ik ben benieuwd naar jouw resultaten, bij mij elke vorm van ondersteuning gaf een afwijking en ik heb klinkers in de straat, als de beide zwarte pootjes (doppen) op een klinker staan weegt hij goed, zit er 1 half op een overgang van 2 klinkers heb ik direct een afwijking, dus dat komt best nauwkeurig, zoals geschreven inmiddels heb ik hem al zo'n 17-18 jaar ik weet niet wat er in al die jaren aan verandert is
Afwijking caravanweger
Re: Afwijking caravanweger
ik ben benieuwd naar jouw resultaten, bij mij elke vorm van ondersteuning gaf een afwijking en ik heb klinkers in de straat, als de beide zwarte pootjes (doppen) op een klinker staan weegt hij goed, zit er 1 half op een overgang van 2 klinkers heb ik direct een afwijking, dus dat komt best nauwkeurig, zoals geschreven inmiddels heb ik hem al zo'n 17-18 jaar ik weet niet wat er in al die jaren aan verandert is
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Als die zwarte ronde "pootjes" zodanig staan dat de rest vrij staat klopt de weging best wel, soms een kleine afwijking van een kilo of 15.
Die gele oprijplaat zorgt ervoor dat de ondersteuning altijd juist is en het gaat wat rustiger, ik zie ook geen verschil in afwijking met of zonder die plaat.
Voor de kogeldruk gebruik ik dat ding niet omdat daar wel elke kilo telt, dus dan gewwon een personen weegschaal.
Die gele oprijplaat zorgt ervoor dat de ondersteuning altijd juist is en het gaat wat rustiger, ik zie ook geen verschil in afwijking met of zonder die plaat.
Voor de kogeldruk gebruik ik dat ding niet omdat daar wel elke kilo telt, dus dan gewwon een personen weegschaal.
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (2025)
Land Rover Defender 110 (2025)
Ik heb nog eens gemeten mét oprijplaat op een andere, vlakkere ondergrond. Nu zijn de metingen toch nauwkeuriger.
VOLVO XC60 T8 PHEV Ultra Dark met een FENDT Tendenza 515 SG
Verzekerd rijden is meer dan louter een verzekeringspolis
Totaalgewicht 1503 kg, de remmentestbank gaf 1.493 kg aan.
VOLVO XC60 T8 PHEV Ultra Dark met een FENDT Tendenza 515 SG
Ik heb liever dat hij 10 kg te zwaar aangeeft dan dat hij te weinig aangeeft.
Kip Grey line 45.
Lekker old skool.
Lekker old skool.
Iedere weegcel wijkt af.
Dit onderling verschil is netjes.
Nu nog een keer over een geijkte weegbrug rijden.
Dan weet je of de remmen testbank en jouw Reich een beetje het zelfde aangeven.
Dit onderling verschil is netjes.
Nu nog een keer over een geijkte weegbrug rijden.
Dan weet je of de remmen testbank en jouw Reich een beetje het zelfde aangeven.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Nu nog naar een echte weegbrug dan weet je pas echt wat de afwijking is.merchr32 schreef:Totaalgewicht 1503 kg, de remmentestbank gaf 1.493 kg aan.
Bij ons geeft de Reich altijd 100 kg te weinig aan. Met 3 verschillende caravans en weegbruggen, waaronder bij Triorep, getest. Prima bruikbaar als je het weet. Jouw vergelijking met die remmentestbank zegt niet zo veel.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
Op basis van bovenstaande informatie toch een oprijplaat gekocht.
Wil gewoon weten of de reich weger een beetje betrouwbaar is, zo niet dan gaat deze in de verkoop.
Testen op een vlakke ondergrond.
Dit testen wordt gedaan als de caravan en auto is ingepakt, dan heb je een redelijke indicatie qua gewicht als je op vakantie gaat.
Inmiddels positief bericht ontangen m.b.t. de weegbrug in de omgeving van Gieten (Dr).
Gegevens met elkaar vergelijken om te komen tot een eindconclusie.
Wil gewoon weten of de reich weger een beetje betrouwbaar is, zo niet dan gaat deze in de verkoop.
Testen op een vlakke ondergrond.
Dit testen wordt gedaan als de caravan en auto is ingepakt, dan heb je een redelijke indicatie qua gewicht als je op vakantie gaat.
Inmiddels positief bericht ontangen m.b.t. de weegbrug in de omgeving van Gieten (Dr).
Gegevens met elkaar vergelijken om te komen tot een eindconclusie.
Volvo V60 / Fendt Bianco Classico-L 495 TG (2008)
-
eurotrotter
Beetje gemeen, onniedan,
Als blijkt dat je je hebt laten foppen door een niet deugend product te hebben gekocht, dit weer doorverkopen aan de onwetende koper.
Ben dan sportief, zet er de haakse slijper in en gooit bij het grof vuil.
In hetzelfde rijtje als je banden na 6 jaar vervangen (als ze nog goed zijn) onder het mom van "je eigen en andermans veiligheid" maar intussen de banden wél , met droge ogen, op marktplaats zetten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Als het niet werkt ligt het niet aan het product, eerder aan dat de persoon die ermee werkt het niet goed aanpakt, dat blijkt al uit het toch kopen van een oprijplaat terwijl hier al meervoudig aangegeven is dat je dan een grote afwijking hebt. Een winkel die het aanprijst is dan blijkbaar betrouwbaarder dan ervaringsdeskundigen
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Wat is daar mis mee dan ?eurotrotter schreef: ↑ma 3 nov 2025 22:49![]()
In hetzelfde rijtje als je banden na 6 jaar vervangen (als ze nog goed zijn) onder het mom van "je eigen en andermans veiligheid" maar intussen de banden wél , met droge ogen, op marktplaats zetten.![]()
Mijn caravanbanden gingen na 6 jaar onder een bestelbus.
