Verlichting caravan werkt niet achter nieuwe Skoda Kodiaq PHEV uit 2024

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Fliki

Re: Verlichting caravan werkt niet achter nieuwe Skoda Kodiaq PHEV uit 2024

Bericht door Fliki » di 6 mei 2025 13:00

[re.gif]
Het is niets nieuws en geen verrassing, echter wel onhandig als je de sleutel in huis laat liggen terwijl je op de oprit de fietsendrager even denkt te pakken.

Meer ter lering ende vermaeck
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025

FvW

Bericht door FvW » vr 9 mei 2025 18:54

Ik heb het nodige getest, maar het maakt het voor mij niet duidelijker:
- de fietsdrager nog eens getest. Deze heeft vergelijkbare achterlichten ( 2x achteruit rijlichten, 2x combinatie remlicht + achterlicht, 2 x richting) . Werkt prima.
De caravan heeft 1 achteruit rijlicht en een mistlamp. Daarnaast enkele breedte lampjes en lampjes op de hoeken.
- Heb de achterlichten er allemaal uit gehaald en allemaal vervangen voor nieuwe. Wanneer ik begin met alleen 2 achterlichten (combi met remlicht), dan werkt het!!
Voeg ik extra lampjes lampjes toe, dan doen deze het ook. Uiteindelijk had ik alles werkend. Stekker eraf en contact van de auto uitgeschakeld en binnen 1 minuut weer contact gemaakt, stekker erop en alles werkt nog steeds. Ik in mijn nopjes.
Stekker er weer af en contact uitgeschakeld. 20 minuten later de stekker erop en contact gemaakt en helaas, het werkt weer niet….mijn punthoofd is gegroeid….
- komende week staat een afspraak bij de garage om de auto door te meten. Ik vrees dat ze niets gaan vinden, maar hoop van wel.
- inmiddels doet de electronisch inklapbare trekhaak het ook niet meer. Die kan ik niet meer inklappen. Zou het er iets mee te maken kunnen hebben?
- Qua ledlampjes heb ik geleerd dat deze ECE gekeurd moeten zijn, wil je deze op de openbare kunnen gebruiken. Deze zijn echter niet te verkrijgen, dus strictgenomen is led geen optie voor deze caravan. Een gloeilamp moet vervangen worden door een gloeilamp.
Tips zijn welkom ;-)

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » vr 9 mei 2025 19:20

Dat jouw trekhaak het niet meer doet: vermoedelijk een doorgeslagen zekering. Doorgeslagen zekering: Sluiting. Tenzij de aandrijving van de trekhaakmotor eveneens deel uit maakt van de groep die verbonden is met de trekhaak contactdoos hoeft dit niets met elkaar te maken te hebben. Of is het niet een voedingsprobleem of een CAN connector probleem? Of een stukje logica dat reageert op de doorgegeven status informatie?

Raden, speculeren - helpt niet. Je weet niet hoe de opzet van jouw Skoda is met betrekking tot de samenwerking van de electronica met de CAN bus. Je hebt geen meetequipment. Dus je bent respectievelijk onwetend en blind hierdoor. Dus naar de garage gaan is een goede zet. . Voor hun heeft een CAN bus netwerk geen geheimen Mijn auto heeft 5 CAN bus netwerken, jouw auto zal ongetwijfeld vergelijkbaar zijn qua aantallen en complexiteit.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

FvW

Bericht door FvW » vr 9 mei 2025 21:41

In ieder geval heb ik het issue met caravanverlichting zojuist opgelost. Aarde draad in de caravanstekker zat los 🫣. Hoe de verlichting af en toe wel heeft kunnen werken is mij een raadsel, maar het zal wel.
Dank voor alle tips en hulp! Case closed!

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » vr 9 mei 2025 23:26

Bofkont! Goed gedaan. (Sta ik met mijn CAN bus wijsheid even te kijk).
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Hans 555

Bericht door Hans 555 » za 10 mei 2025 07:08

FvW schreef:
vr 9 mei 2025 21:41
In ieder geval heb ik het issue met caravanverlichting zojuist opgelost. Aarde draad in de caravanstekker zat los 🫣. Hoe de verlichting af en toe wel heeft kunnen werken is mij een raadsel, maar het zal wel.
Dank voor alle tips en hulp! Case closed!
Dus nu alleen de trekhaak nog.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV ST-Line X model 2024. thumbup.gif

Paul Vingerhoets

Bericht door Paul Vingerhoets » za 10 mei 2025 10:02

Een losse draad kan zomaar met tijd en wijlen wel redelijk tot goed contact maken door verdraaien van de stekker/draad of eenvoudig het laten vallen of ergens tegenaan stoten kan al voldoende zijn.

Maar mooi dat de oorzaak gevonden is..

Heb je al eens geprobeerd of je de trekhaak kun resetten ?

Bij ford moet je dan de knop langdurig ingedrukt houden ,dacht minimaal 15 sec, dan wordt de kogel vrij gegeven, kwam ik achter toen ik te vlug de kogel manipuleerde en het geheel in storing viel. Lastig aankoppelen als de kogel los onder de auto bungeld.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Valvert

Bericht door Valvert » za 17 mei 2025 08:53

Verdorie, nou heb ik voor niets zo'n alles-fixende magic Toyota gekocht.
Nuja 180 Nm was me toch wel wat te weinig. mrgreen.gif
Chateau Touring 390 Elite 1979

Dacia Dokker Van TCE 131pk 1350cc

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”