Campings in Zweden in Juli reserveren of niet ?

Ron
Moderator

Campings in Zweden in Juli reserveren of niet ?

Bericht door Ron » ma 10 nov 2025 11:59

Wij willen de maand Juli 2026 zuid Zweden gaan verkennen.
Op 3 a 4 Campings steeds 4 a 5 nachten verblijven.
Ruwweg het gebied van Skane in het zuiden tot aan het Vanemmeer.
Is het dan aan te raden om te reserveren ?
Of kunnen we op de bonnefooi ? wat we toch wel prefereren.
Op de heen of terugweg willen we ook een paar dagen Kopenhagen in Denemarken aandoen.

Wie heeft er tips voor wat campings ?
We zijn saampjes met 2 honden.
Dus een kinder speel paradijs is niet noodzakelijk.
Zweden zijn we 30 jaar geleden al een aantal keer geweest in een Stuga. (Vimmerby en Rada)
Nu dan maar eens met de caravan. mrgreen.gif haphop.gif
We hebben werkelijk geen idee hoe druk/vol de campings in Zweden zijn in de maand Juli
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming

JaapB

Re: Campings in Zweden in Juli reserveren of niet ?

Bericht door JaapB » ma 10 nov 2025 13:00

Onze ervaring is dat het in de zomermaanden ook in Zweden druk kan zijn, vooral in de weekenden.
Echter hebben wij nog nooit ergens gereserveerd.
Wij trekken ook altijd na 3, hooguit 4 dagen verder en dan is er altijd wel een plekje.
(Behaalde resultaten in het verleden……………)
Eén van onze kinderen gaat ieder jaar door Zweden trekken en die reserveert wel maar dat komt omdat zij 3 kinderen mee hebben en dan andere campings zoeken die wij bezoeken.
Sprite Cruzer met er voor een Suzuki Vitara all grip.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » ma 10 nov 2025 13:16

Met kinderen wil je andere faciliteiten .
Ik lees in andere topics dat je het beste rond het middag uur ergens moet aankomen.
Dan is er altijd wel plek voor een paar dagen.

Geen idee hoeveel campings er in Zweden zijn .
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming

E.T.

Bericht door E.T. » ma 10 nov 2025 14:54

Wij blijven meestal ook 2-4 dagen op een camping in Zweden. Wij zijn niet heel erg veeleisend vwb de camping, zijn met z'n tweeën en een hond. Normaliter reserveren we 1 a 2 dagen van te voren de volgende camping. Of telefonisch, Mail of via een online reserveringssysteem.

De drukte in "Zuid" Zweden viel ons vorige jaar toch wat tegen, wat JaapB ook aangeeft, vooral de weekenden zijn druk. We hebben in juli toch verschillende keren meegemaakt dat we bij meerdere campings bot vingen en onze plannen toch enigszins hebben moeten aanpassen en we met grotere stappen in DK terecht zijn gekomen dan afhankelijk de bedoeling was.
Groet
Edwin

Fendt Bianco Activ 515 SGE (2022)
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 390 pk/640 Nm (2020)
BIOD Extase 2L (1974)
Volvo Amazon P131 B20 (1968)

Ron
Moderator

Bericht door Ron » ma 10 nov 2025 15:16

Dus is het slim om de eerste camping te reserveren?
Wij zijn net als jullie ook niet veel eisend.
Zitten de campings ver uit elkaar ?
Dus als de ene vol zit.
Dat je binnen 10 km bij een andere camping bent ?

E.T.

Bericht door E.T. » ma 10 nov 2025 19:46

De camping dichtheid verschilt nogal per streek, soms zitten er meerdere campings wat dichter bij elkaar maar dat ligt helemaal aan het gebied. We hadden vorig jaar het idee om het Glasriket te bezoeken, daar zitten niet heel veel campings volgens Google Maps e.d. en de campings die daar zaten waren vol. GLasriket staat nog steeds op ons lijstje dus.

Wil je graag naar een specifieke camping in een specifiek gebied, dan zou ik 1 a 2 dagen van te voeren contact zoeken met zo'n camping, maakt het je verder niet zoveel uit en wil je bv wel 50 km verderop staan, dan zou je het erop kunnen wagen.

Wij gaan dit jaar in juni naar Zweden en wij bespreken de eerste camping wel, geeft ons wat rust de eerste dag. De camping waar we met Midsummer willen gaan staan gaan we ook vroeg bespreken.
Groet
Edwin

BIOD Extase 2L (1974)

Ron
Moderator

Bericht door Ron » ma 10 nov 2025 21:49

We gaan de eerste wel bespreken.
Net als eentje bij Kopenhagen in de buurt.

