oude caravan, geen accu
oude caravan, geen accu
Hoi allemaal,
we hebben een oudje uit 1992, er zit een omvormer onder een van de banken die 12 volt levert aan de waterpompen en de verlichting (ijskast niet gecontroleerd).
Normaal sluiten we de 220V aan en staat de ijskast op 220 verders zijn er wat andere verbruikers op 220v.
Nu willen we wat meer vrijheid in onze kampeer beleving en dus een 12V accu van 110 A in de caravan plaatsen, dit zou voldoende moeten zijn voor de verlichting.
Het laden van de accu zou ik willen doen met een zonnepaneel (gratis stroom).
nu is het moeilijk om een origineel electrisch schema te verkrijgen van onze caravan (ook niet via de fabrikant en dealers) ivm de leeftijd is er niets bewaard gebleven.
Maar van Adria heb ik wel een universeel schema weten te vinden op dit forum en ik dacht weet je veel weet je weinig en ik bedacht het volgende idee. (zie tekening)
er zijn geen waardes in gevuld omdat die nog berekend moeten worden (dikte van de bedrading de grote van de zonnepanelen de MPPT etc) maar ik wil eerst weten of dit idee zou werken.
we hebben een oudje uit 1992, er zit een omvormer onder een van de banken die 12 volt levert aan de waterpompen en de verlichting (ijskast niet gecontroleerd).
Normaal sluiten we de 220V aan en staat de ijskast op 220 verders zijn er wat andere verbruikers op 220v.
Nu willen we wat meer vrijheid in onze kampeer beleving en dus een 12V accu van 110 A in de caravan plaatsen, dit zou voldoende moeten zijn voor de verlichting.
Het laden van de accu zou ik willen doen met een zonnepaneel (gratis stroom).
nu is het moeilijk om een origineel electrisch schema te verkrijgen van onze caravan (ook niet via de fabrikant en dealers) ivm de leeftijd is er niets bewaard gebleven.
Maar van Adria heb ik wel een universeel schema weten te vinden op dit forum en ik dacht weet je veel weet je weinig en ik bedacht het volgende idee. (zie tekening)
er zijn geen waardes in gevuld omdat die nog berekend moeten worden (dikte van de bedrading de grote van de zonnepanelen de MPPT etc) maar ik wil eerst weten of dit idee zou werken.
Re: oude caravan, geen accu
Dat zal best wel werken.
Maar als je de stekker in de auto doet ?
Koppel je beide accu's dan niet ?
Dat kan je beter niet hebben.
Zet in ieder geval een zekering van ca 10-15 A tussen de accu en de omvormer, om brand te voorkomen.
Maar als je de stekker in de auto doet ?
Koppel je beide accu's dan niet ?
Dat kan je beter niet hebben.
Zet in ieder geval een zekering van ca 10-15 A tussen de accu en de omvormer, om brand te voorkomen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Uiteraard word alles gezekerd, en nee we gebruiken een 7 polige stekker en hebben dus geen stroom vanuit de auto.
dus tijdens het rijden ook geen ijskast lol.
Als het idee werkt dan ga ik alles netjes op een schema zetten met de juiste waardes en zekeringen en plaats ik dat weer hier hopend op een controle voor ik uberhaubt begin met het aanschaffen van de benodigde materialen.
dus tijdens het rijden ook geen ijskast lol.
Als het idee werkt dan ga ik alles netjes op een schema zetten met de juiste waardes en zekeringen en plaats ik dat weer hier hopend op een controle voor ik uberhaubt begin met het aanschaffen van de benodigde materialen.
Oh, ik bedenk net, dat je waarschijnlijk nog halogeen verlichting hebt.
Beter de zekering achter de accu wat zwaarder nemen dus.
Beter de zekering achter de accu wat zwaarder nemen dus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Ons oudje uit 1992 had nog geen halogeen… uit 2004 ook nog niet. Kwam dat niet later pas?
Maar zeker wel gloeilampen.
Die worden bijna net zo heet, geven minder licht maar zuipen ook stroom.
