12v aansluiting
12v aansluiting
Dag allen
Iemand een idee waar ik 12v kan aftakken in een Hobby 400 van 2001? Ik heb dit nodig in de buurt van de hangkast.
Bedankt alvast!
Luc
Iemand een idee waar ik 12v kan aftakken in een Hobby 400 van 2001? Ik heb dit nodig in de buurt van de hangkast.
Bedankt alvast!
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
-
- Berichten: 476
- Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
- Locatie: Helmond
Re: 12v aansluiting
Zit de meterkast en de omvormer niet in de kleding kast? In onze vorige Hobby was dat namelijk wel zo, dan zou het niet al te moeilijk moeten zijn lijkt me
Mercedes CLA 250E shooting brake luxery line (in bestelling een Volvo EX 40 Ultimate black edition twin engine)
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen
)
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen

Re: 12v aansluiting
Inderdaad... Had ik zelf ook moeten weten.Chrisje113 schreef: ↑wo 12 mar 2025 13:42Zit de meterkast en de omvormer niet in de kleding kast? In onze vorige Hobby was dat namelijk wel zo, dan zou het niet al te moeilijk moeten zijn lijkt me

Bedankt!
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
Even foto plaatsen, dan zoeken we mee. Uit de omvormer komt sowieso 12 volt. Ik ben wel benieuwd wat je er mee wilt gaan doen? De ene 12V is de andere niet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: 12v aansluiting
Eisex plaatsen en extra verlichting is de bedoeling, maar na de kast opengetrokken te hebben, denk ik dat ik best de ganse installatie vernieuw...
Daar waar de automatische zekering (klein knopje) voor de 12v installatie zit, zie ik een zekering uitsteken die niet echt vast zit en dus eigenlijk gevaarlijk is. De transfo zelf ruikt niet echt fris meer, ik denk dat die op z'n laatste benen loopt.
In een ander onderwerp ( viewtopic.php?t=46763 ) zag ik dat je deze kunt vervangen door een Schaudt CSV-3OO. Vermits er daar 2 plaatshouders zijn voor 230V zekeringen kan ik daar dus 1 zekering + een differentieel in plaatsen. Ook heb ik dan 5 kringen 12v ter beschikking. Lijkt me een veiliger idee.
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
Een caravan is dubbelpolig gezekerd.
Er bestaan dubbelpolige aardlek automaten
Dat is een combinatie apparaat en past perfect in een Schaudt CSV300
Er bestaan dubbelpolige aardlek automaten
Dat is een combinatie apparaat en past perfect in een Schaudt CSV300
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 19928
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: 12v aansluiting
Dat ligt eraan hoe oud de caravan is. Ik heb al eens een oude caravan van een forumlid aangepast. Zat niet veel in qua beveiliging.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: 12v aansluiting
Onze caravan is dubbelpolig gezekerd. Met het plaatsen van de Schaudt, heb ik ruimte om differentieel (aardlekschakelaar - 25A, 30ma)) bij te plaatsen en de veiligheid te verhogen.Hobby Linka schreef: ↑wo 12 mar 2025 19:31Dat ligt eraan hoe oud de caravan is. Ik heb al eens een oude caravan van een forumlid aangepast. Zat niet veel in qua beveiliging.
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
TS schreef 2001.
En uit zijn beschrijving vermoed ik dat er een Miko 140 inzit.
Hobby's hadden toen wel een dubbelpolige automaat.
In mijn 1e caravan, een Adria uit de prehistorie zo ongeveer, zaten 2 glaszekeringen IN de Shuco invoerdoos... ver voor het CEE tijdperk nog.
Die glaszekeringen/houder kon je binnen in de caravan eruit halen/draaien.
Toen al dubbelpolig gezekerd die Adria's..
Ook de oude Swalbennest van een dochter had dat zo.
En uit zijn beschrijving vermoed ik dat er een Miko 140 inzit.