Wat zijn de "must see" in zuid zweden ?

E.T.

Bericht door E.T. » di 11 nov 2025 11:26

"must sees" vind ik lastig. Er zijn in elke streek verschillende musea's en bezienswaardigheden.

Hier een kleine opsomming van dingen die we hebben bezocht in Zuid Zweden of nog op ons lijstje staan om te bezoeken

* Lund, een van de oudste steden van Zweden, studentenstad
* Ystad, leuk stadje bekend van de serie van Wallander
* Fjällbacka, visserdorp bekend van de misdaadboeken
* Kalmar, mooie middeleeuwse stad met een prachtig kasteel
* Gränna, leuk stadje met verschillende snoepwinkels waar ze het snoep nog ambachtelijk maken
* Sluizen bij Trolahättan, 4 sluizen met 32 mtr hoogteverschil
* Glasriket, gebied met veel glasfabrieken en blazerijen
* Öland, eiland met bijzondere natuur, molens en vuurtorens
* Alles Stener, prehistorische stenen in een vorm van een schip
* Astrid Lindgrens Värld in Vimmerby
* Husqvarna Museum, leuk museum
* Ikea museum in Älmhult
* Gekas in Ullered, een gigantische winkel van 35.000 m2 en meer dan 80 kassa’s
Groet
Edwin

BIOD Extase 2L (1974)

Ron
Moderator

Bericht door Ron » di 11 nov 2025 12:31

Bedankt Edwin

Astrid Lindgrin park zijn we 30 jaar geleden al eens geweest.
Erg leuk thumbup.gif
Onze laatste dag waren ze nog niet open.
Dat ging pas de volgende dag gebeuren.
We mochten gewoon naar binnen, hier en daar waren ze aan het oefenen.
We hadden het hele park voor ons alleen. thumbup.gif
Dus die moeten we maar eens overnieuw doen
Musea wordt lastig met de honden,

De andere tips ga ik even op een rijtje zetten.
En kijken of daar honden welkom zijn.

Xecto

Bericht door Xecto » wo 12 nov 2025 06:32

Vrienden van ons reisden in de zomer, met een tandemasser en op de bonnefooi: ze belden een dag vantevoren, soms was er geen plek, maar vaak wel. 1x moesten ze een camping of 3 bellen voor er 1 met plek was. Met een kleinere combinatie lijkt t me nergens echt een probleem, zeker niet als je begin van de middag aankomt.

Kopenhagen zou je ook vanuit Malmö kunnen doen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Ron
Moderator

Bericht door Ron » wo 12 nov 2025 09:23

Gelukkig allemaal dezelfde tip. thumbup.gif
Dag van te voren bellen .
En met het lijstje campings wat ik van ET gekregen hebt moet dat gaan lukken.
En Kopenhagen vanuit Malmo is niet goedkoop.
En we willen 2 of 3 dagen gaan.
Dus pak ik liever een camping daar.
Met openbaar vervoer zitten we weer met de honden

TREJJ

Bericht door TREJJ » wo 12 nov 2025 09:42

Afgelopen zomer zijn wij naar Zweden geweest, daarbij de heenreis via Kopenhagen gereden.

Wij hebben toen de camping Tangloppen aangedaan direct aan het water, toen redelijk druk bezet ivm WK BMX in Kopenhagen. De toiletten waren pas vernieuwd, douches waren netjes maar wel wat ouder evenals de afwasgelegeheid. Verder vrij eenvoudige camping maar je bent zo in het centrum van Kopenhagen en winkels op korte afstand.
.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2007).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................

Gemineye

Bericht door Gemineye » wo 12 nov 2025 10:31

Wij deden in Zweden onze eerste overnachting op een openbare parkeerplaats bij Bosjökloster Kykra. We kwamen toen begin van de avond aan in Malmö en wilden niet al te ver meer rijden daarna. Beviel ons prima voor een nacht. Dat soort overnachtingen kun je vinden via app Park4night bijvoorbeeld, in de meivakantie was het overal wel rustig, in de zomer vast drukker (dat heeft voor en nadelen). Mocht je nou niks kunnen vinden dan zijn dat soort plekken wellicht een optie. Eigenlijk vooral een optie als je op die plek wilt genieten, ik zou een caravan daar niet onbeheerd achterlaten als je een stadsbezoek wilt doen bijvoorbeeld; dan zou ik voor een camping gaan.

Wat ik er zo van meekrijg kan op de bonnefooi best wel, maar moet je soms wel genoegen nemen met een minder mooie camping of plek. Als je geen kinderen meeneemt lijkt me dat geen heel groot probleem.

