ATC stang los, caravan remt ongemerkt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Daneel

ATC stang los, caravan remt ongemerkt

Bericht door Daneel » ma 28 apr 2025 20:51

Vandaag onze 1 jaar jonge Adria naar de stalling teruggebracht.
Voor vertrek alles checken, ATC lampje groen, handrem los (in de auto met de achteruitrijcamera nog eens samen checken) ...
Rijden maar ....
Alles gaat prima en soepel, tot op een hobbeltje op de A5 ... de caravan reageert even met een rukje .... maar alles lijkt goed... Lijkt

Na een paar kilometer beginnen de bandenspanningssensoren een oplopende temperatuur te laten zien ...
Raar...
Bij Hoofddorp moeten we er af en ik check voor het stoplicht even of ik iets raars zie want de banden worden wel erg warm 75 graden... Zie ik de handremhendel stijf omhoog staan, zo sterk dat de afdekplaat een deukje heeft van de handremhendel.... Die is er dus vol omhoog geknalt.
Het is dan nog een heel klein stukje tot de stalling en ik kan daar niet blijven staan. Handrem er weer af . En heel langzaam naar de stalling... maar de caravan bonkt ...
Daar aangekomen kijken ... ligt de hele remstang uit de ATC en is de rem er daarom vol op gegaan ....
Nu zijn de remmen wit uitgeslagen en de remschoenen .... die remmen niet meer, wiellagers zullen geen vet meer hebben.
...
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? De remstang zit voor vast en ligt dan los op de dwarsstang van de mover.....

Morgen de dealer bellen ...

Niet nodig te zeggen hoe ik me voel ....
IMG-20250428-WA0004.jpg
Bijlagen
Screenshot_20250428_205144_Chrome.jpg
Adria Adora 613 UT - Volvo V60 T8 my2023.5
Vroeger een TEC 580 TKM

Musso53

Re: ATC stang los, caravan remt ongemerkt

Bericht door Musso53 » ma 28 apr 2025 22:10

Dat is een heel vervelende situatie. Duidelijk dat er iets niet juist is gemonteerd. Is hij af fabriek gemonteerd of door de dealer?

Als je caravan een jaar is, lijkt het mij een geval van garantie. Inclusief de vervolgschade aan remmen en lagers.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

BertJan

Bericht door BertJan » ma 28 apr 2025 22:13

de atc bediend niet de handremhendel, als de handremhendel omhoog staat zal hier wat mee aan de hand zijn, misschien een tik tegen de onderkant gehad of de breekkabel vastgetrokken.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » ma 28 apr 2025 23:13

Hoe kan je rijden met een caravan met de remmen erop, en denken: alles is goed ? Hier begrijp ik echt helemaal niks van. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Daneel

Bericht door Daneel » ma 28 apr 2025 23:35

Ik hoop ook op garantie en dat de dealer tijd heeft voor onze vakantie!

De breekkabel ziet er onbeschadigd uit...
De.afdekplaat, waar de.handremhendel zit, heeft een klap gehad... hoe, dat is dus een raadsel.

De ATC is af fabriek gemonteerd.
Het ziet er heel raar uit met die stang zo los. Er moet iets verkeerd gegaan zijn ergens. Afgelopen zomer waren we in Kroatië en onderweg en zeker daar zijn we zeker grotere hobbels en kuilen tegengekomen....

We checken altijd dubbel of de handrem er af is. Terwijl we caravan aankoppelen (moet wel om het laatste stukje te overbruggen om de koppeling boven de trekhaak te krijgen) en via de achteruitrijcamera. Zijn we allebei overtuigd dat we niets vergeten zijn, dan gaan we rijden.
Wegrijden met de handrem er op, dat ga je zeker merken. Als de.combi +/- 4000 kg eenmaal 90km/h gaat dan merk je het veel minder. Dat blijkt wel.
Vroeger een TEC 580 TKM

Fliki

Bericht door Fliki » di 29 apr 2025 08:13

vervelend, benieuwd wat je dealer gaat ontdekken.

Het nut van het TPS is in jouw geval wel bewezen: als je de temperatuur niet had zien oplopen was de schade wellicht nog groter geweest
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 29 apr 2025 08:42

Ik begrijp niet hoe je met de handrem op de caravan door kan rijden?
Die hobbel (of dat nog slechtere wegdek van Kroatië?) zal vast de boosdoener zijn geweest als je zeker weet dat de handrem er bij vertrek niet op stond.
Ik heb verder geen idee hoe dat ATC werkt maar ik begrijp dat dat niet je handrem aan kan trekken dus een fout daarin lijkt mij uit te sluiten.

