Minimale kogeldruk voor de caravan
Minimale kogeldruk voor de caravan
Als jullie de caravan naar de winterstalling brengen wat houden jullie dan minimaal aan qua kogeldruk?
Normaal beladen met 2 ebikes kom ik mooi op een Kogeldruk 75 kilo.
Normaal beladen met 2 ebikes kom ik mooi op een Kogeldruk 75 kilo.
V40 T3 en Kip Navigator 44TDB
Re: Minimale kogeldruk voor de caravan
Als ik hem naar de stalling breng, heb al gemakkelijk 70 kg zonder moeite, sterker nog moet als ik hem inpak alles achterin leggen anders kom ik ruim over de 100 kg uit.
Heeft een beetje te maken hoe de as onder de caravan staat, bij staat hij namelijk 35 cm uit het midden naar achteren toe.
Heeft een beetje te maken hoe de as onder de caravan staat, bij staat hij namelijk 35 cm uit het midden naar achteren toe.
Kip Grey line 45.
Lekker old skool.
Lekker old skool.
Als die fietsen eraf zijn, kan je een paar jerrycans met water in de disselbak zetten. Of zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Wat mij betreft hangt van het traject af.
Alleen vlakke binnenwegen en dus traag rijden dan kan zelfs <50 kg voldoende zijn. De aanhangwagen ligt dan wel niet 100% stabiel maar gezien de geringe snelheid (50 a max 70) is dat haalbaar. Dat ondervond ik toch.
Moet je over grotere wegen dan zou ik wel wat gewicht voorin leggen en eventueel ook op de snelheid letten, max 80.
Alleen vlakke binnenwegen en dus traag rijden dan kan zelfs <50 kg voldoende zijn. De aanhangwagen ligt dan wel niet 100% stabiel maar gezien de geringe snelheid (50 a max 70) is dat haalbaar. Dat ondervond ik toch.
Moet je over grotere wegen dan zou ik wel wat gewicht voorin leggen en eventueel ook op de snelheid letten, max 80.
Naar de stalling zal het me een biet zijn.
Ik schat dat ie nog geen 40-50 Kg is, maar de stalling is 4 km verderop.
Geen snelweg, max 50 km/h.
Dan is slingeren niet aan de orde.
Als er meer Km en/of snelweg bij zit zal het anders moeten worden.
Ik schat dat ie nog geen 40-50 Kg is, maar de stalling is 4 km verderop.
Geen snelweg, max 50 km/h.
Dan is slingeren niet aan de orde.
Als er meer Km en/of snelweg bij zit zal het anders moeten worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Dat is bij mij net zo.
De helft kom ik niet eens boven de 30 km/h.
Zo smal weggetje is dat.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
- fortissimo
Ik heb eigenlijk nooit naar de kogeldruk van de caravan gekeken als ik hem ophaal of wegbreng.
De caravan is ook zo goed als leeg. Keukenblok is gevuld, alles voor tent en luifel op de grond, kasten onder het bed aan de voorzijde.
Denk dat ik rond de 50 kg zit.
Toen we de caravan gekocht hadden was deze helemaal leeg.
Toen moesten we nog rijbewijs E hebben om met de caravan te kunnen rijden (MTM hoger dan daadwerkelijk gewicht auto) en heeft mijn vader gereden (BCDE).
Over de snelweg vanuit Nederweert naar het westen.
Caravan lag als een blok achter de auto.
Als ik op internet zoek dan zie ik ook tegenstrijdige berichten.
Sommige zeggen dat het gewoon een grote aanhanger is en dat je moet zorgen dat de auto stevig ligt.
Andere zeggen weer dat je een hogere kogeldruk moet hebben.
De caravan is ook zo goed als leeg. Keukenblok is gevuld, alles voor tent en luifel op de grond, kasten onder het bed aan de voorzijde.
Toen moesten we nog rijbewijs E hebben om met de caravan te kunnen rijden (MTM hoger dan daadwerkelijk gewicht auto) en heeft mijn vader gereden (BCDE).
Sommige zeggen dat het gewoon een grote aanhanger is en dat je moet zorgen dat de auto stevig ligt.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Skoda Kodiaq (2019)
Klopt idd. Daarom dacht ik vraag het hier kon er hier ook geen post over vinden.fortissimo schreef:Ik heb eigenlijk nooit naar de kogeldruk van de caravan gekeken als ik hem ophaal of wegbreng.
De "anderen" hebben het bij het rechte eind, ik zou verwachten dat jij als trouw lid hier, daar toch wel iets meer over geleerd zou hebben, bij sommige mensen gaat steeds heel veel fout, dat komt vaak door maar wat te doen, lekker niet nadenken, niet stilstaan waar je mee bezig bent, geen onderzoek doen, niet inlezen en niet leren van je foutenfortissimo schreef: ↑di 4 nov 2025 11:33Ik heb eigenlijk nooit naar de kogeldruk van de caravan gekeken als ik hem ophaal of wegbreng.
Zo ook zie ik hier in je verhaal dat jullie maar wat doen met je combi, zonder bezig te zijn met de veiligheid van je eigen gezin, maar ook de anderen om je heen in het verkeer, het ligt als een blok op de weg TOT dit ene moment waarbij dat ineens niet is door een externe factor
GROTE tip mijnerzijds, verdiep je aub in veiligheid met rijden met de caravan en doe onderzoek.... echt belangrijk om dit te doen
oh ja en geef zeker niet dit soort twijfelachtige adviezen aan mensen die info vragen, zeg dan gewoon niets.....