Hobby's hadden toen wel een dubbelpolige automaat.
In mijn 1e caravan, een Adria uit de prehistorie zo ongeveer, zaten 2 glaszekeringen IN de Shuco invoerdoos... ver voor het CEE tijdperk nog.
Die glaszekeringen/houder kon je binnen in de caravan eruit halen/draaien.
Toen al dubbelpolig gezekerd die Adria's..
Ook de oude Swalbennest van een dochter had dat zo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12v aansluiting
Er bestaan z.g. Combi automaten.
Dat zijn Aardlekschakelaar/dubbelpolige zekering automaat in een.
Let alleen op de juiste versie.
Caravans hebben doorgaans een 10 ampere zekeringautomaat., soms 13 ampere.
Die combi past exact in de ruimte van de Schaudt CSV300
Nu ga je om een link vragen, en om een of andere reden kan ik nooit de juiste vinden terwijl die er gewoon wel zijn.
Als RON inhaakt, die weet de juiste zoekterm denk ik.
Als je een losse aardlek zoekt.. dit zit er bij mij af fabriek in.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12v aansluiting
https://mdhelektroshop.nl/sep-rcm2-aard ... koEALw_wcB
Of deze
https://www.conrad.nl/nl/p/siemens-5sv1 ... nvasFlyout
Of deze
https://www.conrad.nl/nl/p/siemens-5sv1 ... nvasFlyout
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Re: 12v aansluiting
Dag allen
Bijkomende vraag, in de Jaeger aansluiting vind ik 2x12V, één altijd aan en één geschakeld (uit wanneer motor niet draait). Dus, de tweede (uit wanneer motor niet draait) is volgens mij voor de koelkast. Is deze rechtsreeks aangesloten op het 12V systeem van de koelkast of loopt deze ook via het elektroblok?
Indien op de koelkast zie ik geen probleem, indien via de elektroblok loop je een serieus risico om de startbatterij leeg te trekken.
Bedankt alvast voor jullie input!
Luc
Bijkomende vraag, in de Jaeger aansluiting vind ik 2x12V, één altijd aan en één geschakeld (uit wanneer motor niet draait). Dus, de tweede (uit wanneer motor niet draait) is volgens mij voor de koelkast. Is deze rechtsreeks aangesloten op het 12V systeem van de koelkast of loopt deze ook via het elektroblok?
Indien op de koelkast zie ik geen probleem, indien via de elektroblok loop je een serieus risico om de startbatterij leeg te trekken.
Bedankt alvast voor jullie input!
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
-
- Berichten: 3197
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: 12v aansluiting
Ligt eraan wat je met het stekkerblok bedoeld
De kabel vanaf de auto komt ergens in de caravan binnen in een verdeeldoos. Hier wordt de rijverlichting (rem-knipperverlichten en normale verlichting) gesplitst met de bedrading voor de koelkast en spanning naar omvormer.
Vanaf de verdeeldoos loopt meestal de geschakelde spanning rechtstreeks naar de koelkast en de constante spanning gaat naar de omvormer voor waterpomp en verlichting.
De kabel vanaf de auto komt ergens in de caravan binnen in een verdeeldoos. Hier wordt de rijverlichting (rem-knipperverlichten en normale verlichting) gesplitst met de bedrading voor de koelkast en spanning naar omvormer.
Vanaf de verdeeldoos loopt meestal de geschakelde spanning rechtstreeks naar de koelkast en de constante spanning gaat naar de omvormer voor waterpomp en verlichting.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: 12v aansluiting
Bedankt. Ik slaap weer wat geruster...Paul Vingerhoets schreef: ↑do 13 mar 2025 13:20Ligt eraan wat je met het stekkerblok bedoeld
De kabel vanaf de auto komt ergens in de caravan binnen in een verdeeldoos. Hier wordt de rijverlichting (rem-knipperverlichten en normale verlichting) gesplitst met de bedrading voor de koelkast en spanning naar omvormer.
