Caravan verwarmen in de winter
Re: Caravan verwarmen in de winter
Meten is weten, eerst maar eens zien of er 12v bij de ketel aankomt en dan verder kijken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Nee gewoon een mono. Gastoevoer was er wel, we konden ook gewoon koken op gas. Was dat het probleem maar!
Ja we nemen een spanningsmeter mee, een extra accu om te kijken of hij los op de accu wel gaat draaien, printplaat en nog wat onderdelen en dan stap voor stap maar gaan uitsluiten wat het kan zijn.
Hopelijk zit het aan het begin van de keten, aangezien er na het inschakelen niets meer gebeurd.
En we hebben de Zibro en een elektrische kachel achter de hand als verwarming gelukkig, maar hopelijk kan het wel opgelost worden. En anders de monteur maar laten komen.
Mijn pomp zit niet in het expansievat. Waar die wel zit, weet ik nog niet. Mogelijk bij TS dus ook niks in het expansievaatje.
Maar effe wat anders, wat ik ergens gelezen heb in dit draadje,
Op 230 volt een ander geluid van de pomp.
Dat zou niet mogen.
De pomp werkt altijd op 12 volt.
Echter, als er 230 volt beschikbaar is, dan komt die 12 volt uit de omvormer i.p.v. uit een accu, al dan niet van de auto of in de caravan.
Mogelijk doet ie dus niks als er 12 volt vanaf de omvormer moet komen.
Dat zou dus kunnen betekenen, dat er voor de Alde geen 12 volt beschikbaar komt uit de omvormer.
De rest van de 12 volt doet het wel denk ik, anders was dat wel gemerkt.
Ongetwijfeld is de 12 volt voor de Alde apart afgezekerd op de omvormer.
Mogelijk zit er nog een zekering achter bij de Alde 12 volt verzorging.
De kans van 2 zekeringen achter elkaar is dus zeker niet uit te sluiten.
Ik heb nog steeds een sterk vermoeden dat er geen 12 volt aankomt bij de Alde.
Ik lees, dat er al naar een zekering gekeken is.
Welke, en waar zat die ?
Bij de omvormer?
Maar effe wat anders, wat ik ergens gelezen heb in dit draadje,
Op 230 volt een ander geluid van de pomp.
Dat zou niet mogen.
De pomp werkt altijd op 12 volt.
Echter, als er 230 volt beschikbaar is, dan komt die 12 volt uit de omvormer i.p.v. uit een accu, al dan niet van de auto of in de caravan.
Mogelijk doet ie dus niks als er 12 volt vanaf de omvormer moet komen.
Dat zou dus kunnen betekenen, dat er voor de Alde geen 12 volt beschikbaar komt uit de omvormer.
De rest van de 12 volt doet het wel denk ik, anders was dat wel gemerkt.
Ongetwijfeld is de 12 volt voor de Alde apart afgezekerd op de omvormer.
Mogelijk zit er nog een zekering achter bij de Alde 12 volt verzorging.
De kans van 2 zekeringen achter elkaar is dus zeker niet uit te sluiten.
Ik heb nog steeds een sterk vermoeden dat er geen 12 volt aankomt bij de Alde.
Ik lees, dat er al naar een zekering gekeken is.
Welke, en waar zat die ?
Bij de omvormer?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
We hebben gekeken naar de zekering die in het algemene bedieningspaneel zit. Wij hebben in de cabby zo’n paneel in de keuken en bij de kachel zelf zit ook een zekering, dit is de zekering voor de boiler, links bij de oververhittingsknop. We konden hem niet doormeten we hadden geen spanningsmeter/multimeter, dus we moeten dat straks met de kerst nog een keer doormeten.
We hebben er andere zekeringen in gedaan, dat hielp niet. Maar we hebben het niet kunnen meten, dus als de reserve zekering ook niet goed was dan weten we dat niet.
We hebben er andere zekeringen in gedaan, dat hielp niet. Maar we hebben het niet kunnen meten, dus als de reserve zekering ook niet goed was dan weten we dat niet.
