Beladen van een 465TG - Kogeldruk veel te hoog
Beladen van een 465TG - Kogeldruk veel te hoog
Sinds vorig jaar zijn wij in het bezit van een 465TG uit 2010 met een max. aslast van 1500kg
2 Enkele bedden voorin, en kleine rondzit achterin.
Keurige caravan, geen klachten - maar het beladen is een crime.
Met een fietsdrager voorop en 2 lichtgewicht fietsen, komen wij uit op een kogeldruk van 125 kg !!!!
Inmiddels hebben we de disselbak leeg gehaald, en alle zware spullen onder de bedden vandaan gehaald.
De kleine rondzit achterin, heeft niet/nauwelijks mogelijkheid om wat grotere/zwaardere spullen kwijt te
kunnen.
De auto zit inmiddels afgeladen vol (reservewiel, gasfles, koelkistje, Stroomsnoer, deeltentje, grondkleed, stoelen, kratje haringen, en kratje gereedschap.
(en dan zou daar ook nog een hond met uitrusting bij in moeten)
WAT we ook doen, de kogeldruk blijft echt veel te hoog.
Omdat de mover achter de wielen zit, blijkt er geen ruimte te zijn voor een reservewielbeugel zodat we het wiel
zouden kunnen gebruiken om te balanceren. Tevens vrezen we, dat we daarmee dan ook het max laadvermogen
gaan overschrijden.
De Fendt gaat 14 juli weg voor een beurt, en we gaan 'm dan ook wegen - maar houden ons hart vast.
Is dit een bekend probleem van een Fendt 465TG ??
We waren zo blij met de caravan, maar inmiddels is het een hoofdpijn-dossier !
2 Enkele bedden voorin, en kleine rondzit achterin.
Keurige caravan, geen klachten - maar het beladen is een crime.
Met een fietsdrager voorop en 2 lichtgewicht fietsen, komen wij uit op een kogeldruk van 125 kg !!!!
Inmiddels hebben we de disselbak leeg gehaald, en alle zware spullen onder de bedden vandaan gehaald.
De kleine rondzit achterin, heeft niet/nauwelijks mogelijkheid om wat grotere/zwaardere spullen kwijt te
kunnen.
De auto zit inmiddels afgeladen vol (reservewiel, gasfles, koelkistje, Stroomsnoer, deeltentje, grondkleed, stoelen, kratje haringen, en kratje gereedschap.
(en dan zou daar ook nog een hond met uitrusting bij in moeten)
WAT we ook doen, de kogeldruk blijft echt veel te hoog.
Omdat de mover achter de wielen zit, blijkt er geen ruimte te zijn voor een reservewielbeugel zodat we het wiel
zouden kunnen gebruiken om te balanceren. Tevens vrezen we, dat we daarmee dan ook het max laadvermogen
gaan overschrijden.
De Fendt gaat 14 juli weg voor een beurt, en we gaan 'm dan ook wegen - maar houden ons hart vast.
Is dit een bekend probleem van een Fendt 465TG ??
We waren zo blij met de caravan, maar inmiddels is het een hoofdpijn-dossier !
Re: Beladen van een 465TG - Kogeldruk veel te hoog
Heb je een mogelijkheid de fietsen in de caravan te zetten? Ik weet niet hoe zwaar de lichtgewicht fietsen zijn, maar dat maal 2 zal waarschijnlijk even goed nog voor een flinke toename in kogeldruk zorgen.
Of eventueel de fietsen op het dak van de auto? Dat is natuurlijk niet zo makkelijk als op de dissel maar mogelijk wel een oplossing voor jullie probleem.
Gasfles in de auto zou ik persoonlijk overigens niet doen. De disselbak is daar op ingericht; ze staan uit de zon en geventileerd. Mocht er een lek ontstaan dan kan het gas via de onderzijde van de disselbak weglopen. In een auto gaat dat een heel stuk lastiger.
Of eventueel de fietsen op het dak van de auto? Dat is natuurlijk niet zo makkelijk als op de dissel maar mogelijk wel een oplossing voor jullie probleem.
Gasfles in de auto zou ik persoonlijk overigens niet doen. De disselbak is daar op ingericht; ze staan uit de zon en geventileerd. Mocht er een lek ontstaan dan kan het gas via de onderzijde van de disselbak weglopen. In een auto gaat dat een heel stuk lastiger.
