Hobby Excellent Edition 540 UFf
Hobby Excellent Edition 540 UFf
Dag beste Caravanners,
Mijn vrouw en ik hebben besloten onze geliefde camper ter verkopen en het eens met een caravan te gaan proberen.
Reden daarvan is dat we nu (hopelijk) nog en flink bedrag terug kunnen ontvangen van de camper en we graag van de maandelijkse lasten af willen.
Zoals dat altijd bij ons gaat hebben we naar redelijke caravans gekeken die gemakkelijk binnen het maximum trek gewicht van onze Volvo V70 D3 passen, namelijk 1600kg.
Dat ging goed tot we bij Cannenburg in een Hobby Excellent Edition 540 UFf stapte, ik wist meteen hoe laat het was. Elke andere caravan zou een concessie zijn die we na 2 jaar zouden verkopen om alsnog deze Hobby te kopen.
Nou valt het maximum standaard laadgewicht van deze caravan binnen de 1600KG, die is 1550kg (rijklaar 1364kg).
Alleen vraag ik me af of dat realistisch is aangezien er vrijwel geen 2e hands te vinden is zonder een verzwaarde as.
Ik heb de website caravantrekker.nl bekeken, die geeft aan dat het allemaal zou moeten kunnen, maar die gaat natuurlijk ook alleen op de cijfers af.
Wat achtergrond:
We rijden met zijn tweeën in de V70, en willen op de dissel nog twee elektrische fietsen meenemen.
Er past een hoop in de V70 maar zaken als bestek en beddengoed wil je natuurlijk liever gewoon standaard in de caravan hebben liggen tijdens de vakantie.
Aangezien wij geen enkele ervaring hebben dus de vraag aan de ervaren rotten hier: is dit een realistische combinatie?
Mijn vrouw en ik hebben besloten onze geliefde camper ter verkopen en het eens met een caravan te gaan proberen.
Reden daarvan is dat we nu (hopelijk) nog en flink bedrag terug kunnen ontvangen van de camper en we graag van de maandelijkse lasten af willen.
Zoals dat altijd bij ons gaat hebben we naar redelijke caravans gekeken die gemakkelijk binnen het maximum trek gewicht van onze Volvo V70 D3 passen, namelijk 1600kg.
Dat ging goed tot we bij Cannenburg in een Hobby Excellent Edition 540 UFf stapte, ik wist meteen hoe laat het was. Elke andere caravan zou een concessie zijn die we na 2 jaar zouden verkopen om alsnog deze Hobby te kopen.
Nou valt het maximum standaard laadgewicht van deze caravan binnen de 1600KG, die is 1550kg (rijklaar 1364kg).
Alleen vraag ik me af of dat realistisch is aangezien er vrijwel geen 2e hands te vinden is zonder een verzwaarde as.
Ik heb de website caravantrekker.nl bekeken, die geeft aan dat het allemaal zou moeten kunnen, maar die gaat natuurlijk ook alleen op de cijfers af.
Wat achtergrond:
We rijden met zijn tweeën in de V70, en willen op de dissel nog twee elektrische fietsen meenemen.
Er past een hoop in de V70 maar zaken als bestek en beddengoed wil je natuurlijk liever gewoon standaard in de caravan hebben liggen tijdens de vakantie.
Aangezien wij geen enkele ervaring hebben dus de vraag aan de ervaren rotten hier: is dit een realistische combinatie?
Re: Hobby Excellent Edition 540 UFf
Welkom
De Hobby gewoon kopen met de verzwaarde as.
Die laad ruimte ga je eigenlijk best nodig hebben.
De fietsen wegen zomaar 70 KG dan heb je het nog niet over de rest van de accesoires.
Het gewicht loopt stiekem best op.
Voor nu met de huidige volvo laden tot 1600 KG.
Enige waar je wel op moet letten of de combinatie Volvo Hobby wel binnen rijbewijs B valt mocht je geen BE hebben.
Dat betekent MTM Volvo en MTM Hobby bij elkaar opgeteld niet boven de 3500KG uitkomen.
Dit geld voor de papieren gewichten niet voor het werkelijke gewicht.
De Hobby gewoon kopen met de verzwaarde as.
