nieuwe vocht in de caravan en vochtmeter

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Cheke

nieuwe vocht in de caravan en vochtmeter

Bericht door Cheke » ma 3 feb 2025 16:12

Er was hier al iets te vinden over % vocht ..2016 etc .. echter van iedere reactie leer je weiets .. en nog steeds ben je er niks mee.. Dus stel ik hier toch maar de vraag .. intussen zijn er mogelijk mensen die er op kunnen antwoorden..
Wat is een acceptabel % vocht in de caravan .. ik bedoel niet in de lucht.. ik bedoel meetbaar in wanden plafond vloer
Mijn % schommelt van 0 % het hele plafond.. naar 4-5-9-10-12-19-22-31--40-50-60-70 en vanaf 70 piept het signaal..
Er is echter maar 1 hoekje waar het piept en ik vond daar een opening waar het water van het dak zo de rail boven het raam disselkant loopt.. vorige week al eens goed de caravan voor een deel gewassen en dan gaat de tuinslang erop.. .. Ik kan me dus voorstellen dat de afgelopen regenperiode en de waterslang er op, daar de schuld van is.. dat het daar in die hoek onder het zichtbaar ontbreken van de onderlegstrip die duidelijk veel te kort is en een vorige eigenaar een beetje kit onder het eindstukje legde .. maar de strip niet tot de kit komt..
Voor mij is het de eerste keer dat ik meet.. Ik weet dat ik de strip er volledig af kan halen en hoe dat gaat met schroefjes die er in blijven zitten en er dan naast een nieuw gat te boren in de strip en nieuwe kit erodner en schroefjes vervangen Geen! RVS liefst verzinkt...
Wat ik niet weet is hoeveel invloed heeft een magnetische strip tbv horgaas op de meter.. als ik de strip enkel pak slaat de meter ook uit tot bijna 50.. als ik gewoon deurtjes neem in de caravan slaat de meter ook uit.. Als ik 0 meet zal het wel ok zijn Maar vanaf welk % is er 'teveel' vocht in de wanden.. is er iets te vinden waarop de % af te lezen zijn voor caravan.. of is enkel de piep dus boven 70% een alarmbel..????????
En er is nergens iets zwart.. het ruikt niet muf... ik had wel op het deel van 70% + wat bobbeltjes in het behang .. die nu reeds weg zijn en dat op de plaats waar dus echt zichtbaar lek is en verholpen kan worden door de rails eraf eindstukjes in de kit en nieuwe kit..
De eindstukjes zijn we zelf !! stom!! ik weet het gewoon vergeten in de kit te leggen.. en ik heb dubbelzijdige butylkit op band liggen.. ook de nieuwe plaatjes met ogen zitten erop zonder kit.. dus daar kan lekkage ontstaan.. maar de voorwand is volledig 0 % en boven de strips direct boven de ramen is het ook 0 %.. De keukenkant achter is 1 hoek ook hoger % 40-50 ook direct onder de strip bij het eindstuk..
Ik schaal dus die 2 stukken als Alarmfase.. en de andere stukken meer van enorme water dat er gevallen is en de luchtvochigheid die momenteel al erg lang hoog is.. heb nu zeil over het dak liggen met afhangende delen zodat de voor en achterkant even bescherm tegen directe regen.. en eerst aan de achterkant kan gaan werken.. ik voel met regelmaat de wanden af of ik ergens verdikking voel.. en dat is nu de eerste keer dat ik dit merk bij deze caravan..
Maar nogmaals wat moet ik verwachten van 10-20% -70% droogt die gewoon weer op?? bij beter weer en nu hoop ik door stoken.. er staat nu 24-24 uur een straalkacheltje . ramen en dakluiken dicht er zijn roosters in de vloer en wand vw de koelkast en in de keuken kast vloer is een roostertje
In het voorjaar hebben we eens gekampeerd met een gewone thuis vocht meter ivm instrumenten en als het dan eens goed geregend heeft is het %85- +++ zet je alle ramen open vanaf de zon schijnt het niet meer regent en het iets wind is ben je binnen 2 uur terug op 40-50% luchtvochtigheid!!! maar ook de kestdeurtjes hebben nu die vochtigheidsmarges..
ik hoop dat er iemand wat duidlijkheid kan aangeven die gestaafd is op de wetenschap en niet zomaar roept dat het teveel is en houtrot geeft en schimmel.. terwijl er verder geen duidelijkheid is in info

Chris

Re: nieuwe vocht in de caravan en vochtmeter

Bericht door Chris » ma 3 feb 2025 17:13

Je kan eigenlijk zelf een gemiddelde bepalen.
Ergens midden in een wand waar geen openingen of verbindingen zitten is het doorgaans het droogst.
Maar als jij 70% meet is dat voor mijn gevoel zeiknat...

Daarom... Welke vochtmeter heb je?
Geef eens een merk en typenummer.
En, als dat een inductieve meter is, dan moet je weten dat deze meters ook enorm reageren op metaal.
Dus een metalen schroef oid zal de meter flink op reageren, maar 5 cm ernaast al lang niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cheke

Bericht door Cheke » ma 3 feb 2025 19:41

[re.gif]
Het is een Dr.Meter meter die diverse materialen aangeeft hard hout ..zacht hout.. Steen dus huizenbouw en Drywall daar zet je het meet instrument met de rug tegen de wand.. en Wood en bouwmaterialen daar gebruik je de pinnen voor en prik je erin.. .. die laatste heb ik niet gebruikt.. Het is me dus niet volledig duidelijk wat er verstaan is met caravanwanden plafonds vloeren in deze keuze mogelijkheid...
Drywall is gipskarton Dat nam ik om te meten maar als ik softwood neem piept het bij 17% al.. en ook hier in huis de Oregon Pine trap...mijn eiken buro... mijn Rood noors grenen wanden van de tpiept het ding ook ...mdf ook...
en idd bij de 70+ steigerde ik ook het is wel een heel klein stukje maar toch.. dat stukje loopt het dakwater zo binnen.. en het heeft veel geregend en ik heb ook nog dat stuk gewassen. Ik heb het gaatje even afgeplakt met butylband.. dat is een klein stukj ook langs de wand oplopend.. voor nu even.. als de hele rail eraf gaat moet ik even een dag goed droog weer hebben om het schoon te maken en opnieuw te kitten..
Laatst gewijzigd door Trina op ma 3 feb 2025 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Ab
Moderator

Bericht door Ab » ma 3 feb 2025 20:19

Drywall is gipsplaat. Geperst gips met een laagje papier.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Chris

Bericht door Chris » ma 3 feb 2025 20:21

Alleen de MD918 van Dr Meter is geschikt.
Jou versie met die 2 prikpennen is een destructief meetsysteem.
Fout... verkeerde vorm van meten.
Daarom zal je ook van die idiote waardes meten.

Ga naar de Lidl website en bestel deze voor € 11,99
https://www.lidl.nl/p/parkside-multifun ... gcQAvD_BwE
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cheke

Bericht door Cheke » ma 3 feb 2025 23:25

Chris ,,het heeft toch de 2 systemen Chris.. zonder pinnen en met pinnen...

Cheke

Bericht door Cheke » di 4 feb 2025 00:32

Ab schreef:
ma 3 feb 2025 20:19
Drywall is gipsplaat. Geperst gips met een laagje papier.
ja dat materiaal ken ik..
ik zal morgen eens op zachthout meten..

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”