Peugeot 308SW PHEV (2024) met een Knaus Südwind 450 FU uit 2012
Zelfs een lichte fiets weegt tussen 10 en 15 kg
en dat maal 2 is 20 a 30 kg.
Plus de standaard.
Als je dat weglaat zit je rond de 100 kg.
En dat is niet zo heel gek.
Maar hoe heb je die 125 kg gewogen ?
Ik neem aan met een paaltje ter hoogte van de kogel.
Die in de koppeling steken en op een personen weegschaal.
Dan pas weet je het redelijk goed.
Wegen onder het neuswiel of met de weegfunctie van het neuswiel geeft een grote afwijking.
en dat maal 2 is 20 a 30 kg.
Plus de standaard.
Als je dat weglaat zit je rond de 100 kg.
En dat is niet zo heel gek.
Maar hoe heb je die 125 kg gewogen ?
Ik neem aan met een paaltje ter hoogte van de kogel.
Die in de koppeling steken en op een personen weegschaal.
Dan pas weet je het redelijk goed.
Wegen onder het neuswiel of met de weegfunctie van het neuswiel geeft een grote afwijking.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Kogeldruk meten hebben we met een losse kogeldrukmeter gedaan. In de kop van de kogel, en een plankje eronder.
Fietsen op het dak van de auto gaat 'm gezien onze leeftijd (63 en 67) niet worden vrees ik.
We hebben 1 fiets van 15kg en 1 fiets van 17kg = totaal 32kg
Gasfles in de auto doen we ook liever niet, maar nood breekt wetten
Optie van fietsen IN de caravan willen we liever niet. Trekken veel rond - soms maar 1 overnachting, en dan is het
een hoop gedoe (met kans op beschadigingen) om er telkens 2 fietsen in/uit te moeten worstelen.
Die zouden dan ook tussen wascabine en keuken moeten staan. Dan zijn onderweg de keuken/toilet ook niet meer
te benutten.
Ik ben ook erg benieuwd of andere eigenaren van een 465TG tegen dezelfde problemen aanlopen ...
Fietsen op het dak van de auto gaat 'm gezien onze leeftijd (63 en 67) niet worden vrees ik.
We hebben 1 fiets van 15kg en 1 fiets van 17kg = totaal 32kg
Gasfles in de auto doen we ook liever niet, maar nood breekt wetten
Optie van fietsen IN de caravan willen we liever niet. Trekken veel rond - soms maar 1 overnachting, en dan is het
een hoop gedoe (met kans op beschadigingen) om er telkens 2 fietsen in/uit te moeten worstelen.
Die zouden dan ook tussen wascabine en keuken moeten staan. Dan zijn onderweg de keuken/toilet ook niet meer
te benutten.
Ik ben ook erg benieuwd of andere eigenaren van een 465TG tegen dezelfde problemen aanlopen ...
Weeg hem eens met een personen weegschaal.
Zodat je zeker weet dat dekogeldruk meter het juiste aangeeft
Zodat je zeker weet dat dekogeldruk meter het juiste aangeeft
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
En sommige auto's kunnen 100 + kg makkelijk hebben.
Mijn kogeldruk zat ook altijd in dezelfde richting.
Het reed uitstekend.
Het reed uitstekend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Phoe...
Ik heb dezelfde indeling met een Knaus 500EU en zoek me rot naar kogeldruk.
Alles voorin,, want ik neem geen fietsen mee.
Die fietsen blijkt een lastig probleem te zijn.
Zelf ook 1x fietsen meegenomen,,, en idd kogeldruk > 125 kg.
Reed wel lekker stabiel moet ik zeggen.
Maar hoofdpijn kreeg ik er zeker niet van.
Toch een kwestie van verdelen.
De Alko beugel is niet mogelijk voor het reservewiel, maar de Enduro beugel wel.
Zoek dat eens op.
Scheelt vast veel.
Ik heb dezelfde indeling met een Knaus 500EU en zoek me rot naar kogeldruk.
Alles voorin,, want ik neem geen fietsen mee.
Die fietsen blijkt een lastig probleem te zijn.
Zelf ook 1x fietsen meegenomen,,, en idd kogeldruk > 125 kg.
Reed wel lekker stabiel moet ik zeggen.
Maar hoofdpijn kreeg ik er zeker niet van.
Toch een kwestie van verdelen.
De Alko beugel is niet mogelijk voor het reservewiel, maar de Enduro beugel wel.
Zoek dat eens op.
