oplooprembegrenzer (bij afdalingen)
Re: oplooprembegrenzer (bij afdalingen)
@frup, geen vetuittreding bij de lagers dan? zo te zien niet maar lastig te zien op de foto
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Ik denk dat die ITBS minder goed werkt bij EV en Hybride auto’s, ik zie veel meer remlichten als er een beetje snelheid geminderd wordt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (2025)
Tegenwoordig zitten er dichte lagers gemonteerd.
Daar loopt geen vet uit.
Dus het zou best wel eens mee kunnen vallen.
Toch maar voor de zekerheid laten controleren.
Daar loopt geen vet uit.
Dus het zou best wel eens mee kunnen vallen.
Toch maar voor de zekerheid laten controleren.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming
Jazeker, dat was ook mijn punt in het andere draadje, je hebt er zelfs weinig aan tenzij je de generatie uit kunt zetten of zwaar kunt verlagen wat ik inmiddels wel kan met de juiste apparatuurJan van Vijven schreef: ↑vr 3 okt 2025 19:27Ik denk dat die ITBS minder goed werkt bij EV en Hybride auto’s, ik zie veel meer remlichten als er een beetje snelheid geminderd wordt.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
-
erichendri
- Contacteer:
Je kunt ook de itbs aansturen met een drukschakelaar.
Er is vast nog een draadhe vrij in de 13polige stekker.
Zelf denk ik dat itbs niet aan te bevelen is bij de kleinere motoren omdat deze veel minder afremmend vermogen op de motor gebben.
Je moet dan meer met de voetrem remmen en dan remt de caravan mee.
En heel mischien daal je gewoon in een te hoge versnelling en sowieso moet je dan niet bang zijn voor hoge motortoerentallen.
Eric
Er is vast nog een draadhe vrij in de 13polige stekker.
Zelf denk ik dat itbs niet aan te bevelen is bij de kleinere motoren omdat deze veel minder afremmend vermogen op de motor gebben.
Je moet dan meer met de voetrem remmen en dan remt de caravan mee.
En heel mischien daal je gewoon in een te hoge versnelling en sowieso moet je dan niet bang zijn voor hoge motortoerentallen.
Eric
Privé : mitsubishi outlander phev 2013
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Hoe bedoel je dat?
De ITBS zelf is voorzien van een schakelaar. Die steekt in de sigarettenplug. Daarop kun je de goede werking controleren (groen,rood) en met een drukknopje het systeem de-activeren.
Grijze 4x4 auto en een caravan. Grote voeten, 2 kranen, toilet, bedden en nog wat dingetjes waarvan ik vermoed dat het niemand een snars kan schelen. Oh ja, én Starlink (gen3). 
Als de auto plastic dopjes had gehad, waren die helemaal volledig verdwenen..
Je moet je niet al te druk maken over de remmen van de caravan. De auto remmen hebben veel meer moeten doen..
Je moet je niet al te druk maken over de remmen van de caravan. De auto remmen hebben veel meer moeten doen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb nog nooit plastic dopjes van een auto gesmolten gehad.
- Hobby Linka
- Beheerder
Dat komt omdat jij een plastic dopjes op je auto hebt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Nu niet eerder wel.
Ik vind het alleen wat gek.
Frup rijdt, met ITBS op de caravan, een steile helling af.
Daarbij worden de caravan remmen behoorlijk warm, als je die gesmolten dopjes ziet.
Daar worden dan opmerkingen over gemaakt, over uitgelopen vet uit de lagers, en controle van de remmen.
Niemand heeft het over de remmen van de auto.
Die heeft dezelfde lagers in de naven.
De auto remmen hebben het ook minstens zo zwaar of zelfs behoorlijk zwaarder gehad als de remmen van de caravan. In ieder geval hebben ze meer vertraging moeten leveren, ze moeten ook nog een caravan tegen houden.
Niemand die zich daar ook maar enige zorgen over maakt.
Wel over die arme remmen van de caravan.
Dat is toch gek..
Frup rijdt, met ITBS op de caravan, een steile helling af.
Daarbij worden de caravan remmen behoorlijk warm, als je die gesmolten dopjes ziet.
