Hoeveel gas nodig
Hoeveel gas nodig
Wij gaan binnenkort 2,5 maand naar Spanje en Portugal en twijfelen of we 1 of 2 gasflessen mee zullen nemen van 11 kg. Is 1 fles genoeg voor deze periode ook los we af en toe de koelkast op gas willen doen?
Kabe imperial 600 dxl ks getrokken door een Volvo XC60 hybrid
Re: Hoeveel gas nodig
Geen directe ervaring met die kampeerduur, maar mij lijken twee flessen wel voldoende. Ik weet alleen niet wanneer je gaat en of je er ook mee wil verwarmen? Want in dat laatste geval gaat het wel wat harder.
En in ons geval: wij koken veelal buiten op zo'n blauwe stalen Campingaz. Binnen koken we nagenoeg niet, dus dan is zo'n grote gasfles ook niet heel snel leeg.
En in ons geval: wij koken veelal buiten op zo'n blauwe stalen Campingaz. Binnen koken we nagenoeg niet, dus dan is zo'n grote gasfles ook niet heel snel leeg.
Als je niet hoeft te stoken op gas (dus alleen koken) heb je aan 1 fles meer dan genoeg.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Fendt Bianco Activ 445 SFB 2025
Fendt Bianco Activ 445 SFB 2025
Frans. Toen wij en jullie vorig in Portugal op dezelfde
camping stonden hebben wij amper gas verbruikt. Zoals je toen mogelijk gezien hebt koken wij op inductie. De BBQ op gas een aantal keren gebruikt. Maar wij hadden 1 al gebruikte fles van 5 kg mee.
camping stonden hebben wij amper gas verbruikt. Zoals je toen mogelijk gezien hebt koken wij op inductie. De BBQ op gas een aantal keren gebruikt. Maar wij hadden 1 al gebruikte fles van 5 kg mee.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
En als de fles leeg is .
Een spaanse fles kopen. (2e hands)
Is veel voordeliger dan hier.
Dus ik zou gewoon een kleine fles meenemen en daar bij aankomst direct in de rondte kijken voor een spaanse
Een spaanse fles kopen. (2e hands)
Is veel voordeliger dan hier.
Dus ik zou gewoon een kleine fles meenemen en daar bij aankomst direct in de rondte kijken voor een spaanse
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
En wat doe je dan met die fles als díe leeg is?
(Of is dat hier off-topic, ben nieuw hier).
(Of is dat hier off-topic, ben nieuw hier).
De Nederlandse fles neem je weer mee.
De Spaanse laat je daar weer vullen als dat nodig is.
En als je richting huis gaat weer verkopen.
Of houden voor het jaar er op.
Er schijnt daar een levendige handel te zijn in gasflessen.
Mijn vader had ook een spaanse fles.
De Spaanse laat je daar weer vullen als dat nodig is.
En als je richting huis gaat weer verkopen.
Of houden voor het jaar er op.
Er schijnt daar een levendige handel te zijn in gasflessen.
Mijn vader had ook een spaanse fles.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
- Bob Diesel
- Contacteer:
Is een beetje kort door de bocht
Aan de costa,s is er door de hoeveelheid campings en mn overwinterraars een levendige handel
Elders in Spanje is kan het echt een stuk lastiger zijn een fles te bemachtigen
Vullen is niet gebruikelijk , ruilen bij een tankstation , of gaswagens welke ook de flessen in een dorp bezorgen
Dan mag je nog naar een fereteriia voor een zg Salida Libre aansluiting om je eu drukregelaar op te zetten
Gelukkig zijn er zowel van cepsa als repsol lichtgewicht propaan flessen te krijgen
Echter de meest gebruikte is nog steeds de stalen oranje repsol fles
En die moet je hebben met de zwarte band om/op de fles ,dan weet je dat het propaan is
Neem geen butaan , is vaak vervuild en krijg je een zwarte caravanwand boven de kk uitlaat
Gas is in Spanje veel goedkoper als in Portugal
Met een volle 11 kg fles vertrekken is in de zomer ( geen verwarming) voldoende om te koken ed
En tijdenss een stop de kk ff op gas te laten koelen
Koel je tijdens het rijden ook op gas , ja dan heb voor 2 maanden misschien te weinig

