Mk 140 vervangen door LRS-100-12
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 9 jan 2025 16:09
Mk 140 vervangen door LRS-100-12
De omvormer MK 140 van mijn Hobby uit 1998 heeft het begeven. Op advies een LRS-100-12 gekocht, maar ik loop vast in het aansluiten. Iemand advies voor de losse draden op de foto? Foto 1 is de oude situatie, foto 2 is de nieuwe situatie.
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Kan je een scherpere foto posten? De labels bij de aansluitingengen zijn nauwelijks of niet te lezen, of toch niet met overtuiging.
Heb je reeds op het WWW naar een handleiding gezocht?
Ik vermoed dat de rode/witte draad links van de auto komt (rood + & wit massa). De twee andere zijn (vermoedelijk) wit massa en zwart de plus naar de verbruikers.
Heb je reeds op het WWW naar een handleiding gezocht?
Ik vermoed dat de rode/witte draad links van de auto komt (rood + & wit massa). De twee andere zijn (vermoedelijk) wit massa en zwart de plus naar de verbruikers.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 9 jan 2025 16:09
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Ik zal morgen even een nieuwe foto maken. Waar zou ik de rood-wit dan op moeten aansluiten, als die van de auto komt?
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
De handleiding zegt niet veel (geen tekening). Ook niet over 12v ingang.
Wat me wel opvalt is dat er dus geen 12V ingang is - denk ik - en je dus de overschakeling van auto (of moveraccu) naar 230v/12v niet gaat werken. Dus geen 12v uit de auto.
In dat geval isoleer dan goed de 2 linkse stekkers van mekaar want daar komt bij het achter de auto hangen 12v op. Die draden blijven dan niet aangesloten (of je moet dat doen via een wisselschakelaar).
Ik vrees dat die welke je de omvormer aanraadde misschien wel niet de juiste info gaf.
Wat me wel opvalt is dat er dus geen 12V ingang is - denk ik - en je dus de overschakeling van auto (of moveraccu) naar 230v/12v niet gaat werken. Dus geen 12v uit de auto.
In dat geval isoleer dan goed de 2 linkse stekkers van mekaar want daar komt bij het achter de auto hangen 12v op. Die draden blijven dan niet aangesloten (of je moet dat doen via een wisselschakelaar).
Ik vrees dat die welke je de omvormer aanraadde misschien wel niet de juiste info gaf.
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Beste Ouwe Kerel,Ouwe kerel schreef: ↑do 9 jan 2025 20:15
De omvormer MK 140 van mijn Hobby uit 1998 heeft het begeven. Op advies een LRS-100-12 gekocht, maar ik loop vast in het aansluiten. Iemand advies voor de losse draden op de foto? Foto 1 is de oude situatie, foto 2 is de nieuwe situatie.
Die oude MK 120 voeding schakelde met een relais de 12 volt van de auto uit, als je de caravan aan de 230 volt aansluit en via de 12 volt van die MK 120 kregen die andere draden de 12 volt.
Die LRS-100-12 voeding schakelt niets, daar komt alleen een mooie gestabiliseerde gelijkspanning uit.
Dus je moet nog een relais hebben, die de 12 volt van de auto uitschakelt en omschakelt naar de gelijkspanning van de LRS-100-12 voeding.
En als de 12 volt van de auto niet wilt gebruiken, kan je de rechtse draden gewoon op de plus en de min van de LRS-100-12 aansluiten.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en een Optima Yellow Top YTU4.2 accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Ook hier met ThMeijer eens.
De MK 140 is een ander ding dan de nieuwe PWM voeding die je gekocht hebt.
Theo stelt al dat de MK 140 een relais aan boord heeft, dat van de rode-witte draad gebruik maakt.
Dat zorgt ervoor dat wanneer de auto voor de caravan staat ( aangesloten) in de caravan de pompjes en de verlichting werkt.
Met de nieuwe omvormer kan dat niet, tenzij je een auto-relais met een wisselkontakt gaat bijplaatsen.
Maar uit je reactie begrijp ik dat dit wel erg lastig gaat worden voor je.
3 mogelijkheden.
* Accepteren dat je geen spanning meer in de caravan hebt onderweg... en de rode en witte draad afzonderlijk goed isoleren.
