Afscheid EV(6) trekker

EricS

Afscheid EV(6) trekker

Bericht door EricS » wo 30 okt 2024 17:20

Helaas, de EV6 is er niet meer...

Normaal meld of schrijf je niet over 'afscheid' van je trekker, het is maar een auto nietwaar?

Toch wilde ik hier even bij stilstaan, immers ruim 3 jaar ervaring met een ev als combi heb ik getracht zo objectief mogelijk met dit forum te delen.
Ruim 3 jaar geleden was ik een van de eerste die het aandurfde om als ev-combi verder te gaan. Binnen 2 weken na ontvangst van de auto stond direkt een grote vakantierit van plm 1600km naar Italië voor de boeg. Menigeen verklaarde ons voor gek, prive, werk, 'het internet' etc... Maar wat een positieve ervaring was dat ! thumbup.gif Grote vakanties door veel landen, heel veel weekenden weg, het was telkens een genot om er mee te rijden.

Het allergrootste pluspunt, en dat is het nog steeds, is de ongevenaarde souplesse en kracht in combinatie met de volstrekte rust hoe je ook rijdt. Natuurlijk war en er ook minder fijne momenten, de EV6 kreeg ik als een van de eersten in NL, enige kinderziekten waren aanwezig. Kia heeft alles TOP opgelost. Ook de range in de periode dat het kouder wordt zet wel eens vraagtekens, dan is het niet als combi aan te bevelen. Over range gesproken, geheel gemmiddeld genomen kan je makkelijk om de 2 uur rijden en laden, dit vertaald zich naar plm 180-210 km rijden. Uitstekend dus. Er is heel veel discussie en meningen hierover, je eigen praktijk is enige wat telt. Wij stoppen om de 2 uur en dan past een ev6 hier prima in. Verder is het kwalitatief een zeer goede auto, nog altijd voelt het aan als een blok steen na ruim 130K km.

Waarom nu al weg? We hebben exact 3 jaar mee gereden, het zouden er 5 moeten zijn... de werkgever heeft helaas ander werk- en vervoersbeleid doorgevoerd. (dit wist ik al veel langer...) en resulteerde voor mij vervroegd inleveren leaseauto. Per direkt naar kantoor met 1e klas trein. Het is niet anders... weenie.gif

Ik ben blij een bijdrage te hebben kunnen leveren aan de vraag of een EV geschikt is als trekker. Inmiddels zijn er op dit forum meerdere combi's bijgekomen, van Niro, meerdere Tesla's tot zelfs BMW iX maar ook de hybride combi's krijgen nu veel positieve bijval, sterker, voor veel caravan rijders zal dit de beste oplossing kunnen zijn !Ook menig twijfelaar of zelfs criticus is nu geïntereseerd of zelf 'om'.

En nu? Nog geen vervanger voor de deur...we kijken om ons heen, hebben wel een voorkeur qua merk en type maar daar zal vast wel een keer een item 'nieuwe trekker' voor komen mrgreen.gif

Met zeer grote belangstelling, en waar nodig input leveren, blijf ik ev-combi draadjes volgen !

Eric
EV6 Fendt schemer.jpg
Ford Kuga PHEV ST-line X 2025 met een Fendt 510 TFB.

dieseltijger

Re: Afscheid EV(6) trekker

Bericht door dieseltijger » wo 30 okt 2024 17:30

Jouw bijdragen hierover vormden een overtuigende, en redelijk praktische en nuchtere eye-opener met betrekking tot de inzet van een electrische auto in het algemeen, en als caravantrekker in het bijzonder.

Ik las ze met plezier - zo mogen er meer bijdragen zijn - je hebt (vind ik) wel een standaard neergezet.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Micky

Bericht door Micky » wo 30 okt 2024 19:07

Een hele verandering Eric en jij was idd 1 van de eersten die verschillende van "ons" heeft geholpen te kiezen voor EV, waarvoor dank, hoe het gaat bevallen zal ik nog mogen ervaren mrgreen.gif
Succes met de zoektocht naar een alternatieve trekker
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

PD

Bericht door PD » wo 30 okt 2024 19:15

EricS schreef:
wo 30 okt 2024 17:20
Waarom nu al weg? We hebben exact 3 jaar mee gereden, het zouden er 5 moeten zijn... de werkgever heeft helaas ander werk- en vervoersbeleid doorgevoerd. (dit wist ik al veel langer...) en resulteerde voor mij vervroegd inleveren leaseauto. Per direkt naar kantoor met 1e klas trein. Het is niet anders... weenie.gif
Dat is wel heel rigoreus wanneer zelfs leaseauto's vervroegd worden ingenomen en niet worden uitgefaseerd... ik kan me voorstellen dat je stevig baalt, met name omdat de privé-aanschaf van een potente trekker een fikse aanslag op je spaargeld betekent. Aan de andere kant geeft het ook wel meer keuze vrijheid.

