Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Plaats reactie
Enrico
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 9 mar 2025 10:50

Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Enrico » ma 10 mar 2025 21:22

Hallo allemaal.

Recent hebben wij een burstner ventana 480 tk uit 2003 gekocht. Ik was benieuwd naar het leeg gewicht tot mijn verbazing woog hij 1220 kg. Het maximale wat ik mag wegen is 1246kg op het kentekenkaart. De as mag 1350 kg dragen. Is het mogelijk om er 100 kg bij het kentekenkaart op te krijgen. Of zal ik de gok nemen en zorgen dat ik niet zwaarder word dan 1350 kg?

Groeten Enrico.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 40292
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Chris » ma 10 mar 2025 23:04

Hi Enrico.

Welkom welkom hier en heel veel leesplezier..hoop ik.

Kijk eens wat er op je kentekencard staat bij F1 en F2
F1 is misschien wel die 1350 kg, dan is het niet heel erg moeilijk om op te hogen, want de RWD weet dat dan al.
Maar als daar geen 1350Kg staat, maar 1246 kg... dan wordt het een heel ander verhaal.
Bekend issue bij de wat oudere burstners.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 779
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door hoboken » di 11 mar 2025 07:51

welkom hier,

Waar heb je de caravan gewogen, op een officiele weegbrug of de remmentestbank van de dealer?
Want die laatste zijn niet geijkt en kunnen flink afwijken.
Een geijkte weegbrug is veel nauwkeuriger.
Die gele dingen waar je thuis zelf mee kan wegen zijn ook niet betrouwbaar genoeg.

Ik heb nog even gekeken maar dit type is standaart geleverd met een 1350 kg as.
Ik denk dat de vorige bezitter deze heeft laten terugkeuren i.m.v. rijbewijs problemen.
Mercedes C 300de 4matic 306 pk 700 nm koppel bj 2021, Tabbert turiano 420 QD/F 2025, E-go mover, truma dak airco 14 liter Boiler enz. Ducati Hyperstrada

Enrico
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 9 mar 2025 10:50

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Enrico » di 11 mar 2025 13:52

Hee chris. Bedankt voor reactie op beiden staat het gewicht van 1246 kg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 40292
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Chris » di 11 mar 2025 14:22

Oei..
Zoek maar eens hier op het forum naar dit onderwerp.
Je bent niet de eerste...Al heel veel over geschreven.
Helaas niet veel kans.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma 11 dec 2023 16:15

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Zonneke » di 11 mar 2025 14:31

Heb er een paar gelijkaardige opgezocht en staan op 1350Kg en leeg nog geen 1100Kg.
Misschien eens op zoek gaan naar wat het meer-gewicht verklaart en werd er wel goed gewogen?
150 Kg in vergelijk met anderen kan bvb niet alleen aan een mover liggen.
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****


Afbeelding

Enrico
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 9 mar 2025 10:50

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Enrico » di 11 mar 2025 21:03

hoboken schreef:
di 11 mar 2025 07:51
welkom hier,

Waar heb je de caravan gewogen, op een officiele weegbrug of de remmentestbank van de dealer?
Want die laatste zijn niet geijkt en kunnen flink afwijken.
Een geijkte weegbrug is veel nauwkeuriger.
Die gele dingen waar je thuis zelf mee kan wegen zijn ook niet betrouwbaar genoeg.

Ik heb nog even gekeken maar dit type is standaart geleverd met een 1350 kg as.
Ik denk dat de vorige bezitter deze heeft laten terugkeuren i.m.v. rijbewijs problemen.
Wij hebben de caravan gewogen bij een loonbedrijf bij ons in de buurt die weegbrug is recent vernieuwd en geijkt. Ja ik heb ook zo'n vermoeden dat ze hem.daarom terug hebben gekeurd

Enrico
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 9 mar 2025 10:50

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Enrico » di 11 mar 2025 21:07

Zonneke schreef:
di 11 mar 2025 14:31
Heb er een paar gelijkaardige opgezocht en staan op 1350Kg en leeg nog geen 1100Kg.
Misschien eens op zoek gaan naar wat het meer-gewicht verklaart en werd er wel goed gewogen?
150 Kg in vergelijk met anderen kan bvb niet alleen aan een mover liggen.
Ligt nog een reserveband voor in. Voortent en luifel lagen er in. Van de rondzit is een 2pers bed gemaakt met alle zit kussen er nog onder. Dus die kussen halen we er sws uit. Verder heb je alles wel nodig als je voor langere tijd weg gaat. Zit geen mover op en geen fietsendrager. Had ook ergens begrepen dat zo'n stapelbed ook pas later word geplaatst, en dat dat dus ook al extra kgs zijn

Enrico
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 9 mar 2025 10:50

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Enrico » di 11 mar 2025 21:09

Klopt het ook dat je 10% overbeladen mag zijn?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 25071
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door PD » di 11 mar 2025 21:22

[re.gif]
Nee je mag helemaal niets overbeladen zijn !

