Overweeg Adria caravan -> Kwaliteit?
- Montalbano
Overweeg Adria caravan -> Kwaliteit?
Goedemorgen, wij zijn aan het kijken naar een caravan en een van de caravans die op ons lijstje staat is de Adria Adore 472UP. Qua stijl past dit beter bij ons dan bijvoorbeeld een Fendt, echter worden wij door meerdere mensen "gewaarschuwd" voor een Adria caravan. Met name over het GFK dak dat na verloop van tijd bobbels zou gaan vertonen omdat het niet volledig verlijmd is, en over de kwaliteit van de afwerking (dingen niet goed vastgeschroefd, etc).
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Re: Overweeg Adria caravan -> Kwaliteit?
Wij hebben een Adria 472LU bouwjaar 2006. Ook met een GFK dak. Tot nu toe heb ik geen bobbels gezien. Ik heb wel moeite om het dak zuiver te krijgen/te houden.
De vorige eigenaars hebben (denk ik) het dak nooit echt gepoetst. Er zaten/zitten zwarte verkleuringen op die ik niet meer volledig weg krijg. Enkel het zichtbare stuk voor en achter is netjes.
Voor de rest vind ik het een prima caravan. In 10 jaar nog geen enkel probleem gehad.
De vorige eigenaars hebben (denk ik) het dak nooit echt gepoetst. Er zaten/zitten zwarte verkleuringen op die ik niet meer volledig weg krijg. Enkel het zichtbare stuk voor en achter is netjes.
Voor de rest vind ik het een prima caravan. In 10 jaar nog geen enkel probleem gehad.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Waarom wij een Adria kochten kan je hier lezen:
viewtopic.php?t=47199
Ik denk dat je bij elke caravan na de eerste reis wel een dingetje hebt wat de dealer moet aanpakken.
Garantie afwikkeling bij Adria is top geregeld. Ook dat is een belangrijke + om mee te nemen in jullie beslissing.
viewtopic.php?t=47199
Ik denk dat je bij elke caravan na de eerste reis wel een dingetje hebt wat de dealer moet aanpakken.
Garantie afwikkeling bij Adria is top geregeld. Ook dat is een belangrijke + om mee te nemen in jullie beslissing.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Helemaal mee eens……4Motion schreef: ↑di 10 jun 2025 08:53Waarom wij een Adria kochten kan je hier lezen:
viewtopic.php?t=47199
Wij zijn er nu achter gekomen dat bij de nieuwe Knaus series de nieuwe koelkasten met tiptoetsen, zo gevoelig zijn dat als je al in de buurt van de knopjes komt, deze al verspringen, hoogst irritant.
Opgelost door een stukje achterkant van een doorzichtig vlees schaaltje er overheen te plakken. Dit scheelt al een hoop.
Veel klachten op het Knaus forum hierover.
Zo ziet u maar, niet alkes wat nieuw is, is beter…..
Knaus Sport 460 EU uit 2024, vloerverwarming,Thule Omnistor cassette luifel + zijwand en Schaduwdoek, Dorema Octavia Air tent + luifel, Sinclair dak airco, volautm. mover, EMUK spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-uit 2022
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Mja, da's is een Dometic koelkast Cor... die bouwt Knaus alleen in.
Is dat dan een Knaus klacht... vraag ik me met enige regelmaat af..

Tuurlijk is de dealer aanspreekpunt hiervoor.
Mijn waterpomp was bij afleveren van de hut niet goed.
Comet pomp.. dealer hing er zonder probleem een nieuwe in.
M.a.w. er is altijd wel iets wat aandacht behoeft.
Ik denk dat Adria zeker niet meer de mindere Adria van 40 jaar geleden is.
Toen liet de kwaliteit wel eens te wensen over.
Adria is ook groot geworden, en de kwaliteit is net zo meegegroeid.
Als de stijl aanspreekt zou niets mij weerhouden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Adria is een moderne fabriek met veel ervaring, en met creatieve ontwerpers.
Verder worden de caravans en campers hetzelfde gebouwd als vele andere merken.
Kwalitatief geen verschil.
Adria maakt wel heel mooie vlakke wandpanelen.
Dat mankeert er bij andere fabrikanten soms wel eens aan.