Vanaf de verdeeldoos loopt meestal de geschakelde spanning rechtstreeks naar de koelkast en de constante spanning gaat naar de omvormer voor waterpomp en verlichting.

Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
Klopt.
Bij jou (nu nog Miko 140) zit alleen de constante 12 volt die van Jaeger pen 9 komt aangesloten.
Pen 10 ( de geschakelde 12 volt) van de Jaeger gaat bij jou direct naar de koelkast.
De kabel vanaf de dissel komt voorin de caravan binnen, daar zit een soort broodtrommel en daar in zit de hele verdeling van de rijverlichting en de 2 stuks 12 volt aansluitingen.
Wel jammer dat door al die kabel en konnektors onderweg vanaf de auto dynamo, en het hoge stroomverbruik van de kk op 12 volt ( ruim 10Ampere) de spanning op de KK flink instort en daardoor koelt de KK slecht onderweg.
Koel houden wat al koel is lukt misschien net, maar niet gekoelde waren worden niet echt koel onderweg.
Bij jou (nu nog Miko 140) zit alleen de constante 12 volt die van Jaeger pen 9 komt aangesloten.
Pen 10 ( de geschakelde 12 volt) van de Jaeger gaat bij jou direct naar de koelkast.
De kabel vanaf de dissel komt voorin de caravan binnen, daar zit een soort broodtrommel en daar in zit de hele verdeling van de rijverlichting en de 2 stuks 12 volt aansluitingen.
Wel jammer dat door al die kabel en konnektors onderweg vanaf de auto dynamo, en het hoge stroomverbruik van de kk op 12 volt ( ruim 10Ampere) de spanning op de KK flink instort en daardoor koelt de KK slecht onderweg.
Koel houden wat al koel is lukt misschien net, maar niet gekoelde waren worden niet echt koel onderweg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12v aansluiting
Bedankt! Inderdaad ook onze ervaring met een vroegere caravan. Koel houden lukt min of meer, koelen niet.
Trouwens, in een camper lukt dit ook niet op 12v bij een absorptiekoelkast. Geen ervaring met een compressiemodel.
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
Compressor koelt altijd, beter systeem als absorbtie.
Echter een groot verschil.... absorbtie is muisstil, compressor niet.
Kennissen hebben een Fendt, met compressor kk, en hij slaapt heel licht.
Hij kan er niet tegen, doet de KK dus uit s'nachts.
Echter een groot verschil.... absorbtie is muisstil, compressor niet.
Kennissen hebben een Fendt, met compressor kk, en hij slaapt heel licht.
Hij kan er niet tegen, doet de KK dus uit s'nachts.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12v aansluiting
Net hetzelfde gehoord van een medecamperaar.
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
Dat hoeft niet. Er zijn ook diepvrieskasten op gas.
In tropische temperaturen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: 12v aansluiting
EBL, elektroblok
Luc
-----
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Hobby Easy Deluxe 400 (2000) - BMW Active Tourer 218i automaat
Re: 12v aansluiting
Stroomverlizen naar de KK kan je deels beperken door zelf nog een extra dradenpaar te trekken vanaf die koekendoos naar de KK parallel met dd bastaande. Zo is de leiding over een deel van het traject wat dikker (ontdubbeld) en dus de weerstand minder.
Bij mij blijft er zo bij draaiende motor zeker 13v over aan de KK. Dat vind ik zeer netjes. De extra draden lopen vrij onzichtbaar achterin de rondzitbanken vooraan en keukenkast.
Ik dacht eerst nog de draad te ontdubbelen tot aan de autostekker maar dat was niet nodig.
Bij mij blijft er zo bij draaiende motor zeker 13v over aan de KK. Dat vind ik zeer netjes. De extra draden lopen vrij onzichtbaar achterin de rondzitbanken vooraan en keukenkast.
Ik dacht eerst nog de draad te ontdubbelen tot aan de autostekker maar dat was niet nodig.