Voordelen caravan?
Re: Voordelen caravan?
Onze manier van rondtrekken zou goed bij een camper passen en hebben we ook naar gekeken.
Prijs is geen bezwaar (immers: onze huidige combi koop je ook een nette jonge camper voor).
2 redenen waarom we het niet gedaan hebben:
1) Onze huidige combi rijdt lekkerder dan een camper (proefrit was op Fiat) -> stlller, betere stoelen, beter navi, net zo'n goede stabiliteit, meer vermogen, fijnere automaat, enzovoorts. Blijft in basis een bedrijfsbus versus een vrij luxe auto.
2) Belangrijste: geen vervoer ter plaatse. We houden absoluut niet van fietsen (nemen we ook nu niet mee) en vinden een camper te beperkt
Daarnaast zouden we ook met een camper naar betaalde plaatsen gaan. Zie me nog niet staan op zo'n enorme parkeerplaats. Niets op tegen voor degenen die dat zoeken, maar is niet waar wij blij van worden.
Prijs is geen bezwaar (immers: onze huidige combi koop je ook een nette jonge camper voor).
2 redenen waarom we het niet gedaan hebben:
1) Onze huidige combi rijdt lekkerder dan een camper (proefrit was op Fiat) -> stlller, betere stoelen, beter navi, net zo'n goede stabiliteit, meer vermogen, fijnere automaat, enzovoorts. Blijft in basis een bedrijfsbus versus een vrij luxe auto.
2) Belangrijste: geen vervoer ter plaatse. We houden absoluut niet van fietsen (nemen we ook nu niet mee) en vinden een camper te beperkt
Daarnaast zouden we ook met een camper naar betaalde plaatsen gaan. Zie me nog niet staan op zo'n enorme parkeerplaats. Niets op tegen voor degenen die dat zoeken, maar is niet waar wij blij van worden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
TS is er al lang uit
Alle berichten over wel- of geen camper willen zijn een herhaling van zetten. Weinig nieuws gelezen.

Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
In afwachting van VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
In afwachting van VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025
Een ding waar nog niet over geschreven is.
Wij zijn van caravan (Eriba Puck) naar camper (Weinsberg buscamper) naar caravan (Eriba Triton) gegaan.
Een camper heeft een aantal ergonomisch ongelukkige zaken voor ons. Hoge instap achter het stuur, moeilijk om vh stuur naar achteren te gaan, opstapje naar de dinette, kaarsrechte rugleuning dinette, opstapjes naar het bed, draaien vd bestuurders stoel (rugleuning moet rechter, stoel ists naar voren , beetje draaien, stoel naar achteren,) lastig.Voor het rijden in een camper moet je je aanpassen, de bochten moeten ruimer, rotondes langzamer, het helt meer over. Eea leidde tot rugproblemen, die weer weg zijn met de caravan.
Wij zijn van caravan (Eriba Puck) naar camper (Weinsberg buscamper) naar caravan (Eriba Triton) gegaan.
Een camper heeft een aantal ergonomisch ongelukkige zaken voor ons. Hoge instap achter het stuur, moeilijk om vh stuur naar achteren te gaan, opstapje naar de dinette, kaarsrechte rugleuning dinette, opstapjes naar het bed, draaien vd bestuurders stoel (rugleuning moet rechter, stoel ists naar voren , beetje draaien, stoel naar achteren,) lastig.Voor het rijden in een camper moet je je aanpassen, de bochten moeten ruimer, rotondes langzamer, het helt meer over. Eea leidde tot rugproblemen, die weer weg zijn met de caravan.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Uiteraard zijn een groot deel van de voor- en nadelen inkoppers en zal deze discussie wel nooit eindigen. Dat TS er inmiddels uit zal zijn geloof ik best, maar ervaringen blijven delen over dit onderwerp kan geen kwaad lijkt me. Is toch ook waar een forum voor bedoeld is?
De ergonomie van rijden in een camper had ik nog niet aan gedacht.
Overigens, wat ik me zojuist nog bedacht; in onze passieve camper zoektocht wel eens wat rond geklikt op marktplaats en valt me wel op dat een camper van een beetje handzaam formaat natuurlijk geen rondzit heeft, zoals onze caravan nu. Ik vind dat toch wel een gemis geloof ik. Ik vind onze rondzit geweldig!
Heb je de hele dag gereden op die bestuurdersstoel, kom je op een overnachtingsplek; kun je weer op diezelfde stoel gaan zitten. Ik wil mijn beentjes graag strekken!