Scheelt vast veel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Enduro reserve wiel beugel achter de as monteren, die past wel met de mover achter de as.
2020 Volvo XC60 T8 Inscription Polestar Engineered met daarachter een 2024 Fendt Bianco active 515 SKF
-
Wij hebben een LMC 460e uit 2022 ik vind niet veel verschillen in indeling bij de Fenth op het www behalve dat de Fenth de hangkast tegenover de deur heeft of voor de as afhankelijk van het bouwjaar.
Wij hebben dit jaar voor het eerst de fietsen meegenomen op de dissel. En moesten dus de kasten anders indelen.
Onze Eclips Cross van 2019 mag 80 kg kogeldruk hebben.
En daar ben ik onder gebleven.
Mijn advies is daarom om alle zware kleding boven de dinnete te plaatsen.
Ik heb van onze hangkast een legkast gemaakt die zit wel strak voor de as.
De kasten aan de voorzijde waren bijna leeg.
Onder de bedden lag links het wasrek, tafel, stoelen 2 groot ,2 klapkrukjes.
Rechts 2 kleine stoelen, klapkrat met schoeisel, zak met witte douche gordijnen, stoelkussens.
Na het desinfecteren van het drinkwater systeem etc heb ik voor vertrek de 5 liter/kg boiler afgetapt die zit links voor.
De kunststof doos met wissel beddengoed staat op de camping in het gangpad maar tijdens de rit onder de tafel op een antislip mat.
De bedden zijn opgemaakt maar de traagschuim hoofdkussens liggen aan de as zijde tijdens de reis
In het voorjaar jaar nemen wij een 22 inch tv mee die zat niet aan de beugel maar lag op de dinnete.
In de dinnete banken zit linksonder watertank bij vertrek zat daar minder als 10 liter in. Als opvulling ernaast toilet en keuken papier erop de regenjassen.
Rechts een klapkrat met wat houdbare etenswaren.
In de disselbak geen afvaltank van 2.4 kg leeg, maar twee kleine emmers, een 5 liter gieter geen 10 liter ja ik ben een zeur wat gewicht betreft kan het lichter, kan het kleiner dan regelen. Twee lichtgewicht gasflessen van 5 kg. En 5 meter afvoer slang.
Voor de wc cassette staat de geconcentreerde groene vloeistof. Ik had daar eerder de 123 tabletten staan dat scheelde gewicht maar niet meer te koop
Nou het caravan reserve wiel in een NL vakantie in de auto en het auto reserve wiel thuis. Maar wel een proppenset aanwezig.
De klapkratten zijn gewogen en wanneer dat kon vervangen door een kleinere of lichte uitvoering.
De voortent, haringen en noem maar op in de auto
Nou dat was mijn oplossing om de fietsen mee te nemen in NL
Vraagje, heb je een dak airco of vaste cassette luifel dan houd het meenemen van fietsen natuurlijk ergens een keer op. Afhankelijk van de plaatsing ervan.
Groetjes Wim
Wij hebben dit jaar voor het eerst de fietsen meegenomen op de dissel. En moesten dus de kasten anders indelen.
Onze Eclips Cross van 2019 mag 80 kg kogeldruk hebben.
En daar ben ik onder gebleven.
Mijn advies is daarom om alle zware kleding boven de dinnete te plaatsen.
Ik heb van onze hangkast een legkast gemaakt die zit wel strak voor de as.
De kasten aan de voorzijde waren bijna leeg.
Onder de bedden lag links het wasrek, tafel, stoelen 2 groot ,2 klapkrukjes.
Rechts 2 kleine stoelen, klapkrat met schoeisel, zak met witte douche gordijnen, stoelkussens.
Na het desinfecteren van het drinkwater systeem etc heb ik voor vertrek de 5 liter/kg boiler afgetapt die zit links voor.
De kunststof doos met wissel beddengoed staat op de camping in het gangpad maar tijdens de rit onder de tafel op een antislip mat.
De bedden zijn opgemaakt maar de traagschuim hoofdkussens liggen aan de as zijde tijdens de reis
In het voorjaar jaar nemen wij een 22 inch tv mee die zat niet aan de beugel maar lag op de dinnete.
In de dinnete banken zit linksonder watertank bij vertrek zat daar minder als 10 liter in. Als opvulling ernaast toilet en keuken papier erop de regenjassen.
Rechts een klapkrat met wat houdbare etenswaren.