Succes!
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Paul Vingerhoets

Bericht door Paul Vingerhoets » di 29 apr 2025 09:00

Lagers zal wel meevallen vet kan er niet zomaar ineens uit zijn.

De atc zal inderdaad niet rechtstreeks de handrem handle bedienen, maar als door die hobbel de atc geactiveerd is en een beetje remt zou het kunnen dat ook door die hobbel de handrem handle iets omhoog gekomen is omdat er ruimte is gekomen op de remstang door het ingrijpen van de atc. En een klein beetje de handremhandle opwippen is voldoende om hem te activeren.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Musso53

Bericht door Musso53 » di 29 apr 2025 09:06

De remstang zou nooit los moeten komen uit de ATC. Daar is toch duidelijk iets niet goed gegaan.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

WillyL

Bericht door WillyL » di 29 apr 2025 09:21

Ik verdenk ook een foute montage bij de ATC...

Andere mogelijke optie: aantrekken van de remhendel door bv over een stevige verkeersdrempel te rijden waarbij de onderkant van het remmechanisme aan de trekhaak dat over de grond schoof (al werkt dat dan net ontgrendelen denk ik). Dat remmechanisme is wel beschermd door neuswiel en/of een beugel onder de dissel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

merchr32

Bericht door merchr32 » di 29 apr 2025 10:31

Heel vervelend allemaal.
Hetgeen ik kan zien is dat de drukstang helemaal uit de ATC is gekomen en los hangt. Dit heeft met de afstelling ervan te maken of wellicht met iets anders. Wellicht heeft het "hobbeltje op de A5" iets veroorzaakt waardoor de handrem geactiveerd werd. En wel zo'n stevige remactie dat de drukstang uit de ATC getrokken of geschoten is. Het kan hierbij zijn dat de verlengingsbout van de drukstang (die in de ATC zit) niet goed afgesteld was.

Hieronder een kort voorbeeld van de montage van de ATC. In de ATC komt een zgn. drukbout die aan de remstang geschroefd wordt. Zodra de ATC geactiveerd wordt drukt de ATC deze drukbout naar (buiten) voren waardoor de rem geactiveerd wordt. De drukbout is op de remstang geschroefd en met een moer geborgd.
Op jouw foto's zie je dat de drukbout er nog vast op zit. Zit het verlengingsdeel nog in de ATC?

Ik wens je heel veel succes met de reparatie. Laat ons ook even weten waar het feitelijke probleem zat?

Toelichting onderstaande foto's:
Foto 1: normale situatie
Foto 2: inkorten remstang ivm montage drukstang ATC
Foto 3: montage en borging drukstang ATC
Foto 4: Verlengingsstuk in de ATC

foto1.jpg
Naamloos1.jpg
Naamloos1.jpg (25.51 KiB) 1520 keer bekeken
TOYOTA Highlander, FENDT Tendenza 515 SG
Verzekerd rijden is meer dan louter een verzekeringspolis

Daneel

Bericht door Daneel » di 29 apr 2025 13:24

De dealer wil het (uiteraard) zien... En de caravan ophalen maar de caravanremmen doen niets meer en hun chauffeur is met vakantie. (nu heb ik de caravan pas eind juli nodig dus dat is het probleem niet perse).

Onderweg naar de snelweg komen we wel een paar flauwe drempels tegen maar dat mag echt geen probleem zijn. Bovendien ging het op de snelweg pas mis.
De handremhandel ging en gaat best wel zwaar, echter is deze met zo'n kracht omhoog geklapt dat deze de disselafdekking vervormt heeft op de, op de foto aangegeven plek. De handremhendel komt normaal gesproken nooit zo ver.
disselafdekking.jpg
Waar ik wel mee zit, is vertrouwen: Ik wil niet elke "2km" stoppen om te controleren of de remmen het nog goed doen, wat mijn gevoel nu wel zegt.
Remmen vind ik het belangrijkste van een caravan. Zo blijft die, onze spullen en wij heel. Als daar op onverklaarbare wijze iets mis mee is, doet dat mijn vertrouwen dus geen goed.
Als ik meer weet, zal ik jullie zeker op de hoogte houden!
Vroeger een TEC 580 TKM

Gramser

Bericht door Gramser » di 29 apr 2025 14:01

Heb je al gekeken wat de remmen doen als je de wielen opkrikt en de handrem aantrekt…?

Geen vergelijk met 90km/u op de snelweg natuurlijk, maar het geeft je een eerste idee.