Benieuwd of je nu privé voor een EV of PHEV gaat, dat lezen we hier vast !
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned

P3ter

Bericht door P3ter » wo 30 okt 2024 19:32

Ik heb het ook gelezen en vond van laadpaal naar laadpaal rijden nogal....bewerkelijk.

Maar dat komt ook omdat ik nog nooit bij een laadpaal heb gestaan en al wat stugger en langzamer begin te worden in het accepteren van technologische veranderingen. Het moeten aanleren hoe je die palen vind en ziet of ze beschikbaar zijn met mobiele technologie. Het gedoe met allerlei betaalmethoden.

Allemaal best interessant, en jij toont dan aan dat het best te doen kan zijn. En zal waarschijnlijk steeds makkelijker wordt met standaardisatie zoadat het niet zo'n uitzoek werk meer is thumbup.gif

Chris

Bericht door Chris » wo 30 okt 2024 19:56

Joh Eric...

En je was er zo happy mee....als trekker en als prive EV..
En ondanks de sores, ik zie nog het huisje op de brug en het accupakket met rood/wit lint omgeven op z'n wielen staan.
Indrukwekkende reparatie was dat..

Idd benieuwd wat je nu gaat rijden, want de caravan achter een Fatbike lukt niet. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

SBerend

Bericht door SBerend » wo 30 okt 2024 20:19

Heel jammer Eric. Ik heb je reis toen naar Italië met veel belangstelling gevolgd. Nu afwachten wat er nu voor de deur komt te staan. Succes.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gemineye

Bericht door Gemineye » wo 30 okt 2024 20:23

Tjonge, zo’n beslissing van werkgever om alle auto’s dan maar vroegtijdig in te nemen vind ik wel wat van geloof ik. Ik denk dat het maar beter is dat mijn werkgever dat niet gaat doen… en EV of PHEV vind ik nog wel prima, maar verplicht inleveren? Brrrr.

Privé een auto kopen kan natuurlijk ook wel, dan zou ik in ieder geval niet bij een nieuwe auto uitkomen maar bij een oudere diesel ofzo

Eric; balen man. Ik las je EV ervaringen altijd met veel plezier.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Rene_13

Bericht door Rene_13 » wo 30 okt 2024 20:29

Eric,

Bedankt dat je ons hebt meegenomen tijdens je EV reizen.
Jij was een Pionier met een hoordletter !!
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

MaartenW

Afscheid EV(6) trekker

Bericht door MaartenW » wo 30 okt 2024 20:34

Geen EV meer. Toch een vreemd autobeleid om ook hier van af te stappen als werkgever. Ik ken natuurlijk niet alle in en outs voor deze keuze, maar dit heb ik nog niet eerder gehoord.
Wij spraken elkaar nog in Zuid Frankrijk over het rijden met een EV en caravan.
Ik ben vorige week in de herfstvakantie naar Hongarije gereden met de Tesla. Totaal 3.150 km gereden. Overal kunnen laden, bij de superchargers zelf, maar ook bij diverse andere laadpalen. Nergens problemen gehad en voldoende mogelijkheden in Duitsland, Oostenrijk en zelfs in Hongarije. Qua laadmogelijkheden gaat het de goede kant op.
Maar er is ook nog steeds een keerzijde voor laden met een aanhanger. Veel laadmogelijkheden zijn niet goed ingericht om aangekoppeld te kunnen laden. Dat speelt denk ik alleen echt in de zomervakantie parten. Dan is het vaak te druk om gemakkelijk een plek voor je caravan te zoeken. Nu was het geen probleem. Overal was wel plaats om even de caravan neer te zetten.
Over een paar jaar verwacht ik dat de infrastructuur hierin ook verbeterd is.
Voor volgend jaar zitten wij in ieder geval toch te denken om met de EV en caravan op vakantie te gaan.
Het rijden zelf is namelijk erg comfortabel. Dit jaar hadden we een benzine huurauto, maar behalve de range op een volle tank, voelde het toch een stap terug als je eenmaal een keer de ervaring hebt gehad om met EV te rijden. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Ik ben in ieder geval benieuwd waar je nu privé voor gaat kiezen. Dan spelen ook andere factoren een rol en is hybride misschien ook een prima keuze.
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door MaartenW op wo 30 okt 2024 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Tesla Y (2023) + Hobby Exellent ed. 540 UL (2025), ENDURO mover EM515FL.

