
Enorm gekraak op koppeling
Re: Enorm gekraak op koppeling
Als het kan, hang de caravan eens achter een andere auto. Dan kan je iig uitsluiten dat het niet aan de afneembare trekhaak ligt?


Re: Enorm gekraak op koppeling
Die volg ik niet, het kraken was al heel snel toen we hem hadden, gisteren voor het eerst actie ondernomen met remmenreiniger, dus waarom zou die gescheurd zijn dan?VIP schreef: ↑di 15 apr 2025 07:39Kijk eens of deze Cup niet gescheurd is.Arthurj schreef: ↑ma 14 apr 2025 20:32Zaterdag de caravan uit de stalling gehaald, man, man, man wat een gekraak weer... Net alles eens flink met remmenreiniger behandeld en daarna met een doek droog gemaakt (kwam best wat 'zwart' uit...). Daarna nog eens herhaald en ook de 'bal' van het slot goed schoongemaakt. Nu de kogel nog van de trekhaak.
Vrijdag naar Hillegom (dealer) voor een beurt (en aansluitend door naar camping) en ik ben benieuwd of het verbetering (of beter, het gekraak verdwenen is) heeft opgeleverd. Zoniet, dan kunnen ze gelijk die cupjes vervangen.
We gaan het zien.... uh, horen... (of niet)![]()
Deze zit van middenvoor tot bovenin de koppeling.
Wellicht dat dit na alles wat je hebt gedaan het kraken veroorzaakt.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Re: Enorm gekraak op koppeling
Gooi de volgende keer effe wat water over de kogel.
Het helpt echt.
Of doe gewoon niks.
Bedenk, het meest rijd je rechtuit..en dan hoor je ook niks.
En, hoe harder de stabilisator kraakt, hoe beter werkt ie.
Het helpt echt.
Of doe gewoon niks.
Bedenk, het meest rijd je rechtuit..en dan hoor je ook niks.
En, hoe harder de stabilisator kraakt, hoe beter werkt ie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Dat kraken wordt toch veroorzaakt door de frictie (wrijving) en dat is toch de bedoeling van de frictieplaten in die veiligheidskoppeling.
Koekblik op wielen met een sleurhut er achter
Re: Enorm gekraak op koppeling
Precies.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Ik begrijp het wel qua frictie en wrijving en werking. Apart is dat ik het nooit eerder heb gehad met vorige caravans (ook nieuw) en dat de dealer blijkbaar meldt dat het verholpen kan worden en het dus blijkbaar niet normaal is. En daar richt ik me even op. Maar nogmaals als het blijft zal ik me er bij neer moeten leggen, maar eerst een kijken hoe het vrijdag klinkt.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Re: Enorm gekraak op koppeling
Dat kan, maar dat wordt pas later, wellicht is het 'probleem' dan al verholpen

Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Re: Enorm gekraak op koppeling
Een koppie water verhelpt het ook.
Probleem over.
Probleem over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Eerst deze weg en het koppie water kan later altijd nog (ik neem hem mee) 

Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Re: Enorm gekraak op koppeling
Remmen van een auto hebben dezelfde werking en die kraken ook nietwimw schreef:Dat kraken wordt toch veroorzaakt door de frictie (wrijving) en dat is toch de bedoeling van de frictieplaten in die veiligheidskoppeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Re: Enorm gekraak op koppeling
Andere materialen, andere richting, andere snelheden… denk dat die vergelijking al gauw een beetje mank gaat.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Appels met peren vergelijken.
Laatst gewijzigd door Ron op wo 16 apr 2025 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixed
Reden: quote gefixed
Koekblik op wielen met een sleurhut er achter
Enorm gekraak op koppeling
Nee hoor beide hard staal, beide remvoering en met remmen bereik je op een gegeven moment vlak voor stilstand dezelfde bewegingssnelheid als de kogel met remcupjesGramser schreef:Andere materialen, andere richting, andere snelheden… denk dat die vergelijking al gauw een beetje mank gaat.
Wim zoals ik uitleg hier boven, zeker geen appels met peren
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Re: Enorm gekraak op koppeling
Mijn simpele redenering is wanneer gekraak normaal is zou elke caravan met antislingerkoppeling gekraak moeten geven.
Bij wie niets hoort werkt het dan niet zoals het (je niet) hoort.
Bij wie niets hoort werkt het dan niet zoals het (je niet) hoort.