* De MK140 repareren, wat voor een techneut een simpele klus is, ik heb er al tientallen gerepareerd en zelfs de benodigde onderdelen in huis.
* Een techneut een auto-relais met wisselkontakt in laten bouwen zodat de plee en verlichting onderweg ook bruikbaar is.
Om het nog wat overzichtelijk te houden.
Sluit de zware en witte draden NIET fout aan.
De WITTE moeten op de MIN aansluitingen van de nieuwe omvormer en de zwarte op de PLUS aansluitingen van de nieuwe omvormer.
Dan werkt het als je " aan de paal" staat prima.... alleen onderweg dus niet.
Draai die witte en zwarte NIET om... want dan sloop je zeker de stuurprint van het toilet spoelpompje en ook kans dat de stuurprint van de kachelventilator sneuvelt.
Wit MIN en Zwart Plus....
Pas nog dat setje gerepareerd van iemand die het wel verkeerdom had aangesloten.
De MK 140 is een ander ding dan de nieuwe PWM voeding die je gekocht hebt.
Theo stelt al dat de MK 140 een relais aan boord heeft, dat van de rode-witte draad gebruik maakt.
Dat zorgt ervoor dat wanneer de auto voor de caravan staat ( aangesloten) in de caravan de pompjes en de verlichting werkt.
Met de nieuwe omvormer kan dat niet, tenzij je een auto-relais met een wisselkontakt gaat bijplaatsen.
Maar uit je reactie begrijp ik dat dit wel erg lastig gaat worden voor je.
3 mogelijkheden.
* Accepteren dat je geen spanning meer in de caravan hebt onderweg... en de rode en witte draad afzonderlijk goed isoleren.
* De MK140 repareren, wat voor een techneut een simpele klus is, ik heb er al tientallen gerepareerd en zelfs de benodigde onderdelen in huis.
* Een techneut een auto-relais met wisselkontakt in laten bouwen zodat de plee en verlichting onderweg ook bruikbaar is.
Om het nog wat overzichtelijk te houden.
Sluit de zware en witte draden NIET fout aan.
De WITTE moeten op de MIN aansluitingen van de nieuwe omvormer en de zwarte op de PLUS aansluitingen van de nieuwe omvormer.
Dan werkt het als je " aan de paal" staat prima.... alleen onderweg dus niet.
Draai die witte en zwarte NIET om... want dan sloop je zeker de stuurprint van het toilet spoelpompje en ook kans dat de stuurprint van de kachelventilator sneuvelt.
Wit MIN en Zwart Plus....
Pas nog dat setje gerepareerd van iemand die het wel verkeerdom had aangesloten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 9 jan 2025 16:09
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Dank voor de duidelijke reacties. Ik ga er mee aan de slag.
-
- Berichten: 694
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Als je een foto met je handy maakt, schakel dan de flits in. Dat scheelt werelden in scherpte.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 9 jan 2025 16:09
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Allen dank. Dit is een fijn forum.
Het is lastig als je niet zoveel verstand van elektronica hebt. Ik ben dus verkeerd voorgelicht en wil het goed hebben. Wat als ik de omvormer in het geheel vervang? Zijn er gebruikte te koop of is er een alternatief?
De MK 140 is er hier en daar nog wel te krijgen, maar kost rond de €400. Dat is mij net even te gek.
Het is lastig als je niet zoveel verstand van elektronica hebt. Ik ben dus verkeerd voorgelicht en wil het goed hebben. Wat als ik de omvormer in het geheel vervang? Zijn er gebruikte te koop of is er een alternatief?
De MK 140 is er hier en daar nog wel te krijgen, maar kost rond de €400. Dat is mij net even te gek.
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Optie 4: Combinatie van Mk 140 en LRS-100-12
Sloop trafo en gelijkrichter uit de Mk 140 en sluit de LRS-100-12 vanaf daar aan; dan behoud je de relais functie en hebt nu echter DC.
Sloop trafo en gelijkrichter uit de Mk 140 en sluit de LRS-100-12 vanaf daar aan; dan behoud je de relais functie en hebt nu echter DC.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Ik kan jou MK 140 repareren, tenzij je hem gesloopt hebt..Ouwe kerel schreef: ↑vr 10 jan 2025 11:30Allen dank. Dit is een fijn forum.