Die laad ruimte ga je eigenlijk best nodig hebben.
De fietsen wegen zomaar 70 KG dan heb je het nog niet over de rest van de accesoires.
Het gewicht loopt stiekem best op.
Voor nu met de huidige volvo laden tot 1600 KG.
Enige waar je wel op moet letten of de combinatie Volvo Hobby wel binnen rijbewijs B valt mocht je geen BE hebben.
Dat betekent MTM Volvo en MTM Hobby bij elkaar opgeteld niet boven de 3500KG uitkomen.
Dit geld voor de papieren gewichten niet voor het werkelijke gewicht.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Nee, 1.550 kg is absoluut niet realistisch met jullie wensen. Je zult echt naar een verzwaarde as uit moeten wijken en daarmee ook naar een potentere trekker wanneer deze caravan jullie ideaal is. Met 1.600 kg ga je het ook echt niet redden want er zal ook al snel een mover onder komen...Jimbeam schreef: ↑zo 30 nov 2025 12:15Nou valt het maximum standaard laadgewicht van deze caravan binnen de 1600KG, die is 1550kg (rijklaar 1364kg).
Wat achtergrond:
Mooier kan ik het niet maken...
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Dank je voor de reacties.
De fietsen wegen samen 54 kilo zonder accu.
Een BE rijbewijs wil ik sowieso halen want we komen met de maximum massa van 2310 van de Volvo ruim boven 3500KG, zelfs zonder verzwaarde as.
Nadeel van de verzwaarde as is zo begrijp ik dat die ook weer extra gewicht kost waar ik dan netto op achteruit ga.
@PD, Dank je, ik begrijp hieruit dat in de praktijk de caravan niet binnen het maximum gewicht te houden is bij normaal gebruik?
De fietsen wegen samen 54 kilo zonder accu.
Een BE rijbewijs wil ik sowieso halen want we komen met de maximum massa van 2310 van de Volvo ruim boven 3500KG, zelfs zonder verzwaarde as.
Nadeel van de verzwaarde as is zo begrijp ik dat die ook weer extra gewicht kost waar ik dan netto op achteruit ga.
@PD, Dank je, ik begrijp hieruit dat in de praktijk de caravan niet binnen het maximum gewicht te houden is bij normaal gebruik?
Nee dat is vrijwel onmogelijk.... kijk maar eens wat standaard zaken wegen in bijgevoegde spreadsheet die ik van onze caravans bijgehouden heb:
- Bijlagen
-
- Caravangewicht incl inventaris vs 2025-08.pdf
- (280.94 KiB) 23 keer gedownload
Fendt Brillant 650 TF (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Of het realistisch of niet is doet er niet toe, voor mij wel, maar wat is het probleem als er al een zwaardere as onder zit?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (2025)
Land Rover Defender 110 (2025)
@Jan, met een verzwaarde as win ik 50KG (hij gaat voor mij dan van 1550 naar 1600), maar ik begrijp dat zo'n as 80KG extra weegt ten opzichte van de standaard as, dus verlies ik 30KG in plaats van dat ik er 50 win.
Die verzwaarde as is geen 80 KG hoor.
Hooguit 30 KG maar ik begrijp je redenering wel.
Hooguit 30 KG maar ik begrijp je redenering wel.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Even opgezocht en inderdaad, dat heb ik verkeerd onthouden.
Hij weegt volgens Hobby 21,7 extra, dus win ik 28KG (toch een fiets :))
Hij weegt volgens Hobby 21,7 extra, dus win ik 28KG (toch een fiets :))
Het wordt tot de volgende auto heel bewust spulletjes meenemen of juist thuis laten
Laat ik het zo zeggen .
Onze caravan heeft wel een verzwaarde as.
Maar er had een nog zwaardere onder gekund.
En ik had hetzelfde als jij, de as is kost ook weer wat kilogrammen.
En daar heb ik eigenlijk nog steeds spijt van.
Laat ik het zo zeggen .
Onze caravan heeft wel een verzwaarde as.
Maar er had een nog zwaardere onder gekund.
En ik had hetzelfde als jij, de as is kost ook weer wat kilogrammen.