Verder worden de caravans en campers hetzelfde gebouwd als vele andere merken.
Kwalitatief geen verschil.
Adria maakt wel heel mooie vlakke wandpanelen.
Dat mankeert er bij andere fabrikanten soms wel eens aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
In dit topic wat gebruikservaringen met Adria's. Mogelijk heb je daar wat aan want zo'n gebruikerservaring zegt me meer dan dat er creatieve ontwerpers zijn bij Adria 

Laatst gewijzigd door Pakkie op di 10 jun 2025 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Na meerdere fendt caravans gehad te hebben kan ik zeggen dat mijn huidige Adria er zeker niet voor onder doet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
Het dak van de huidige adria series is al vele jaren volledig verlijmd en deze hebben geen bulten, voor de kamelendaken moet je bij lmc,burstner,dethleffs zijn
- Montalbano
Dank voor jullie reacties en de (verwijzingen naar) gebruikerservaringen. Adria blijft op het lijstje :-)
Wij hebben een nieuwe Adria Adora 472 up 2020 en het bevalt os prima. Natuurlijk zijn er wel dingetjes die niet doordacht zijn. Bij ons vallen er twee zaken op nl de bedientoetsen van de koelkast zijn erg gevoelig. Met als gevolg dat de koelkast soms uit staat. Dan is er even met een lichaamsdeel de toets aangeraakt. En het andere is dat de deur min of meer buiten de rolluifel valt. Met regen waait het zo in. Dit is op te lossen door een rainblocker te plaatsen.
Wij zijn gewoon voor deze caravan gevallen door het grote raam. Heel lekker licht. Wij zijn met z'n tweeën en hebben alle ruimte en comfort. Ideaal is de vloerverwarming en de bluetooth installatie. Verder de ruimtelijke (dimbare) led verlichting.
Wij zijn blij met het hagelbestendig GFK dak. Ziet er prima en strak uit. Aluminium is wel erg gevoelig voor deukjes etc.
Wij komen uit de botenwereld en moesten sterk wennen hoe licht alles is uitgevoerd. Dus wel de nodige zorg gebruiken, nooit forceren!
Succes met de mogelijke aankoop.
Wij zijn gewoon voor deze caravan gevallen door het grote raam. Heel lekker licht. Wij zijn met z'n tweeën en hebben alle ruimte en comfort. Ideaal is de vloerverwarming en de bluetooth installatie. Verder de ruimtelijke (dimbare) led verlichting.
Wij zijn blij met het hagelbestendig GFK dak. Ziet er prima en strak uit. Aluminium is wel erg gevoelig voor deukjes etc.
Wij komen uit de botenwereld en moesten sterk wennen hoe licht alles is uitgevoerd. Dus wel de nodige zorg gebruiken, nooit forceren!
Succes met de mogelijke aankoop.
Heb nu mijn 6e Adria. Kwaliteit en afwerking is gewoon goed. Paar uitstapjes gemaakt naar oa TEC, Weinsberg en Burstner. Toch steeds weer terug bij Adria. Nooit echte problemen gehad. Als het model en type je aanstaat gewoon doen 

Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Altea 362 LH
Zoals je in diverse posts van mijn hand op dit forum kunt lezen, heb ik nogal wat aanmerkingen op de afwerking van Adria. Het zal overal wel wat zijn, maar zoveel als ik al aan onze pas 6 jaar oude Adria zelf heb moeten knutselen, is echt buitenproportioneel. Ik zeg niet dat ik nooit meer een Adria zou kopen, maar hij staat zeker niet boven aan mijn lijstje. Succes!
Mazda CX-5 automaat + Adria Altea 472 LU (2019)
Ik moet altijd glimlachen bij verhalen dat een merk kwalitatief 'beter' is, en het andere 'niet deugt'. De caravan-industrie is tegenwoordig zo volwassen dat er geen slechte caravans meer zijn. Net zoals dat er geen slechte auto's meer zijn. Dat neemt niet weg dat er altijd wel probleemgevallen blijven. Wie komt er in moderne caravans nog serieus vocht tegen?
Ik heb o.a. Kip, Dethleffs en nu Adria, en kan niet zeggen dat daar kwaliteitsverschillen in zijn.