Qua campings; Ik heb wel wat leuke campings gehad daar, maar dat was in de meivakantie. Ik ga mijn handen er niet aan branden om je tips te geven, want ik denk dat deze campings een totaaaaal ander gevoel kunnen geven in de zomer!

Leukste tip wat mij betreft; gewoon op een avond in de auto stappen, op google maps een zandweggetje kiezen midden in een groot bos en een heel stuk door ongerepte natuur pruttelen. Je komt de mooiste plekjes tegen en zo in de avond zagen we regelmatig elanden. Wel even offline kaarten instellen want je mobiele internet valt wel vaak weg midden in dat bos (maar ach; wij hebben het ook overleefd mrgreen.gif )
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ron
Moderator

Bericht door Ron » wo 12 nov 2025 12:53

Mooie tips weer.
Genoeg huiswerk dus.

Eenvoudige camping is prima voor ons.
Als het maar schoon is.
Oud is niet erg.
Een nacht offgrid overleven we ook wel.
Maar heeft niet onze voorkeur.

Lucas

Bericht door Lucas » wo 12 nov 2025 14:52

Wij zijn afgelopen zomer bijna 3 weken in Zweden geweest (juli) en min of meer gedwongen voornamelijk langs of in de buurt van de westkust (omgeving Strömstad) maar ook stuk binnenland richting Vänermeer. Wij kregen ook vooraf mee van vrienden die een aantal jaar met de camper naar (Zuid-)Zweden gingen "joh je hoeft niet te reserveren, er is altijd plek" en zoiets las ik toch ook hier op het forum, dus het werd reizen op de bonnefooi, maar dat viel ons toch wel tegen. Soms wel 6-7 campings moeten bellen voor een schamel plekje voor soms maar één nacht, en dat wordt op den duur toch wel wat irritant als je om de paar dagen wil / moet verkassen.

Off grid-plekken waren overigens vaak wèl op die campings beschikbaar (voor ons geen optie), met een zelfvoorzienende cämper/slörhöt zijn je mogelijkheden dus echt groter en zonder kinderen en met een kleine(re) caravan vast ook. Iets verder van de "toeristische hotspots" (meren/kust) hebben wij overigens wel meegemaakt dat de campings ondanks hoogseizoen halfleeg waren en ondanks bouwjaar 1940 ofzo (en weinig updates sindsdien) wel zeer keurig in orde.
Komende zomer weer Zweden in de planning, maar dan gaan wij wel wat meer reisplan maken inclusief reserveringen, vermoed ik.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » wo 12 nov 2025 18:15

Wij hoeven niet speciaal langs de kust te staan.
En meren zijn er in overvloed .
En daar zijn vast wel campings in de buurt.
En voor kinderen wil je vertier hebben .
Is voor ons niet nodig.
Een plek met stroom is voldoende .
Ik zou eventueel nog mijn losse accu kunnen meenemen. (met jeager stekker mrgreen.gif )
IMG20250608195146.jpg
IMG20250608195146.jpg (677.05 KiB) 664 keer bekeken
Opladen doe ik dan wel weer op een camping waar ik wel stroom heb.

TvL

Bericht door TvL » wo 12 nov 2025 22:18

Wij gaan de laatste jaren altijd naar Zweden. Prachtige reizen gemaakt.

Wij hebben gemerkt dat hoe noordelijker je gaat, hoe makkelijker je plek kunt vinden. Onder de lijn Stockholm - Göteborg reserveren wij altijd. (Zeker in de grote steden, dan moet je zelfs een aantal dagen van te voren reserveren!)

We zoeken de campings altijd op via Google Maps. Maar ook rondjezweden.nl is een leuke tip.

Veel plezier!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator

Bericht door Ab » wo 12 nov 2025 23:36

Ik lees ergens, dat bellen naar campings voor een plaats vaak het resultaat heeft dat je te horen krjgt dat het vol zit. Tot 6 x achtereen.

Dat klopt helemaal. Standaard antwoord vaak. Rij je er echter heen, en ga je naar de balie, dan is er bijna altijd wel plek.

Dan heeft men wel tijd om door de computer te gaan spitten, en de vrije plaatsen voor enkele dagen op te zoeken.
Die telefoon rinkelt de hele dag.

We zijn vol is het antwoord om het gesprek snel te beëindigen. Echt, ik heb dat aan de balie staand, verschillende keren gehoord, terwijl men bezig was om voor ons een plaats te zoeken. Een van de 5 tot 10 die nog beschikbaar waren. Voor de 2 of 3 dagen die we wilden blijven.
Die plaatsen waren tegen een uur of 4 ook allemaal weer bezet.
De volgende morgen zie je elke dag tot een uur of 11 weer een aantal campers of combinaties wegrijden.