Aan de costa,s is er door de hoeveelheid campings en mn overwinterraars een levendige handel
Elders in Spanje is kan het echt een stuk lastiger zijn een fles te bemachtigen
Vullen is niet gebruikelijk , ruilen bij een tankstation , of gaswagens welke ook de flessen in een dorp bezorgen
Dan mag je nog naar een fereteriia voor een zg Salida Libre aansluiting om je eu drukregelaar op te zetten
Gelukkig zijn er zowel van cepsa als repsol lichtgewicht propaan flessen te krijgen
Echter de meest gebruikte is nog steeds de stalen oranje repsol fles
En die moet je hebben met de zwarte band om/op de fles ,dan weet je dat het propaan is
Neem geen butaan , is vaak vervuild en krijg je een zwarte caravanwand boven de kk uitlaat
Gas is in Spanje veel goedkoper als in Portugal
Met een volle 11 kg fles vertrekken is in de zomer ( geen verwarming) voldoende om te koken ed
En tijdenss een stop de kk ff op gas te laten koelen
Koel je tijdens het rijden ook op gas , ja dan heb voor 2 maanden misschien te weinig
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 2.0 Automaat , Avento-GT430-TCB
Wij hebben onlangs 3 maanden in Spanje verbleven. Bij de campings die wij hebben aangedaan konden we een gasflessen huren. Bij een camping 50 euro borg en 16 euro voor de vulling. De andere camping 30 euro borg en 20 euro voor een vulling. 10,5 kg flessen wel te verstaan en propaan. Butaan kan ook met het warmere weer. Wij hadden zelf een 10,5 kg en 5 kg gasfles bij ons die we gebruikten op de camping waar we niet zo lang verbleven. Na onze 5 maanden trip waren onze flessen ook leeg.
Wij stookten wel (bijna ) iedere dag. O ja, wel een spaanse regelaar kopen.
Wij stookten wel (bijna ) iedere dag. O ja, wel een spaanse regelaar kopen.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV ST-Line X model 2024. 

- Bob Diesel
- Contacteer:
Geen spaanse regelasr , maar een kraan ,waar de drukregelaar op past
Ze lijken het zelfde ,maar de regelasr heeft een dicht/open handeltje
. De kraan een grote draaiknop boven op
De laatste heeft de voorkeur
Hier met een cepsa lchtgewicht botellapropano
. .
Ze lijken het zelfde ,maar de regelasr heeft een dicht/open handeltje
. De kraan een grote draaiknop boven op
De laatste heeft de voorkeur
Hier met een cepsa lchtgewicht botellapropano
. .
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Persoonlijk verwacht ik dat je aan één grote gasfles genoeg hebt wanneer je niet hoeft te verwarmen en dat lijkt me voor jullie het geval.
Zelf heb ik het gehele jaar twee grote flessen in de disselbak staan, dus ook in de zomerperiode. Wanneer je met je laadvermogen niet in de knel komt, geruststellend, dan ga je zeker geen gas tekort komen…
Lokaal een gasfles regelen is natuurlijk ook mogelijk maar daar zou ik niet op zitten te wachten, vooral ook omdat jullie doortrekken.
Zelf heb ik het gehele jaar twee grote flessen in de disselbak staan, dus ook in de zomerperiode. Wanneer je met je laadvermogen niet in de knel komt, geruststellend, dan ga je zeker geen gas tekort komen…
Lokaal een gasfles regelen is natuurlijk ook mogelijk maar daar zou ik niet op zitten te wachten, vooral ook omdat jullie doortrekken.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Wij nemen gewoon voor de zekerheid 2 flessen mee. Die ruimte hebben wij wel
Kabe imperial 600 dxl ks getrokken door een Volvo XC60 hybrid

Beter mee verlegen dan om verlegen.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
Om dezelfde reden heb ik vorig jaar, net voordat we in Januari naar Spanje vertrokken, 2 LPG tanks in mijn camper gebouwd, met een buiten aansluiting.
Ik weet dat propaan veel goedkoper is, maar dat gedoe met Spaanse flessen had ik geen zin in. Bovendien kan ik niet 3 of 4 flessen kwijt. Geen idee waar ik mijn Nederlandse flessen zou moeten laten.
In de wintermaanden koelt het best af, soms tot kort bij het vriespunt in de nacht.
Best veel gas nodig dus.
Het kost bij de pomp wel behoorlijk wat meer, maar het gemak, en nooit meer sjouwen met gasflessen is me het duurdere gas dubbel en dwars waard.
Het verbruik: met volle flessen ( 45 liter) vertrokken.
In Spanje 2 keer getankt, ca 43 liter beide keren.
Van de laatste tankbeurt is er nu nog een klein beetje over.
Stoken is nu ook niet echt veel meer nodig..
Maar in ca 12 weken dus ongeveer 120 liter verbruikt.
Wat overeenkomt met ongeveer 6 grote flessen van 10 kg.
In deze periode is het niet meer zo koud in de nacht.
Dan heb je aan 2 volle flessen van 10 kg genoeg tot aan September-Oktober of nog wat langer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Maar jij hebt een camper en TS niet. Is niet echt een vergelijk.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV ST-Line X model 2024. 

Wij hebben altijd 2 gasflessen mee voor de zekerheid. Maar zolang je hier niet mee verwarmt heb je hier meer dan genoeg aan.
.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2007).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................
......................Hobby 490 KMF (2022)......................