**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

Re: Enorm gekraak op koppeling
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Ik kan de redenering van Micky wel volgen ten aanzien van de remmen van de auto. Maar goed, volgende week naar Drenthe en misschien wel de SAAB als trekker, kijken of er daar geluid te bespeuren valt. Eerst de exercitie met de 3008 afwachten.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 17870
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Enorm gekraak op koppeling
Mijn auto remmen kraken soms als de auto lang heeft stilgestaan, gaat snel weer over.
Meestal is dat met die caravan koppeling ook zo, duurt alleen wat langer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Meestal is dat met die caravan koppeling ook zo, duurt alleen wat langer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
Re: Enorm gekraak op koppeling
Ja, dat klopt wel.
Ik heb me nooit iets aangetrokken van gekraak.
Het ging ook altijd vanzelf over.
Ik heb me nooit iets aangetrokken van gekraak.
Het ging ook altijd vanzelf over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Het kan door een dun laagje roest komen of misschien wat opgespatte olie vanop de baan (nevel tijdens rijden op natte weg)? Soms heb ik er ook last van maar het gaat, zoals geschreven, na even gebruik meestal over.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Kijk hier, https://youtu.be/WPCmjDF7v5Q?si=vjXYfEeeZh1Hx87w , eens. Gogo4camper legt eea, volgens mij, goed uit.
Re: Enorm gekraak op koppeling
Die kale heeft gelijk.
Herrie van schijfremmen wordt ook meestal veroorzaakt door de achterkant van het remblok wat tegen de remzuiger aanzit. Daar heb je dan anti trilplaatjes voor of wat vet tussen het contactvlak remblok en remzuiger.
Herrie van schijfremmen wordt ook meestal veroorzaakt door de achterkant van het remblok wat tegen de remzuiger aanzit. Daar heb je dan anti trilplaatjes voor of wat vet tussen het contactvlak remblok en remzuiger.
Koekblik op wielen met een sleurhut er achter
Re: Enorm gekraak op koppeling
Als je het zo bekijkt heb je (misschien, want ik ben niet overtuigd ;) ) wel een punt. En als de compound van de frictieplaatjes net ongelukkig matcht met het staal van de haak, krijg je dit wellicht. Misschien. Eventueel ;)Micky schreef: ↑wo 16 apr 2025 08:05Nee hoor beide hard staal, beide remvoering en met remmen bereik je op een gegeven moment vlak voor stilstand dezelfde bewegingssnelheid als de kogel met remcupjesGramser schreef:Andere materialen, andere richting, andere snelheden… denk dat die vergelijking al gauw een beetje mank gaat.
Wim zoals ik uitleg hier boven, zeker geen appels met peren
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Enorm gekraak op koppeling
Ik had het vorig jaar ook met de koppeling van de zojuist aangeschafte Kip op de splinternieuwe kogel van mijn Astra. Ik heb van alles geprobeerd, kogel geschuurd, frictie elementen verwijderd en goed schoongemaakt. Niets hielp. Toen maar nieuwe frictie elementen gekocht en het gekraak was over 

Kip Grey Line Special 47 TCB 2008 + Truma SE-R + PowerXtreme X20 + (Kip) Walker Vario Easy Door i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Enorm gekraak op koppeling
Het kopje water is "nog" niet de oplossing als ik die "kale" mag geloven. Wordt waarschijnlijk gewoon vervangen die cupjes denk ik als ik die "kale" bezig zie met reinigen etc. En koppeling los met manoeuvreren begrijp ik wel, maar op een rotonde haal je die ook niet los.... Ach ja, vrijdag weten we meer.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Re: Enorm gekraak op koppeling
De kogel van de trekhaak zit soms in de blanke lak of wordt zelfs wel eens gespoten ter bescherming van corrosie (nieuwbouw). Het eraf schuren door de frictiecuos kan ook geluid veroorzaken. Vandaar mijn vraag eerder of het een nieuwe of gebruikte trekhaak betreft.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Enorm gekraak op koppeling
Omdat ik meer dan genoeg (?) ervaring heb met die stabilisatorkoppelingen (?)...,heb ik die nieuwe kogel eerst verwijderd van de laklaag en wordt deze altijd direct na gebruik verwijderd en weer droog (en schoon) opgeborgen voor de volgende rit, daar kan het dus niet aan liggen. Uiteraard kan ik ergens 'iets' gemist hebben en wellicht kan er bij de stalling vuil in gekomen zijn (verplaatsing met een soort van tractor met een kogel)? Maar hoe dan ook, volgens de dealer moet het zonder gekraak kunnen, als de cups al 'op' zijn gaan we ze gewoon vervangen en beginnen we met een schone lei. En dan monitoren of het gekraak weg is (en blijft) en wat de oorzaak kan zijn. UITDGAGING zeg maar. En anders de SAAB er voor om te kijken/horen wat dat 'doet'... (van de ene hobby naar de andere...).
Ah, ik lees nu dat het schoonschuren (verwijderen van de laklaag) ook de oorzaak kan zijn... Dat heb ik ook met de kogel van de SAAB gedaan. Opmerkelijk punt, zou wellicht kunnen, in het verleden nooit 'last' gehad met nieuwe auto/trekhaak en nieuwe caravan. Raar dat die kogels gespoten worden, waar zou het eigenlijk goed voor zijn vraag ik me af.
Ah, ik lees nu dat het schoonschuren (verwijderen van de laklaag) ook de oorzaak kan zijn... Dat heb ik ook met de kogel van de SAAB gedaan. Opmerkelijk punt, zou wellicht kunnen, in het verleden nooit 'last' gehad met nieuwe auto/trekhaak en nieuwe caravan. Raar dat die kogels gespoten worden, waar zou het eigenlijk goed voor zijn vraag ik me af.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition (2023)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)
Citroën C3 Pure Tech Shine (2022) (Daily)
Peugeot 3008 GT 1.6 Pure Tech S&S EAT 180 (Caravantrekker, sporadisch gebruik)
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie, zeldzaam gebruik)