Laatst gewijzigd door Ron op wo 27 nov 2024 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht
Ok. Kijk nog effe bij de omvormer.
Normaal gesproken zit daar ook een rijtje zekeringen.
Waarvan eentje voor de Alde.
Normaal gesproken zit daar ook een rijtje zekeringen.
Waarvan eentje voor de Alde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
@Ab: Sorry Ab maar er bestaat wel degelijk een 230 V pomp. Ik weet dit heel zeker omdat die bij mij een keer kapot geweest is. Die werkt wel degelijk op 230 V maar wordt door 12V aangestuurd. Zal wel een relaitje oid inzitten. Als ik Autark sta of de verwarming tijdens het rijden aan heb dan doet die dus niets maar dan gebruik ik de 12 V pomp die in het expansievat zit. De 230 V pomp zit bij mij in de leiding, vlak naast de ketel. Bij andere caravanmerken kan de situatie natuurlijk anders zijn. Dus: R.T.F.M. als je het precies wilt weten.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Ik vind dus bij Alde alleen een 230v pomp in combinatie met een elektrische heater, in lijn in het systeem. Wellicht was er vroeger nog een andeee oplossing.
De pomp in het expansievat is er volgens mij alleen t/m de 3000. De Alde 3010, 3020 en 3030 hebben gewoon de pomp(en) op 12v in het systeem zitten. Daarin heb je dan weer de keuze (in ieder geval bij de 3020 en 3030) of je een PWM pomp of een met vaste instelling hebt.
Zoals TS ook aangeeft: eerst maar eens zien of er 12v bij de ketel aan komt. In zowel de inbouw- als gebruikershandleiding van de Alde 3000 wordt niet gerept over iets anders dan de 12v pomp, ook niet over eventuele opties met andere pompen.
De pomp in het expansievat is er volgens mij alleen t/m de 3000. De Alde 3010, 3020 en 3030 hebben gewoon de pomp(en) op 12v in het systeem zitten. Daarin heb je dan weer de keuze (in ieder geval bij de 3020 en 3030) of je een PWM pomp of een met vaste instelling hebt.
Zoals TS ook aangeeft: eerst maar eens zien of er 12v bij de ketel aan komt. In zowel de inbouw- als gebruikershandleiding van de Alde 3000 wordt niet gerept over iets anders dan de 12v pomp, ook niet over eventuele opties met andere pompen.
-
Als TS een Alde compact 3000 heeft dan kan ik hem wel aan het service manual helpen. Laat in dit geval even wat weten.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
We hebben een handleiding in Engels/Duits. Dankzij ChatGPT zijn we al een heel eind in de uitleg van de werking van de Alde en alle stappen.
Laatst gewijzigd door Ab op vr 29 nov 2024 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
We zijn zelf ook in het bezit van een Cabby (2e inmiddels) In onze eerste Cabby , van 2004, zat een Compact 3000, deze had een 230v en een 12V pomp, Keuzetoets welke pomp je gebruikt in het keukenkastje. 230v pomp zit tussen de leiding direct naast de kachel, 12V in het vaatje. Bij de huidige compact 3010 is dit hetzelfde. Met een spanningsmeter kan je een heel eind komen. Werking kachel is vrij eenvoudig. Zelf al een keer storing aan de drukschakelaar in de kachel gehad, deze vervangen en hij werkte weer. Van welk jaar is jouw Cabby?
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq
Onze is inderdaad ook van 2004. Keuzetoets inderdaad in dat paneel in een keukenkastje. Drukschakelaar is niet 1 van de onderdelen die we meenemen, wel een printplaat en ontsteker.EBCabby schreef: ↑wo 27 nov 2024 16:10We zijn zelf ook in het bezit van een Cabby (2e inmiddels) In onze eerste Cabby , van 2004, zat een Compact 3000, deze had een 230v en een 12V pomp, Keuzetoets welke pomp je gebruikt in het keukenkastje. 230v pomp zit tussen de leiding direct naast de kachel, 12V in het vaatje. Bij de huidige compact 3010 is dit hetzelfde. Met een spanningsmeter kan je een heel eind komen. Werking kachel is vrij eenvoudig. Zelf al een keer storing aan de drukschakelaar in de kachel gehad, deze vervangen en hij werkte weer. Van welk jaar is jouw Cabby?