In de disselbak geen afvaltank van 2.4 kg leeg, maar twee kleine emmers, een 5 liter gieter geen 10 liter ja ik ben een zeur wat gewicht betreft kan het lichter, kan het kleiner dan regelen. Twee lichtgewicht gasflessen van 5 kg. En 5 meter afvoer slang.
Voor de wc cassette staat de geconcentreerde groene vloeistof. Ik had daar eerder de 123 tabletten staan dat scheelde gewicht maar niet meer te koop

Nou het caravan reserve wiel in een NL vakantie in de auto en het auto reserve wiel thuis. Maar wel een proppenset aanwezig.
De klapkratten zijn gewogen en wanneer dat kon vervangen door een kleinere of lichte uitvoering.
De voortent, haringen en noem maar op in de auto
Nou dat was mijn oplossing om de fietsen mee te nemen in NL
Vraagje, heb je een dak airco of vaste cassette luifel dan houd het meenemen van fietsen natuurlijk ergens een keer op. Afhankelijk van de plaatsing ervan.
Groetjes Wim
Laatst gewijzigd door sailor wim op zo 6 jul 2025 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Effe vloeken in de kerk: Kan er geen fietsdrager achterop, kan je de twee verdelen.
Wanneer ik het goed heb mag jouw auto tot 75Kg kogeldruk hebben.

Wanneer ik het goed heb mag jouw auto tot 75Kg kogeldruk hebben.
**** Camper LMC V643 65 Years Edition ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

Dit jaar voor het eerst op pad geweest met dezelfde caravan als jullie.
2 6kg gasflessen, 1 reservewiel, 1 emmer met 2kg spullen, 2 fietsen waarvan 1 electrisch incl accu.
Gewogen met personenweegschaal en stuk bezemsteel kom ik op 85kg.
Onder het bed weinig spullen van gewicht, de auto krijgt de meeste bagage.
Ik denk als anderen dat je weegapparaat niet de juiste kg's aangeeft.
2 6kg gasflessen, 1 reservewiel, 1 emmer met 2kg spullen, 2 fietsen waarvan 1 electrisch incl accu.
Gewogen met personenweegschaal en stuk bezemsteel kom ik op 85kg.
Onder het bed weinig spullen van gewicht, de auto krijgt de meeste bagage.
Ik denk als anderen dat je weegapparaat niet de juiste kg's aangeeft.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Dat denk ik ook. Die staafmeters kunnen enorm afwijken.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Fietsen op het dak hebben wij ook. Wij zijn 70 en bijna 71. Wij hebben een drager waarbij je ze aan de zijkant van de auto kan laden en ze daarna op het dak kantelt. Je vervoert ze dus liggend.Onze fietsen zijn e bikes van 19 kg. Maakt het geen lawaai, ja je hoort het wel maar is niet storend.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Prima oplossing, al zie je het toch niet vaak

Heb je een foto of een link naar de betreffende drager ?
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Fischer bikelift of de Giraffe bikelift. Mogelijk nog wel meer.
Maar toch eerst maar eens de kogeldruk echt wegen met een personenweegschaal.
Misschien is er wel niks aan de hand.
Maar toch eerst maar eens de kogeldruk echt wegen met een personenweegschaal.
Misschien is er wel niks aan de hand.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
+1
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Hej Doortje, de Paracetamol kan in de kast blijven en je geld voor de fietsendrager-op-het-dak ws ook.
Weeg zo eens als ik ook gedaan heb, neuswiel indraaien en zo krijg je een duidelijk beeld van je gewicht op de kogel; stok zo lang maken dat de dissel op dezelfde hoogte komt als de trekhaak.
We hebben ook een Fendt 465TG sinds kort.
85kg en dat rijdt heel lekker met de Fendt.
Weeg zo eens als ik ook gedaan heb, neuswiel indraaien en zo krijg je een duidelijk beeld van je gewicht op de kogel; stok zo lang maken dat de dissel op dezelfde hoogte komt als de trekhaak.
85kg en dat rijdt heel lekker met de Fendt.
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Op verzoek van PD. Een betere foto heb ik helaas niet (meer)
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
-
Hoi Doortje,
Bij onze Fendt zit de mover ook achter de wielen . De endro beugel inc reserve wiel zitten ook aan de achterkant.
Wij hadden het zelfde probleem met de disseldruk als er twee e- bikes opstaan.
Nu is dat opgelost, wel halen we de accu’s en de kettingsloten van de fietsen af en leggen die in de auto..
