Allemaal hersenspinsels voordat ik het ECHT serieus overweeg (je moet ergens beginnen)

Ik kijk naar gebruikt zonder 'stekker' wat betekent (?) dat Link&Co afvalt omdat die PHEV of full EV (?) zijn en dat wil ik niet. Correct me if I'm wrongerichendri schreef: ↑ma 9 jun 2025 21:29Koop je nieuw of gebruikt.
Gebruikt zou ik kijken naar de XC40 phev of zijn Chinese broertje, de linc& co.
Eric
Bij de XC40 is dat met stekker een recharger, die weegt 1880 kg (met bijbehorende MRB) meen ik en als ik lees wat de range met caravan is (zie draadje van Peutje) dan voel ik daar weinig voor. En het gedoe met een kabel voel ik ook weinig voor. Vandaar die Mild Hybrid.Paul Vingerhoets schreef: ↑di 10 jun 2025 07:26Waarom zou je geen stekker hybride willen ?
Elke trekhaak kogel die vast onder de auto zit zal na enige tijd roest aanslag krijgen als er geen verflaag of chroom laag “meer” op zit
Is die spik en span is de kans groot dat ie nooit gebruikt is.
Verbruik ziet er prima uit. Over dat remmen, ik hoor/lees dat er Mild Hybrid zijn die automatisch gaan afremmen als een verkeerslicht op 'rood' staat zonder dat je er invloed op hebt, maar of de XC40 dat ook heeft?60Yards schreef: ↑di 10 jun 2025 11:19Ik heb geen ervaring met de XC40, maar wel met de motor. Ik rij sinds kort een V60 B4. Qua gewicht geen groot verschil met een XC40, denk dat je de auto's wel kunt vergelijken.
Ook bewust geen stekker hybride genomen.
De auto is zuinig te rijden, 1 op 20 is prima haalbaar met woon-werk verkeer met relatief veel snelweg.
Onze caravan is lichter dan die van jou (een Eriba Touring die tot 1400kg beladen mag worden) maar ik vind de rijeigenschappen prima.
Ik weet niet wat je bedoelt met je vraag over automatisch remmen, maar ook in heuvelachtig gebied kan ik met niet herinneren dat ik overmatig moest bijremmen.
Op steilere stukken wel af en toe even bijremmen en weer strekken.
Verbruik: bij 95-100km/u was het verbruik ongeveer 1:10 over lange afstand (naar Baskenkand).
Dat heb ik bij mijn V60 nog nooit gemerkt. Misschien in auto-pilot stand, maar dat gebruik ik alleen op de snelweg en nooit met caravan erachter (lane assist ook niet)."Over dat remmen, ik hoor/lees dat er Mild Hybrid zijn die automatisch gaan afremmen als een verkeerslicht op 'rood' staat zonder dat je er invloed op hebt, maar of de XC40 dat ook heeft?"
Arthurj schreef:Bij de XC40 is dat met stekker een recharger, die weegt 1880 kg (met bijbehorende MRB) meen ik en als ik lees wat de range met caravan is (zie draadje van Peutje) dan voel ik daar weinig voor. En het gedoe met een kabel voel ik ook weinig voor. Vandaar die Mild Hybrid.Paul Vingerhoets schreef: ↑di 10 jun 2025 07:26Waarom zou je geen stekker hybride willen ?
Elke trekhaak kogel die vast onder de auto zit zal na enige tijd roest aanslag krijgen als er geen verflaag of chroom laag “meer” op zit
Is die spik en span is de kans groot dat ie nooit gebruikt is.
Zo'n trekhaak lijkt gepoedercoat(ed)? Het zou jammer zijn als die ook verweert als deze wel steeds keurig ingeklapt wordt, het ziet er niet uit vind ik.
Lynk & Co 01 is ook in een HEV variant.Arthurj schreef:Ik kijk naar gebruikt zonder 'stekker' wat betekent (?) dat Link&Co afvalt omdat die PHEV of full EV (?) zijn en dat wil ik niet. Correct me if I'm wrongerichendri schreef: ↑ma 9 jun 2025 21:29Koop je nieuw of gebruikt.