Ik hou mijn caravannetje nog wel even denk ik

Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Rondzit heb je ook in campers, qua rijcomfort totaal niet te klagen over die dat wij hadden.
Je zit hoger wat een fijn overzicht geeft en je hebt meer ruimte aan de benen, was heerlijk om mee te rijden en reizen.
Lawaai? Wanneer je alles goed vastgezet hebt valt dat best mee.
Beetje gekraak stoorde we ons niet aan, bij vertrek kon er wel eens wat rammelen en dan zat dat ook meteen vast.
Het draaien van de voorzetels? Eens je de juiste techniek kent fluitje van een cent.
Dacht dat het bij Fiat wat makkelijker gaat dan bij Ford.
De voorzetels waren bij ons de zetels waar we eveneens het meeste zaten bij stilstand.
Aan de passagierskant had je de benen maar uit te strekken en je had een soort van relaxzetel.
Andere kant was eveneens een kussen voor de beentjes te leggen.
Je zit hoger wat een fijn overzicht geeft en je hebt meer ruimte aan de benen, was heerlijk om mee te rijden en reizen.
Lawaai? Wanneer je alles goed vastgezet hebt valt dat best mee.
Beetje gekraak stoorde we ons niet aan, bij vertrek kon er wel eens wat rammelen en dan zat dat ook meteen vast.
Het draaien van de voorzetels? Eens je de juiste techniek kent fluitje van een cent.
Dacht dat het bij Fiat wat makkelijker gaat dan bij Ford.
De voorzetels waren bij ons de zetels waar we eveneens het meeste zaten bij stilstand.
Aan de passagierskant had je de benen maar uit te strekken en je had een soort van relaxzetel.
Andere kant was eveneens een kussen voor de beentjes te leggen.
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

- Bob Diesel
- Contacteer:
Die zelfde 2 voorstoelen, mits van uitstekende Chauffeurs kwaliteit
Dwz merken als ISRI & Grammer Of Scheel , multi verstelbaar en liefst luchtgeveerd
Daar zit je graag in en op
Zitten beter als je luxe thuis relax zetel
Maar die zie je dan ook zelden in een op bestelbus gebaseerde camper
En een rondzit achter in , ze zijn er wel , maar dan ook het nadeel ,bed ombouwen
Hoe je het went of keert ,, het is altijd aan passen en compromissen sluiten
Dwz merken als ISRI & Grammer Of Scheel , multi verstelbaar en liefst luchtgeveerd
Daar zit je graag in en op
Zitten beter als je luxe thuis relax zetel
Maar die zie je dan ook zelden in een op bestelbus gebaseerde camper
En een rondzit achter in , ze zijn er wel , maar dan ook het nadeel ,bed ombouwen
Hoe je het went of keert ,, het is altijd aan passen en compromissen sluiten
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 2.0 Automaat , Avento-GT430-TCB
Snap ik! Maar dan voelt mijn caravan toch als een minder compromis eigenlijk. Daar heb ik de rondzit en een vast bed al, en dat voor een fractie van de prijs.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Ik doelde niet op gerammel, maar op de herrie van dat dieselblok. Wereld van verschil om met een BMW 530i met caravan 110 km/u te rijden of met een Fiat gebaseerde camper (is de enige waar ik ervaring mee heb). De rammeltjes kwam ik wel overheen.
En de stoelen vond ik in de Fiat ook echt niet fijn zitten. Mijn inziens matige bedrijfswagenstoelen, hoewel autostoelen ook altijd een persoonlijke voorkeur is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- Bob Diesel
- Contacteer:
De gewone fiat stoelen zijn ruk
Gemaakt voor de bouwvaker welke er s,ochtends en s,avonds naar het karwei en retour gaat
Onze ISRI stoen zaten al de 210.000 km welke ik er mee gereden heb goed
En ook de uren dat ze omgedraaid richting leefruimte gedraaid bezet waren
De bekleding was toen we de camper wegdeden wel aan vervanging toe
Gemaakt voor de bouwvaker welke er s,ochtends en s,avonds naar het karwei en retour gaat
Onze ISRI stoen zaten al de 210.000 km welke ik er mee gereden heb goed
En ook de uren dat ze omgedraaid richting leefruimte gedraaid bezet waren
De bekleding was toen we de camper wegdeden wel aan vervanging toe

