaar met dezelfde auto 
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Dat went heel erg snel.Fred G schreef: ↑vr 9 jan 2026 23:44Ik heb dit topic even doorgelezen, aangezien ik van een 5 bak met Hi en Lo handgeschakeling naar een automaat LineairTronic CVT ga. De auto mag 2000 kg trekken, maar er hangt een Fendt van max 1500 kg achter. Wat ik wel gelezen heb is de bak in de sportstand zetten.
Ik ben erg benieuwd hoe het tzt gaat, als ik de hut er achterhang. Nog nooit met een automaat en een caravan gereden.
Grt Fred
Daarna wil je nooit meer een handbak.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
- dieseltijger
@Fred G: Jouw cvt bak is gebaseerd op een ketting die tussen de twee bekende poelies met variabele omtrek de vermogens overbrenging verzorgt.
Het handschakelen tussen de gesimuleerde vaste overbrengingsverhoudingen heeft als voordeel bij het afdalen dat je lekker op de motor kan afremmen.
Ik denk dat je -behalve bij dat dalen- beter niet handmatig schakelt met de caravan. Waarom? Je hebt de neiging om een laag toerental te kiezen. Dat is verre van optimaal, en je verhoogt de kans op slip van de ketting.
Het handschakelen tussen de gesimuleerde vaste overbrengingsverhoudingen heeft als voordeel bij het afdalen dat je lekker op de motor kan afremmen.
Ik denk dat je -behalve bij dat dalen- beter niet handmatig schakelt met de caravan. Waarom? Je hebt de neiging om een laag toerental te kiezen. Dat is verre van optimaal, en je verhoogt de kans op slip van de ketting.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
Zo deed ik het ook met een vroegere MB met CVT-bak, alhoewel, die "schakelde" ook wel hoger om op CC bergaf meer op de motor te remmen wanneer het moest.dieseltijger schreef: ↑za 10 jan 2026 01:17.../...
Ik denk dat je -behalve bij dat dalen- beter niet handmatig schakelt met de caravan.../...
- dieseltijger
Precies. Op afdalen na telt het niet op als je de automaat niet als automaat gebruikt met een caravan.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
Het zal ook wel verschillen welke automaat in je auto zit.
Solo gaat de RAV prima op de vlakke weg met CC.
Gaat het een beetje op en neer dan gebruik ik het nooit, dat nerveuze gedoe met steeds weer terug willen naar de vastgezette snelheid wil ik niet.
Ik gebruik op hellingen omhoog met de caravan wel graag de sportstand, dan gaat ie met meer toeren makkelijker naar boven. Anders zakt ie op pittige hellingen gerust terug naar 50km/u .
Handmatig schakelen werkt dan vaak ook beter als de automaat, je kunt dan beter de toeren wat hoger houden cq eerder wat ophogen.
Solo gaat de RAV prima op de vlakke weg met CC.
Gaat het een beetje op en neer dan gebruik ik het nooit, dat nerveuze gedoe met steeds weer terug willen naar de vastgezette snelheid wil ik niet.
Ik gebruik op hellingen omhoog met de caravan wel graag de sportstand, dan gaat ie met meer toeren makkelijker naar boven. Anders zakt ie op pittige hellingen gerust terug naar 50km/u .
Handmatig schakelen werkt dan vaak ook beter als de automaat, je kunt dan beter de toeren wat hoger houden cq eerder wat ophogen.
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Jij hebt gevoel voor je auto. 
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Wij rijden met een Kadjar uit '22 met een 1.3 benzine, 140 pk en automaat. Er mag 1500kg achter de auto met een max kogeldruk van 75kg. De caravan (LMC Sassino 460E) mag max 1360kg wegen maar in de praktijk zit hij zo rond de 1200kg.
