Voordelen caravan?
- Bob Diesel
- Contacteer:
Re: Voordelen caravan?
De een ziet, de ander leest, en weer een ander denkt
En dan zijn er die het weten.Daar heb je meer aan
En dan zijn er die het weten.Daar heb je meer aan
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 2.0 Automaat , Avento-GT430-TCB
Het beste kampeermiddel is dat wat je bij je hebt.
Ofzo.
Ofzo.
- dieseltijger
Plezier hebben in kamperen is maar bijzaak hoor. De essentie van kamperen lijkt soms te zijn: oeverloos vergelijken, en de verontrusting dat je niet de beste keus hebt gemaakt.
Ik heb al 23 jaar vreeeeeselijke spijt dat ik geen hele vette camper heb. Bevalt goed die spijt.
Ik heb al 23 jaar vreeeeeselijke spijt dat ik geen hele vette camper heb. Bevalt goed die spijt.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.
Ik heb vooral spijt dat ik niet eerder een caravan heb gekocht. Mijn ouders waren er wat dat betreft een stuk vroeger bij.
Of, spijt…? Ook dat was een ontdekkingsreis!
Ik hang nu slechts een paar maandjes rond op dit forum en als ik het materiaal zie waar men mee kampeert, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het gros financieel prima in staat zou zijn de switch van camper naar caravan of andersom te maken. Dus geen geklaag maar hup, aanpakken
Of, spijt…? Ook dat was een ontdekkingsreis!
Ik hang nu slechts een paar maandjes rond op dit forum en als ik het materiaal zie waar men mee kampeert, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het gros financieel prima in staat zou zijn de switch van camper naar caravan of andersom te maken. Dus geen geklaag maar hup, aanpakken

- Bob Diesel
- Contacteer:
+1
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Dan vooral niet doen zoals me wel een paar keer is overkomen: Vlot de camperplaats op en pas gezet.
Kabel voor de stroom erin en dan erachter komen dat je nog water moet hebben.

Borculo hebben we eens een paar dagen gestaan op de camperplek, aan het ijssalon.
Herinner me dat we in het dorpje het brandweermuseum bezocht hebben.

**** Voor nu: Nada Niente Noppes Nichts ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

Wij stonden op Camping Klein Haneveld, net aan de rand van het dorp. Hele fijne kleine boerencamping met uitgebreide slechtweerruimte, koeienstal, kippen, geiten... voor onze zoon het paradijs. Hartelijke ontvangst met koffie, doen ze goed daar. Bestaan pas een jaar of vier.
Wij hebben het Kristalmuseum bezocht. De wederhelft is lid van een geologische/fossielenclub, en kon haar ogen uitkijken. Moeite van een bezoekje waard, het is groter dan je denkt!
Wij hebben het Kristalmuseum bezocht. De wederhelft is lid van een geologische/fossielenclub, en kon haar ogen uitkijken. Moeite van een bezoekje waard, het is groter dan je denkt!
De bottleneck bij veel campers om langere tijd zelfvoorzienend te zijn is naast de beperkte hoeveelheid mee te nemen water de toiletcassette. In verreweg de meeste campers zit hetzelfde toilet als in een caravan. Ben je een beetje zeikerd en met zijn 2-en dan is die in 2 dagen vol. En moet er geleegd worden.Quo45 schreef:We rijden nu voor de 4e week door Zweden/Noorwegen en zeker in het vroege seizoen zie je inmiddels veel meer campers dan caravans.Ron schreef: ↑wo 5 feb 2025 13:54
Alleen het neerbuigende wat sommige camperaars doen over caravaners maakt camperaars niet altijd populair.
Vooral het argument " wij zijn zelf voorzienend" hebben de laatste jaren niet meer in een caravan gekeken waarschijnlijk.
Wij moeten de grijswater tank er onderleggen , dat is het enige echte verschil (t.o.v een standaard camper)
Maar niet elke camperaar heeft 150k of (veel) meer liggen voor een rijbewijs-C1-paleis dus logischerwijs heel veel buscampers of kleinere 3500 kilo campers.
En voor deze kampeermiddelen vraag ik me wel eens af in hoeverre je dan meer zelfvoorzienend ben dan met een caravan.
In mijn beleving heb je daar een goede douche en veel water voor nodig, maar vanwege de gewichtslimiet zijn er doorgaans geen hele grote watertanks aan boord.
Ook de sanitaire units van kleine campers zijn volgens mij identiek aan die in een caravan.
De promoplaatjes van campers in de vrije natuur aan een meer of aan een fjord doen het natuurlijk altijd erg goed. Maar 90% van de vrije kampeerders die ik onderweg zie staat op trieste parkeerplaatsen. Soms wel met een leuk uitzicht op natuur maar dan ook op een hele horde andere campers en soms vrachtauto's.
Dus hoewel ik al een paar keer nagedacht over het monteren van een vuilwatertank en het aanschaffen van een caravan met separate doucheruimte denk ik niet dat ik daar heel vaak gebruik van ga maken.
Wij hebben dat opgelost met een vermaler/pomp in combinatie met een zwartwatertank. Dat weegt ook weer het nodige. Maar onze camper heeft een MTM van 4250kg. En daarmee redden wij het wel.
En nee, die camper heeft geen kapitalen gekost