Today ,is Yesterday’s Tomorrow
En juist de hoge zit en overzicht op het overige verkeer is heel prettig.
Ik zou geen camper willen hebben om verschillende redenen.
Maar er zitten ook zeer positive kanten aan een camper.
Een camperaar kan je nooit overtuigen om voor een caravan te gaan .
En andersom.
Enkele uitzonderingen daar gelaten.
Alleen het neerbuigende wat sommige camperaars doen over caravaners maakt camperaars niet altijd populair.
Vooral het argument " wij zijn zelf voorzienend" hebben de laatste jaren niet meer in een caravan gekeken waarschijnlijk.
Wij moeten de grijswater tank er onderleggen , dat is het enige echte verschil (t.o.v een standaard camper)
Koffie zetten doe ik wel op gas,
Ik zou geen camper willen hebben om verschillende redenen.
Maar er zitten ook zeer positive kanten aan een camper.
Een camperaar kan je nooit overtuigen om voor een caravan te gaan .
En andersom.
Enkele uitzonderingen daar gelaten.
Alleen het neerbuigende wat sommige camperaars doen over caravaners maakt camperaars niet altijd populair.
Vooral het argument " wij zijn zelf voorzienend" hebben de laatste jaren niet meer in een caravan gekeken waarschijnlijk.
Wij moeten de grijswater tank er onderleggen , dat is het enige echte verschil (t.o.v een standaard camper)
Koffie zetten doe ik wel op gas,

Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Die hoge zit is ook erg persoonlijk, ik vind het bijv. Verschrikkelijk zeker in personen auto’s.
Volvo met Home-car racer 48
Ik zie voornamelijk dat in Engeland men vaak met twee auto’s (camper en auto) rijden dus de partner hobbelt er met een boodschappenautotje er achter aan. Dat betekend dat je voor twee auto’s moet betalen. Maar je bent wel vrij…. Tja het is maar hoe dat bekijkt. Dan denk ik, verkoop die dikke camper en koop daarvoor een mooie trekker en een caravan. Wat ik ook veel zie is een buscamper met een voortentje die je kunt laten staan als je weg wilt. Weet je hoeveel werk dat is om los te koppelen en weer vast te maken? Ook zijn ze heel gevoelig voor wind. Naja,… ik zie dit en ik denk er wat van. Ondertussen ben ik heel blij met de caravan. Geen camper voor ons.. toch hebben we veel gereisd met een camper in canada en de USA. De voordelen daar is wel duidelijk.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
De voor of nadelen daar of hier zijn de zelfde…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
Na de camper ervaring heb ik onze caravan ook zelfvoorzienend gemaakt. We kunnen 1 of 2 nachtjes zonder stroom staan. Vuilwatertank eronder, stekker in stekkerdoos op de dissel. Vandaar lopen draden naar een enkele lamp, toilet pomp, waterkranen, lampje op toilet.
De accu voor de mover is iets groter dan nodig, maar prima voor stand alone. En nu met de gekochte jump booster is zelf lege accu caravan geen punt meer.
ps. nee ik laat de accu niet helemaal leeg lopen.
De accu voor de mover is iets groter dan nodig, maar prima voor stand alone. En nu met de gekochte jump booster is zelf lege accu caravan geen punt meer.
ps. nee ik laat de accu niet helemaal leeg lopen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Een collega ging in de jaren 70tig met een Volkswagenbusje, vrouw en vier kinderen op vakantie. En alle zes sliepen ze in dat busje. 2 op de platgeklapte achterbank, twee in het opzetdak en twee op het motorplatform achterin met een uitklapplank en de klep open met een op maat gemaakt tentje er overheen. En alle bagage kon er ook nog in. Dat was pas pure luxe..??
Alle voor en nadelen zijn wel behandeld ondertussen. Het gaat er alleen nog om waar je je goed bij voelt. Wanneer ik mensen in een camper van een oude BB wagen zie rijden met een hoop herrie en dikke roetpluim er achter denk ik ook wel eens.. Is dit nou nodig? Maar ieder zijn hobby denk ik dan weer.
Alle voor en nadelen zijn wel behandeld ondertussen. Het gaat er alleen nog om waar je je goed bij voelt. Wanneer ik mensen in een camper van een oude BB wagen zie rijden met een hoop herrie en dikke roetpluim er achter denk ik ook wel eens.. Is dit nou nodig? Maar ieder zijn hobby denk ik dan weer.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. 

Ook wij hebben in Canada en USA best veel gereisd met campers.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
Wij hebben geen enkel verschil kunnen ontdekken in het reizen met een camper of caravan daar, of hier in Europa.
Alleen in de brandstofprijzen zit een behoorlijk verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.