Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.
We gaan ons hier na een opmerking toch niet verantwoorden voor onze auto . Wat een onzin.
Volkswagen Tiguan 1,5 Tsi bj 2025 plug in hybride.
Met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Wij hebben ten opzichte van Chris geen probleem met parkeren. Onze combi ( zie onderschrift) kan volledig op de oprit. Maar wel met je opmerking "moet elke pensionada" een auto bezitten. Alsof wij nog als een afgeserveerde burger door moeten leven. Maar ook wij hebben sinds 21 augustus een PHEV. Hiervoor een diesel. En net als meerdere (vooral PD) zijn wij uiterst tevreden met deze auto. Meeste stroom tot op heden regelen wij via eigen voorziening. Heel zelden elders. Maar het ging bij ons om de power. Tot op heden zitten wij wij tijdens de vakantie op 18 cent per km, maar een beetje onbekend. Had dus iets zuiniger gekund. Maar bij huis onder de 10 cent per km. Alleen gebruik.
Volvo V60 T6 AWD Recharge Inscription met Adria Adora 462UP
- dieseltijger
Kan kloppen. Met de huidige benzineprijs (1,92 per liter) en stroomprijs (0,23 per kWh) zit ik gemeten over bijna 30.000 km op 0,098 Euro per km. Zie de sheet met data. Zit wel 3000...4000 kilometers met de caravan bij.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
Onze berekening is nog niet van een vol jaar. Nu van maar 3,5 maanden over 7600 km. Volgend jaar is de verwachting 22-23 k en hiervan 6,4 k met caravan erachter rijden. Maar het niet te vergelijken met de Volvo V40 diesel die wij hiervoor hadden. Huidige caravan ruim 120 kg zwaarder en de auto ongeveer 700 kg. Maar de huidige rijdt gewoon een stuk relaxter dan de V40. Uiteraard zijn wij bewust dat wij meer aan de energievoorziening van de auto doen. In het verleden was het eens per week/ weken tanken. Of met de caravan erachter per gereden rit naar volgende camping, Nu dagelijks thuis aan de stekker. Daar hebben wij geen probleem mee. Met 15 panelen op het dak. Er bewust voor gekozen om ruim in de marge van vermogen maar ook trekgewicht te zitten. Tevens ook om al die schakelmomenten zeer ruim te verminderen. Dat is gelukt met deze Volvo V60.
BTW wij betalen wat minder voor de E5. Vorige week nog in de buurt van Micky en JanvanVijven €1,749 per L. Bij ons in het dorp is het 1,849. Donderdag even over de grens om wat boodschappen te doen. Geen vuurwerk. Maar daar is het momenteel €1,659
BTW wij betalen wat minder voor de E5. Vorige week nog in de buurt van Micky en JanvanVijven €1,749 per L. Bij ons in het dorp is het 1,849. Donderdag even over de grens om wat boodschappen te doen. Geen vuurwerk. Maar daar is het momenteel €1,659
Laatst gewijzigd door SBerend op za 13 dec 2025 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar die 15 panelen leveren nu toch haast niets op?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Alsnog voldoende om de kosten wat te drukken.
- dieseltijger
Nou ja, even plat: De benzine is zo duur gemaakt door accijnzen, en de stroom is zo goedkoop geworden - dat het goedkoper is om op stroom te rijden ook al wek je zelf niet op. Een bepaald model Tesla heeft ongeveer 0,21 kWh per km nodig. a 0,22 Euro (Greenchoice 1 jaar vast tarief) zit je op 0,045 Euro per km.
En zonnepanelen blijven nog steeds lonen - ik snap werkelijk niet dat er geluisterd wordt naar het (excuseer) domme gezwam dat je panelen moet afkoppelen. Ga rekenen, maak keuzes en pas je gedrag een klein beetje aan en je bespaart behoorlijk.
En zonnepanelen blijven nog steeds lonen - ik snap werkelijk niet dat er geluisterd wordt naar het (excuseer) domme gezwam dat je panelen moet afkoppelen. Ga rekenen, maak keuzes en pas je gedrag een klein beetje aan en je bespaart behoorlijk.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
- dieseltijger
Kijk! Hier is iemand eco bewust bezig. Eindelijk.
Psies, voor elk gebruiksdoel de juiste variant
Serieus verschil… hier momenteel € 2,289 voor Shell V-Power in Breda ! Dat is gedurende het jaar vrij stabiel.
Voor mij is het rekensommetje naar gesaldeerde kWh’s dan ook erg eenvoudig.
- Bijlagen
-
- IMG_0151.jpeg (119.59 KiB) 849 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
1.749 is serieus weinig en kan eigenlijk niet, denk dat je E10 bedoelt.
Op de ANWB app zie ik deze lage prijzen ook niet in JvV en Micky land
Ik gooi E5 in m’n scooter en het kost hier 208.9 per liter bij de Tank Easy.
Shell V-Power doet momenteel rond de 2.29 hier
Woon ik naast de raffinaderij zo ongeveer
Op de ANWB app zie ik deze lage prijzen ook niet in JvV en Micky land
Ik gooi E5 in m’n scooter en het kost hier 208.9 per liter bij de Tank Easy.
Shell V-Power doet momenteel rond de 2.29 hier
Woon ik naast de raffinaderij zo ongeveer
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Klopt Deus. Inderdaad de E10. Ik haal die nrs nog wel door elkaar. Maar de verschillen zijn groot. Nu zit dit tankstation 27 km van ons huis en rij daar doorgaans nooit heen. Wij hebben 2 tankstations op 700 m afstand van ons huis, die zijn 14 cent duurder.
E5 of E10 is idd een fors verschil, bij ons ca. € 0,40 per liter: bij hetzelfde station. Desondanks tank ik toch E5 en slechts een enkele keer E10 op vakantie wanneer ze geen E5 aanbieden.
In de winter omdat ik dan geen ethanol in de tank wil (Shell E5 is feitelijk E0) en in de zomer schijnt het ook beter te zijn.
- Bijlagen
-
- IMG_0155.jpeg (119.03 KiB) 811 keer bekeken
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Als je bewust de dure tankt is het verschil met een EV natuurlijk groter, ik tank dat nooit en zie het nut van “het schijnt beter te zijn” totaal niet.
Mijn auto staat heel vaak lange tijd stil en ervaar totaal geen problemen.
Als ik het goed heb rij jij voor het eerst benzine, waarin merk jij het verschil?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn auto staat heel vaak lange tijd stil en ervaar totaal geen problemen.
Als ik het goed heb rij jij voor het eerst benzine, waarin merk jij het verschil?
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (404 Pk 640 NM) (2025)
In de winterperiode tanken we pas weer na ca. 4 maanden, dus dan vind ik het logisch om E5 (E0) te tanken.
Gedurende het rondtrekkend kampeerseizoen tanken we vrijwel nooit E10 dus een verschil heb ik nog niet gemerkt. Is waarschijnlijk in deze periode niet echt nodig.
Echt verschil bepalen is ook lastig, de rijomstandigheden zijn nooit identiek en in elke tankbeurt zitten wisselende caravankilometers.
Aan vermogen hebben we vanzelfsprekend nooit gebrek, daarvoor is E5 niet noodzakelijk.
Foei PD, dat kan echt niet
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Ik vind ook zo bizar dat alleenstaande ouderen dan hun huis zouden moeten verkopen zodat er een gezin kan gaan wonen, je eigen huis vol met herinneringen waar je jaren lang voor gewerkt hebt. dat soort slappe en softe gedrag vind ik behoorlijk lastig.SBerend schreef: ↑vr 12 dec 2025 22:15
Wij hebben ten opzichte van Chris geen probleem met parkeren. Onze combi ( zie onderschrift) kan volledig op de oprit. Maar wel met je opmerking "moet elke pensionada" een auto bezitten. Alsof wij nog als een afgeserveerde burger door moeten leven. Maar ook wij hebben sinds 21 augustus een PHEV. Hiervoor een diesel. En net als meerdere (vooral PD) zijn wij uiterst tevreden met deze auto. Meeste stroom tot op heden regelen wij via eigen voorziening. Heel zelden elders. Maar het ging bij ons om de power. Tot op heden zitten wij wij tijdens de vakantie op 18 cent per km, maar een beetje onbekend. Had dus iets zuiniger gekund. Maar bij huis onder de 10 cent per km. Alleen gebruik.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
… en het heeft niks te maken met het trekken van een caravan met een PHEV dus zullen we het ook maar gewoon laten rusten?