Bij onze Fendt zit de mover ook achter de wielen . De endro beugel inc reserve wiel zitten ook aan de achterkant.
Wij hadden het zelfde probleem met de disseldruk als er twee e- bikes opstaan.
Nu is dat opgelost, wel halen we de accu’s en de kettingsloten van de fietsen af en leggen die in de auto..
Fendt Bianco 445 tfb uit 2013 en een Ford Kuga uit 2022
- Bob Diesel
- Contacteer:
VraagNimma schreef: ↑zo 6 jul 2025 12:18Hej Doortje, de Paracetamol kan in de kast blijven en je geld voor de fietsendrager-op-het-dak ws ook.
85kg en dat rijdt heel lekker met de Fendt. 20250517_155427_copy_2040x1148.jpg
Als je 85 kg kogeldruk hebt,op de weegschaal ,direct op de kogel dus
Wat geeft de meter vh premium wiel dan aan?
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 2.0 Automaat , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 2.0 Automaat , Avento-GT430-TCB
125kg, ik heb nog alleen een verend wiel nodig. Geen zin in rekenen
Fendt Tendenza 465TG
Fendt Tendenza 465TG
Ik heb het al vaker geschreven, alle weegsysteem die met een veer werken, kunnen na een aantal keren belasting enorm gaan afwijken.
Gewoon, omdat de veer vervormd, en korter wordt.
Zeker de goedkopere, maar ook hoogwaardige kwaliteitsveren ontkomen daar niet aan op den duur.
Gewoon, omdat de veer vervormd, en korter wordt.
Zeker de goedkopere, maar ook hoogwaardige kwaliteitsveren ontkomen daar niet aan op den duur.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Tot zover - iedereen hartelijk dank voor alle opties, suggesties en adviezen.
Wij hebben de kogeldruk gemeten met een personenweegschaal en klosje hout in de kogel.
Wat we ook doen, het lukt niet om de kogeldruk rond de 90/95 te krijgen (met 2 fietsen voorop)
Inmiddels met alle kunst/vliegwerk van 125 naar 110 gekregen, maar vraag niet hoe ....
Kastjes voorin leeg, onder de bedden alles leeg gemaakt en 5ltr water in de watertank (ligt achterin)
met als resultaat dat de kogeldruk wel wat minder is geworden, maar nog lang niet optimaal.
Hoorden tevens van bekenden dat ook Hobby dit probleem lijkt te hebben - vermoedelijk ligt het dan toch
ook aan de constructie van de caravan.
De Fendt gaat volgende week weg voor een beurt.
Dan gaan we gelijk wegen, en vragen OF het reservewiel van 20kg onder de caravan zou kunnen.
(maar ook dat valt/staat met het totaal gewicht caravan)
We zijn er een beetje 'klaar' mee eigenlijk, en overwegen serieus om naar een caravan te gaan kijken
waarbij de bedden achterin zitten ipv aan disselzijde
Wordt vervolgd .....
Wij hebben de kogeldruk gemeten met een personenweegschaal en klosje hout in de kogel.
Wat we ook doen, het lukt niet om de kogeldruk rond de 90/95 te krijgen (met 2 fietsen voorop)
Inmiddels met alle kunst/vliegwerk van 125 naar 110 gekregen, maar vraag niet hoe ....
Kastjes voorin leeg, onder de bedden alles leeg gemaakt en 5ltr water in de watertank (ligt achterin)
met als resultaat dat de kogeldruk wel wat minder is geworden, maar nog lang niet optimaal.
Hoorden tevens van bekenden dat ook Hobby dit probleem lijkt te hebben - vermoedelijk ligt het dan toch
ook aan de constructie van de caravan.
De Fendt gaat volgende week weg voor een beurt.
Dan gaan we gelijk wegen, en vragen OF het reservewiel van 20kg onder de caravan zou kunnen.
(maar ook dat valt/staat met het totaal gewicht caravan)
We zijn er een beetje 'klaar' mee eigenlijk, en overwegen serieus om naar een caravan te gaan kijken
waarbij de bedden achterin zitten ipv aan disselzijde
Wordt vervolgd .....
Weeg de caravan eens zonder fietsen erop, dan je wel direct of dat het probleem is ofniet, er zijn maar weinig caravans van dat formaat die een standaard kogeldruk hebben van 95kg+
.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2007).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................
......................Hobby 490 KMF (2022)......................