Elektrisch naar Zuid-Frankrijk. Is dat te doen?

Micky

Re: Elektrisch naar Zuid-Frankrijk. Is dat te doen?

Bericht door Micky » di 19 aug 2025 14:48

[re.gif]

voor jou wel dan, ik rij al jaren (zeg maar 15 jaar sinds ik kinderen heb) eigenlijk niet meer dan 500-600 per dag, deze 700 was juist omdat het zo lekker ging en we dan maar in Maastricht wilden overnachten de laatste nacht.
Het vereist idd een hele aanpassing als je gewend bent om in 1 nacht te knallen, dat deed ik vroeger ook mrgreen.gif

de uren die jij opnoemt, 16,5 uur over de hele reis is een gemiddelde van 81,8 (bij mij was 71,7 maar naar beneden afgerond mrgreen.gif ) dat is een verschil van 10km/h oftewel na 10 uur rijden heb je 100km minder afgelegd, en ik reed overdag en ik moest verder rijden om te laden, dus ik denk dat het op de hele reis misschien dan 1,5 uur scheelt, als het daar op vast zit zou ik idd de komende tijd niet overstappen mrgreen.gif
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t met een Kip KG-45 TLB

Xecto

Bericht door Xecto » di 19 aug 2025 16:47

Als de technische mogelijkheid zonder concessie er is en ik niet (teveel) afschrijf, stap ik meteen over hoor! De wat langere laadpauze kan ik ook wel als voordeel zien: even de stoel wat achterover en een powernap doen. Hoeveel het dan op de hele weg scheelt gaan we wel meemaken. Het zal dan ook uitzoeken worden waar we met de combi gemakkelijk laden kunnen, daar biedt de etrucker-app hopelijk uitkomst

Bij de 85kmh was overigens de laatste 45min met 25km/h over slingerweggetjes niet meegenomen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Peutje

Bericht door Peutje » di 19 aug 2025 16:48

Xecto schreef:
di 19 aug 2025 13:37
Dat scheelt op een rit van 1350km wel tenminste 3u reistijd (en daardoor weer extra pauzetijd), waardoor het eigenlijk te lang wordt om in 1x te rijden. We vertrokken nu om 21:00u, waren om 6:30u de Gotthard door en kwamen, inclusief een 2u durende lunchpauze, om 15:30u aan.

Dus toch wel een concessie, maar er is maar 1 manier om uit te vinden of we onze vakanties aan zouden moeten passen. Vooralsnog geen reden om geen EV te gaan rijden. Als de nieuwe V-Klasse al 2500kg mag trekken komt daarna de eerste vraag aan de dealer: kan ie ook naar minimaal 2800kg? Afbeelding

Eigenlijk is het eerder vd gekke om een wedstrijdelement toe te voegen wie het snelst op zijn bestemming is. Ik pas er sowieso voor om 1350 in 1 ruk te rijden. Heb je te weinig vakantiedagen misschien? Best relaxed om.dat soort stukken in 2 dagen te doen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
, nieuwe trekker: Volvo XC40 plus recharge longe range RWD mrgreen.gif

Micky

Bericht door Micky » di 19 aug 2025 16:51

[re.gif]

totaal onnodige reactie, volgens mij begrijp je niet helemaal

iedereen heeft zijn manier van reizen, NIETS wedstrijd, iets geeft me het gevoel dat jij niet met kleine kinderen op reis bent mrgreen.gif .
we mogen rijstijden en snelheid blijkbaar niet bijhouden van jou? awhoea.gif

vakantiedagen heeft er ook niets mee te maken, ik heb een bepaalde periode mijn kinderen in de vakantie, met die dagen moet ik het doen, dit geldt ook voor anderen mrgreen.gif

Voor de 1 is 1300 km reizen ver, voor de ander die heel het jaar veel rijdt stelt dit niets voor.

Xecto

Bericht door Xecto » di 19 aug 2025 17:17

Spijker op zijn kop Micky: relaxt rijden is voor ons niet met 4 kinderen op de achterbank terwijl buiten de zon op de auto brandt en het verkeer op de weg verre van rustig is. Wij komen relaxt aan als we lange halen maken en zo weinig mogelijk overdag rijden.

Peutje, de reden waarom we dus die gemiddelde snelheden aanhalen is dat dat voor ons een behoorlijk aanpassing zou vergen, wat Micky op zijn beurt enigzins relativeerde. Ik zie ook geen wedstrijd element… dat jij past voor 1350km op een dag, prima, wij passen voor ‘rotstukjes’ van 500km. Dan zijn we 6 dagen onderweg met verveelde kinderen en kunnen we toch maar liefst 5 of 6 dagen op een camping zijn.

Nog verder off topic: we hebben gisteren bekeken of we de terugweg in 3 etappes kunnen doen, maar onderweg campings vinden die een beetje in de omgeving van de route liggen, een speeltuin voor de kinderen heeft én onze combinatie kan huisvesten: dat zijn van hier tot Zuid-Duitsland zéér weinig tot geen mogelijkheden.

Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Peutje

Bericht door Peutje » di 19 aug 2025 20:09

[re.gif] sorry verkeerde interpretatie voor me dan.
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Spenkie

Bericht door Spenkie » wo 20 aug 2025 13:44

Het is zeker te doen, echter niet met de instelling in 1 nacht doorknallen.
Wij zijn afgelopen mei naar Lago maggiore geweest en afgelopen week terug gekomen uit noord Spanje, met een Tesla Y met de kleinste accu en een 1600kg wegende caravan(al doet dit niet veel met de range) en dit is zeker goed bevallen. Het vergt wat planning maar het is zeker relax rijden, we zijn er met 2 overnachtingen naartoe gereden met als langste dag ongeveer 700km.
Tesla model Y RWD met een Hobby 540KMFE

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 20 aug 2025 17:25

Wat is het verschil in verbruik dan met en zonder caravan?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Peutje

Bericht door Peutje » do 21 aug 2025 11:45

deusjevo schreef:
wo 20 aug 2025 17:25
In mijn geval rond de 16kw/100km nu en 32kw/100km met caravan, vergelijkbaar met brandstof auto 2 x onzuiniger dus.
508SW 180pk/250nm

Ab
Moderator

Bericht door Ab » do 21 aug 2025 15:45

Dat komt overeen met wat iedereen ervaart met een caravan erachter.
Bij gelijkblijvende rijsnelheid verdubbelt het verbruik.
Ongeveer. Met een EV heel zeker.
Er zijn maar weinig uitzonderingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

deusjevo

Bericht door deusjevo » do 21 aug 2025 15:58

Peutje schreef:
do 21 aug 2025 11:45
deusjevo schreef:
wo 20 aug 2025 17:25
In mijn geval rond de 16kw/100km nu en 32kw/100km met caravan, vergelijkbaar met brandstof auto 2 x onzuiniger dus.
Ik doelde eigenlijk op het verbruik van Spenkie, hij schrijft dat 1600 kilo caravan niet zo veel met de range doet?

Spenkie schreef:
wo 20 aug 2025 13:44
Het is zeker te doen, echter niet met de instelling in 1 nacht doorknallen.
Wij zijn afgelopen mei naar Lago maggiore geweest en afgelopen week terug gekomen uit noord Spanje, met een Tesla Y met de kleinste accu en een 1600kg wegende caravan(al doet dit niet veel met de range) en dit is zeker goed bevallen. Het vergt wat planning maar het is zeker relax rijden, we zijn er met 2 overnachtingen naartoe gereden met als langste dag ongeveer 700km.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Ab
Moderator

Bericht door Ab » do 21 aug 2025 16:29

Dat slaat denk ik op de luchtweerstand.
Dat is voor bijna alle caravans wel aardig gelijk.

Als het eenmaal rolt, is het gewicht een kleinere factor, hoewel het toch best ook wel meespeelt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

RDDR

Bericht door RDDR » do 21 aug 2025 16:47

[re.gif]
Volgens mij is min of meer de enige mogelijkheid om minder dan een verdubbeling van verbruik te krijgen, een smalle en lage caravan nemen, zodat je inderdaad de luchtweerstand verlaagd. Zoals de Easycaravaning GetAway, Eriba Touring / Feeling, Kip Shelter / Kompakt en nog wat spul van Trigano (en zal er vast een vergeten zijn nog).
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)

Micky

Bericht door Micky » do 21 aug 2025 18:14

[re.gif]

dat klopt, want ook een vouwwagen scheelt heel veel tov een caravan, daar zijn praktijk tests genoeg van te vinden thumbup.gif

Spenkie

Bericht door Spenkie » vr 22 aug 2025 08:20

Dat klopt luchtweerstand is je grootste vijand. Het gewicht merk je alleen in in de file en met optrekken, eenmaal op de snelheid speelt die minder mee is mijn ervaring. Als ik de verbruiken hier lees dan heb ik hetzelfde verbruik als iemand met een 1200 of 1300kg caravan.
De heenweg kwam ik uit op 32,4Kwh/100km en de terugweg een stuk hoger op 35Kwh/100km, beiden over een afstand van ongeveer 1550km. Het verschil tussen beiden is de wind en de snelheid, de heenweg veel wind mee gehad waarin ik de terugweg wind tegen had. Terugweg veel 100 a 110km/h gereden waarin de heenweg veel rond de 95km/h.

