Is het de moeite om de max massa op te hogen?
Is het de moeite om de max massa op te hogen?
Hallo allemaal.
Recent hebben wij een burstner ventana 480 tk uit 2003 gekocht. Ik was benieuwd naar het leeg gewicht tot mijn verbazing woog hij 1220 kg. Het maximale wat ik mag wegen is 1246kg op het kentekenkaart. De as mag 1350 kg dragen. Is het mogelijk om er 100 kg bij het kentekenkaart op te krijgen. Of zal ik de gok nemen en zorgen dat ik niet zwaarder word dan 1350 kg?
Groeten Enrico.
Recent hebben wij een burstner ventana 480 tk uit 2003 gekocht. Ik was benieuwd naar het leeg gewicht tot mijn verbazing woog hij 1220 kg. Het maximale wat ik mag wegen is 1246kg op het kentekenkaart. De as mag 1350 kg dragen. Is het mogelijk om er 100 kg bij het kentekenkaart op te krijgen. Of zal ik de gok nemen en zorgen dat ik niet zwaarder word dan 1350 kg?
Groeten Enrico.
Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?
Hi Enrico.
Welkom welkom hier en heel veel leesplezier..hoop ik.
Kijk eens wat er op je kentekencard staat bij F1 en F2
F1 is misschien wel die 1350 kg, dan is het niet heel erg moeilijk om op te hogen, want de RWD weet dat dan al.
Maar als daar geen 1350Kg staat, maar 1246 kg... dan wordt het een heel ander verhaal.
Bekend issue bij de wat oudere burstners.
Welkom welkom hier en heel veel leesplezier..hoop ik.
Kijk eens wat er op je kentekencard staat bij F1 en F2
F1 is misschien wel die 1350 kg, dan is het niet heel erg moeilijk om op te hogen, want de RWD weet dat dan al.
Maar als daar geen 1350Kg staat, maar 1246 kg... dan wordt het een heel ander verhaal.
Bekend issue bij de wat oudere burstners.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- hoboken
welkom hier,
Waar heb je de caravan gewogen, op een officiele weegbrug of de remmentestbank van de dealer?
Want die laatste zijn niet geijkt en kunnen flink afwijken.
Een geijkte weegbrug is veel nauwkeuriger.
Die gele dingen waar je thuis zelf mee kan wegen zijn ook niet betrouwbaar genoeg.
Ik heb nog even gekeken maar dit type is standaart geleverd met een 1350 kg as.
Ik denk dat de vorige bezitter deze heeft laten terugkeuren i.m.v. rijbewijs problemen.
Waar heb je de caravan gewogen, op een officiele weegbrug of de remmentestbank van de dealer?
Die gele dingen waar je thuis zelf mee kan wegen zijn ook niet betrouwbaar genoeg.
Ik denk dat de vorige bezitter deze heeft laten terugkeuren i.m.v. rijbewijs problemen.
Mercedes C 300de 4matic 306 pk 700 nm koppel bj 2021, Tabbert turiano 420 QD/F 2025, E-go mover, truma dak airco 14 liter Boiler enz. Ducati Hyperstrada
Hee chris. Bedankt voor reactie op beiden staat het gewicht van 1246 kg.
Oei..
Zoek maar eens hier op het forum naar dit onderwerp.
Je bent niet de eerste...Al heel veel over geschreven.
Helaas niet veel kans.
Zoek maar eens hier op het forum naar dit onderwerp.
Je bent niet de eerste...Al heel veel over geschreven.
Helaas niet veel kans.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Heb er een paar gelijkaardige opgezocht en staan op 1350Kg en leeg nog geen 1100Kg.
Misschien eens op zoek gaan naar wat het meer-gewicht verklaart en werd er wel goed gewogen?
150 Kg in vergelijk met anderen kan bvb niet alleen aan een mover liggen.
Misschien eens op zoek gaan naar wat het meer-gewicht verklaart en werd er wel goed gewogen?
150 Kg in vergelijk met anderen kan bvb niet alleen aan een mover liggen.
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

