Het schijnt zelfs dat de schuin naar binnen lopende achterkant (gedeelte onder de verlichting) ook nog bijdraagt aan een lager verbruik (t.o.v. een geheel rechte achterzijde)Micky schreef: ↑di 11 nov 2025 10:14![]()
ja in Duitsland gaat het gewoon 160+ waar de wegen en het verkeer het toelaat en dat is meerdere keren per maand.
mijn relatief lage verbruik icm met de gereden snelheid is best logisch als je nagaat dat mijn Kip maar 2.10 m breed is en van voren erg schuin afloopt met nog eens een knik in het dak en de hoeken voor zijn ook helemaal afgerond, ze stonden in de jaren 80 bekend als super getroomlijnd en daar werd in de folder ook ruimschoots aandacht aan besteed![]()
Ritje 200km naar Zandvoort. Verbruik valt niet mee.
Re: Ritje 200km naar Zandvoort. Verbruik valt niet mee.
Kip Grey Line Special 47 TCB 2008 + Truma SE-R + PowerXtreme X20 + (Kip) Walker Vario Easy Door i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
klopt, druppel vorm
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Natuurlijk zit er best veel verschil in de diverse caravans.
Dat kan zelfs ik ook nog wel verzinnen..
De auto ervoor maakt natuurlijk ook verschil.
Als je een caravan achter een vrachtwagen hangt met een hoge gesloten bak zal het meerverbruik best minder zijn dan achter een lage gestroomlijnde personenwagen.
Dùhh.
.
Maar reken nou gewoon maar dat het verbruik verdubbeld.
Alles wat je minder verbruikt valt dan gewoon mee.
De titel van dit draadje geeft aan dat het soms ook wat tegen kan vallen.
En dan gaat het nog niet eens over een 2 5 meter brede
caravan van 7 meter lang..
Dat kan zelfs ik ook nog wel verzinnen..
De auto ervoor maakt natuurlijk ook verschil.
Als je een caravan achter een vrachtwagen hangt met een hoge gesloten bak zal het meerverbruik best minder zijn dan achter een lage gestroomlijnde personenwagen.
Dùhh.
Maar reken nou gewoon maar dat het verbruik verdubbeld.
Alles wat je minder verbruikt valt dan gewoon mee.
De titel van dit draadje geeft aan dat het soms ook wat tegen kan vallen.
En dan gaat het nog niet eens over een 2 5 meter brede
caravan van 7 meter lang..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Tja verbruik ik had op 700 km ong 75 liter benzine verbruikt met hut erachter maar op de terug weg exact dezelfde weg terug meer verbruik ong 10/15 liter meer, Reden kan ik er niet voor geven wind tegen iets meer remmen en optrekken zachtere banden mischien.
Is van zoveel factoren afhankelijk.
En ja dit is een benzine auto inplaats van een elektrische auto maar die factoren spelen ook gewoon mee maakt niet veel uit wat voor een auto je ervoor zet.
Is van zoveel factoren afhankelijk.
En ja dit is een benzine auto inplaats van een elektrische auto maar die factoren spelen ook gewoon mee maakt niet veel uit wat voor een auto je ervoor zet.
Kip Grey line 45.
Lekker old skool.
Lekker old skool.
heuvels en wind spelen zeker mee, dat merk je bij een EV heel goed, dus bij jou ook wel
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Mijn verbruik met een Tesla model Y, LR. Inmiddels 3 vakanties met Eriba Touring. (1400 kg) gehad. Totale afstand: 9350 km; gemiddeld verbruik 288 Wh/km. Totale afstand Tesla op dat moment (incl. caravan trekken) 32000 km met 210 Wh/km.
Dit najaar vakantie met nieuwe Eriba Feeling (1600 kg). Afstand 3700 km; gemiddeld verbruik 295 Wh/km. Totale afstand Tesla op dat moment (inclusief caravans trekken) 41000 km met 210 Wh/km. De Feeling is 70 cm langer en 7 cm breder dan de Touring maar wel paar cm lager dan de Touring. Wel 200 kg zwaarder. Verbruik tussen beide caravans scheelt nauwelijks. Gemiddelde snelheid met de caravan rond de 100-115 km/u (hou niet van achter vrachtauto hangen).
Dit najaar vakantie met nieuwe Eriba Feeling (1600 kg). Afstand 3700 km; gemiddeld verbruik 295 Wh/km. Totale afstand Tesla op dat moment (inclusief caravans trekken) 41000 km met 210 Wh/km. De Feeling is 70 cm langer en 7 cm breder dan de Touring maar wel paar cm lager dan de Touring. Wel 200 kg zwaarder. Verbruik tussen beide caravans scheelt nauwelijks. Gemiddelde snelheid met de caravan rond de 100-115 km/u (hou niet van achter vrachtauto hangen).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We hebben dezelfde auto Micky. Dual motor en daardoor AWD
Ritje 200km naar Zandvoort. Verbruik valt niet mee.
Hahaha die fout wordt veel gemaakt/verwarring wordt veel veroorzaakt. LR alleen vermelden is de zuinige variant met alleen een motor achter, de LR AWD is wat wij hebben, dan rij je dus toch nog iets zuiniger dan ik, ik ken mijn rijstijl en dacht al jij doet goed je best 

met die 100-115 zit ik dus met de Kip rond de 330 wh
dat verschil is dan nog wel behoorlijk 

met die 100-115 zit ik dus met de Kip rond de 330 wh
dat verschil is dan nog wel behoorlijk 
Uit interesse, gezien we nu een Touring 542 hebben en naar een 2026 Feeling 442 gaan: merk je verschil in rijden? Ligt de ene stabieler dan de andere of het verschil klein?