Moderne caravans hebben allemaal LED, wordt niet heet, zuipt geen stroom en kan een berg licht geven.
Een verschil..
LED werkt alleen op DC.... gelijkspanning.
Gloeilampen en halogeenlampen werken op AC en DC... wissel en gelijkspanning.
Oudere caravans hebben helaas bijna allemaal een AC voeding, niet voor LED geschikt dus.
Ga je een accu inzetten bedenk dan idd dat gloei/halogeenlampen veel stroom gebruiken.
Die worden bijna net zo heet, geven minder licht maar zuipen ook stroom.
Moderne caravans hebben allemaal LED, wordt niet heet, zuipt geen stroom en kan een berg licht geven.
Een verschil..
LED werkt alleen op DC.... gelijkspanning.
Gloeilampen en halogeenlampen werken op AC en DC... wissel en gelijkspanning.
Oudere caravans hebben helaas bijna allemaal een AC voeding, niet voor LED geschikt dus.
Ga je een accu inzetten bedenk dan idd dat gloei/halogeenlampen veel stroom gebruiken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Allemaal gevoeglijk bekend Chris
Ging mij even om halogeen vs gloeilamp. Ik heb zelf dus nog gloeilampjes maar die worden eigenlijk niet echt heet volgens mij. Zal het over twee weken eens gaan bevoelen als-ie nog een weekje wordt uitgelaten.
Hoe dan ook, liever led als je met een accu werkt.
Hoe dan ook, liever led als je met een accu werkt.
Gloeilampen gebruiken tot 10X meer stroom dan een vergelijkbare (lumen) LED-lamp
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
(Caravan)halogeenlampjes zijn dikwijls 10W en geven toch nog vrij veel hitte af. 5W is iets minder heet maar ook minder lichtgevend.
Er zijn wel enkele draadjes over vervangen van halogeen door LED.
Een Constructam had 2 type lampen in de armaturen boven de tafels gewone 12v 21W en 230v ××W.
Ik heb dus geen halogeen he. Hoewel - in het toilet misschien wel bedenk ik me, het spotje dat daar hangt 
(Maar goed, dit is niet mijn topic dus ik hou me even stil verder)
(Maar goed, dit is niet mijn topic dus ik hou me even stil verder)
-
scooterandre
Schema is niet juist.
Als er geen 220Vac aanwezig is, zal het relais telkens kortstondig bekrachtigd worden door de accu. (klapperen)
De COM-kontakten zul je aan de verbruikers moeten sluiten, NC-kontakten naar de accu, NO-kontakten aan de omvormer.
Als er geen 220Vac aanwezig is, zal het relais telkens kortstondig bekrachtigd worden door de accu. (klapperen)
De COM-kontakten zul je aan de verbruikers moeten sluiten, NC-kontakten naar de accu, NO-kontakten aan de omvormer.
Buien vallen niet.
whahahaha je hebt volledig gelijk had ik niet gezien...gelukkig was dit slechts op papier zie die lampen al voor me....aan/uit/aan/uit lolscooterandre schreef: ↑ma 6 okt 2025 12:26Schema is niet juist.
Laatst gewijzigd door Ron op ma 6 okt 2025 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixed
Reden: quote gefixed
Ok dit zou het dus moeten worden, we verbruiken niet meer dan 42 amp dus we kunnen met deze set-up 2-3 dagen off grid zijn bij voldoende zon.
dames/heren, uw mening aub
dames/heren, uw mening aub
Zonder zonnepaneel is hoe ik het heb gedaan (met moveraccu)
Ik zou de hoofdschakelaar,,, ( vroeger in de autosport idd de massa schakelaar) in de PLUS lijn zetten, daarna uitsplitsen.
Een caravan is van hout en vinyl, kortsluiting maken is totaal anders dan in de autosport.
En alle massa's... niet via dat relais, maar alles aan elkaar, zonder relais contact.
En het afzekeren is niet waterdicht.
Voordeel, 1 wissel contact minder kans op inbranden.
Groot voordeel.... simpel verkrijgbare relais.