De automaat is een 7 traps. Hoofdzakelijk blijft hij in de 6 hangen rond 90 km/u bij ca 2200 t/pm. Af en toe met wind mee en vlakke weg gaat hij nog wel eens over naar de 7. In de bergen is het wel eens overschakelen naar handmatig omdat bij afdalingen je toch in een lagere versnelling wilt zitten om wat meer op de motor af te kunnen remmen voor zover de moderne benzinemotors dat nog doen
.
Voor de rest rijdt deze combi prima en gemakkelijk
De automaat is een 7 traps. Hoofdzakelijk blijft hij in de 6 hangen rond 90 km/u bij ca 2200 t/pm. Af en toe met wind mee en vlakke weg gaat hij nog wel eens over naar de 7. In de bergen is het wel eens overschakelen naar handmatig omdat bij afdalingen je toch in een lagere versnelling wilt zitten om wat meer op de motor af te kunnen remmen voor zover de moderne benzinemotors dat nog doen
Voor de rest rijdt deze combi prima en gemakkelijk
Zelfbenoemd deskundige
- dieseltijger
tnx voor je info!dieseltijger schreef: ↑za 10 jan 2026 01:17@Fred G: Jouw cvt bak is gebaseerd op een ketting die tussen de twee bekende poelies met variabele omtrek de vermogens overbrenging verzorgt.
Dus het is verstandig om de bak in een sportstand te zetten, en bij heuvel op de bak alles zelf laten doen ipv de flippers aan het stuur te gebruiken?
Laatst gewijzigd door Fred G op za 10 jan 2026 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SUBARU FORESTER (SJ) AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Even ter aanvulling, het betreft een Subaru Forester uit 2018, model-serie SJ, met een LineairTronic CVT en 2.0 boxermotor. Geen turbo.
Ik gebruik zeker wel de flippers als ik terug wil schakelen.
Heb ook geen turbo, dus ik bepaal het toerental.
Op tijd terugschakelen als je bergop gaat.
Heb ook geen turbo, dus ik bepaal het toerental.
Op tijd terugschakelen als je bergop gaat.
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Heb je dit wel eens op een weegbrug gewogen? 1200 kg is best weinig voor een beladen caravan van dit formaat met de opties van een vaste luifel en fietsdrager.Ferdi B schreef:De caravan (LMC Sassino 460E) mag max 1360kg wegen maar in de praktijk zit hij zo rond de 1200kg.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
- dieseltijger
Dus jij hebt een ketting-cvt en de oudere toyota's hebben een duwband CVT. Beiden gebaseerd op wrijving tussen de ketting/band en de poelies. Geen idee of de opzet van deze transmissis zodanig is, dat zij tegen grotere krachten die samenhangen met rijden in een te hoge versnelling kunnen. Maar dat punt wou ik adresseren. Subaru heeft (slim als zij is) zelfs een waarschuwing als er sprake is van slip in de transmissie. Staat geloof ik ook in de uitgebreide owners manual denk ik.
Ik heb niets met "gevoel" voor rijden, en volgens mij hebben de materialen in de transmissies en motoren dat ook niet. Eerlijk gezegd (en dat is een mening) vind ik de simulatie van vaste overbrengingen met een CVT apart - omdat je dan als bijvangst suboptimale toerentallen en pendelen krijgt.
De e-cvt werkt anders, daar vormt wrijving niet de basis voor vermogensoverbrenging, maar heel simpel: als ik de heuvel op ga en het ding maakt teveel toeren naar mijn smaak, dan neem ik iets gas terug. Gaat het te langzaam dan accepteer ik gewoon veel toeren. Zo moeilijk is het niet, maar dat is tegen de opinio communis van dit forum.