Ik heb o.a. Kip, Dethleffs en nu Adria, en kan niet zeggen dat daar kwaliteitsverschillen in zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Elk merk heeft wel een instapmodel, voor een relatief lage prijs. En een topmodel, wat bij dezelfde afmetingen mogelijk wel bijna 2 keer hoger geprijsd is.
Ook dat kan je uiteraard niet met elkaar vergelijken.
Je kunt het instapmodel van (bijv) Adria absoluut niet vergelijken met het topmodel van (bijv) Fendt.
Andersom ook niet.
Kwaliteit heeft een prijs, het is niet anders.
Ook dat kan je uiteraard niet met elkaar vergelijken.
Je kunt het instapmodel van (bijv) Adria absoluut niet vergelijken met het topmodel van (bijv) Fendt.
Andersom ook niet.
Kwaliteit heeft een prijs, het is niet anders.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
- dieseltijger
Stel jouw vragen (ook) aan chatgpt. Ik heb het voor het merk Kip gedaan - en dat resulteert in herkenbare positieve en negatieve punten. ("Let op: het is een klein merk, merk specifieke onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar voor oudere modellen"). Er zit ook bullshit bij ("Kip caravans zijn over het algemeen stugger geveerd" - Al-ko voor kip is exact de Al-ko voor de concurrent).
Zie het als een handige zoekmachine, het zet je op het spoor. Bedenk wel dat een groot merk resulteert in meer geïdentificeerde issues vanwege de aantallen die in de markt zijn (het effect van Truma Movers versus enduro;als voorbeeld)
Zie het als een handige zoekmachine, het zet je op het spoor. Bedenk wel dat een groot merk resulteert in meer geïdentificeerde issues vanwege de aantallen die in de markt zijn (het effect van Truma Movers versus enduro;als voorbeeld)
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
- dieseltijger
De proef op de som levert een positief beeld. Ik zou gewoon caravans fysiek bekijken en er een jaartje de tijd er voornemen. Beter dan eindeloos (en desondanks: onvolledig) alles kapot te analyseren. Want dat heeft weinig met de lol van kamperen te maken.
"...ChatGPT said:
Adria caravans staan over het algemeen bekend als degelijk en innovatief, met een moderne uitstraling en goede isolatie. Ze behoren tot de grotere Europese merken. Toch zijn er, net als bij elk merk, aandachtspunten en gebruikerservaringen die je mee kunt nemen in je overweging. Hieronder geef ik een genuanceerd overzicht van bekende kwaliteits- of constructiezaken bij Adria, in vergelijking met andere merken:
1. GFK-dakconstructie met mogelijke bobbelvorming
Bekend probleem? Ja, dit is een punt dat af en toe naar voren komt bij Adria-eigenaren.
Achtergrond: Sommige Adria-modellen (zeker vanaf ca. 2015) hebben een dak met GFK-buitenlaag die niet volledig verlijmd zou zijn over het volledige oppervlak. Daardoor kunnen zich bij warmte bobbels vormen, vooral tussen de dakspanten.
Vergelijking met andere merken: Dit is minder vaak te horen bij bijvoorbeeld Knaus, Dethleffs of Fendt, waar het dak meestal volledig verlijmd is. Bij Adria lijkt dit een constructiekeuze te zijn geweest, mogelijk om gewicht of kosten te beperken.
Let op: Niet alle Adria-modellen hebben dit probleem, en bij veel exemplaren treedt het nooit op. Het lijkt vooral te spelen bij modellen tussen ±2015-2020, zoals de Adora- en Altea-lijnen.
2. Afwerkingskwaliteit (meubilair, schroeven, kasten)
Bekend probleem? Ja, gebruikers rapporteren incidenteel dat kastjes los komen, schroeven los zitten of afwerklatten verschuiven.
Oorzaak: Mogelijk gevolg van seriematige productie met minder aandacht voor afstelling of kwaliteitscontrole. Bij Adria hoor je relatief vaak dat gebruikers zelf dingen moeten nalopen of herstellen.
Vergelijking: Fendt, Hobby en Kabe scoren doorgaans beter op dit punt. Bij merken als Caravelair of Sterckeman is de afwerking vergelijkbaar of soms zelfs iets minder dan bij Adria.