( ik had een 200 A relais voor de mover in gebruik, simpel te vinden, zat op de markt, jou keuze is veel lastiger.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
Ik zou zeggen: maak het ontwerp volgens het boekje - beginnend bij de eisen. Het totaalplaatje zal een behoorlijk prijskaartje (richting 1000 Euro en wellicht meer- krijgen en dan is het zonde als jouw concept suboptimaal is. Neem ook de vervanging van de omvormer mee.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
dat is inderdaad veel logischer en goedkoper.
het afzekeren is zeker niet waterdicht daar moet ik nog beter naar kijken.
pffff je hebt geen idee lol uren lang pagina na pagina( ik had een 200 A relais voor de mover in gebruik, simpel te vinden, zat op de markt, jou keuze is veel lastiger.)
dit ontwerp komt van een camper blog en heb ik aangepast naar ons verbruik, hij zat op 50A per dag.
Die 1000 euro is inderdaad wel een dingetje, ik kwam daar achter tijdens het zoeken naar de onderdelen. Het kan iets goedkoper maar dat ga ik niet doen (goedkoop kan duurkoop worden)
-
Paul Vingerhoets
Die omvormer in je caravan heeft die wel een 12v ingang voor spanning vanaf de auto ?
Maw heeft de omvormer al een omschakelrelais intern ?
Zo niet misschien beter meteen een andere omvormer erin zetten waar led verlichting het ook goed op doet
Als die er al wel zit dan kunne je accu eenvoudig op de aansluiting zetten waar normaal de 12v vanaf de auto zit met je meteen klaar. Alleen een zekering ertussen verder niets.
Maw heeft de omvormer al een omschakelrelais intern ?
Zo niet misschien beter meteen een andere omvormer erin zetten waar led verlichting het ook goed op doet
Als die er al wel zit dan kunne je accu eenvoudig op de aansluiting zetten waar normaal de 12v vanaf de auto zit met je meteen klaar. Alleen een zekering ertussen verder niets.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Heb je ook rekening gehouden met het gewicht ?
Waarschijnlijk kan je met jouw caravan iedere kilo laadvermogen goed gebruiken
De door jou gekozen accu weegt 23 KG
En kan maar voor 60% ontladen worden.
Voor een paar tientjes meer heb je een Litme lifepo4 accu van 65 Ah
Die volledig ontladen kan worden dus netto net zoveel capaciteit.
En maar 6 kg weegt.
Daarnaast geen ontlading als hij niet geladen wordt e.d
https://www.litime.de/products/12v-65ah ... PdRfqd1itg
Waarschijnlijk kan je met jouw caravan iedere kilo laadvermogen goed gebruiken
De door jou gekozen accu weegt 23 KG
En kan maar voor 60% ontladen worden.
Voor een paar tientjes meer heb je een Litme lifepo4 accu van 65 Ah
Die volledig ontladen kan worden dus netto net zoveel capaciteit.
En maar 6 kg weegt.
Daarnaast geen ontlading als hij niet geladen wordt e.d
https://www.litime.de/products/12v-65ah ... PdRfqd1itg
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
- dieseltijger
Mijn punt is: ik heb zitten inventariseren - en ongemerkt kom je op 1000,- of meer uit. Ik zie hier dat velen een stap-voor-stap aanpak hanteren. Dus telkens een aanpassing hier, een aanpassing daar. Je moet hier echter wel bij iedere stap keuzes maken die jouw vrijheidsgraden kunnen beperken.
Ik noem maar wat: zonnepanelen op het dak of apart zodat ze schuin geplaatst kunnen worden. Scheelt enorm in de opbrengst en de keuze voor het een of ander maakt nogal wat uit. Wie weet leveren die panelen gewoon onvoldoende op voor jullie -en dan? Om die reden had de vorige eigenaar van mijn Honda generator namelijk die generator aangeschaft(weinig zonuren, dus een dikke lader gekozen die met de generator dagelijks werd gevoed).
En: hoe vrij wil je staan? Ik had ook leuke visioenen - en het is gebleven bij incidentele dagdelen (dagcamping) en af en toe staan bij vrienden of op een gehuurd terrein van de motorclub. En mijn verbruik bleek niet zo spannend.