Onze setup:
Massa ledig voertuig 964kg
optiepakket lmc 36 kg
Thule superB fietsendrager 10 kg
Reich easydriver 2.0 pro mover 30 kg
Thule Omnistor 6300 4mtr luifel + bevestigingadapters 33 kg
PowerExtreme x20 accu 4kg
Gewicht disselkast (incl gasfles en reservewiel) 41 kg
Gewicht onder bed links 39 kg
Gewicht onder bed rechts 22 kg
Gewicht keukenkastjes 15 kg
Beddengoed 10 kg
Totaal 1204 kg. Hier komt nog voor twee personen kleding en eten bij. De losse spullen zijn gewogen maar ik wil de caravan zonder de losse spullen ook voor de zekerheid nog eens wegen op de weegbrug. Er zit natuurlijk een tolorantie in de opgegeven fabrieksspefificaties dus het gewicht kan wat hoger uitvallen. Met onze setup hebben we een marge van 160 kg waarvan we de boodschappen (minimaal tijdens reizen) en kleding (twee personen) er nog vanaf moeten trekken. Fietsen gaan niet mee.
Massa ledig voertuig 964kg
optiepakket lmc 36 kg
Thule superB fietsendrager 10 kg
Reich easydriver 2.0 pro mover 30 kg
Thule Omnistor 6300 4mtr luifel + bevestigingadapters 33 kg
PowerExtreme x20 accu 4kg
Gewicht disselkast (incl gasfles en reservewiel) 41 kg
Gewicht onder bed links 39 kg
Gewicht onder bed rechts 22 kg
Gewicht keukenkastjes 15 kg
Beddengoed 10 kg
Totaal 1204 kg. Hier komt nog voor twee personen kleding en eten bij. De losse spullen zijn gewogen maar ik wil de caravan zonder de losse spullen ook voor de zekerheid nog eens wegen op de weegbrug. Er zit natuurlijk een tolorantie in de opgegeven fabrieksspefificaties dus het gewicht kan wat hoger uitvallen. Met onze setup hebben we een marge van 160 kg waarvan we de boodschappen (minimaal tijdens reizen) en kleding (twee personen) er nog vanaf moeten trekken. Fietsen gaan niet mee.
Laatst gewijzigd door Ab op zo 11 jan 2026 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd.
Zelfbenoemd deskundige
Laat je dan de fietsen thuis? Die lees ik niet in je lijstje.
Vergeet ook het gewicht in de verschillende tanks niet.
Vergeet ook het gewicht in de verschillende tanks niet.
Tank (45liter water) laat ik altijd leeg tijdens rijden. De laatste regel van mijn vorige bericht staat dat wij geen fietsen meenemen. De fietsendrager zat al op de caravan en laat ik mooi zitten als handdoekrek 
Laatst gewijzigd door Ab op zo 11 jan 2026 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
Zelfbenoemd deskundige
Rijden met een automaat bak en caravan
Mooi dat je al bewust met de gewichten bent bezig geweest. Ik zou de caravan juist met de spullen erin wegen omdat het toch een vaste set-up is en je dan echt weet wat je nog aan kleding en boodschappen en water voor onderweg kunt meenemen. Uiteindelijk wil je toch onderweg naar het toilet kunnen en handen wassen.Ferdi B schreef:[De losse spullen zijn gewogen maar ik wil de caravan zonder de losse spullen ook voor de zekerheid nog eens wegen op de weegbrug.
Te weten wat de caravan leeg weegt is nice to know maar uiteindelijk gaat het er om wat ie beladen weegt.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
Daar heb ik ook over na zitten denken Daphne en ik snap je punt. Maar de "losse" spullen willen nog wel eens variëren en zoveel spul nemen we niet mee. Ik heb een hekel aan onnodige zaken mee te slepen. Dus als je het basisgewicht van je caravan weet met alle vast gemonteerde spullen en je thuis op de weegschaal je "losse" spullen weegt dan ben je er ook. Ik hou een lijstje bij met wat alles weegt en waar het normaal gesproken in de caravan weggestopt is. Zo kan ik ook een inschatting maken op welke kant, links/rechts/voor de as/achter de as het gewicht is en eventueel een aanpassing maken. Zo ben ik aan het stoeien met de kogeldruk voor als we ooit wel fietsen mee willen nemen.