Gebruikt zou ik kijken naar de XC40 phev of zijn Chinese broertje, de linc& co.
Eric
Toevallig heb ik wat ervaring met de combinatie.Arthurj schreef: ↑di 10 jun 2025 22:47![]()
Dat kan natuurlijk ook, niet opladen via de kabel maar de auto zelf laten laden. Maar dan moet de benzinemotor (met caravan) flink aan de bak, of valt dat alles mee? Heb je dan iets van 129PK over? Met de beladen Knaus (1.600 kg) lijkt me dat niet echt soepel rijden? Ik roep maar wat want ik heb natuurlijk geen enkele ervaring. Ik lees wel dat die B4 motor qua elektra weinig in te brengen heeft (10KW en 40NM) maar die hoef ik dan ook verder niet extern te laden.
Volgens mij heb je exact dezelfde Knaus als hier (wel gasuitvoering) en is de vraag daarover, is de kogeldruk leeg ook zo dramatisch (10 kg)? Dat de Recharger qua massa beter is voor de caravan dan de B4 (gewichtsverhouding) begrijp ik wel en ook (@Daphne) dat zonder de ondersteuning er nog genoeg vermogen overblijft (hetzelfde als de 3008 zonder ondersteuning). Maar ik rijd privé al niet veel (zonder caravan) dus los van extra MRB en verzekeringspremie (gewicht) is het wel een mooie optie (koppel) maar kan ik zonder dat elektrische gedeelte ook prima uit de voeten zonder caravan, dan volstaat de B4 ook prima. Over Lynk & Co 01, eerlijk gezegd vind ik dat geen mooie auto, misschien dezelfde motor maar niet de verschijning van de XC40 (dat is ook de reden dat ik naar een XC40 kijk), smaken verschillen natuurlijk.MvdV schreef: ↑do 12 jun 2025 12:45Toevallig heb ik wat ervaring met de combinatie.Arthurj schreef: ↑di 10 jun 2025 22:47![]()
Dat kan natuurlijk ook, niet opladen via de kabel maar de auto zelf laten laden. Maar dan moet de benzinemotor (met caravan) flink aan de bak, of valt dat alles mee? Heb je dan iets van 129PK over? Met de beladen Knaus (1.600 kg) lijkt me dat niet echt soepel rijden? Ik roep maar wat want ik heb natuurlijk geen enkele ervaring. Ik lees wel dat die B4 motor qua elektra weinig in te brengen heeft (10KW en 40NM) maar die hoef ik dan ook verder niet extern te laden.
Een XC40 T5 Recharge is technisch gelijk aan mijn Lynk & Co 01 (die is alleen iets langer en heeft een grotere batterij). Het PHEV gedeelte maakt er juist een top caravan trekker van door het hogere gewicht van de auto en omdat de elektromotor ondersteund als het nodig is. In de power stand rijdt je de accu ook niet leeg en blijft altijd het gecombineerde maximale vermogen beschikbaar. Dus een comfortabele hoeveelheid vermogen en veel koppel onderin. Persoonlijk zou ik kiezen voor een auto met een hoger eigen gewicht als je tot die 1700 KG wilt beladen.
Thuis opladen is ook zonder zonnepanelen goedkoper als tanken.
Het enige nadeel van deze auto's is de kleine brandstof tank, dus inderdaad elke max 350 km tanken. Maar ik stop sowieso elke 200-250 KM wel even om heel kort de benen te strekken.
Het klinkt wellicht een beetje als "Wij van WC-eend..." maar ik zou toch serieus een PHEV overwegen... Een eigen laadpaal is erg fijn maar zoals Daphne ook schrijft, niet direct noodzakelijk om thuis te kunnen laden. Onze schoonzoon rijdt zakelijk een V60 MildHybrid, maar dat effect vind ik verwaarloosbaar.