Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Lang lopen twijfelen of ik dit topic moet openen of niet. Ik heb uiteraard gezocht op het forum maar niet echt het antwoord gevonden want ik zoek.
De kwestie is als volgt:
Mijn Peugeot heeft een maximaal trekgewicht van 1450kg
Mijn Knaus mag maximaal 1500kg wegen.
Voor zover ik altijd begrepen heb is het werkelijke gewicht van belang bij de bepaling of de caravan te zwaar is voor de auto. De MTM van de caravan mag dus hoger zijn dat het max trekgewicht van de auto, zolang het werkelijk gewicht dat maar niet is.
Maar je leest ook regelmatig allerlei (indianen)verhalen over controles, discussies met de lokale politiediensten en aanverwanten. En gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen, zeker als de taal van de discussie niet je moedertaal is.
Dus ik ben een beetje op zoek naar adviezen; is het verstandig om de MTM van de caravan te laten verlagen naar 1450kg? We houden dan nog voldoende laadvermogen over, dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Misschien zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied op het forum?
De kwestie is als volgt:
Mijn Peugeot heeft een maximaal trekgewicht van 1450kg
Mijn Knaus mag maximaal 1500kg wegen.
Voor zover ik altijd begrepen heb is het werkelijke gewicht van belang bij de bepaling of de caravan te zwaar is voor de auto. De MTM van de caravan mag dus hoger zijn dat het max trekgewicht van de auto, zolang het werkelijk gewicht dat maar niet is.
Maar je leest ook regelmatig allerlei (indianen)verhalen over controles, discussies met de lokale politiediensten en aanverwanten. En gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen, zeker als de taal van de discussie niet je moedertaal is.
Dus ik ben een beetje op zoek naar adviezen; is het verstandig om de MTM van de caravan te laten verlagen naar 1450kg? We houden dan nog voldoende laadvermogen over, dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Misschien zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied op het forum?
Peugeot 308SW PHEV (2024) met een Knaus Südwind 450 FU uit 2012
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Zoals je zelf schrijft, is het juridisch niet noodzakelijk.
Persoonlijk zou ik overigens wel terug laten keuren voor mijn eigen gemoedsrust. Het kost vrijwel niets en is omkeerbaar.
Persoonlijk zou ik overigens wel terug laten keuren voor mijn eigen gemoedsrust. Het kost vrijwel niets en is omkeerbaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Als het rust oplevert tussen je oren zou ik het verlagen maar is op zich niet nodig.
Persoonlijk zou ik het niet doen
Persoonlijk zou ik het niet doen
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Ik reed ( met de huidge auto voor het eerst niet) altijd al (25 jaar) met een mtm hoger dan dat de auto mocht hebben.
In het verleden vereiste dat BE.
Maar dat is meen ik in 2013 aangepast naar de europesche regels.
Dus nodig is het echt niet.
En wat je al zegt indianen verhalen.
Ben je ooit al eens iemand tegen gekomen die daar door de politie voor bekeurd is ?
Zowel in binnen en buitenland ?
Is er iemand die hier op het forum daar ooit eens voor bekeurd of aangesproken is door de politie ?
En dan wel zelf en niet via via.
In het verleden vereiste dat BE.
Maar dat is meen ik in 2013 aangepast naar de europesche regels.
Dus nodig is het echt niet.
En wat je al zegt indianen verhalen.
Ben je ooit al eens iemand tegen gekomen die daar door de politie voor bekeurd is ?
Zowel in binnen en buitenland ?
Is er iemand die hier op het forum daar ooit eens voor bekeurd of aangesproken is door de politie ?
En dan wel zelf en niet via via.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Ik had het eerder ook laten doen voor mijn sudwind.
Gewoon idd gemoedsrust als je een lange reis maakt.
Nu weer terug gedraaid omdat de huidige trekker wel het max MTM van de caravan mag trekken.
Gewoon idd gemoedsrust als je een lange reis maakt.