Dat langere tijd zelfvoorzienend zijn en daarmee langere tijd "vrij" kunnen staan rechtvaardigt voor mij de hogere kosten van een camper t o.v. een caravan. Als ik iedere nacht met mijn camper zou moeten overnachten op een camping dan zou ik beslist weer terug gaan naar een caravan.
Daarom begrijp ik ook niks van al die camperaars die met de camper overwinteren. Dat lijkt mij reuze onhandig. Het overwinteren trekt ons niet. Maar als ik het zou doen, dan zeker met een caravan en niet met een camper.
Dat begrijp ik niet ?
Wij waren afgelopen winter in Spanje. Als het allemaal lukt aankomende winter weer.
Waarom zou je 3 maanden op dezelfde plek op een camping gaan staan ?
Niet iedereen is hetzelfde, maar na hooguit een dag of 4 heb ik het normaal gesproken wel weer gezien, en wil verderop. Soms de volgende dag al. Een camper past daar veel beter bij dan een caravan.
Btw..in de hele winter hebben we bij elkaar 4 dagen op een camping gestaan als ik me goed herinner.
Ik ken echter inderdaad ook mensen die dus wel ergens 3 of 4 maanden op dezelfde camping wortel schieten.
Elke avond bingo, kaarten of jeu de boules.
Vaak al jaaaren achter elkaar.
Sorry,.niets voor ons.
Maar dan past een caravan inderdaad wel beter.
Wij waren afgelopen winter in Spanje. Als het allemaal lukt aankomende winter weer.
Waarom zou je 3 maanden op dezelfde plek op een camping gaan staan ?
Niet iedereen is hetzelfde, maar na hooguit een dag of 4 heb ik het normaal gesproken wel weer gezien, en wil verderop. Soms de volgende dag al. Een camper past daar veel beter bij dan een caravan.
Btw..in de hele winter hebben we bij elkaar 4 dagen op een camping gestaan als ik me goed herinner.
Ik ken echter inderdaad ook mensen die dus wel ergens 3 of 4 maanden op dezelfde camping wortel schieten.
Elke avond bingo, kaarten of jeu de boules.
Vaak al jaaaren achter elkaar.
Sorry,.niets voor ons.
Maar dan past een caravan inderdaad wel beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Maar als je rondtrekt in Spanje tijdens het overwinteren, is het dan niet vooral heel veel op asfalt staan? Ik zie op YouTube nog wel eens wat voorbij komen. En dan krijg ik wel die indruk.
Nee hoor. Wel op het strand of er net naast.
Of in het binnenland op mooi aangelegde camperplaatsen bij kleine dorpjes.
Er zijn wel heel grote camperplaatsen, in Murcia bijvoorbeeld. Daar blijven veel Nederlanders en Duitsers 3 maanden lang gratis staan, Het mag niet, maar daar trekt niemand zich iets van aan. De max verblijfsduur is 72 uur.
Niet mijn koppie thee.
Of in het binnenland op mooi aangelegde camperplaatsen bij kleine dorpjes.
Er zijn wel heel grote camperplaatsen, in Murcia bijvoorbeeld. Daar blijven veel Nederlanders en Duitsers 3 maanden lang gratis staan, Het mag niet, maar daar trekt niemand zich iets van aan. De max verblijfsduur is 72 uur.
Niet mijn koppie thee.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Die in Murcia heb ik inderdaad ook gezien.
Ik moet er niet aan denken...
Ik moet er niet aan denken...