3. Vochtproblemen / constructie lekkages
Adria-sterkte: Adria gebruikt een 'Comprex'-constructie (houtvrij frame met XPS-schuim en polyester buitenlagen) die over het algemeen goed bestand is tegen vocht. Er zijn weinig meldingen van structurele lekkages.
Vergelijking: Hier scoort Adria juist gunstig ten opzichte van oudere modellen van bijvoorbeeld Hobby (houtconstructie) of lichte instapmerken...."
"...ChatGPT said:
Adria caravans staan over het algemeen bekend als degelijk en innovatief, met een moderne uitstraling en goede isolatie. Ze behoren tot de grotere Europese merken. Toch zijn er, net als bij elk merk, aandachtspunten en gebruikerservaringen die je mee kunt nemen in je overweging. Hieronder geef ik een genuanceerd overzicht van bekende kwaliteits- of constructiezaken bij Adria, in vergelijking met andere merken:
1. GFK-dakconstructie met mogelijke bobbelvorming
Bekend probleem? Ja, dit is een punt dat af en toe naar voren komt bij Adria-eigenaren.
Achtergrond: Sommige Adria-modellen (zeker vanaf ca. 2015) hebben een dak met GFK-buitenlaag die niet volledig verlijmd zou zijn over het volledige oppervlak. Daardoor kunnen zich bij warmte bobbels vormen, vooral tussen de dakspanten.
Vergelijking met andere merken: Dit is minder vaak te horen bij bijvoorbeeld Knaus, Dethleffs of Fendt, waar het dak meestal volledig verlijmd is. Bij Adria lijkt dit een constructiekeuze te zijn geweest, mogelijk om gewicht of kosten te beperken.
Let op: Niet alle Adria-modellen hebben dit probleem, en bij veel exemplaren treedt het nooit op. Het lijkt vooral te spelen bij modellen tussen ±2015-2020, zoals de Adora- en Altea-lijnen.
2. Afwerkingskwaliteit (meubilair, schroeven, kasten)
Bekend probleem? Ja, gebruikers rapporteren incidenteel dat kastjes los komen, schroeven los zitten of afwerklatten verschuiven.
Oorzaak: Mogelijk gevolg van seriematige productie met minder aandacht voor afstelling of kwaliteitscontrole. Bij Adria hoor je relatief vaak dat gebruikers zelf dingen moeten nalopen of herstellen.
Vergelijking: Fendt, Hobby en Kabe scoren doorgaans beter op dit punt. Bij merken als Caravelair of Sterckeman is de afwerking vergelijkbaar of soms zelfs iets minder dan bij Adria.
3. Vochtproblemen / constructie lekkages
Adria-sterkte: Adria gebruikt een 'Comprex'-constructie (houtvrij frame met XPS-schuim en polyester buitenlagen) die over het algemeen goed bestand is tegen vocht. Er zijn weinig meldingen van structurele lekkages.
Vergelijking: Hier scoort Adria juist gunstig ten opzichte van oudere modellen van bijvoorbeeld Hobby (houtconstructie) of lichte instapmerken...."
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
Ook weer wat onzin..
Bij elke caravan komen er wel wat schroefjes los in het gebruik.
Niks bijzonders. Dat komt bij mensen ook voor.
Een schroevendraaiertje met een aantal bitjes in de caravan leggen, en soms even wat aandraaien hoort ook bij het caravan leven.
Sommigen snappen dat niet, gaan daar over klagen, en laten een dealer die schroevendraaier vasthouden.
Omdat een schroefje in een caravan in hun beleving iets heel bijzonders is.
Bij elke caravan komen er wel wat schroefjes los in het gebruik.
Niks bijzonders. Dat komt bij mensen ook voor.
Een schroevendraaiertje met een aantal bitjes in de caravan leggen, en soms even wat aandraaien hoort ook bij het caravan leven.
Sommigen snappen dat niet, gaan daar over klagen, en laten een dealer die schroevendraaier vasthouden.
Omdat een schroefje in een caravan in hun beleving iets heel bijzonders is.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Dat is ook zo, maar dat is afwerkingskwaliteit: er zijn betere en duurdere materialen en constructies gebruikt.