Heenweg:
Afbeelding
Terugweg + totale afstand vakantie:
Afbeelding

Verbruik meivakantie met de caravan naar Lago maggiore Italie(Rit A is terugweg en Rit B is heen en terug + 200km zonder caravan op locatie):
Afbeelding

Plaatje van de combinatie:
Afbeelding
Tesla model Y RWD met een Hobby 540KMFE

Morgoth

Bericht door Morgoth » vr 22 aug 2025 11:29

RDDR schreef:
do 21 aug 2025 16:47
[re.gif]
Volgens mij is min of meer de enige mogelijkheid om minder dan een verdubbeling van verbruik te krijgen, een smalle en lage caravan nemen, zodat je inderdaad de luchtweerstand verlaagd. Zoals de Easycaravaning GetAway, Eriba Touring / Feeling, Kip Shelter / Kompakt en nog wat spul van Trigano (en zal er vast een vergeten zijn nog).
De enige echte optie is langzamer gaan rijden. De luchtweerstand neem kwadratisch toe met de snelheid. Met mijn open tandemasser aanhanger van 1,5m x 3m, scoor ik bij 100kmh nog steeds ruim 25kW/100km. Solo is dit ongeveer 13,5kW/100km bij 100kmh. Ik heb bijna 80kWh bij me dus 300km moet haalbaar zijn. Volgend weekend voor het eerst met de caravan erachter testen.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

Chris80

Bericht door Chris80 » vr 9 jan 2026 22:07

Ik wil misschien een elektrische auto kopen en wij gaan altijd met de caravan naar Zuid Franrijk. Ik heb verder nog helemaal geen ervaring met elektrisch rijden en caravan, dus dit topic leek mij ideaal om wat vragen te stellen :).

Onze reis ziet er gemiddeld als volgt uit: We reizen over 2 dagen en hebben weinig haast, elke 2 uur (of soms iets eerder) stoppen we om even de benen te strekken, bakje koffie te doen, wc bezoek en de kids even uit laten razen. De gemiddelde tijd dat we stil staan is zeker 30 min. In theorie dus lang genoeg om de auto weer op 80% te krijgen en weer ongeveer 2 uur te rijden. We rijden altijd over de route du soleil (tot voor Lyon) en gaan dan richting Grenoble en aankomend jaar de laatste 100km over gewone wegen tot aan bestemming. En we rijden altijd door de weeks, op donderdag en vrijdag.

Wat vragen die ik heb:
- Welke laadpas kan ik het beste aanschaffen? Zal puur voor de vakantie zijn, in Nederland zal het laden grotendeels aan huis gebeuren.
- Waar kun je het beste laden? Gewoon langs de snelweg, of juist elke keer even de snelweg af en bv bij Tesla Supercharger oid? En is het langs de snelweg vaak afkoppelen of valt dat mee? En bij afkoppelen, kom je dan weer makkelijk bij je caravan?
- Wat zijn de gemiddelde laadkosten in praktijk? Ik lees gemiddelde tussen de 60 en 90 cent?
- Welke app is het handigste om de route met laadpalen te plannen?

Zijn er nog andere tips? Dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de input!
Laatst gewijzigd door Chris80 op vr 9 jan 2026 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Micky

Bericht door Micky » vr 9 jan 2026 22:24

[re.gif]

Antwoorden in blauw mrgreen.gif thumbup.gif

- Welke laadpas kan ik het beste aanschaffen? Zal puur voor de vakantie zijn, in Nederland zal het laden grotendeels aan huis gebeuren. Als je een Tesla hebt geen, die je echt vaak gebruikt, dus neem dan een ANWB en bijv. een Shell, anders gewoon een aantal bestellen, die zijn gratis, blijk je 1 veel te gebruiken neem je daar een abo op, dat kost ongeveer een tientje per maand maar het laden is dan goedkoper
- Waar kun je het beste laden? Gewoon langs de snelweg, of juist elke keer even de snelweg af en bv bij Tesla Supercharger oid? En is het langs de snelweg vaak afkoppelen of valt dat mee? En bij afkoppelen, kom je dan weer makkelijk bij je caravan? Ook hier, als je een Telsa hebt regelt hij dat allemaal zelf voor je, afkoppelen lastig te zeggen, soms is er zoveel ruimte (lees vrije plaatsen) dat je kunt laden terwijl je op 2-3 plaatsen staat, langs de snelweg kan dit niet, maar op de grote Tesla laadplekken met vaak 30-45 laadplekken wel, langs de snelweg kun je dan weer vaak aangekoppeld laden, maar in de vakantieperiode sta je dan zo maar een tijdje te wachten voordat je aan de beurt bent
- Wat zijn de gemiddelde laadkosten in praktijk? Ik lees gemiddelde tussen de 60 en 90 cent? Ook hier weer, Telsa kost tussen de 27 en 40 cent, meestal richting de 30 cent, dus is heel veel goedkoper, zeker als je een Tesla hebt, Laad je gewoon langs de weg, dan is het makkelijk 70 cent of meer, bij Tesla moet je in het geheel genomen wel een km of 4-5 van de snelweg af en wel wat vaker afkoppelen, maar daar heb je wel ALTIJD de ruimte, afkoppelen langs de snelweg kan ook betekenen dat het lastig is om terug te rijden naar je caravan, vanwege rijrichting en betonnen wanden, Ik rij zelf een Tesla en laad ook bijna alleen bij Tesla simpel omdat de software dit allemaal voor je regelt, 3400km door Europa tijdens 2,5 weken bleek heel erg prettig te doen, hier een korte samenvatting van alleen Tesla laders die ik gedaan heb in 2025

