Hoeveel AWG kabel accu - mover
Re: Hoeveel AWG kabel accu - mover
Bij jou was het een uitzondering dus.
Apart geval..hoe kan dat technisch zou je denken.
Doorgaans best belangrijk dat de kabelsets gelijk van lengte zijn.
Apart geval..hoe kan dat technisch zou je denken.
Doorgaans best belangrijk dat de kabelsets gelijk van lengte zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
Misschien verschil in gewicht van linker en rechter wiel?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Het kan niet fout gaan,
- theotrucker
Wie heeft zijn neuswiel wel in het midden?
Renault Kadjar 140 pk
met een Hobby Excellent 495 UFE
Lol best apart .
Ik heb in mijn leven al een paar duizend verkocht en er ook wel duizend of meer gemonteerd.
Elke keer vind ik weer nieuwe wijsheden en termen waarvan ik denk hoe moelijk kunnen we het maken .De oplossing zit vaak in de eenvoud .
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Ik heb in mijn leven al een paar duizend verkocht en er ook wel duizend of meer gemonteerd.
Elke keer vind ik weer nieuwe wijsheden en termen waarvan ik denk hoe moelijk kunnen we het maken .De oplossing zit vaak in de eenvoud .
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier 

Er zijn allerlei oorzaken waardoor een caravan scheef gaat lopen. Inderdaad kan ook de belading best wel eens een rol spelen.
In mijn geval had ik geluk, er zat genoeg overlengte in de kabels.
Correctie.. eigenlijk net niet genoeg.
Ik heb er nog aan gedacht om de andere kabel iets te verlengen.
Maar het scheeflopen was nog maar zo weinig, dat ik dat achterwege heb gelaten.
Ik denk dat heel veel caravans scheef lopen.
Er zijn mover fabrikanten die een gelijkloop ingebouwd hebben om die reden.
Een beetje experimenteren met de kabels lost het ook grotendeels op.
Je moet alleen wel een goede krimptang en voldoende nieuwe krimpogen hebben liggen.
In mijn geval had ik geluk, er zat genoeg overlengte in de kabels.
Correctie.. eigenlijk net niet genoeg.
Ik heb er nog aan gedacht om de andere kabel iets te verlengen.
Maar het scheeflopen was nog maar zo weinig, dat ik dat achterwege heb gelaten.
Ik denk dat heel veel caravans scheef lopen.
Er zijn mover fabrikanten die een gelijkloop ingebouwd hebben om die reden.
Een beetje experimenteren met de kabels lost het ook grotendeels op.
Je moet alleen wel een goede krimptang en voldoende nieuwe krimpogen hebben liggen.

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
- theotrucker
Omdat de Chinezen hun grootste koop publiek in de USA zoeken komen ze op die ons vreemde maataanduidingen. Chris kende die natuurlijk van de blauwe vogels. Mijn TV heeft zelfs de scherm diagonaal in duimen.
Renault Kadjar 140 pk
Ach.. bandenmaten worden ook al zo lang ik weet aangeduid in inches.
Mijn vader praatte over stalen strippen ook nog altijd in inches.
Buizen worden ook nog steeds heel vaak aangeduid met inches. Of duimen als je wilt.
Het is overal een kwestie van wennen. Er gaat meer dan een generatie overheen.AWG zegt mij niks.
Zal ook wel nooit gaan gebeuren.
Ik hou het maar bij mm2.
Mijn familie in Canada en iedereen die ik daar ken praten ook nog steeds in acres, feet en inches.
Terwijl ze daar ook al tientallen jaren geleden het metrische stelsel ingevoerd hebben.
Duurt ook al langer dan een generatie.
Mijn vader praatte over stalen strippen ook nog altijd in inches.
Buizen worden ook nog steeds heel vaak aangeduid met inches. Of duimen als je wilt.
Het is overal een kwestie van wennen. Er gaat meer dan een generatie overheen.AWG zegt mij niks.
Zal ook wel nooit gaan gebeuren.
Ik hou het maar bij mm2.
Mijn familie in Canada en iedereen die ik daar ken praten ook nog steeds in acres, feet en inches.
Terwijl ze daar ook al tientallen jaren geleden het metrische stelsel ingevoerd hebben.
Duurt ook al langer dan een generatie.