De marge die door o.a. de politie wordt gehanteerd is noodzakelijk omdat weegplaten een weegfout kunnen hebben en je dus niet onterecht wordt beboet. Hier op het forum wordt met deze marge nog wel eens "gepolderd" maar dat is wat mij betreft onverantwoord.

De NL politie is wat milder dan de handhavers in het buitenland. Te zwaar betekent uitladen en een boete (terecht).
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned

Gebruikersavatar
Beyerland390
Berichten: 187
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Beyerland390 » di 11 mar 2025 21:31

In NL zijn ze nog riant met hun marge van 10%. In Duitsland bijvoorbeeld is dat nog maar 5% en in Oostenrijk nog maar 2%.

Spelen met de marge zou ik niet adviseren.
Caravan: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV ST-Line X, 2022, 225PK

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma 11 dec 2023 16:15

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Zonneke » wo 12 mar 2025 08:08

Oostenrijk is 0 dacht ik, net zoals in Frankrijk en Zwitserland.
Onlangs passeerde hier een lijstje en intussen gevonden middels de zoekfunctie met dank aan Deusjevo. :wink:
deusjevo schreef:
do 6 mar 2025 16:48
Bedragen zijn uit 2018:

België
Tolerantie: 2%<3.500 5% >3.500
Boete: € 60,- tot € 1140,-; rechter kan boete tot € 4000,- opleggen; buitenlanders moeten onmiddellijk betalen om beslagname van voertuig te voorkomen.

Denemarken
Tolerantie: 1%
Boete: per % overbelading: € 10,- tot 3.500 kg en € 20,- daarboven voor kentekenhouder en € 20,- tot 3.500 kg en € 50,- daarboven voor bestuurder;

Duitsland
Tolerantie: 5%
Boete: vanaf 10%: € 30,-, vanaf 15%: € 35,-, vanaf 20%: € 95,-
vanaf 25%: € 140,-, vanaf 30%: € 235,-

Frankrijk
Tolerantie: 0%
Boete: € 135,- tot € 750,- (geen vaste verdeling). Bij meer dan 5% overlading kan voertuig in beslag worden genomen

Groot Brittanië
Tolerantie: 0%
Boete: € 70,- tot € 6000,- (geen vaste verdeling)

Italië
Tolerantie: 5%
Boete: € 41,- tot € 1682,- (geen vaste verdeling)

Oostenrijk
Tolerantie: 0%
Boete: tot 6%: € 90,-, tot 11%: € 170,-, tot 15%: € 210,-, vanaf 15 % rechterlijk vonnis
In geval van overladen is de kentekenhouder verplicht de kosten van weging en na eventele overlading van herweging te betalen. ALs kentekenhouder niet aanwezig is, geldt het verhaal op de bestuurder.

Spanje
Tolerantie: 5%
Boete: van 6% tot 15%: € 301,- tot € 400,-, van 15% tot 25%: € 1501,- tot € 2000,-, boven 25%: € 3301,- tot € 4600,-

Zweden
Tolerantie: 1%
Boete: tot 20%: € 200,-, tot 30%: € 250,-, tot 40%: € 300,-, vanaf 40%: € 400,-

Zwitserland
Tolerantie: 0%
Boete: tot 100 kg overladen: € 85,-, vanaf 100 kg (tot 5%) € 170,-, meer dan 5%: p.v. en rechterlijke straftoemeting; overbelading moet altijd worden overgeladen!
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****


Afbeelding

PDVeenstra
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door PDVeenstra » do 13 mar 2025 01:31

Met mijn Dethleffs is het gelukt om deze van 1350kg naar 1500kg op te hogen. Veel werk en kost best wat, maar het wel.
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

bertjanwezeman
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 aug 2017 20:02
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door bertjanwezeman » do 13 mar 2025 07:48

Je kunt het kenteken invullen op https://ovi.rdw.nl en dan kijken onder technisch -> assen, daar staat een "Technisch toegestane maximum aslast" en een "Wettelijk toegestane maximum aslast".

Als de wettelijke lager is dan is de caravan op een lager gewicht gezet, dat kan je bij de rdw dan weer naar de technische aslast laten zetten.

(dit is natuurlijk wat Chris ook al schreef maar dan aan de hand van de papieren)
Kia Sportage met daarachter een Knaus Sudwind.

Gebruikersavatar
Beyerland390
Berichten: 187
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:02

Re: Is het de moeite om de max massa op te hogen?

Bericht door Beyerland390 » do 13 mar 2025 19:36

Zonneke schreef:Oostenrijk is 0 dacht ik, net zoals in Frankrijk en Zwitserland.
Je hebt gelijk! Meende toch echt dat ik in een tabel van de ADAC afgelopen zomer 2% had zien staan. Weer wat geleerd! ;)
Caravan: Adria Adiva 462PD, 2012
Trekker: Ford Kuga PHEV ST-Line X, 2022, 225PK

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”