Daar worden dan opmerkingen over gemaakt, over uitgelopen vet uit de lagers, en controle van de remmen.
Niemand heeft het over de remmen van de auto.
Die heeft dezelfde lagers in de naven.
De auto remmen hebben het ook minstens zo zwaar of zelfs behoorlijk zwaarder gehad als de remmen van de caravan. In ieder geval hebben ze meer vertraging moeten leveren, ze moeten ook nog een caravan tegen houden.
Niemand die zich daar ook maar enige zorgen over maakt.
Wel over die arme remmen van de caravan.
Dat is toch gek..
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Zou het ook kunnen dat de iTBSdrukzuiger niet voldoende kracht had om de caravan "omhoog" te duwen of dat de perslucht niet snel genoeg kon regenereren door het frequente afremmen?
Ik zou zeggen: iTBS om uitleg vragen.
Ik zou zeggen: iTBS om uitleg vragen.
oplooprembegrenzer (bij afdalingen)
Auto's hebben plastic dopjes Ab, Al mijn VAG auto's hadden dat en mijn huidige auto ook , dus die theorie gaat niet op

En nee Ab, dat is niet gek, omdat de schijven van een auto geventileerd zijn en idd dus veel minder heet worden, voor veel zwaardere situaties ontworpen zijn, daar smelten dopjes nooit, wat wel kan is dat oude "remvloeistof" gaat koken en daardoor je pedaal sponsig aanvoelt.
ik vind het wel bijzonder dat als iemand hier op het forum begint over remmen problematiek bij caravans, al dan niet met een EV, er steeds zo ongeloofwaardig gereageerd wordt, mensen maken dit gewoon mee, zoeken naar een oplossing heeft dan meer zin dan gaan discussieren of het probleem er wel of niet is....
ITBS zou toch de oplossing moeten zijn, of weet jij een betere ?
Maar ook met ITBS moet je gewoon heel veel remmen op lange steile afdalingen. Dan remt de caravan ook mee, dat is duidelijk.
Zonder ITBS waren de caravan remmen nog veel heter geworden. Ik ken die helling. Strekken is bijna niet mogelijk.
Ik heb remschijven trouwens best roodgloeiend gezien. Geventileerd of niet. Mijn zoon en mijn schoonzoon hebben dat regelmatig.
Dat is echter wel extremer, en op circuits. Meestal...
Hoewel..onderaan de Grossglockner heb ik eens een auto voor me gehad, die de gehele afdaling de remlichten aan had..
Onderaan in Heiligenblutt stond ik ernaast..dat het ding niet in de fik gevlogen is mag een wonder genoemd worden.
Maar ook met ITBS moet je gewoon heel veel remmen op lange steile afdalingen. Dan remt de caravan ook mee, dat is duidelijk.
Zonder ITBS waren de caravan remmen nog veel heter geworden. Ik ken die helling. Strekken is bijna niet mogelijk.
Ik heb remschijven trouwens best roodgloeiend gezien. Geventileerd of niet. Mijn zoon en mijn schoonzoon hebben dat regelmatig.
Dat is echter wel extremer, en op circuits. Meestal...
Hoewel..onderaan de Grossglockner heb ik eens een auto voor me gehad, die de gehele afdaling de remlichten aan had..
Onderaan in Heiligenblutt stond ik ernaast..dat het ding niet in de fik gevlogen is mag een wonder genoemd worden.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Ooit - zonder caravan - heb ik eens op een lange rechte niet al te stijle afdaling (was het die van Bielsa maar dan aan de Spaanse kant?) te warme (of slecht onderhouden) remvloeistof gehad. Dat is pas echt panineren. De auto wilde gewoon niet meer remmen en versnelde. Noodoplossing gebruikt: handrem op de hardst aangetrokken en motor in 2de en al snel in 1ste - die Lada heeft het overleeft en ik een les rijker.
Remvloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan), dus doorrijden zonder je vloeistof elke 2 jaar te vervangen kan idd echt gevaarlijk zijn, het water in de vloeistof gaat koken, zo ontstaan belletjes en die zijn samendrukbaar, dus met een sponsig pedaal als gevolg, je kun dan idd heel moeilijk remmen.