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)
Bij aerodynamica denkt iedereen aan het caravan front, en natuurlijk is dat belangrijk. Echter de achterkant is ook belangrijk. Volvo is bijvoorbeeld indertijd afgestapt van de rechte achterkant van stadions omdat het tè grote impact op de aerodynamica en dus CO2-had. Met een caravan werkt dat dubbel: de auto zorgt voor enorm veel werveling die tegen het caravan front botsen maar de achterkant van de caravan veroorzaakt nog veel meer wervelingen.
Ook de snelheid is heel belangrijk want die zit in de aerodynamica in de derde macht: er is een enorm verschil of je gemiddeld 75 of 95 km/uur rijdt.
En, alles is relatief, TS 'klaagt' over 31kW/100km, dat is in benzinetermen dus 3,5l/100km. Daar kunnen benzinerijders enkel van dromen :)
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Dat klopt. Maar regen bijvoorbeeld ook. Wel eens getest. Alle omstandigheden waren gelijk alleen de ene keer regen en de andere keer droog. Het verbruik steeg meteen met 2kWh/100km. Regen veroorzaakt meer wrijving dan je zo in eerste instantie zou denken. Dat heb je met een benzine auto uiteraard ook, maar dan valt het minder op.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.
Reactie op vraag RDDR over eventueel verschil in stabiliteit rijden met Eriba Touring of Eriba Feeling: nee, ik merkte daar weinig van. Kan komen door hoog eigen gewicht trekker (2000 kg) en/of dat gewichtsverdeling bij de Eriba Feeling ondanks hoger gewicht (200 kg) dan de Eriba Touring beter is. Overigens is trekken door een EV altijd een feest door het constante en hoge koppel.
Dank je!
Mijn BMW 530i is weliswaar geen EV, maar ook niet echt lichtgewicht te noemen. Onze tweede auto is een EV en als opvolger voor de 5 staat de nieuwe iX3 hoog op de lijst. Maar gezien wij meestal demo's kopen van een half jaar tot een jaar oud zal het wel 2027 zijn voordat we ook voor onze eerste auto naar een EV overstappen. Maar de 530 is geen straf om nog een jaar of 2 mee te rijden.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)
We hebben ook naar de iX3 Neue Klasse gekeken. Mooie auto, alleen jammer dat BMW er geen luchtvering op levert. Dat doen de concurrenten wel.
Klopt, maar kan ik zeker mee leven. Heb nu op mijn 5 alleen luchtvering achter. Prima, maar miste het niet echt bij de voorgaande auto's.
De nieuwe Mercedes GLC is ook interessant (en met luchtvering leverbaar), maar het design spreekt ons niet zo aan.
De Volvo EX90 hoor ik voornamelijk klachten over en de V60 die we voor de 5 serie hadden was ook een groot electronica drama. Vind hem mooier dan de BMW, maar dat alles gewoon werkt is me meer waard.
Eens, de MB is spuuglelijk. Ook de Audi Q6 gereden, maar die valt af, gewoon onvoldoende comfort.
De huidige EX90 is wisselvallig; mijn eerste ervaring van begin dit jaar was een drama. Vorig week een paar dagen eentje gehad van een paar weken oud en de software is nu stabiel, maar er missen nog wat zaken. Dat komt met MY26, incl. 800V systeem. O ja, die lelijke LiDAR-puist vervalt ook per MY26 :)
Staat mij bij dat jij (ongezien?) een nieuwe XC90 had besteld met iets van 1,5 jaar levertijd?
Die heb je nu nu al of zit ik ernaast?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Er rijden wel meer spuuglelijke dingen rond. Kia's bv. en mijn MB-B's vond en vind ik sierlijk mooi
Maar de Romeinen wisten het reeds: De gustibus et coloribus non est disputandum - ofte Over goestingen en kleuren moet je niet discussiëren.
Maar de Romeinen wisten het reeds: De gustibus et coloribus non est disputandum - ofte Over goestingen en kleuren moet je niet discussiëren.
Dat klopt, ruim twee jaar op gewacht :)
Echter, toen mijn auto kwam zaten ze vol bugs en was uitgelekt dat het volgende modeljaar naar 800Volt zou gaan en nog wat belangrijke updates zou krijgen.
Ondertussen ook met de concurrentie gereden die de caravan kan trekken, maar die vallen toch af.
Ah ok, maar je hebt dus nog geen vervanger
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Nee, even veel gedoe. Maar de XC90 doet 't nog prima.
Eind oktober nog lekker Duitsland in geweest met de caravan.
Eind oktober nog lekker Duitsland in geweest met de caravan.
Dat laatste kan ik beamen. Ik ben al blij met een gemiddeld verbruik van 1 op 11, en dan komt er de actieradius nog bij met een tank van 50 ltr.Conradi schreef: ↑wo 12 nov 2025 10:50Ook de snelheid is heel belangrijk want die zit in de aerodynamica in de derde macht: er is een enorm verschil of je gemiddeld 75 of 95 km/uur rijdt.
En, alles is relatief, TS 'klaagt' over 31kW/100km, dat is in benzinetermen dus 3,5l/100km. Daar kunnen benzinerijders enkel van dromen :)
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Ach met de caravan er achter klokt de Volvo met 14l/100km de tank leeg. Dat houdt redelijk snel op want ik heb maar een 42 l tank.
Ik verwacht dat met een EV de range niet veel minder zal zijn :)