En daar heb ik eigenlijk nog steeds spijt van.
Hallo JimBeam.
Ik rij ook in een V70 en ik mag 1800 kg trekken. ( BJ2011 2.5T met GT6 automaat)
En als ik V70 D3 nakijk lees ik dat jou V70 ook 1800 Kg zou mogen trekken.
Vreemd dus dat jij 1600 kg aangeeft.
Of heb jij een heel ander bouwjaar?
Kijk eens op OVI-RDW, vul je kenteken in en lees even wat er daar staat.
Trouwens.
De V70 is wel een heel fijne trekker, z'n eigen massa + belading maken hem super stabiel.
Ik heb nog een compressor koelbox en een Torino luifel in de kofferbak liggen, dat is eigenlijk alles.
Als dochterlief meegaat liggen daar ook haar tentspulletjes, maar de achterbank is geen bagageplek, of leeg of 1 persoon.
Ik heb wel Niveaumats onder de V, dat geeft een voordeel dat je ongeacht belading niet doorzakt.
Komt goed uit want ik hou van een stevige kogeldruk, liefst 90 kg of meer. ( dat mag de combi ook hebben)
Onze hut is een Knaus 500 van 1700 kg die totaal 728 cm lang is... niks geen last mee, ook niet in de bergen.
Een Hobby 540 zou ik me dan ook helemaal niet druk over maken, je ziet nog veel grotere caravans achter V70's hangen.
Plaatje bij het praatje..
.
Ik rij ook in een V70 en ik mag 1800 kg trekken. ( BJ2011 2.5T met GT6 automaat)
En als ik V70 D3 nakijk lees ik dat jou V70 ook 1800 Kg zou mogen trekken.
Vreemd dus dat jij 1600 kg aangeeft.
Of heb jij een heel ander bouwjaar?
Kijk eens op OVI-RDW, vul je kenteken in en lees even wat er daar staat.
Trouwens.
De V70 is wel een heel fijne trekker, z'n eigen massa + belading maken hem super stabiel.
Ik heb nog een compressor koelbox en een Torino luifel in de kofferbak liggen, dat is eigenlijk alles.
Als dochterlief meegaat liggen daar ook haar tentspulletjes, maar de achterbank is geen bagageplek, of leeg of 1 persoon.
Ik heb wel Niveaumats onder de V, dat geeft een voordeel dat je ongeacht belading niet doorzakt.
Komt goed uit want ik hou van een stevige kogeldruk, liefst 90 kg of meer. ( dat mag de combi ook hebben)
Onze hut is een Knaus 500 van 1700 kg die totaal 728 cm lang is... niks geen last mee, ook niet in de bergen.
Een Hobby 540 zou ik me dan ook helemaal niet druk over maken, je ziet nog veel grotere caravans achter V70's hangen.
Plaatje bij het praatje..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Dank je Chris,
Mijn V70 D3 (2 liter 5 cyl.) uit 2015 mag echt maar 1600KG trekken volgens de RDW, valt mij eerlijk gezegd ook een beetje tegen van zo'n auto maar we moeten het ermee doen.
Mijn V70 D3 (2 liter 5 cyl.) uit 2015 mag echt maar 1600KG trekken volgens de RDW, valt mij eerlijk gezegd ook een beetje tegen van zo'n auto maar we moeten het ermee doen.
Dat is idd een onverwachte..
Heel jammer, want de auto is er super geschikt voor.
Dan wordt het spelen met gewichten.
Altijd al:
Caravan zo licht mogelijk beladen
Auto zo zwaar mogelijk beladen
Kogeldruk zeker niet minder dan advies, ik hou van iets meer zelfs.
Je kan voor 2 personen best wel slim met gewichten omgaan.
Het zware tuinameublement van thuis vervangen door lichtgewicht camping dingen.
Lichtgewicht gasfles.
Movers wegen allemaal ongeveer gelijk, maar er zijn ook zat lichtgewicht accu's, en dat kan best wat kilo's schelen.
Maar een overwogen beladen is best mogelijk.... en de V volstouwen...echt plek zat weet ik.
Dit is trouwens van de Volvo site geplukt...