De reis is het doel.
De reis is het doel.
Niet de Chinezen maar de Yanken hebben AWG bedacht hoor.theotrucker schreef: ↑wo 30 okt 2024 15:21Omdat de Chinezen hun grootste koop publiek in de USA zoeken komen ze op die ons vreemde maataanduidingen. Chris kende die natuurlijk van de blauwe vogels. Mijn TV heeft zelfs de scherm diagonaal in duimen.
American Wire Gauge.
En ja..in mijn vliegtuigtijd was alles in AWG en Inch en UNF, en nog honderdduizend andere afkortingen...soms zocht je het rambam naar de exacte begrijpelijke vertaling..
Jou TV is in Inch aangegeven hoor...maar dat is gelijk aan duim
Da's de ellende.. je hebt ook dikke duimen..

De reis is het doel.
De reis is het doel.
En duimzuigers 

- theotrucker
Die dikke duimen waar caravan-forummers zo goed op kunnen zuigen.
Renault Kadjar 140 pk
- Hobby Linka
- Beheerder
En dan nu maar weer on topic. Onderwerp staat niet in de babbelbox.
Hobby Linka
Het kan niet fout gaan,
Het kan niet fout gaan,
ik schreefJan van Vijven schreef: ↑wo 30 okt 2024 09:11
knipperdeknip
Edit:
Je schreef ook dat je jou rijstijl niet wilt aanpassen ondanks waarschuwingen van de techniek en een zware kogeldruk, je rijd dus op de grens… dit ga je niet veilig oplossen met die accu alleen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Das een andere nuance Jan.En ja ik kan ook mijn rijstijl aanpassen maar eerst dit even proberen.
Het punt is de fiets achterop en die gaat op de dissel.
En daardoor moet ik iets met het gewicht doen dan nu voor de as zit. Want met 2 fietsen zit ik rond de 115 kilo kogeldruk.
Ik zou mijn watertank kunnen vullen om de kogeldruk goed te krijgen, maar dan neemt het gewicht toe en dat willen wij campeerders natuurlijk niet.
Door wat gewicht van voor de as naar achter de as te verplaatsen probeer ik met hetzelfde gewicht toch een betere kogeldruk rond de 90+ kg te creeren.
Een mogelijkheid is het verplaatsen van de accu.
En daarom had ik een vraag over de AWG van gebruikte kabel. En als dat niet het gewenste resultaat opleverd gaan we naar het reserverwiel kijken.
En DAN als het echt niet anders kan, en die fiets dan toch acherop moet (mijn partner wil nl graag samen fietsen), dan zal ik mijn rijstijl moeten aanpassen en moet het wat langzamer.
Maar ik wil eerst proberen de pendulewerking door die 2de fiets te doorbreken.
Spannerder is het niet.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.

Rene.... vraag...
Hoeveel cm of meter staat de accu nu voor de as?
En hoeveel cm of meter gaat ie dan achter de as komen?
Want een accu van b.v. 20 kg die een meter voor de as staat zal geen 25 Kg kogeldruk verschil opleveren als ie 1 meter achter de as terecht zou komen.
Tip...
Pak de disselweger of de personen weegschaal eens, en meet on de de KOGEL.... niet onder het neuswiel dus..
Maak dan de accu even los en zet hem op de plek waar je hem naartoe wilt verplaatsen.
Weer kogeldruk meten.
Dan weet je de "winst" van de accu verplaatsen.... en ik denk dat je dan hoopt op een groter verschil.
Met een beetje wiskunde en wat maten meten zou je het zelfs statisch uit kunnen rekenen.
Hoeveel cm of meter staat de accu nu voor de as?
En hoeveel cm of meter gaat ie dan achter de as komen?
Want een accu van b.v. 20 kg die een meter voor de as staat zal geen 25 Kg kogeldruk verschil opleveren als ie 1 meter achter de as terecht zou komen.
Tip...
Pak de disselweger of de personen weegschaal eens, en meet on de de KOGEL.... niet onder het neuswiel dus..
Maak dan de accu even los en zet hem op de plek waar je hem naartoe wilt verplaatsen.
Weer kogeldruk meten.
Dan weet je de "winst" van de accu verplaatsen.... en ik denk dat je dan hoopt op een groter verschil.
Met een beetje wiskunde en wat maten meten zou je het zelfs statisch uit kunnen rekenen.
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Chris,
Ik campeer al een tijdje en weet hoe er gewogen dient te worden. Dat is geen probeem.