MaartenW

Afscheid EV(6) trekker

Bericht door MaartenW » wo 30 okt 2024 20:37

.
Laatst gewijzigd door MaartenW op wo 30 okt 2024 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenW

Bericht door MaartenW » wo 30 okt 2024 20:38

.

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 30 okt 2024 20:43

Wow, drastische maatregel zeg.
Dat vraagt bij jullie ook weer om drastische stappen wat betreft nieuwe trekker.

Bedankt voor je mooie pioniers verhalen, hebben hoop forumleden wat aan gehad thumbup.gif

Succes!
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Klapzwaan

Bericht door Klapzwaan » wo 30 okt 2024 20:46

Heb het idee dat je bij een grote werkgever werkt en die zijn beleid voor al haar duizenden werknemers heeft moeten aanpassen onder de nieuwe regels van de overheid. En dan krijgt iedereen een NS Business kaart en afhankelijk van je positie/functie mag je 1e of 2e klasse rijden. Woon je dichterbij, dan de fiets en/of OV uiteraard. Geen uitzonderingen.....
Tja, dat is niet leuk. Maar heb je stoer te dragen.
Maar van het delen van al jouw EV belevenissen heb ik genoten! Dank je wel daarvoor.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Peutje

Bericht door Peutje » wo 30 okt 2024 20:46

Oei knap balen, maar de meeste ervaringen die je deelde, deel ik ook met mijn zomer ervaring met een leen tesla, gewoon de uitdaging aangaan en je ontdekt naast wat nadelen ook flink wat voordelen. Hier heb je wat en daar laat je wat, waardoor ik nu ook vol electrisch heb gekozen (xc40 extended range).
Maar goed, blijf ons meenemen in je nieuwe keuze, wij zijn benieuwd.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
, nieuwe trekker: Volvo XC40 plus recharge longe range RWD mrgreen.gif

Philmar

Bericht door Philmar » wo 30 okt 2024 20:47

Het gebruik van een leaseauto is vaak toch contractueel vastgelegd en dan is er sprake van een arbeidsvoorwaarde. Een werkgever mag dan toch niet zomaar de leaseauto mag innemen.

In ieder geval sneu voor je.
Kun je hem niet overnemen, je was er toch zo tevreden over.

Philmar

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 30 okt 2024 20:54

Ik ken de exacte voorwaarden niet bij en masse inname

Is wel wat over te vinden maar gok dat EricS dat ondertussen best wel gedaan heeft

https://www.groenenboomadvocaat.nl/blog ... oorwaarde/

Ons bedrijf en sub kantoren zijn sowieso niet met OV bereikbaar, in de havens heb je eigenlijk weinig aan een OV pas.

Bij ons zou het personeel zeker weten snel weglopen en we komen al mensen te kort…
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 okt 2024 21:21

Vreemde zaak…
Functie wijziging? Geen klanten bezoek meer en dus alleen woon werk?

Blijft vreemd, is/was toch een deel van je beloning? Mag je partner nu ook onbeperkt first class treinen?

Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH

f2ride2001

Bericht door f2ride2001 » wo 30 okt 2024 21:58

Tja het rommelt, ook bij ons.
Ivm CO2 footprint voor grote bedrijven wordt woonwerkverkeer van personeel meegenomen.
Dat zou ertoe kunnen lijden dat de werknemers verzocht wordt niet meer met de ICE naar werk te komen maar anders.

Aangezien ik (al 25 jaar) met de motor mij door de file naar mijn werk begeef (Rotterdam) ben ik niet voornemens dit anders te gaan doen. Dan is het jammer voor mijn werkgever maar dan wissel ik toch echt..... mrgreen.gif

Paul

Bericht door Paul » wo 30 okt 2024 23:14

Beetje offtopic aangezien de reden van inleveren van TS zijn auto niet bekend is.

Bedrijven met 100 of meer medewerkers zijn per 1 juli 2024 verplicht om te rapporteren over alle zakelijke en woonwerk verkeer kilometers in een co2 rapportage.
Die moet uiterlijk 30 juni 2025 worden ingediend over het jaar 2024.
Rapport geeft totalen weer van kilometers en type brandstof en hiermee uitstoot.
Doelstelling is reductie van de co2 uitstoot vanuit het klimaat akkoord, ik meen 20% van deze reductie komt uit vervoer.

Doel is uiteraard reductie op co2 uitstoot, eenvoudige en vaak ook voordelige manier is innemen van lease auto's en medewerkers in de gele rups naar hun werk laten gaan.
EV's zijn vanzelfsprekend voordelig voor de totale co2 uitstoot maar vaak duurder dan een ov abbonement.