Kom je tussen half twaalf en 1 uur aan, altijd plek.

Wij reserveren of bellen nooit.
Reizen wel veel, door heel Europa. Ook in hoogseizoenen.
"Geen plek" komt maar sporadisch voor.

Het bordje " vol" bij de ingang staat er ook de hele zomer, (of winter) maar klopt alleen na een uur of 4 in de middag. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Lucas

Bericht door Lucas » do 13 nov 2025 11:05

[re.gif]
Ik snap de gedachte, maar de campings in Zweden liggen vaak erg verspreid en je wil met 3 kinderen op de achterbank niet het risico lopen dat je er meerdere af moet gaan om toch een plekje te krijgen. Met een caravan van 9 meter pas je bovendien ook niet overal.

Overigens is men in Zweden in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk aan de telefoon zeer behulpzaam en werd vaak uitgebreid de tijd genomen om te zien wat er vrij was, maar het was gewoon echt re-te-druk. Kan natuurlijk ook aan de campings liggen die we uitzochten. Even terug naar de TS begrijp ik dat deze helemaal geen behoefte heeft op de meest toeristische plekken uit te komen en dan moet het allemaal wel goedkomen. Iets dieper het binnenland in, zoals richting Bengtsfors bijvoorbeeld, was het geen enkel probleem plek te vinden.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » do 13 nov 2025 15:23

Ik wil wel in de buurt staan van de toeristische attracties.
Maar wil daar best vanaf de camping 50 km voor rijden.
En saampjes dus een eenvoudige camping is helemaal prima.

En de reisdagen zullen steeds maar 200 km zijn.
Dus rond het middag uur aankomen moet gewoon lukken.

Lucas

Bericht door Lucas » do 13 nov 2025 15:43

[re.gif]
Dat moet helemaal goedkomen! Mooi vooruitzicht.

SBerend

Bericht door SBerend » do 13 nov 2025 16:07

Ron reis je via Denemarken of pakken jullie de veerboot. Wij hebben het laatste gedaan vanuit Travemunde naar Malmö. Geboekt via Finnlines met stroom voor de caravan. Enige maatschappij die dat aanbied.Ook hondjes zijn welkom. Dan overnacht je op aan ander deel dan waar wij zaten/lagen. Hutten zijn goed. Scheelt je een dag reistijd, flink aantal kilometers en tol op de bruggen. Wij waren in mei 2025 (20 dagen na CFW 2025) nog met een Dethleffs C'Go 415 en Volvo V40. Wel op tijd geboekt. Aankomst in Malmö was 11:45 uur

Kosten in ons geval.
Veerboot incl overnachting buitenzijde € 165,47
Stroom voor caravan € 5,00
ontbijt volgende ochtend € 38,00

En de koffie aan boord is spotgoedkoop.

Wij hadden geen ervaring met Zweden en Noorwegen. Wel een aantal van te voren gereserveerd. Halmstad was de 1e op onze reis vanaf Malmo Wij kwamen daar net voor de Zweedse feestdagen. Men had het drukker verwacht.
Indien wij weer naar Zweden zullen gaan dan doen wij dat wederom met de veerboot.
Volvo V60 T6 AWD Recharge Inscription met Adria Adora 462UP

Ron
Moderator

Bericht door Ron » do 13 nov 2025 18:21

We gaan via Denemarken en de bruggen.
Ook omdat we Kopenhagen willen bezoeken.
En zo goedkoop als.jij laat zien heb ik nog geen ferry gevonden.
En de maand juli zal ook een stuk duurder zijn dan mei.

JaapB

Bericht door JaapB » do 13 nov 2025 18:45

Qua prijs maakt het in het hoogseizoen niet veel uit.
Je moet ook meerekenen dat je een heel eind extra rijdt naar de bruggen.
Wij hebben beiden diverse keren gedaan. Laatste tijd vaker de ferry.

We hebben eens een route gereden Denemarken, Zweden, Finland, langs de Russische grens naar boven,
grens over en naar de Noordkaap, daarna via de Lofoten en de fjorden terug naar beneden.
Hoe hoger je komt hoe minder campings, maar ook minder druk.
Nog nooit ergens gereserveerd.
Maar met kids kan ik me voorstellen dat je op safe speelt.
Sprite Cruzer met er voor een Suzuki Vitara all grip.

SBerend

Bericht door SBerend » do 13 nov 2025 20:05

Ik heb net even wat ingevuld bij Finnlines. Wel rond 9 febr vertrek 22:00 uur en 2 mrt retour. Dan kom ik rond € 196,00 excl ontbijt. Wel met Star lidmaatschap korting.
Volvo V60 T6 AWD Recharge Inscription met Adria Adora 462UP

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”