Mijn vraag hier is ontstaan nadat ik bij een gangetje van 100km en voor het eerst met 2 E bikes best wel af en toe een slingerende caravan kreeg. Zonder fietsen hadden we totaal geen last bij 110 km
Ik rijd altijd met een kogeldruk van 90/95 kilo en nu dus ook met 1 fiets voor en 1 achter.
Dus de oorzaak zit em in de fietsen en wel die fiets die achterop hangt.
Ik wil gewoon geen fiets meer achterop.
Op dit moment trekken we door Duitsland maar zaterdag zijn we thuis en dan begint het grote wegen.
Een van de mogelijkheden is de accu. (die nu niet op een lekker plek zit)
Mijn accu zit nu 0.5 meter voor de as en zaterdag breng ik em 1,5 m. naar achteren. Uiteraard zal dat niet het gewenste grote resultaat geven maar in combinatie met het verplaatsen van andere zaken moet ik op een goede kogeldruk komen met 2 fietsen op de dissel.
Mijn 2de optie is misschien wel de beste

Kijken wat ik met het reserverwiel kan doen.
Al vind ik dat wel "eng" want krijg ik die er wel onderuit als er 1 band plat staat?
En dat "eng" is een aanname hoor, mijn beleving. Misschien valt dat reuze mee.
NB de profesionele krimptang is reeds onderweg want met gereedschap hanteer ik de regel beter meeverlegen dan omverlegen.

- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Reserve wiel in de auto.
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
dat gaat niet want daar ligt ook al mijn reserverwiel voor mijn auto.
Zelf aangeschaft want een reseverwiel zit er tegenwoordig niet meer in.
Heb niks tegen de ANWB/WW/ADAC/HAK of andere diensten maar het wachten duuuuuuuuuuuuurt zoooooo lang.
Na het eventule lekrijden zal ik rustig doorrijden (jammer voor de velg) naar een veilige plek en dan zelf wisselen.

Qua gewicht is dat toch een betere optie.
Gewicht voorin wegnemen is veel beter dan dat gewicht naar achteren verplaatsen.
Als je het gewicht van de fiets voorop zet, en dat volledig compenseert door gewicht achter de as te brengen, schiet je er totaal niks mee op.
Je caravan blijft de slechtere rijeigenschappen houden.
Alle gewicht achter de as werkt nadelig. Voor of op de as niet of veel minder.
De as helemaal achteraan rijdt het beste. Een oplegger rijdt daarom altijd goed.
Ik weet ook, dat bovenstaande theorie met een caravan en onze Europese auto's niet altijd uitvoerbaar is.
Dan zou je op een veel te hoge kogeldruk uitkomen.
In andere werelddelen doen ze dat wel. De wielen verder naar achteren. De hoge kogeldruk. ( soms tot 400 kg ) wordt daar dan echter verdeeld over de voor en achterwielen van de trekauto.
Daar heb je echter allemaal niet veel aan..
Is alleen bedoeld ter illustratie wat gewicht doet, en waar het dat doet.
Gewicht voorin wegnemen is veel beter dan dat gewicht naar achteren verplaatsen.
Als je het gewicht van de fiets voorop zet, en dat volledig compenseert door gewicht achter de as te brengen, schiet je er totaal niks mee op.
Je caravan blijft de slechtere rijeigenschappen houden.
Alle gewicht achter de as werkt nadelig. Voor of op de as niet of veel minder.
De as helemaal achteraan rijdt het beste. Een oplegger rijdt daarom altijd goed.
Ik weet ook, dat bovenstaande theorie met een caravan en onze Europese auto's niet altijd uitvoerbaar is.
Dan zou je op een veel te hoge kogeldruk uitkomen.
In andere werelddelen doen ze dat wel. De wielen verder naar achteren. De hoge kogeldruk. ( soms tot 400 kg ) wordt daar dan echter verdeeld over de voor en achterwielen van de trekauto.
Daar heb je echter allemaal niet veel aan..
Is alleen bedoeld ter illustratie wat gewicht doet, en waar het dat doet.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Mijn hut heeft leeg erg weinig kogeldruk.... ik moet dus veel voorin laden.Rene_13 schreef: ↑wo 30 okt 2024 20:22![]()
Mijn accu zit nu 0.5 meter voor de as en zaterdag breng ik em 1,5 m. naar achteren. Uiteraard zal dat niet het gewenste grote resultaat geven maar in combinatie met het verplaatsen van andere zaken moet ik op een goede kogeldruk komen met 2 fietsen op de dissel.
Mijn 2de optie is misschien wel de beste![]()
Kijken wat ik met het reserverwiel kan doen.
Al vind ik dat wel "eng" want krijg ik die er wel onderuit als er 1 band plat staat?
En dat "eng" is een aanname hoor, mijn beleving. Misschien valt dat reuze mee.
Het reservewiel in de disselbak is daar een welkome aanvulling in.
Maar voor de ruimte in de disselbak had ik hem natuurlijk veel liever onder de hut, achter de as gehad.
Tja... lieve broodjes worden niet overal gebakken, soms zit je vast aan voorwaarden.
Maar bedenk dat achter compenseren van het teveel gewicht voor eigenlijk verkeerd om is..
Nog een keer over de accu...
Wat heb je voor een accu, of nog beter, wat weegt jou accu ongeveer??
Ik hoop voor je dat de accu verplaats actie wat kilo's om gaat buigen... want fietsen op de dissel is vele malen beter als achterop...
En dat heb je al meegemaakt..
Achterop, dus maximale afstand van de as, levert de maximale pendelbeweging op als het misgaat.
Op de dissel is dat niet..die zal niet gaan pendelen...dat belemmerd de auto.
Juist daarom Chris,
We moeten zoeken naar het betere want het beste is in mijn geval niet mogelijk.
Zoals ik zei, de fietsen (ze moeten mee) gaan op de dissel.
Zaterdag zijn we thuis en dan gaan we zoeken naar die betere oplossing.
Ik heb het geluk dat mijn buren ook caravanners zijn en dus kan de caravan wel 2 weken voor mijn deur staan.
Hoe meer ik klus deste mooier ze het vinden. Vaak drukker met het ouwehoeren dan met het klooien aan de caravans.
ik weet nu wat de AWG waarde is en ik ben een krimptang rijker

En voor de bezorgde lezers onder ons, densnoods pas ik mijn rijstijl aan.