Maar het instapmodel valt niet van ellende uit elkaar en is ook goed in elkaar geschroefd.
Als je de Adria mooi vindt.
Gewoon kopen.
Als hij echt slecht geweest zou zijn.
Zou het merk niet meer bestaan.
Schroeven kunnen altijd loslopen .
Zelf even vast draaien.
En bij eventuele grotere problemen heb je garantie.
Gewoon kopen.
Als hij echt slecht geweest zou zijn.
Zou het merk niet meer bestaan.
Schroeven kunnen altijd loslopen .
Zelf even vast draaien.
En bij eventuele grotere problemen heb je garantie.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Ik sluit mij aan bij de mening dat slechte caravans niet meer bestaan. Maar er zitten zeker kwaliteitsverschillen in caravans qua materiaalgebruik. Een Fendt met een ledig gewicht van 1430 kg of een Caravalaire van 1000 kg met een zelfde soort indeling, daar zit natuurlijk wel een verschil.
Soorten scharnieren, ladegeleiders, dikte van wanden en deuren. Daar vind je echt wel kwaliteitsverschillen en dat zie je ook terug in de prijs.
Adria is gewoon een prima merk. Wij hadden helaas wel een paar mankementen en die zijn gewoon netjes hersteld. Het enigste wat ik van Adria niet begrijp is dat ze door blijven gaan met die klapwastafel in de wc. Daar os het internet al vol mee geschreven en het is en blijft een drama constructie.
Als die erin zit zou voor mij een rede zijn om de caravan te laten staan.
Soorten scharnieren, ladegeleiders, dikte van wanden en deuren. Daar vind je echt wel kwaliteitsverschillen en dat zie je ook terug in de prijs.
Adria is gewoon een prima merk. Wij hadden helaas wel een paar mankementen en die zijn gewoon netjes hersteld. Het enigste wat ik van Adria niet begrijp is dat ze door blijven gaan met die klapwastafel in de wc. Daar os het internet al vol mee geschreven en het is en blijft een drama constructie.
Als die erin zit zou voor mij een rede zijn om de caravan te laten staan.
Knaus Sport 500KD 2025 | Unico Verona | BMW X1
Mee eens!
Wij hebben bewust voor een vaste waste wastafel gekozen, want dat klapding is om problemen vragen....
Wij hebben bewust voor een vaste waste wastafel gekozen, want dat klapding is om problemen vragen....
- Montalbano
Dank voor de aanvullende reacties! We gaan er toch nog even wat meer bekijken, twijfelen ook nog een beetje over de maat caravan die we willen. Voordeel is dat we de tijd hebben, voor dit jaar hadden we de vakanties al gepland dus hooguit wat weekendjes met de caravan.
Maar Adria blijft op het lijstje staan. Op dit moment kijken we naar de Adria Altea 402PH, 432PX, Adora 472UP en de Fendts Bianco Active 390FHS en 445 SFB. Het gewicht is geen issue (zware trekker en BE rijbewijs) maar we willen iets "handzaams" waar we ook snel en makkelijk weekendjes mee weg gaan.
Maar Adria blijft op het lijstje staan. Op dit moment kijken we naar de Adria Altea 402PH, 432PX, Adora 472UP en de Fendts Bianco Active 390FHS en 445 SFB. Het gewicht is geen issue (zware trekker en BE rijbewijs) maar we willen iets "handzaams" waar we ook snel en makkelijk weekendjes mee weg gaan.
Als lichtinval/ruimtelijk gevoel belangrijk voor jullie zijn, zou ik voor de Adora gaan met de panorama voorruit.
Makkelijk weekendjes weggaan kun je met elk formaat caravan, laat je daar vooral niet door afschrikken !Montalbano schreef: ↑do 12 jun 2025 14:27Het gewicht is geen issue (zware trekker en BE rijbewijs) maar we willen iets "handzaams" waar we ook snel en makkelijk weekendjes mee weg gaan.
Wij gaan vrijwel elk weekend makkelijk maar vooral ook comfortabel met de caravan op stap en dat is in ons geval een 9 mtr lange tandemasser van 2,5 ton

Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned