SCM disselslot voor een Alko AKS 3004 ?
SCM disselslot voor een Alko AKS 3004 ?
Zoals de titel aangeeft ben ik op zoek naar en SCM gekeurd disselslot voor een Alko AKS 3004 slingerkoppeling. Ik heb maar 1 model gevonden wat SCM gecertificeerd is. Klopt dat en/of enige andere suggesties ?
NIET SCM:
https://www.obelink.nl/al-ko-safety-com ... sslot.html
WEL SCM:
https://www.obelink.nl/al-ko-safety-pre ... sslot.html
NIET SCM:
https://www.obelink.nl/al-ko-safety-com ... sslot.html
WEL SCM:
https://www.obelink.nl/al-ko-safety-pre ... sslot.html
Skoda Octavia 3 combi <> Tijdelijk caravanloos 
Re: SCM disselslot voor een Alko AKS 3004 ?
Milenco Compact AL-KO koppelingsslot ook SCM
Milenco AL-KO 3004 SCM koppelingsslot ook voor de Al-Ko 2004
Ook deze zijn bij dezelfde club te vinden
Milenco AL-KO 3004 SCM koppelingsslot ook voor de Al-Ko 2004
Ook deze zijn bij dezelfde club te vinden
Volvo V60 T6 AWD Recharge Inscription met Adria Adora 462UP
DoubleLock Compact Eagle koppelingsslot, betaalbaar, niet zwaar en scm gekeurd.
Bergland Sunny 3.9 getrokken door een Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Luxury Automaat
Het rode Al-Ko Safety typ 1 disselslot is wél SCM goedgekeurd. Die zijn nog wel gebruikt te koop.
Grijze 4x4 auto en een caravan. Grote voeten, 2 kranen, toilet, bedden en nog wat dingetjes waarvan ik vermoed dat het niemand een snars kan schelen. Oh ja, én Starlink (gen3). 
Hier ook het Dubble Lock Compact Eagle disselslot: https://www.dewitschijndel.nl/doubleloc ... gLP2PD_BwE
Ton
Ton
Next 380 achter een Mercedes Citan
Ga je voor nieuw ? op MP staan ook een paar AlKo's Premium...
Ford Kuga PHEV ST-line X 2025 met een Fendt 510 TFB.
Zojuist een gebruikte Milenco gekocht. Bedankt voor de tips 
Helaas.. de cerficering gold alleen voor de 1e eigenaar.
Nieuw zijn ze er niet meer.
Alleen de Alko Premium is er nu die de SCM keuring heeft, en doe wel een safety bal in de muil, anders is het nog maar half werk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ben nu wel benieuwd op welke caravan dat slot nu komt
Kip Grey Line Special 47 TCB 2008 + Truma SE-R + PowerXtreme X20 + (Kip) Walker Vario Easy Door i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
-
Henri Berends
Ik heb de rode Alko Premium al 15 jaar in mijn bezit. Ooit overgenomen van de eerste eigenaar van een eerdere Kip Greyline. Maar zelf nooit een certificaat in beeld gehad.
Geldt overigens ook voor een Safety Ball. Deze volgend jaar maar eens aanschaffen.
'Voor de deur' gaat er altijd een AL-KO Prosafe wielklem er op. Maar vind het af en toe wel een onding om het slot erop te zetten.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Alko Trailer Control,Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
De rode Alko disselsloten zijn vroeger wel SCM goedgekeurd geweest hb ik begrepen.
Maar toen het Alko Premium disselslot kwam is de goedkeuring van de rode vervallen.
Mensen die hem hadden, en het certicficaat hadden, bleven de SCM dekking houden.
Bij 2e handswas het certificaat niet meer geldig.
Ik heb het Premium safety slot met bal in gebruik, een zwaar ding.
En als 2e een Nemesis wielslot.
Beide goede SCM goedgekeurde sloten en snel aan te brengen.
HEt Nemesis wielslot is helemaal ideaal, je hoeft niet eens meer op de knietjes.
Plaatje bij het praatje.
.
Maar toen het Alko Premium disselslot kwam is de goedkeuring van de rode vervallen.
Mensen die hem hadden, en het certicficaat hadden, bleven de SCM dekking houden.
Bij 2e handswas het certificaat niet meer geldig.
Ik heb het Premium safety slot met bal in gebruik, een zwaar ding.
En als 2e een Nemesis wielslot.
Beide goede SCM goedgekeurde sloten en snel aan te brengen.
HEt Nemesis wielslot is helemaal ideaal, je hoeft niet eens meer op de knietjes.
Plaatje bij het praatje.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ik ben dan benieuwd hoe dat verzekeringstechnisch gaat. Zo'n slot staat niet op naam. Ik heb een tweedehands rood slot, geheel compleet met ook het pasje er nog bij. Ik ga er van uit dat dat geen problemen geeft.
Groeten Richard
Kip Grey Line Special 47 TCB 2008 + Truma SE-R + PowerXtreme X20 + (Kip) Walker Vario Easy Door i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Meestal vraagt de verzekeraar om een aankoopbewijs op naam met daarop dezelfde certificaatnummers als op het pasje en het slot.
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025
Let wel, voor de meeste verzekeringen heb je nodig:Henri Berends schreef: ↑di 2 dec 2025 20:35Ik heb de rode Alko Premium al 15 jaar in mijn bezit. Ooit overgenomen van de eerste eigenaar van een eerdere Kip Greyline. Maar zelf nooit een certificaat in beeld gehad.
1) het SCM certificaat dat bij het slot zat
2) beide sleutels
3) een bewijs van aankoop van het slot
Oftewel: bij diefstal zal de verzekering in jouw geval waarschijnlijk moeilijk gaan doen, tenzij er een tweede SCM slot op zat waar je wel alles van compleet hebt.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)
Het DoubleLock Compact Eagle koppelingsslot hebben wij, vaak icm met een losse kogel in de koppeling.
Ik kan alleen vinden dat je een SCM certificaat en het goede aantal bijgeleverde originele sleutels moet kunnen overleggen.
Of je het slot sowieso gebruikt hebt wordt geen bewijs van gevraagd lijkt mij.
Ik kan alleen vinden dat je een SCM certificaat en het goede aantal bijgeleverde originele sleutels moet kunnen overleggen.
Of je het slot sowieso gebruikt hebt wordt geen bewijs van gevraagd lijkt mij.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
- dieseltijger
Heeft iemand ooit meegemaakt hoe een verzekeraar daadwerkelijk acteert bij diefstal?
Mijn caravan is nu 23 jaar oud, nog nooit een scm certificaat gezien van het rode aks slot, die ik altijd met bal gebruik. En nog wat: in de stalling gebruik ik geen slot. Tijdens het ophalen en wegbrengen moet je vertrouwen op de nagenoeg afwezige beveiliging van de stalling.
Niet dat ik me er druk over maak (je kan je overal wel druk over maken) maar als caravandief zou ik wel weten wanneer en waar ik ga shoppen.
Mijn caravan is nu 23 jaar oud, nog nooit een scm certificaat gezien van het rode aks slot, die ik altijd met bal gebruik. En nog wat: in de stalling gebruik ik geen slot. Tijdens het ophalen en wegbrengen moet je vertrouwen op de nagenoeg afwezige beveiliging van de stalling.
Niet dat ik me er druk over maak (je kan je overal wel druk over maken) maar als caravandief zou ik wel weten wanneer en waar ik ga shoppen.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
In mijn voorwaarden die ik van Centraal Beheer heb gekregen staat dat een slot in de stalling niet verplicht is als de stalling goed afgesloten is.
Maar ja, hoe bepaal je of je stalling goed genoeg afgesloten is?
Bij mijn stalling worden caravans sowieso niet buiten gezet.
Ook niet als je hem komt brengen.
Maar ja, hoe bepaal je of je stalling goed genoeg afgesloten is?
Bij mijn stalling worden caravans sowieso niet buiten gezet.
Ook niet als je hem komt brengen.
Bij Centraal Beheer stel je jouw eigen caravanverzekering samen. Gaat hij in de stalling in Nederland of het buitenland? Goed om te weten: de caravan hoeft niet op slot, als de stalling zelf goed afgesloten is. Als er brand ontstaat in een stalling, kan de caravan makkelijker weg worden gehaald als deze niet op slot staat.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Zaterdag gaan we onze nieuwe (gebruikte) caravan ophalen. Zal m dan wel presenteren op dit forum
Bij een 23 jarige caravan kan ik me goed voorstellen dat je er relaxed mee omgaat. Hoewel de kans op diefstal klein is, zou ik graag bij mijn huidige en nieuwe caravan toch graag goed verzekerd zijn en aan de voorwaarden voldoen. We hebben het dan toch over verzekeringswaarde van >30k Euro. Dus ik vind het incompleet hebben of het kopen van sloten op marktplaats in mijn geval de foute bezuiniging.dieseltijger schreef: ↑wo 3 dec 2025 09:29Mijn caravan is nu 23 jaar oud, nog nooit een scm certificaat gezien van het rode aks slot, die ik altijd met bal gebruik. En nog wat: in de stalling gebruik ik geen slot.
Ik lig er geen seconde wakker van, maak me er niet druk over.... kans op diefstal is klein en je doet er weinig aan. Maar aan de verzekeringsvoorwaarden voldoen is iets waar ik wel zorg voor draag. Ook op een camping of bij een stop onderweg als we niet bij de caravan blijven.
PS: vorig jaar is een 2 dagen oude Hobby gestolen in een naast liggend dorp (circa 6km van ons huis). Gewoon van de oprit gestolen, recht voor de deur.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)
Kun jij wellicht in je voorwaarden vinden wat er aan eisen gesteld wordt betreffende slot en aanverwante zaken?
In mijn stalling mag ik de caravan niet op slot zetten, anders kan de beheerder hem niet met een trekker verplaatsten. Gaat al ruim 30 jaar goed met mijn vouwwagen, dus ik vertrouw erop dat er ook met de caravan daar niets zal gebeuren qua diefstal.
Ton
Ton
Next 380 achter een Mercedes Citan
Is vrij beperkt. Dit is de letterlijke tekst (in mijn geval van Ohra):
Beveiligingseisen
U bent alleen verzekerd tegen diefstal als u uw caravan of vouwwagen heeft voorzien van een SCM-goedgekeurde wielklem of disselslot. Deze beveiligingseis is niet van toepassing als uw caravan of vouwwagen in de (winter)stalling staat.
Meer staat er niet in. Ik heb destijds contact met hun gehad over hoe zij checken of de caravan voorzien was van een SCM slot. Daarop kwam als antwoord dat ze het niet echt kunnen checken, maar 2 originele sleutels, het certificaat en een aankoopbon en/of streepjescode van de verpakking voldoende was.
Lijkt mij dat als ze dat hard willen maken ze het ook in de voorwaarden moeten vermelden.
Eens: als je ermee voor het gerecht gaat, ga je waarschijnlijk winnen. Ik wil liever voorkomen en heb die spullen netjes bij elkaar liggen. Hopelijk komt het anyhow nooit zover.
Beter mee verlegen dan om verlegen in dat geval