Het is lastig als je niet zoveel verstand van elektronica hebt. Ik ben dus verkeerd voorgelicht en wil het goed hebben. Wat als ik de omvormer in het geheel vervang? Zijn er gebruikte te koop of is er een alternatief?
De MK 140 is er hier en daar nog wel te krijgen, maar kost rond de €400. Dat is mij net even te gek.
En wat heel veel gedaan wordt is deze oude generatie omvormers vervangen voor een moderne PWM omvormer... die maakt een prchtige gelijkspanning en daarmee kan je direct ook LED verlichting gaan gebruiken..
En dan is eentje die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
De Schaudt CSV300
HEt ding heeft alles wat je wilt.
Net als in de MK140 kan je de zekeringautomaat (over) inbouwen in de kast, er zijn 5 gezekerde groepen aanwezig in het ding, er zit dat omschakel relais in.
En vermogen meer dan zat, ruim het dubbele van jou MK140.
En aansluiten...
Deze is al zo vaak ingezet als vervanger, er staan hier op het forum heel veel foto's van, beschrijvingen van en als je er nog niet uitkomt kan ik het zo uit mn hoofd vertellen.
We kunnen je er zo doorheen praten dus..
Eigenlijk heb jij het heel makkelijk..
De 2 kabels met zwarte en witte draden komen aan een gezekerde uitgang.
En de rood-witte moet op de KFZ inggan komen.
En nog mooier... de MK 140 maakt gebruik van AMP schuifstekkertjes, de Schaudt CSV300 maakt daar ook gebruik van...
Hoe handig kan het zijn.
Ook aan de 240 volt kant is gedacht in de Schaudt.
Daar kan je ook alle bekabeling vastzetten die nu aan de linkerkant van jou MK140 zit...
Links is bij jou nu wel een dikke spagetti knoop... alles in die kroonsteentjes gepropt.. niet mooi.
In de Schadt zitten mooie aansluitstrips... je maakt aan elk draadje ook zo'n AMP schuifstekkertje en je drukt ze er achter elkaar zo op die 3 railsjes.
Een rail voor de bruine ( fase draad)
Een rail voor de blauwe ( nul draad)
En een rail voor de aarde, geel/groen.
Mooi apart allemaal, geen spagettiknoop meer.
Echt een Ideale vervanger.... is ook speciaal ontworpen voor ons caravanners/camperaars.
En kost rond € 190,-
https://www.obelink.nl/schaudt-csv-300- ... 8UQAvD_BwE
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 9 jan 2025 16:09
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Helaas is de MK 140 gesloopt. Had ik maar eerder hier gekeken. Is niet anders.
Ik ga voor de Schaudt. Nogmaals dank.
Ik ga voor de Schaudt. Nogmaals dank.
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
En Ouwe kerel.
Als je nou toch bezig bent... vervang dan ook gelijk de zekering automaat voor een moderne zekering Aardlek combinatie automaat.
Stukje veiligheid verhogen.
Toevallig komt Ron er net een tegen...
https://4campers.nl/installatie-materia ... 31279.html
Haal je het kastje eromheen eraf en bouw je deze in de Schaudt behuizing.
Improvement heet dat.
Als je nou toch bezig bent... vervang dan ook gelijk de zekering automaat voor een moderne zekering Aardlek combinatie automaat.
Stukje veiligheid verhogen.
Toevallig komt Ron er net een tegen...
https://4campers.nl/installatie-materia ... 31279.html
Haal je het kastje eromheen eraf en bouw je deze in de Schaudt behuizing.
Improvement heet dat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 9 jan 2025 16:09
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Nu wordt mij een Schaudt csv 409 aangeboden. Deze komt uit een jonge schadecaravan. Is dit ook een optie?
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Dat is de hele grote broer van de CSV300.
Ik denk erg overkill in jou geval.
En veel moeilijker aansluiten.
En geen plek voor een zekering / aardlek automaat.
In mijn hut zit de CSV402, die is al veel en veel groter dan wat jij nodig hebt, maar nogmaals...lastiger aansluiten.