Uit nieuwsgierigheid ben ik daar toch even geweest.
Ook niks voor ons, maar wij wilden de oude stad Murcia bezoeken. Daarvoor is het perfect. De tram stopt bij die camperplaats.
Ergens begrijp ik het toch wel voor sommigen.
Ik raakte daar aan de praat met een groepje oudere Nederlanders.
Die stonden daar, includief rollators en rolstoelen, en scootmobielen met hun stokoude campertjes al vanaf begin November bij elkaar. Helemaal vooraan, op de beste plekken met de meeste zon, en water en afvoer kortbij.Een hechte groep.
Ze bleven tot eind Maart. Alles is gratis, aangeboden door de gemeente Murcia.
Rondom staan een Lidl, een Action, een IKEA, en een groot afhaalrestaurant.
Die oudjes vermaakten zich prima, thuisblijven was duurder voor hen hoorde ik..
Ook niks voor ons, maar wij wilden de oude stad Murcia bezoeken. Daarvoor is het perfect. De tram stopt bij die camperplaats.
Ergens begrijp ik het toch wel voor sommigen.
Ik raakte daar aan de praat met een groepje oudere Nederlanders.
Die stonden daar, includief rollators en rolstoelen, en scootmobielen met hun stokoude campertjes al vanaf begin November bij elkaar. Helemaal vooraan, op de beste plekken met de meeste zon, en water en afvoer kortbij.Een hechte groep.
Ze bleven tot eind Maart. Alles is gratis, aangeboden door de gemeente Murcia.
Rondom staan een Lidl, een Action, een IKEA, en een groot afhaalrestaurant.
Die oudjes vermaakten zich prima, thuisblijven was duurder voor hen hoorde ik..
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Dat laatste geloof ik wel. En als ze het naar hun zin hebben is het prima. En wij overnachten ook wel eens een keer op asfalt als dat zo uitkomt. Maar als we een dag ergens staan dan moet de plek toch wel wat hebben qua omgeving.
Maar we dwalen af. Het heeft niet zoveel meer met het onderwerp te maken
Maar we dwalen af. Het heeft niet zoveel meer met het onderwerp te maken