Oh ja, "Wij van Tesla adviseren Tesla" awhoea.gif awhoea.gif zonder gekheid, maar dat is waar ik ervaring mee heb

Afbeelding

WillyL

Bericht door WillyL » za 10 jan 2026 10:08

[re.gif] Klopt het dat je om de 80 km aan een paal stond? 40000/500=80 Dat is wel héél frequent.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » za 10 jan 2026 10:19

Dat heet: wallbox aan huis. Wedden?
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » za 10 jan 2026 10:21

[re.gif] [re.gif]
Dat zal iedere dag thuis wel geweest zijn.
Wil niet zeggen dat het allemaal van 0-100 % of 20-80% geweest is.
Je kan zeggen wat je wil van Tesla.
Maar het rijbereik en laadsnelheid hebben ze goed voor elkaar thumbup.gif

Edit:diesel was me voor
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » za 10 jan 2026 10:31

Yep: het totaal concept van Tesla (want dat is het: snelladen tegen zeer aantrekkelijke condities) is meer dan prima. We hebben bewust niet voor electrisch rijden gekozen maar indien dat wel het geval was geweest dan stond hier een Tesla op de oprit. No brainer.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.

Micky

Bericht door Micky » za 10 jan 2026 10:35

WillyL schreef:
za 10 jan 2026 10:08
[re.gif] Klopt het dat je om de 80 km aan een paal stond? 40000/500=80 Dat is wel héél frequent.
nee dat klopt zeker niet, zoals al geschreven, bijna elke dag prik ik hem thuis in om het op 80% te houden, tevens heel vaak op een langere trip hoef ik bijv. maar 10 minuten te laden om thuis of bij de volgende Supercharger te komen, de auto rekent dat allemaal voor je uit. bijv. een korte stop om 10 uur, om vervolgens om 12:30 een lange laadsessie te doen zodat je kun lunchen.

Rodo

Bericht door Rodo » za 10 jan 2026 10:36

Nu ben ik ook een ‘verse’ elektronische rijder, en ben naar midden Italië vertrokken. Tevens al jaren bezitter van een tolbadge van Fulli. Hier kun je ook een laadpaalcard aanvragen. Groot voordeel is een account en een goed gespecificeerde rekening. En een app die je feilloos naar de stekker leid. Voor incidenteel Frankrijk is het ideaal

IMG_3084.png
,
IMG_3084.png (301.34 KiB) 719 keer bekeken
Spending a fortune to live like a wanderer

Chris80

Bericht door Chris80 » za 10 jan 2026 14:35

Dank vast voor alle feedback.

Een tesla zal het niet worden, ik zit nl nog met een B rijbewijs en wil de caravan in elk geval op 1050 kilo maximaal laten staan (leeggewicht is 820 kilo en staat nu nog op max 1150.). Anders krijg ik mijn spullen er niet in :). Een Y wordt dan te zwaar en een 3 mag maar max 1000 trekken,

Ik zit dan in de hoek van een Ioniq5, EV6, Polestar 2, Renault Scenic te kijken. En dan de varianten met ongeveer 70kw accu's. Dan blijf ik qua mtm net onder de 3500 kilo :). Voor de caravan zou een wat grotere accu wel fijn zijn, maar dan moet ik 1. mijn BE gaan halen en 2. in het dagelijkse gebruik heb ik dit helemaal niet nodig en zeul ik alleen maar een zwaardere auto mee met meer wegenbelasting.

Stiekem hoop ik erop dat de mtm nog eens iets verhoogd gaat worden, bv van 3500 naar 3750 of 4000 kilo ivm gewicht van elektrische auto's, maar ik heb niet het idee dat dat er binnenkort aan zit te komen..

En een fulli tolbadge heb ik al, dus dat is dan ook handig thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Alles over elektrische auto's”