Maar het komt goed
Bedankt

- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
Hoeveel AWG kabel accu - mover
Wat voor auto heb je, van 90 naar 115 kg kogeldruk is toch niet zo extreem?
Waarom kan dat reserve wiel niet in je auto?
Waarom kan dat reserve wiel niet in je auto?
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
update.
Mijn 19 kilo lichte accu geeft bij het verplaatsen van 0.50 cm voor de as naar 1,50 cm achter de as afname van de kogeldruk van 2.75 kilo.
Dus dat is de eerste winst
Het verwijderen van mijn 24,5 kilo zware reserverwiel (die in de disselbak zit) is goed voor een kogeldruk vermindering van 21,5 kilo.
Omdat mijn auto geen reserverwiel heeft en ik em zelf heb aangeschaft, had ik dit wiel "gewoon, maar vast gesnoerd" in de achterbak liggen.
Vandaag eens gekeken of ze bij mijn auto niet stiekem een plek voor een reserverwiel hadden bedacht.
En gevonden, in de uitsparing haddenen ze een Denon unit geplaatst.
Deze is eenvoudig te verwijderen en dus blijft deze Denon bassbox bij de volgende vakantie lekker thuis zodat ik daar mijn reserverwiel auto kwijt kan.
Daarboven op kan ik dan het reserverwiel van de caravan kwijt.
En ja die bovenste reserverband leg ik vast met een dikke spanband (wat ik ook al had gedaan in de eerste setting) want we kennen het verhaal met de rijpe tomaat.
.
Als ik dit uitvoer kan ik met een gerust hart de achterse slinger (fiets) naar de disselbak verplaatsen zodat ik waarschijnlijk die pendulewerking zwaar kan verminderen.
Dit is de betere oplossing die ik ga testen in het vroege voorjaar.
Mijn 19 kilo lichte accu geeft bij het verplaatsen van 0.50 cm voor de as naar 1,50 cm achter de as afname van de kogeldruk van 2.75 kilo.
Dus dat is de eerste winst
![Schrik [aschrik.gif]](./images/smilies/aschrik.gif)
Het verwijderen van mijn 24,5 kilo zware reserverwiel (die in de disselbak zit) is goed voor een kogeldruk vermindering van 21,5 kilo.
Omdat mijn auto geen reserverwiel heeft en ik em zelf heb aangeschaft, had ik dit wiel "gewoon, maar vast gesnoerd" in de achterbak liggen.
Vandaag eens gekeken of ze bij mijn auto niet stiekem een plek voor een reserverwiel hadden bedacht.
Deze is eenvoudig te verwijderen en dus blijft deze Denon bassbox bij de volgende vakantie lekker thuis zodat ik daar mijn reserverwiel auto kwijt kan.
En ja die bovenste reserverband leg ik vast met een dikke spanband (wat ik ook al had gedaan in de eerste setting) want we kennen het verhaal met de rijpe tomaat.

Als ik dit uitvoer kan ik met een gerust hart de achterse slinger (fiets) naar de disselbak verplaatsen zodat ik waarschijnlijk die pendulewerking zwaar kan verminderen.

Ik weet dat mijn vader vroeger ooit es een fietsen drager achterop de caravan had gemonteerd, en bij Apeldoorn de fietsen bij een tankstation eraf gegooid heeft en zei zie over drie weken wel of ze er nog staan
Die fietsen waren weg naar drie weken.
Maar de caravan slingerende niet meer hij zei eens en nooit weer fietsen achterop.

Die fietsen waren weg naar drie weken.
Maar de caravan slingerende niet meer hij zei eens en nooit weer fietsen achterop.
Dat had ik me ook al afgevraagd.Jan van Vijven schreef: ↑do 31 okt 2024 11:05Wat voor auto heb je, van 90 naar 115 kg kogeldruk is toch niet zo extreem?

Wij nemen ook onze 2 elektrische fietsen van 30kg mee, maar die leggen we in de auto. Omdat we toch maar met 2 personen zijn gaat de achterbank plat. Voorwielen gaan uit de fietsen i.v.m. de lengte. Pedalen er even afschroeven, stuur 90° draaien en we leggen deze met 2 personen in de auto met een dubbel deken er tussen. De accu's leg ik op de grond net achter de voorzetels.
De fietsen worden uiteraard vastgelegd met spanbanden aan de voorziene sjorogen.
Nissan X Trail 1.6 Dig-T Tekna & Fendt 515 SGE Bianco Activ.
In casu...Rene_13 schreef: ↑za 2 nov 2024 22:04update.
Dus dat is de eerste winst![]()
En ja die bovenste reserverband leg ik vast met een dikke spanband (wat ik ook al had gedaan in de eerste setting) want we kennen het verhaal met de rijpe tomaat..
Het 2 meter verplaatsen van de accu rond de as levert bijna niets op, alleen een hoop kosten en gedoe om die accu te verplaatsen.
Laat dat ding gewoon lekker staan waar die staat.
Het verbaast me wel dat je niet eerder van die bass box hebt geweten, juist met deze "problematiek" waar je ruimte zoekt voor een reservewiel.
En een kogeldruk van 90 kg en 115 kg... geen wereld van verschil.
Bij mij was het zelfs nog lekkerder rijden met 115 kg op de haak... ( 2 fietsen op de dissel gezet en niks gecompenseerd in de hut)
Je auto moet dat wel aankunnen.
En dus..
Al meerdere keren gevraagd...
Waar trek je mee? welke auto heb je?