Wij hebben de caravan gewogen bij een loonbedrijf bij ons in de buurt die weegbrug is recent vernieuwd en geijkt. Ja ik heb ook zo'n vermoeden dat ze hem.daarom terug hebben gekeurdhoboken schreef: ↑di 11 mar 2025 07:51welkom hier,
Ligt nog een reserveband voor in. Voortent en luifel lagen er in. Van de rondzit is een 2pers bed gemaakt met alle zit kussen er nog onder. Dus die kussen halen we er sws uit. Verder heb je alles wel nodig als je voor langere tijd weg gaat. Zit geen mover op en geen fietsendrager. Had ook ergens begrepen dat zo'n stapelbed ook pas later word geplaatst, en dat dat dus ook al extra kgs zijn
Klopt het ook dat je 10% overbeladen mag zijn?
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Nee je mag helemaal niets overbeladen zijn !
De marge die door o.a. de politie wordt gehanteerd is noodzakelijk omdat weegplaten een weegfout kunnen hebben en je dus niet onterecht wordt beboet. Hier op het forum wordt met deze marge nog wel eens "gepolderd" maar dat is wat mij betreft onverantwoord.
De NL politie is wat milder dan de handhavers in het buitenland. Te zwaar betekent uitladen en een boete (terecht).
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
- Beyerland390
In NL zijn ze nog riant met hun marge van 10%. In Duitsland bijvoorbeeld is dat nog maar 5% en in Oostenrijk nog maar 2%.
Spelen met de marge zou ik niet adviseren.
Spelen met de marge zou ik niet adviseren.
Caravan: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV ST-Line X, 2022, 225PK
Oostenrijk is 0 dacht ik, net zoals in Frankrijk en Zwitserland.
Onlangs passeerde hier een lijstje en intussen gevonden middels de zoekfunctie met dank aan Deusjevo.
Onlangs passeerde hier een lijstje en intussen gevonden middels de zoekfunctie met dank aan Deusjevo.

deusjevo schreef: ↑do 6 mar 2025 16:48Bedragen zijn uit 2018:
België
Tolerantie: 2%<3.500 5% >3.500
Boete: € 60,- tot € 1140,-; rechter kan boete tot € 4000,- opleggen; buitenlanders moeten onmiddellijk betalen om beslagname van voertuig te voorkomen.
Denemarken
Tolerantie: 1%
Boete: per % overbelading: € 10,- tot 3.500 kg en € 20,- daarboven voor kentekenhouder en € 20,- tot 3.500 kg en € 50,- daarboven voor bestuurder;
Duitsland
Tolerantie: 5%
Boete: vanaf 10%: € 30,-, vanaf 15%: € 35,-, vanaf 20%: € 95,-
vanaf 25%: € 140,-, vanaf 30%: € 235,-
Frankrijk
Tolerantie: 0%
Boete: € 135,- tot € 750,- (geen vaste verdeling). Bij meer dan 5% overlading kan voertuig in beslag worden genomen
Groot Brittanië
Boete: € 70,- tot € 6000,- (geen vaste verdeling)
Italië
Boete: € 41,- tot € 1682,- (geen vaste verdeling)
Oostenrijk
Boete: tot 6%: € 90,-, tot 11%: € 170,-, tot 15%: € 210,-, vanaf 15 % rechterlijk vonnis
In geval van overladen is de kentekenhouder verplicht de kosten van weging en na eventele overlading van herweging te betalen. ALs kentekenhouder niet aanwezig is, geldt het verhaal op de bestuurder.
Spanje
Boete: van 6% tot 15%: € 301,- tot € 400,-, van 15% tot 25%: € 1501,- tot € 2000,-, boven 25%: € 3301,- tot € 4600,-
Zweden
Tolerantie: 1%
Boete: tot 20%: € 200,-, tot 30%: € 250,-, tot 40%: € 300,-, vanaf 40%: € 400,-
Zwitserland
Boete: tot 100 kg overladen: € 85,-, vanaf 100 kg (tot 5%) € 170,-, meer dan 5%: p.v. en rechterlijke straftoemeting; overbelading moet altijd worden overgeladen!
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****

-
Met mijn Dethleffs is het gelukt om deze van 1350kg naar 1500kg op te hogen. Veel werk en kost best wat, maar het wel.
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! 

-
- Contacteer:
Je kunt het kenteken invullen op https://ovi.rdw.nl en dan kijken onder technisch -> assen, daar staat een "Technisch toegestane maximum aslast" en een "Wettelijk toegestane maximum aslast".
Als de wettelijke lager is dan is de caravan op een lager gewicht gezet, dat kan je bij de rdw dan weer naar de technische aslast laten zetten.
(dit is natuurlijk wat Chris ook al schreef maar dan aan de hand van de papieren)
Als de wettelijke lager is dan is de caravan op een lager gewicht gezet, dat kan je bij de rdw dan weer naar de technische aslast laten zetten.
(dit is natuurlijk wat Chris ook al schreef maar dan aan de hand van de papieren)
Kia Sportage met daarachter een Knaus Sudwind.
- Beyerland390
Je hebt gelijk! Meende toch echt dat ik in een tabel van de ADAC afgelopen zomer 2% had zien staan. Weer wat geleerd! ;)Zonneke schreef:Oostenrijk is 0 dacht ik, net zoals in Frankrijk en Zwitserland.
Caravan: Adria Adiva 462PD, 2012