Nu weer terug gedraaid omdat de huidige trekker wel het max MTM van de caravan mag trekken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Er zijn een paar redenen om terug te laten zetten waarbij de grootste reden gemoedsrust is. Wetende dat het span op papier klopt.
Een 2 e is eventuele problemen voorkomen in geval van technische problemen met auto garanties.
Bij een mogelijk probleem bestaat de kans dat een dealer/merk hulp beperkt als blijkt dat op papier de auto minder mag trekken als wat er achter hangt.
3e voor het rijbewijs wordt puur naar kentekengewicht gekeken en kan 50 kg dus teveel zijn voor alleen B rijbewijs.
Voor 50 kg zou ik het ook niet zo vlug doen.
Een 2 e is eventuele problemen voorkomen in geval van technische problemen met auto garanties.
Bij een mogelijk probleem bestaat de kans dat een dealer/merk hulp beperkt als blijkt dat op papier de auto minder mag trekken als wat er achter hangt.
3e voor het rijbewijs wordt puur naar kentekengewicht gekeken en kan 50 kg dus teveel zijn voor alleen B rijbewijs.
Voor 50 kg zou ik het ook niet zo vlug doen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
.. en na een eventueel ongeval waarbij een verzekeringsmaatschappij gaat zoeken naar redenen om niet uit te hoeven betalen..
Nu nog: Dethleffs C'Go 475 EL
Binnenkort: Knaus Südwind 60 years 540 UE
+ Ventura Pacific 300 en Thule 9200
Audi Q6 e-tron Quattro.
Binnenkort: Knaus Südwind 60 years 540 UE
+ Ventura Pacific 300 en Thule 9200
Audi Q6 e-tron Quattro.
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Ja, ik.
Mijn aanhanger was slechts 1500 kg te zwaar...

Ik moest afladen op een vrachtwagen.
Het was een heel duur grapje. Economisch delict ook nog.
Over 50 kilo zou ik me niet zo druk maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Ik heb het over het mtm. Niet over het daadwerkelijk gewicht.
En ook niet over de 3500 kg grens voor het rijbewijs BE
En ook niet over de 3500 kg grens voor het rijbewijs BE
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Dank allen voor jullie visie.
Qua rijbewijs zit het allemaal wel goed. Voor deze combi heb ik, op basis van de MTM van de combi sowieso BE nodig, wat ik dan ook heb sinds vorig jaar. Min of meer een formaliteit na jaren met een caravan te hebben gereden, maar even goed toch nog wel het een en ander nuttigs van opgestoken.
Dan de kwestie van de hogere MTM van de caravan. Ik denk dat ik het nu maar even zo laat. Het verschil is maar minimaal. Daarnaast probeer ik de caravan altijd zo licht mogelijk te houden. Voorheen, met m'n Hobby, betekende dat een afgeladen auto incl. dakkoffer. Ik kan er nu nog steeds voor kiezen om het dakkoffer er op te zetten zodat ik zeker onder de 1450kg blijf.
Dit uiteraard ook besproken met het Ministerie van Financiën en Risicoplanning. De voors en tegens besproken. Zij stelde, terecht, de vraag hoe vaak we nu gecontroleerd zijn. Het antwoord was nul keer. Goed, eens moet de eerste keer zijn maar door het werkelijk gewicht zo laag mogelijk te houden zou het goed moeten komen is het idee.
Dank allen voor het meedenken!
Qua rijbewijs zit het allemaal wel goed. Voor deze combi heb ik, op basis van de MTM van de combi sowieso BE nodig, wat ik dan ook heb sinds vorig jaar. Min of meer een formaliteit na jaren met een caravan te hebben gereden, maar even goed toch nog wel het een en ander nuttigs van opgestoken.