Helaas is er na de Linde Camplex electronische rem geen ontwikkeling meer geweest (in Europa) voor caravans. Hopelijk wordt dit idee met de komst van EV's en hybrides weer opnieuw op de markt gebracht.Ben Veldhuis schreef: ↑wo 4 dec 2013 20:40Als je een SMV caravan koopt heb je elektronisch geregelde remmen.
Deze remmen alleen als je de rem van het trekkende voertuig gebruikt.
Deze remmen zijn perfekt.
De SMV caravan is nog steeds nieuw te verkrijgen
Dus een oploopbegrenzer is niet nodig, elektrische remmen worden in amerika op alle aanhangers gebruikt
Groet,
Ben Veldhuis
Het is een qua componenten en werking een veel eenvoudiger systeem dan het ITBS.
Voor schamelwagens bestaat er in NL iets vergelijkbaars. Zie https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_ ... d?id=83639
https://dutchsmvfriends.nl/wp-content/u ... der-DE.pdf
-
Paul Vingerhoets
Jep, net als rijden met brandstof die ouder is dan een maand !Micky schreef: ↑za 4 okt 2025 14:44![]()
Remvloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan), dus doorrijden zonder je vloeistof elke 2 jaar te vervangen kan idd echt gevaarlijk zijn, het water in de vloeistof gaat koken, zo ontstaan belletjes en die zijn samendrukbaar, dus met een sponsig pedaal als gevolg, je kun dan idd heel moeilijk remmen.
Maak je niet zo druk over remvloeistof en fabrikant voorschriften er rijden nu nog auto’s rond met remvloeistof van voor de oorlog.
Zolang je niet met je auto op het circuit rijdt en altijd het maximale eruit wil trekken incl remmen met roodgloeiende remschijven ga je geen kokende remvloeistof meemaken. Ook niet in die paar afdalingen die je tegen komt in europa.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
ik maak me zeker niet druk, maar ik zou even wat rondneuzen op internet als ik jou was, er gaat een wereld voor je open
Zonder ITBS had ik al lang veel meer schade gehad. Heb het afgelopen half jaar veel afdalingen gedaan. Bij veel daarvan, niet té steil en zonder veel bochtwerk, deed de ITBS wat het moest doen. Zónder merkte ik voorheen wel dat de caravan de auto aan het afremmen was. Dat heb ik nooit meer. ITBS kan in principe geen hitte door remmen voorkomen. Want elke keer als het rempedaal wordt ingetrapt, zal de oplooprem ook worden ingedrukt. Dus als remmen op de motor onvoldoende soulaas biedt, zoals in mijn geval, moet er toch worden bijgeremd. Zeker bij een bochtige weg, wil je de snelheid beheersbaar houden.
ITBS is dus zeker fijn, maar niet zaligmakend. Dat was wat ik eigenlijk wilde overbrengen.
ITBS is dus zeker fijn, maar niet zaligmakend. Dat was wat ik eigenlijk wilde overbrengen.
Grijze 4x4 auto en een caravan. Grote voeten, 2 kranen, toilet, bedden en nog wat dingetjes waarvan ik vermoed dat het niemand een snars kan schelen. Oh ja, én Starlink (gen3). 
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb zonder ITBS nog nooit schade aan de remmen van de caravan gehad.
hangt ook erg af van waar je rijdt/gereden hebt, ik heb ook defecte lagers gehad doordat het vet eruit gelopen was, die lagers zaten er 2 jaar in, velgen alles zat onder de vet, terwijl ik met camera's en alles in de weer was om filmpjes van de oplooprem (koppeling) in de bergen te maken
Witjesm kan er ook genoeg over vertellen en heeft hij hier ook wel gedaan, ik meen 20 minuten na vertrek thuis in Zwitserland de boel al te heet (correct me if i'm wrong M
Wat Micky al schrijft in Zwitersland. Gottard kan bijv bovenlangs een probleem zijn. Ook wij hadden ondanks strekken een gesmolten moerdop. Ook de remmen hadden ietsjes te lijden gehad. Maar een paar jaar later een lager.
Volvo V60 T6 AWD Recharge Inscription met Adria Adora 462UP