Eigenlijk blijft op de CSV409 zo'n 90% van de aansluitmogelijkheden onbenut.
Daarbij hoort bij een CSV409 een z.g. Panel... een display met allerlei gegevens.. ( die niet uit jou caravan komen )
Voor jou is dus het grootse verschil dat ie meer vermogen heeft.
Om aan te geven..
Jou MK 140 leverde zo'n 12 ampere gelijkspanning.... voor zover je met die oude generatie omvormers over gelijkspanning kon spreken.
De CSV 300 is 300 watt bij 12,5 volt.
Dat is terug gerekend 24 ampere.
De CSV 40* is 400 watt, en dat is omgerekende 32 ampere.
Die CV409 is enorm overkill, lastiger inbouwen omdat er geen zekering automaat in kan, dus in een aparte behuizing moet.
En 90% aansluitingen over.
Maar juist weer geen 240V aansluitmogelijkheden.
Als je mij vraagt ben je met een CSV300 echt veel beter af.
( ik heb de CSV402 in mijn hut, dat is de broer van de CSV409, ze zien er ongeveer het zelfde uit..de foto is in mijn hut gemaakt)
.
Ik denk erg overkill in jou geval.
En veel moeilijker aansluiten.
En geen plek voor een zekering / aardlek automaat.
In mijn hut zit de CSV402, die is al veel en veel groter dan wat jij nodig hebt, maar nogmaals...lastiger aansluiten.
Eigenlijk blijft op de CSV409 zo'n 90% van de aansluitmogelijkheden onbenut.
Daarbij hoort bij een CSV409 een z.g. Panel... een display met allerlei gegevens.. ( die niet uit jou caravan komen )
Voor jou is dus het grootse verschil dat ie meer vermogen heeft.
Om aan te geven..
Jou MK 140 leverde zo'n 12 ampere gelijkspanning.... voor zover je met die oude generatie omvormers over gelijkspanning kon spreken.
De CSV 300 is 300 watt bij 12,5 volt.
Dat is terug gerekend 24 ampere.
De CSV 40* is 400 watt, en dat is omgerekende 32 ampere.
Die CV409 is enorm overkill, lastiger inbouwen omdat er geen zekering automaat in kan, dus in een aparte behuizing moet.
En 90% aansluitingen over.
Maar juist weer geen 240V aansluitmogelijkheden.
Als je mij vraagt ben je met een CSV300 echt veel beter af.
( ik heb de CSV402 in mijn hut, dat is de broer van de CSV409, ze zien er ongeveer het zelfde uit..de foto is in mijn hut gemaakt)
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Ik ben van menig, dat het met een simpele auto wisselrelais gemakkelijk met de LRS-100-12 op te lossen is.
Alleen moet hij iemand vinden, die dat even regelt.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en een Optima Yellow Top YTU4.2 accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Half waar Theo...
Die hele LRS-100-12... is een 100 Watt omvormer !!
De oude Miko was 140 VA..
Grofweg 12 ampere dus.
Die nieuwe is maar 8,5 ampere... een dom en veel te klein advies gewoon.
Want de oudere Hobby's hangen vol met gloeilampen en halogeenlampen.
Dan is 100 watt wel erg weinig.
En wij weten als geen ander dat die dingen, als ze 100 watt moeten leveren beter in een 200 watt versie gekozen kunnen worden.
TS heeft gewoon pech met dit slechte advies.
Dan is de CSV300 een perfecte..
Die hele LRS-100-12... is een 100 Watt omvormer !!
De oude Miko was 140 VA..
Grofweg 12 ampere dus.
Die nieuwe is maar 8,5 ampere... een dom en veel te klein advies gewoon.
Want de oudere Hobby's hangen vol met gloeilampen en halogeenlampen.
Dan is 100 watt wel erg weinig.
En wij weten als geen ander dat die dingen, als ze 100 watt moeten leveren beter in een 200 watt versie gekozen kunnen worden.
TS heeft gewoon pech met dit slechte advies.
Dan is de CSV300 een perfecte..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Mk 140 vervangen door LRS-100-12
Oei, Dat had ik even niet gezien, !
Bedankt voor de correctie, 100 watt is zeker niet veel.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en een Optima Yellow Top YTU4.2 accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)