Ik had vorig jaar mijn circulatiepomp kapot die bij ik mij in het expansievat zit. Ik heb een Alde 3010 systeem. Normaal begon die gelijk te draaien bij aanvraag hogere temperatuur, dat kon je horen maar ook zien in het expansievat.
Onderstaande pomp gekocht en met de oude verwisseld en het draaide gelijk weer als vanouds.
https://tinyurl.com/2y94ej95
Onderstaande pomp gekocht en met de oude verwisseld en het draaide gelijk weer als vanouds.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 MHEV 158 Tekna Xtronic (3/2024)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 MHEV 158 Tekna Xtronic (3/2024)
Ik hoopte bij bovenstaand verhaal dat er eindelijk iemand was die een goedkoper alternatief had gevonden voor zo'n belachelijk duur onderdeel. Maar helaas; dit lullige pompje kost maar liefst €290,60! wordt ie wel gratis verzonden; dat dan weer wel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Beter duur dan niet te koop...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e PHEV (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Er is zeker een goedkoper alternatief. Alleen motortje van de pomp vervangen. Kosten ca. € 10,- . Staat wel een Alde stickertje op maar is gewoon een standaard elektro motortje. Specificaties opzoeken en de juiste bestellen...
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq
Deze pomp hadden we nog als reserve liggen, maar die deed ook niets. We hebben nu wat onderdelen mee en hopen dat we het daarmee kunnen repareren.PMT schreef: ↑vr 29 nov 2024 10:47Ik had vorig jaar mijn circulatiepomp kapot die bij ik mij in het expansievat zit. Ik heb een Alde 3010 systeem. Normaal begon die gelijk te draaien bij aanvraag hogere temperatuur, dat kon je horen maar ook zien in het expansievat.
De tussenhandel heeft een redelijke marge, zeker in Nederland. Bij wohnkabinen-shop.de kost ie 198€ Dit was de goedkoopste Alde winkel die ik vinden kon toen ik naar alle onderdelen op zoek was.
Uiteindelijk direct bij Alde gekocht, dat scheelde nog zo’n 15%. Je kunt eventueel ook de pomp in het vaatje vervangen door een in-lijn pomp, deze zijn misschien beter verkrijgbaar en daardoor goedkoper?
Uiteindelijk direct bij Alde gekocht, dat scheelde nog zo’n 15%. Je kunt eventueel ook de pomp in het vaatje vervangen door een in-lijn pomp, deze zijn misschien beter verkrijgbaar en daardoor goedkoper?
Als dat kan... deze lijkt een heel lange motoras te hebben.
Of... als daar wel een verbinding tussen as en rotor zit, wil ik het wel eens proberen.
Motortjes zat te vinden, in elke soort en maat en spanning.
En... misschien is ie wel repareerbaar... ik heb er heel veel gerepareerd in mijn werkzame leven... juist deze maat.
Soms onderdelen van de ene gebruiken om de andere "speciale" te repareren.
Da's typisch instrumentmakers werk... 37 jaar gedaan.
Roep maar als ik een poging moet wagen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
hierbij link naar de alde pomp
https://www.gimeg.nl/nl-nl/search?q=alde+pomp&count=16
vaak staan de nummers op de onderdelen en kan je zo de juiste vinden. (extern artikelnummer in de omschrijving)
https://www.gimeg.nl/nl-nl/search?q=alde+pomp&count=16
vaak staan de nummers op de onderdelen en kan je zo de juiste vinden. (extern artikelnummer in de omschrijving)