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 8004ed71e/
Heel jammer, want de auto is er super geschikt voor.
Dan wordt het spelen met gewichten.
Altijd al:
Caravan zo licht mogelijk beladen
Auto zo zwaar mogelijk beladen
Kogeldruk zeker niet minder dan advies, ik hou van iets meer zelfs.
Je kan voor 2 personen best wel slim met gewichten omgaan.
Het zware tuinameublement van thuis vervangen door lichtgewicht camping dingen.
Lichtgewicht gasfles.
Movers wegen allemaal ongeveer gelijk, maar er zijn ook zat lichtgewicht accu's, en dat kan best wat kilo's schelen.
Maar een overwogen beladen is best mogelijk.... en de V volstouwen...echt plek zat weet ik.
Dit is trouwens van de Volvo site geplukt...
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 8004ed71e/
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
En sommige dingen zijn niet levensnoodzalelijk.
Airco bv., nuttig maar goed ventileren helpt ook (of niet naar het te hete Zuiden reizen
).
Sommige van die luxe-dingen kunnen achteraf gemonteerd worden wanneer jullie een sterkere auto hebben.
Dus best toch gaan voor die verzwaring (en caravan niet laten terugzetten tot de 1600kg die de auto nu mag trekken maar beladen TOT).
Een mover zie ik niet als luxe, dat is rug- of hartinfarctreddend.
Zelf heb ik een van max 1350 kg en dat is weinig overschot, iets van 150kg effectief. Daar zit je snel aan. Zwaardere dingen gaan dan ook in de auto. Ik spaarde veel door de (defekte) Pb-accu 30kg(? 110Ah) te vervangen door een Li van 3 kg(? 30Ah)
Airco bv., nuttig maar goed ventileren helpt ook (of niet naar het te hete Zuiden reizen
Sommige van die luxe-dingen kunnen achteraf gemonteerd worden wanneer jullie een sterkere auto hebben.
Dus best toch gaan voor die verzwaring (en caravan niet laten terugzetten tot de 1600kg die de auto nu mag trekken maar beladen TOT).
Een mover zie ik niet als luxe, dat is rug- of hartinfarctreddend.
Zelf heb ik een van max 1350 kg en dat is weinig overschot, iets van 150kg effectief. Daar zit je snel aan. Zwaardere dingen gaan dan ook in de auto. Ik spaarde veel door de (defekte) Pb-accu 30kg(? 110Ah) te vervangen door een Li van 3 kg(? 30Ah)
We reizen eigenlijk alleen elk jaar naar Zweden omdat onze dochter daar woont.
Een airco is dus leuk maar voor ons niet noodzakelijk.
Een mover is inderdaad voor mij wel een must, temeer daar ik nul ervaring heb met het maneuvreren van een caravan (of zelfs een aanhanger) en ik me niet zie sleuren aan zo'n ding.
Als ik het zo lees is de consensus dus zo'n beetje dat het met wat toegepast gezond verstand moet kunnen zonder gevaarlijke toeren.
Een airco is dus leuk maar voor ons niet noodzakelijk.
Een mover is inderdaad voor mij wel een must, temeer daar ik nul ervaring heb met het maneuvreren van een caravan (of zelfs een aanhanger) en ik me niet zie sleuren aan zo'n ding.
Als ik het zo lees is de consensus dus zo'n beetje dat het met wat toegepast gezond verstand moet kunnen zonder gevaarlijke toeren.
Zorg dat de V70 hulpveren heeft dan rijd deze perfect en kan hij gemakkelijk die 1600 kg hebben.
altijd de verzwaarde as nemen, dan krijg je dan geen problemen met doorgezakte asrubbers
altijd de verzwaarde as nemen, dan krijg je dan geen problemen met doorgezakte asrubbers
Mijn ervaring (na 4 V70’s met en zonder niveaumats) is dat hulpveren niet nodig zijn: Het max trekgewicht heeft te maken met de motor/bak combinatie, niet met de eigen massa.
Ik reed o.a een V70 2.0 met 140pk (de absolute my-first-Volvo uitvoering) en die lag maximaal beladen plus 90kg kogeldruk keurig recht. Niet deinen maar gewoon strak rijden.
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025