Daar konden ze nog prima een jaar of zo mee.
Het gaat niet om je eigen of andermans veiligheid.
Het heeft meer te maken met verzekeringseisen.
Trouwens, er is weinig gevaarlijks aan een lekke band of klapband met je caravan.
Je merkt het amper.
Wel heel veel schade aan de caravan. Bij mij €8500
En dat is alweer meer dan10 jaar geleden.
Toen was alles nog goedkoop...
Die schade wordt niet vergoed als je banden 7 jaar oud zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Welke ervaringsdeskundige moet je dan geloven?Micky schreef: ↑ma 3 nov 2025 22:58![]()
Als het niet werkt ligt het niet aan het product, eerder aan dat de persoon die ermee werkt het niet goed aanpakt, dat blijkt al uit het toch kopen van een oprijplaat terwijl hier al meervoudig aangegeven is dat je dan een grote afwijking hebt. Een winkel die het aanprijst is dan blijkbaar betrouwbaarder dan ervaringsdeskundigen![]()
![]()
![]()
Er zijn hier er nog al wat.
Frans
Ik heb ooit toen ik nog een caravan had zo'n Reich weger gehad. Klopte echt niets van. Tien keer wegen, 10 keer een ander gewicht. Zoek een weegbrug, dan weet je echt wat je weegt.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
-
eurotrotter
Ab schreef: ↑ma 3 nov 2025 23:43Wat is daar mis mee dan ?eurotrotter schreef: ↑ma 3 nov 2025 22:49![]()
In hetzelfde rijtje als je banden na 6 jaar vervangen (als ze nog goed zijn) onder het mom van "je eigen en andermans veiligheid" maar intussen de banden wél , met droge ogen, op marktplaats zetten.![]()
Mijn caravanbanden gingen na 6 jaar onder een bestelbus.
Daar konden ze nog prima een jaar of zo mee.
Het gaat niet om je eigen of andermans veiligheid.
Het heeft meer te maken met verzekeringseisen.
Lang niet iedere verzekering heeft deze eis, en lang niet iedere caravanbezitter heeft een bestelwagen waar hij ze op kan leggen.
ER is in Duitsland zelfs al een discussie om de leeftijdseis van 6 jaar te laten vallen bij de "100 km/h" toelating.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Dat heeft nauwelijks zin. De kans dat je buiten een ondergrond hebt die heel precies horizontaal is minimaal.
Neem bijvoorbeeld de personen weegschaal thuis. Zodra ik die ergens anders leg krijg ik een andere uitkomst en dan is mijn badkamer nog behoorlijk waterpas.
Eiken heeft zin bij een weegbrug omdat die niet verplaatst wordt. .
Reich wegers zijn leuk om een indruk te hebben maar als je het echt zeker wilt weten dan moet je toch naar een weegbrug.
Deze vind je ook bij elk afval verwerkings station.
Home-car racer 39 met daarvoor een Ford Focus
Diegene die net als Reich zelf zeggen dat je hem niet tussen plankjes moet leggen omdat hij de kantelbeweging nodig heeft voor een juiste wegingWally schreef: ↑di 4 nov 2025 09:36Welke ervaringsdeskundige moet je dan geloven?Micky schreef: ↑ma 3 nov 2025 22:58![]()
Als het niet werkt ligt het niet aan het product, eerder aan dat de persoon die ermee werkt het niet goed aanpakt, dat blijkt al uit het toch kopen van een oprijplaat terwijl hier al meervoudig aangegeven is dat je dan een grote afwijking hebt. Een winkel die het aanprijst is dan blijkbaar betrouwbaarder dan ervaringsdeskundigen![]()
![]()
![]()
Er zijn hier er nog al wat.
Frans
Vraag
Gewicht op de as.
Ook verdeling van het gewicht links en rechts?
Of alleen totaalgewicht?
.
Dat zei mijn dealer ook. Ik ben dus meteen naar een weegbrug gereden.
Ton
Next 380 achter een Mercedes Citan
De originele handleiding (pdf) van de Reich caravanweger.
Ontvangen van O. te W., hiervoor mijn dank.
Aangezien deze niet te vinden is op dit forum, kunnen forumleden hiermee meer inzicht krijgen m.b.t. het gebruik van deze weger.
Ontvangen van O. te W., hiervoor mijn dank.
Aangezien deze niet te vinden is op dit forum, kunnen forumleden hiermee meer inzicht krijgen m.b.t. het gebruik van deze weger.
- Bijlagen
-
- Reich weger - originele handleiding.pdf
- (1.24 MiB) 25 keer gedownload
Ik heb ook zo'n Reich weger. Ik meet op de betonvloer in de loods. Maar krijg toch regelmatig grote afwijkingen. Maar als je er 10 keer overheen rijdt, de grote meetafwijkingen eruit haalt en de rest middelt, dan heb je een aardig betrouware meting. Ik vind het wel moeilijkl om de juiste snelheid te nemen. Ik heb steeds een konijn in beeld.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.
Konijn is te voorkomen, door hem met de mover er overheen te laten gaan 
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
BMW X1 x-Drive M sport met een Dethleffs 450 FR Avantgarde aan het haakje
BMW X1 x-Drive M sport met een Dethleffs 450 FR Avantgarde aan het haakje
Dan moet je wel een mover hebben
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.
voor die tijd deed ik 1 keg voor het andere wiel en trok hem dan langzaam over de weger, deden we doorgaans wel met ons 2
Het konijn is een haas.. 
Haastig is daarvan afgeleid.
Haastig is daarvan afgeleid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.