Ons toilet neemt water van de watertank, die vullen we niet met rijden. Dus dat soort dingen doen we tijdens de tussenstops.
Ons toilet neemt water van de watertank, die vullen we niet met rijden. Dus dat soort dingen doen we tijdens de tussenstops.
Laatst gewijzigd door Ab op zo 11 jan 2026 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfbenoemd deskundige
Ferdi, ik heb een aantal berichten van je gewijzigd.
Lees nog even de regels over quoten.
Doe dat niet als het duidelijk is waar je op reageerd.
Lees nog even de regels over quoten.
Doe dat niet als het duidelijk is waar je op reageerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
@ Dieseltijger:
De motor toeren laten maken heb ik nooit erg gevonden, ook niet bij mn vorige Forester. Autobaan hellingen, zoals in de buurt van Stuttgart zijn, in zn drie naar boven, op 2 derde a 3 kwart gas. Niks aan de hand, de motor zit dan in zn kracht gebied. Dat "gevoel" heb ik dan wel. Maar het zal voor mij wel wennen zijn. Ik heb de auto nog niet, wel inmiddels gekocht. geen haast mee ook, we hebben nog de auto van mijn vrouw. Ik zal zeer zeker goed de instructies lezen wat Subaru adviseert mbt aanhangers.
Grt Fred
De motor toeren laten maken heb ik nooit erg gevonden, ook niet bij mn vorige Forester. Autobaan hellingen, zoals in de buurt van Stuttgart zijn, in zn drie naar boven, op 2 derde a 3 kwart gas. Niks aan de hand, de motor zit dan in zn kracht gebied. Dat "gevoel" heb ik dan wel. Maar het zal voor mij wel wennen zijn. Ik heb de auto nog niet, wel inmiddels gekocht. geen haast mee ook, we hebben nog de auto van mijn vrouw. Ik zal zeer zeker goed de instructies lezen wat Subaru adviseert mbt aanhangers.
Grt Fred
- dieseltijger
Precies. Ik ben ook niet anders gewend. Je merkt vanzelf als er onvoldoende trekkracht is. Leuke auto: AWD en lekker eigenzinnige ontwerp keuzes. Ik had de outback ook meer dan serieus overwogen, en daarom diverse fora afgegraasd. Probleem: op fora zie je alleen de uitersten (en vooral problemen). Ik was ooit op een Subaru happening in Fijnaart. Rode draad: veel blije gebruikers, aandacht hebben voor roestvorming bij subframe op gevorderde leeftijd - maar geen enge dingen verder.
En alles staat en valt met onderhoud. Ook/vooral wat de bak betreft.
Het 'rangeren' met de caravan op je kampeerplek, lijkt mij ook heerlijk met een automaat. Geen gekoppel en doseren met gas, etc. Uiteraard moet je daar geen uren over doen. Voor die laatste centimeters hebben ze movers uitgevonden.
Maar het lijkt mij zeer fijn.
Grt Fred
- dieseltijger
Ehm, uhm,.... Zodra het woord "heerlijk" in het forum opdoemt, ligt overdrijving/uitvergroting op de loer. Het rijdt makkelijker: de cruise control klapt er niet uit bij een helling, en je hebt goede grip bij lage snelheden op glibberige veldjes - jij zeker met de onovertroffen awd.
Het is de eerste optie die ik zou aankruisen bij een auto zoek site - naast de trekhaak.
Wat is het verbruik van jouw huidige Soeb?
Het is de eerste optie die ik zou aankruisen bij een auto zoek site - naast de trekhaak.
Wat is het verbruik van jouw huidige Soeb?
Laatst gewijzigd door dieseltijger op wo 14 jan 2026 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ga het in februari meemaken, als we voor het eerst met de nieuwe auto en caravan op pad gaan.