Jouw voeding kan ook wat modernisering gebruiken. Ga zo maar door.
Dus het begint bij het "uitharden" van de echte eisen, en dat blijkt al moeilijk genoeg. Dan het totaalplaatje wat ook nog eens flexibiliteit naar de toekomst biedt. Kortom: bezint eer ge begint. , Vernieuwen van jouw antieke omvormer door een met dc output, en gloeilampen vervangen door led's is m.i. een no regret strategie . En dat is al een die fundamentele keuzes vereist.
Ik noem maar wat: zonnepanelen op het dak of apart zodat ze schuin geplaatst kunnen worden. Scheelt enorm in de opbrengst en de keuze voor het een of ander maakt nogal wat uit. Wie weet leveren die panelen gewoon onvoldoende op voor jullie -en dan? Om die reden had de vorige eigenaar van mijn Honda generator namelijk die generator aangeschaft(weinig zonuren, dus een dikke lader gekozen die met de generator dagelijks werd gevoed).
En: hoe vrij wil je staan? Ik had ook leuke visioenen - en het is gebleven bij incidentele dagdelen (dagcamping) en af en toe staan bij vrienden of op een gehuurd terrein van de motorclub. En mijn verbruik bleek niet zo spannend.
Jouw voeding kan ook wat modernisering gebruiken. Ga zo maar door.
Dus het begint bij het "uitharden" van de echte eisen, en dat blijkt al moeilijk genoeg. Dan het totaalplaatje wat ook nog eens flexibiliteit naar de toekomst biedt. Kortom: bezint eer ge begint. , Vernieuwen van jouw antieke omvormer door een met dc output, en gloeilampen vervangen door led's is m.i. een no regret strategie . En dat is al een die fundamentele keuzes vereist.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
Ik heb aandachtig gelezen wat je schreef, en natuurlijk alle andere reacties.dieseltijger schreef: ↑di 7 okt 2025 09:06Je moet hier echter wel bij iedere stap keuzes maken die jouw vrijheidsgraden kunnen beperken.
Er is meer dan aleen de droom van onafhankelijk rond reizen en dat besef ik nu inmiddels ook.
Ik dacht even simpel wat zonne paneeltje te plaatsen en klaar.
Het plan is niet dood, maar we gaan er hier wel weer rustig naar kijken en afwegen.
Dank aan allen voor de wijze raad.
- dieseltijger
Mooi. Ik begon me wat zorgen te maken. 
Begin zo als Dieseltijger schrijft met het vervangen van een echte 12 Vdc omvormer.
En de verlichting op 12V LED zetten.
Dan heb je daarna maar weinig capaciteit accu nodig voor wat verlichting en pompje.
In de tussentijd kan je ook met een eenvoudige oplaadbare led lampje ook off grid staan.
En met flessen water red je je ook wel.
Mensen met alleen een tentje en een fiets doen het ook op die manier.
En de verlichting op 12V LED zetten.
Dan heb je daarna maar weinig capaciteit accu nodig voor wat verlichting en pompje.
In de tussentijd kan je ook met een eenvoudige oplaadbare led lampje ook off grid staan.
En met flessen water red je je ook wel.
Mensen met alleen een tentje en een fiets doen het ook op die manier.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Voor wat TS wil heb je toch helemaal geen zonnepaneel nodig? 2 à 3 dagen autark voor een paar lampjes en een kraantje. Wij kunnen wel een week met de accu doen zonder bijladen en dan ook nog moveren.
We laten de verlichting niet heel de nacht aan, en zijn ook niet continu de wc aan het spoelen of laten het water lopen. Voor het geld dat je bespaart door geen zonnepaneel te kopen, koop je een mooie lichtgewicht accu en je kunt heel wat dagen vooruit.
We laten de verlichting niet heel de nacht aan, en zijn ook niet continu de wc aan het spoelen of laten het water lopen. Voor het geld dat je bespaart door geen zonnepaneel te kopen, koop je een mooie lichtgewicht accu en je kunt heel wat dagen vooruit.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026