Een beetje wel..Btw.. Er stonden ook verschillende caravans daar in Murcia.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
We hadden een nieuwe Sunlight T68 Adventure (7,40 mtr. halfintegraal) met een Ducato-chassis gehuurd. Mijn vrouw vond 'm bij het afhalen al enigszins gevoelig bij het inhalen van vrachtverkeer. Zo ook het effect bij ingehaald passages door snelle busjes etc. Mijn vrouw kon ik niet meer aan het stuur krijgen. Vervelend als we bestemming Andalusië hebben. Uiteindelijk zijn we bij vrienden die nabij Alicante wonen gekomen.
En ja, windgevoeigheid is het zeker. Dit werd extra versterkt merkbaar op de terugreis langs de Spaanse noordoostkust en zeer zeker ook met de Franse mistral. De electronica van Fiat-Ducato greep dan in. Electronic Stability Control (ESC) with Crosswind Assist. Het systeem schakelt de cruisecontrol uit en kan ook eenzijdig linksvoor afremmen en (terwijl ik de snelheid al zelf omlaag had gebracht).
Verder kwamen we tot de ‘ontdekking’ dat onze Eriba Nova 485 veel ruimer was dan de camper. Onze caravan is dan ook nog veel completer uitgerust. Opvallend vonden we het gemis van voldoende stroompunten. En vonden het vreemd dat in de camper geen mechanische ventilatie was. Alleen de luchtstroom konden we in gang zetten door de verwarming aan te zetten. Of de ramen open te zetten. Ook de boiler konden pas in werking zetten als de gaskraan openstond. Ja een gasgestookte boiler t.o.v. de elektrische in onze caravan.
En dan kwam de bevestiging dan we ter plaatse toch onze auto missen. Nee, niet voor de boodschappen. Maar wel voor onze uitstapjes met de honden. Lastig als de start van een wandeling een vijf of tien kilometers verderop ligt.
Nee, geen goede ervaringen met het uitstapje van (huur)camper. In juli hebben we een lang weekeinde Limburg en in september nog 2 weken Zwitserland (Wallis) en mogelijk Italië op het programma staan.
En ja, windgevoeigheid is het zeker. Dit werd extra versterkt merkbaar op de terugreis langs de Spaanse noordoostkust en zeer zeker ook met de Franse mistral. De electronica van Fiat-Ducato greep dan in. Electronic Stability Control (ESC) with Crosswind Assist. Het systeem schakelt de cruisecontrol uit en kan ook eenzijdig linksvoor afremmen en (terwijl ik de snelheid al zelf omlaag had gebracht).
Verder kwamen we tot de ‘ontdekking’ dat onze Eriba Nova 485 veel ruimer was dan de camper. Onze caravan is dan ook nog veel completer uitgerust. Opvallend vonden we het gemis van voldoende stroompunten. En vonden het vreemd dat in de camper geen mechanische ventilatie was. Alleen de luchtstroom konden we in gang zetten door de verwarming aan te zetten. Of de ramen open te zetten. Ook de boiler konden pas in werking zetten als de gaskraan openstond. Ja een gasgestookte boiler t.o.v. de elektrische in onze caravan.
En dan kwam de bevestiging dan we ter plaatse toch onze auto missen. Nee, niet voor de boodschappen. Maar wel voor onze uitstapjes met de honden. Lastig als de start van een wandeling een vijf of tien kilometers verderop ligt.
Nee, geen goede ervaringen met het uitstapje van (huur)camper. In juli hebben we een lang weekeinde Limburg en in september nog 2 weken Zwitserland (Wallis) en mogelijk Italië op het programma staan.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Alko Trailer Control,Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Toch een paar kanttekeningen.
Sunlight is een budgetmerk. En staat op een standaard Fiat-chassis. Het alternatief is een AL-KO-breedspoor chassis wat een aanzienlijk beter rijgedrag en verhoogde stabiliteit heeft. Ook het uitrustingsniveau van een Sunlight is basic. En mag je niet vergelijken met jullie Eriba-Nova.
Maar wat betreft het terplaatse missen van jullie auto, dat bevestigt mijn mening dat als je wat langer op één plek staat of iedere dag van de camping af wilt en je dat niet op de fiets kunt doen een caravan gewoonweg veel handiger is dan een camper.
Sunlight is een budgetmerk. En staat op een standaard Fiat-chassis. Het alternatief is een AL-KO-breedspoor chassis wat een aanzienlijk beter rijgedrag en verhoogde stabiliteit heeft. Ook het uitrustingsniveau van een Sunlight is basic. En mag je niet vergelijken met jullie Eriba-Nova.
Maar wat betreft het terplaatse missen van jullie auto, dat bevestigt mijn mening dat als je wat langer op één plek staat of iedere dag van de camping af wilt en je dat niet op de fiets kunt doen een caravan gewoonweg veel handiger is dan een camper.
-
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Vond het ook wel verbazingwekkend dat er andere campers met de harde wind mij wisten te passeren. Jammer dat het onstabiele onderstel zo bepalend is geweest voor het algehele rijgenot. Vond een dagelijkse afstand van 450 km wel steeds voldoende. Het snel installeren en vertrekken vond ik een groot pluspunt. Zo ook de grote garage voor onze 2 elektrische fietsen. Dat scheelde ook nog een halve meter extra lengte ingeval we deze op de fietsendrager zouden vervoeren.
Na 500 km stonden we met pech. 2 dagen bij een depanage moeten bivakkeren. Storing ad electronische oliepeilstok. Dat was eigenlijk al een valse start....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Alko Trailer Control,Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Dat kan ik bevestigen. Mijn vorige camper had ook een standaard chassis.
De huidige een Alko breedspoor chassis, met luchtvering.
Het is echt een heel groot verschil in rijgedrag.
Heel harde zijwind voel je wel, maar dat voel je in een personenauto ook.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Er zijn geen budgetcampers meer, ze kosten allemaal (te) veel.
Zou ze eerder plaatsen in het midden-segment, ze hebben wel niet de mooiste binnenafwerking.
De basis kan je vaak kiezen, een verhuurder wilt enkel winst maken en zal eerder de goedkoopste nemen.

Zou ze eerder plaatsen in het midden-segment, ze hebben wel niet de mooiste binnenafwerking.
De basis kan je vaak kiezen, een verhuurder wilt enkel winst maken en zal eerder de goedkoopste nemen.
**** Voor nu: Nada Niente Noppes Nichts ****

Hetzelfde kan gezegd worden over caravans 

Tja... wanneer een camper stuk gaat en reparatie enkele dagen of meer gaat kosten, ben je wél je huis kwijt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. 

Als je trekhaak er onder uitvalt gebeurt hetzelfde. ![Schrik [aschrik.gif]](./images/smilies/aschrik.gif)
![Schrik [aschrik.gif]](./images/smilies/aschrik.gif)
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Ik zou maar thuisblijven 

-
We konden 'm naast de garage zetten. Stroomkabel eraan en we konden daar bivakkeren.