Paul Vingerhoets

Bericht door Paul Vingerhoets » di 29 apr 2025 15:11

Als de remmen erop gaan doordat de handremhandle omhoog komt wordt deze tijdens het rijden nog extra aangetrokken waardoor de handle inderdaad erg ver kan gaan, moveren met de handrem erop geeft eenzelfde effect.

Zou zomaar kunnen dat daardoor de drukstang uit de atc gekomen is.

Maar als de rem zover erop gaat dan zouden de banden geblokkeerd moeten hebben op de weg, of de speling op de remmen was wel erg groot.

Witte yeti

Bericht door Witte yeti » di 29 apr 2025 16:18

Hierbij een foto waar je de drukstang van de ATC ziet, deze is opnieuw afgesteld.
IMG_2127.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line MK3 (2024), 225 pk, 435 Nm
Sprite Alpine Sport 470 CF (2018), ATC, Thule 6200, Thule fietsdragers.
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gerrie

Bericht door Gerrie » di 29 apr 2025 17:42

Ik geloof er ook niets van dat de remvoering op zou zijn door een slepende rem. Dan was de boel wel eerder in brand gevlogen. Zou hij er vol op gegaan zijn, dan had er geen band meer opgezeten , als het je al gelukt was om nog een stuk door te trekken. Ik geloof de eerder dat de remafstelling nu zo ontregeld is dat hij daardoor helemaal niet meer remt. Verglazing zou wel kunnen maar ook dan merk je nog wel iets van remmen.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 29 apr 2025 17:53

Geloof me, als de remmen er vol opstaan, dan rij je geen 20 meter meer.
Ook niet bij 90 kmu.

De reis is het doel.

Paul Vingerhoets

Bericht door Paul Vingerhoets » di 29 apr 2025 17:58

Zo te zien op de foto hangt een en ander los aan de remkabels, hierdoor zouden de remschoenen best een beetje kunnen aanlopen maar meer niet, dat ze wat verglaasd zijn is wel waarschijnlijk gezien de hoge temperatuur die je gemeten hebt.

Controle is zeker aan te raden.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 29 apr 2025 18:38

75 graden ? awhoea.gif Dat is helemaal niks.
Daar brand je nog niet eens je vingers aan.

De reis is het doel.

BertJan

Bericht door BertJan » di 29 apr 2025 21:23

Als je met 90 km per uur rijd dan trek je met een stevige auto (en die heb je) de caravan zo door de rem heen.
de rest slijt vanzelf verder en weg, omdat je de temperatuur zag oplopen heb je niet erg lang met de rem erop gereden.

Paul Vingerhoets

Bericht door Paul Vingerhoets » di 29 apr 2025 22:10

Alleen is die 75 graden waarschijnlijk op het eind van het ventiel gemeten, de trommels zijn dan een heel stuk warmer.

Chris

Bericht door Chris » di 29 apr 2025 22:20

Ab schreef:
di 29 apr 2025 18:38
75 graden ? awhoea.gif Dat is helemaal niks.
Daar brand je nog niet eens je vingers aan.
Nou Ab....
Jij niet natuurlijk maar wij allemaal wel hoor... mrgreen.gif
Wij pakken dat echt niet vast.
Maar, ik denk ook niet dat remvoeringen verglazen bij 75 graden... die dingen moeten honderden graden kunnen hebben.
Pas als ze bijna in de fik vliegen komt verglazing om de hoek kijken.

Evengoed..
TS MOET zeker terug naar zijn dealer.
En als de caravan nu rolt... whistle.gif whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 29 apr 2025 22:25

Ja natuurlijk is de trommel wel wat warmer dan wat de sensor aangeeft. 75 graden kan je best even vasthouden hoor. Niet te lang, dan wordt het vervelend.

Maar zolang de doppen van de wielbouten er niet afsmelten, en de trommels licht beginnen te geven valt het nog best mee.
Het heeft hoogstens een klein beetje aangelopen.

Als het echt geremd heeft, dan moet je wel totaal helemaal nada niks geen gevoel voor autorijden hebben om dat niet te merken.
Bovendien heb je dan ook geheid roodgloeiende trommels.
Binnen een kilometer.

De reis is het doel.

Chris

Bericht door Chris » di 29 apr 2025 22:29

Dat is heel zeker...
Met een tandemasser MOET je dat voelen,,,, ook met een V60 T8.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 29 apr 2025 22:37

Dat merk je met een opgevoerde RAM TRX met 1100 pk ervoor ook nog. mrgreen.gif

De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”