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Gewoon langzamer rijden en trage wegen nemen met extra opletten is dan de boodschap. Daar is niets onvoorzichtig aan.
Ik heb ooit eens de fout gemaakt om net uit de stalling een stukje snelweg mee te pakken en ook nog eens in te gaan halen in de lange bocht van de A2 naar de A15. Caravan begon te slingeren en kon hem met moeite rustig krijgen.
Oorzaak was waarschijnlijk een combinatie van snelheid en te lage kogeldruk.
Nu houdt ik die wel boven de 50Kg van en naar de stalling en neem voortaan de provinciale weg.
Oorzaak was waarschijnlijk een combinatie van snelheid en te lage kogeldruk.
Nu houdt ik die wel boven de 50Kg van en naar de stalling en neem voortaan de provinciale weg.
Peugeot 508 1.6 180pk met Adria Adora 482PS
- dieseltijger
Gewoon minimaal voorgeschreven waarde. Niet moeilijk doen. Als je al jaren dezelfde caravan hebt dan weeg je het niet meer - want alles heeft z'n vaste plek. En de kogeldruk is dan zo voorspelbaar als een Zwitsers uurwerk.
Je merkt het trouwens snel genoeg als het fout zit. En merk je niets dan is het samenstel klaarblijkelijk stabiel.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
Elke rit is een rit met gevaren, waarom zou een rit naar de stalling niet veilig hoevenWillyL schreef: ↑wo 5 nov 2025 00:02Het gaat in dit topic over met een bijna lege caravan en dus niet vakantieklaar naar de stalling rijden. Dus niet een normaal traject met gans gezin over langere afstand.
Gewoon langzamer rijden en trage wegen nemen met extra opletten is dan de boodschap. Daar is niets onvoorzichtig aan.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Zelfde als zonder spiegels wel ff snel van en naar de stalling rijden, vaak doe je dat nog alleen in de auto ook.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
@Micky het is een half uur over de snelweg rijden.
Misschien idd volgende keer handig om erbij te vermelden.
Misschien idd volgende keer handig om erbij te vermelden.
Als de snelheid op je traject boven de 50 km/h uit komt moet je altijd voldoende kogeldruk hebben.
Minimaal 50 kg maar meestal nog meer.
Dus ja over de snelweg naar de stalling vereist eenzelfde kogeldruk alsof je op vakantie ga.
Minimaal 50 kg maar meestal nog meer.
Dus ja over de snelweg naar de stalling vereist eenzelfde kogeldruk alsof je op vakantie ga.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Dan zou ik dus zeker zorgen dat mijn kogeldruk in orde is, ik rij doorgaans met zo'n 85-88kg ik zou niet onder de 75 willen zitten als ik jou was
- fortissimo
Bij onze vorige wagen was 75kg de maximale kogeldruk die we mochten hebben.
Als je kijkt naar de adviezen voor kogeldruk o.b.v. gewicht, dan kom ik op de volgende waarden uit.
MTM 1.300 kg geeft een kogeldruk tussen de 65 (5%) en 91 (7%) kg.
Leeg is dit 55-77 kg.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Skoda Kodiaq (2019)
Ja, adviezen die mensen die "weten hoe je met een caravan het prettigst rijdt" niet perse volgen, het is een minimaal advies geen maximaal advies, hoe hoger de kogeldruk hoe beter (binnen de grenzen van de auto en caravan)
Nou met 130 kg rijdt prima maar een vracht auto inhalen ging niet lekker dan begon hij wat onstabiel te worden 
Kip Grey line 45.
Lekker old skool.
Lekker old skool.
dat is niet binnen de specs van je combi
Mijn raad was en is om geen hoge snelheden te halen en dus van snelwegen te blijven. Verder niets aan de hand. Wettelijk mag het, feitelijk kan het ook maar voorzichtig.
Zie het als rijden in de mist, snel kan maar is niet veilig. Daar moet je ook je snelheid aanpassen naar de omstandigheden. Sommige doen dat, andere
Beweren dat een rit naar de stalling hetzelfde is dan naar verre oorden is ook niet correct. De belading is meestal al totaal anders, zowel van de auto als de aanhangwagen.
Zie het als rijden in de mist, snel kan maar is niet veilig. Daar moet je ook je snelheid aanpassen naar de omstandigheden. Sommige doen dat, andere
Beweren dat een rit naar de stalling hetzelfde is dan naar verre oorden is ook niet correct. De belading is meestal al totaal anders, zowel van de auto als de aanhangwagen.
Behalve als die caravan leeggehaald is voor de winterstalling.dieseltijger schreef: ↑wo 5 nov 2025 02:35Gewoon minimaal voorgeschreven waarde. Niet moeilijk doen. Als je al jaren dezelfde caravan hebt dan weeg je het niet meer - want alles heeft z'n vaste plek. En de kogeldruk is dan zo voorspelbaar als een Zwitsers uurwerk.
Je merkt het trouwens snel genoeg als het fout zit. En merk je niets dan is het samenstel klaarblijkelijk stabiel.
Alleen al mijn 3 stalen gasflessen eruit is een wereld van verschil met rijden.
En toch doe ik het, maar alleen die paar Km binnendoor.
Paar jaar geleden ineens zonder aanpassingen aan de belading 2 fietsen met drager op de dissel extra.
Normale kogeldruk rond 90 Kg... nu de drager en 2 stadfietsen ERBIJ...
Veel te veel kogeldruk natuurlijk, maar het reed snaarstrak.
Mijn auto kan dat prima hebben, niveaumats achter.
Toch blijf ik bij 90 Kg voor "normaal".
Behalve naar de stalling dus... lege hut.