Als overigens blijkt dat de bv Nederland boven het co2 plafond uitkomt worden bedrijven een maximale uitstoot opgelegd.
Die kan wel eens vervelend zijn omdat bedrijven dan gedwongen worden om maatregelen te treffen.
Ik voorzie dat het kunnen leasen van een benzine of diesel of zelf phev in de toekomst afgelopen gaat zijn als je bij een bedrijf met 100+ medewerkers werkt en mensen die weinig tot geen zakelijke kilometers maken zullen de heilige lease koe wel eens kunnen gaan verliezen.
Zeker grote bedrijven zullen mobiliteit anders in gaan richten met een combi van ov, fietsen, thuis werken en (elektrisch) deel auto's, of hebben dat reeds gedaan.
En ja, ik sluit niet uit dat je werkgever je in de toekomst gaat verplichten om met het OV of fiets naar het werk te komen als je geen EV hebt en er werkelijk co2 plafonds worden ingesteld. Overigens heb je altijd de keuze om toch nog met je ICE naar je werk te gaan, je krijgt dan alleen geen vergoeding meer aangezien dat voorwaarde is om opgenomen te worden in de registratie.
Woonwerk vergoeding vast onderdeel van je loon zou nog wel eens een loophole kunnen zijn??
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » wo 30 okt 2024 23:42

Yep. Dit is de zoveelste illustratie van het feit dat het terugdringen van het vervuilen/belasten van het millieu onvermijdelijk is. Niks aan de hand hoor: sneeuwvrije skipistes, een beetje meer regen zo hier en daar, en de berg Fuji heeft geen sneeuw meer. Niets aan de hand hoor: een goede vriend van ons liet het grondwater onderzoeken omdat er toch 80 meter diep geboord moest worden voor zijn warmtepomp.....ongeschikt voor consumptie vanwege een te hoog fosfaatgehalte.

En hoe trager we handelen, hoe korter de tijd is om aan de zelf-overeengekomen EU eisen te voldoen - oftewel: hoe harder de maatregelen zullen uitpakken. Gelukkig hebben wij op partijen gestemd die een visie op dit vlak hebben, en geen struisvogelpolitiek bedrijven. De Fransen die we qua landbouw zwaar hebben beconcurreerd ten koste van onze leefomgeving zullen maar wat graag het mes ronddraaien. applaus voor onszelf. applaus.gif
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Knaus440

Bericht door Knaus440 » do 31 okt 2024 09:45

Het is een interessante discussie of een lease auto tot de arbeidsvoorwaarden gerekend mag worden. Zie de eerder aangehaalde link. En dus tot de verworvenheden. In feite komen ze aan je salaris of inkomen!
En dat dus daar tijdens een durend contract aan gemorreld mag worden.

Een aspect wat ik niet begreep, en in mijn ervaring als personeels functionaris, er niet zomaar bij zou horen, was het ongelimiteerd gebruik tankpas.
Onze dochter ging regelmatig in haar vrije tijd op bezoek in België, of andere vrienden op een 100-200 km afstand. Naast de vakanties Frankrijk etc. En tankte met werkpas. Ik vond geen onderscheid werk en prive, en geen limiet, een luxe arbeids voorwaarde!

Als pensionado volgde ik de berichten over EV rijden vooral als alleen prive rijder.
Je consequente, heldere en to the point verslag legging heb ik wel gewaardeerd. Goed tegen mijn scepsis over EV rijden!

En sterkte met het dagelijks OV gebruik.
ps, ken je de app " rijden de treinen.nl ".
Sneller dan de NS app op de hoogte. Kreeg deze tip van een NS conductuur.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Klapzwaan

Bericht door Klapzwaan » do 31 okt 2024 09:58

Ondanks dat een lease auto tot de secundaire arbeidsvoorwaarden hoort, mag een werkgever daar wel degelijk aan tornen. Als het bedrijfsbelang groter is dan het individuele belang dat is dat mogelijk. Maar onder dat gesternte geldt het wel voor iedere werknemer. Oftewel iedereen kan zijn auto dan inleveren.....
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

deusjevo

Bericht door deusjevo » do 31 okt 2024 10:01

Waar kan je dat soort jurisprudentie nalezen?

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Afscheid EV(6) trekker

Bericht door Jan van Vijven » do 31 okt 2024 10:26

Als dat zomaar kan in het belang van het bedrijf dan zouden ze ook zomaar je salaris naar beneden kunnen schroeven, wat heeft een contract dan nog voor zin?
Eigenlijk doen ze dat nu al, je moet nu immers veel duurder zelf een auto aanschaffen, kost je minimaal het drievoudige.

Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH

Plaats reactie

Terug naar “Alles over elektrische auto's”