5 Mwh dit jaar, (ik heb er ook 15) en ik heb incl. het laden van de auto ongeveer 8000 kWh verbruikt.
voor wat betreft de tijd van het jaar, is het idd schrapen, deze maand 20kWh en vandaag 1,7
We hebben er 46 op Zuid. Alleen al vandaag 12,5 kWh opgewekt. De Volvo rijdt al maanden op gratis 'brandstof' omdat we veel elektrisch rijden.
In het voorjaar komt de EV, dan wordt ook tijd voor een thuisbatterij.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Met dat laatste zou ik echt nog wachten, je betaald gewoon te veel
Dan heb ik hier in het midden van Nederland meer zon gehad vandaag.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Vroeg ja, maarrrr…. Ik heb al twee keer een verlicht huis + tv gehad terwijl het hele dorp in het donker zat.
Adria Action 391 LH (2023)
Hahaha, dan is het een heel ander verhaal idd
- dieseltijger
Nou.....
Deze is al aardig betaalbaar en is qua opslagcapaciteit "the sweet spot" bij het opwekvermogen van 2,7 kW bij mij thuis. Geen installatiekosten (je moet wel weten op welke groep je deze plaatst). Kan laden en ontladen met een maximaal vermogen van 2,5 kW. Communiceert met de P1 uitgang via wifi en stuurt aldus aan op Nul Op de Meter (NOM).
Idee is dus dat het overschot van overdag beschikbaar komt in de avond en in de ochtend. Het slechte nieuws: a) het opgegeven cyclus rendement is 93% (geloof ik niet, zal vast lager zijn) b) je hebt er pas wat aan als de salderingsregeling is gestopt c) het is een LiFePO4 accu, dus zwaar (60 kg) d) het is een Chinees product
Het goede nieuws: a) er zit een noodstroom uitgang op (is niet standaard bij de meeste thuisaccu's), b) het mag buiten of in een vochtige berging geplaatst worden, want: IP67 en muurbeugels worden standaard meegeleverd, c) Het is LiFEPO4 technologie - dus trage veroudering, d) het lijkt te werken.
Dus het plan bij eind salderingsregeling is: De plugin vooral overdag laden op zonne energie (check: laadpaal kan dit automatisch doen), overdag ook grootverbruikers inschakelen en deze accu buffert/egaliseert automatisch. Volgens mij telt dit op, we zullen dit vanaf maart meemaken.
En bij outage is er sprake van een verdraaid grote buffercapaciteit. Met een paar stevige verlengsnoeren kunnen we de essentiele apparatuur blijven gebruiken.
Idee is dus dat het overschot van overdag beschikbaar komt in de avond en in de ochtend. Het slechte nieuws: a) het opgegeven cyclus rendement is 93% (geloof ik niet, zal vast lager zijn) b) je hebt er pas wat aan als de salderingsregeling is gestopt c) het is een LiFePO4 accu, dus zwaar (60 kg) d) het is een Chinees product
Het goede nieuws: a) er zit een noodstroom uitgang op (is niet standaard bij de meeste thuisaccu's), b) het mag buiten of in een vochtige berging geplaatst worden, want: IP67 en muurbeugels worden standaard meegeleverd, c) Het is LiFEPO4 technologie - dus trage veroudering, d) het lijkt te werken.
Dus het plan bij eind salderingsregeling is: De plugin vooral overdag laden op zonne energie (check: laadpaal kan dit automatisch doen), overdag ook grootverbruikers inschakelen en deze accu buffert/egaliseert automatisch. Volgens mij telt dit op, we zullen dit vanaf maart meemaken.
En bij outage is er sprake van een verdraaid grote buffercapaciteit. Met een paar stevige verlengsnoeren kunnen we de essentiele apparatuur blijven gebruiken.