Dan de kwestie van de hogere MTM van de caravan. Ik denk dat ik het nu maar even zo laat. Het verschil is maar minimaal. Daarnaast probeer ik de caravan altijd zo licht mogelijk te houden. Voorheen, met m'n Hobby, betekende dat een afgeladen auto incl. dakkoffer. Ik kan er nu nog steeds voor kiezen om het dakkoffer er op te zetten zodat ik zeker onder de 1450kg blijf.
Dit uiteraard ook besproken met het Ministerie van Financiën en Risicoplanning. De voors en tegens besproken. Zij stelde, terecht, de vraag hoe vaak we nu gecontroleerd zijn. Het antwoord was nul keer. Goed, eens moet de eerste keer zijn maar door het werkelijk gewicht zo laag mogelijk te houden zou het goed moeten komen is het idee.
Dank allen voor het meedenken!
Peugeot 308SW PHEV (2024) met een Knaus Südwind 450 FU uit 2012
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Zolang het werkelijke gewicht onder of op het maximale trekgewicht van de auto zit.
Voldoet je aan de wet.
Heeft niets met controlles te maken.
Voor BE gelden ook nog eens de papieren gewichten.
En die heb je.
Daar is niets iets illegaals aan.
Voldoet je aan de wet.
Heeft niets met controlles te maken.
Voor BE gelden ook nog eens de papieren gewichten.
En die heb je.
Daar is niets iets illegaals aan.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Ik mag 1300 kilo trekken, caravan max technisch maximaal 1360 wegen maar toch het kenteken van de caravan laten aanpassen naar maximum gewicht van 1300. Kleine moeite, groot plezier. Die 60 mag ik toch niet erin laden, en als er ooit een andere auto komt dan passen we het weer aan.
Dethleffs C’Joy 480 QLK ‘23 - Ford Kuga 1.6 EcoBoost AWD 182pk ‘15
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Theoretisch kan je dan 2 bekeuringen krijgen bij een gewicht van 1350 kg.
De auto mag het niet trekken .
die krijg je dan sowiso.
Maar de caravan is dan ook te zwaar beladen en dat zou nummer 2 zijn.
Theoretisch he.
Pracktisch zal het niet gebeuren.
Mijn schoonvader was vrachtwagen chauffeur.
4 assige motor wagen en 3 assige aanhanger.
Altijd te zwaar natuurlijk.
Vaak genoeg bekeurd daar voor .
Maar alleen een overschrijding van het maximale gewicht wat iedere combinatie totaal mag wegen (50 ton )
En niet voor het overschrijden van het gewicht van de motorwagen of aanhanger
De auto mag het niet trekken .
die krijg je dan sowiso.
Maar de caravan is dan ook te zwaar beladen en dat zou nummer 2 zijn.
Theoretisch he.
Pracktisch zal het niet gebeuren.
Mijn schoonvader was vrachtwagen chauffeur.
4 assige motor wagen en 3 assige aanhanger.
Altijd te zwaar natuurlijk.
Vaak genoeg bekeurd daar voor .
Maar alleen een overschrijding van het maximale gewicht wat iedere combinatie totaal mag wegen (50 ton )
En niet voor het overschrijden van het gewicht van de motorwagen of aanhanger
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Heb ik iets gemist Chris? Of gaat het om een voertuig nog voor de Volvo V70?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Volvo XC40 B4 Plus Dark Mild Hybrid (145 KW) (Caravantrekker) (2024)
SAAB 9-3 2.8T V6 Aero Cabriolet (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik) (2006)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Volvo XC40 B4 Plus Dark Mild Hybrid (145 KW) (Caravantrekker) (2024)
SAAB 9-3 2.8T V6 Aero Cabriolet (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik) (2006)
Re: Twijfel: MTM laten verlagen bij 50kg verschil?
Was mn vorige Volo, een S40 2.4I
De huidige mag 1800 kg trekken en mijn Knaus is 1700 Kg.
.
De huidige mag 1800 kg trekken en mijn Knaus is 1700 Kg.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.