verwarming stacaravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
celiendewulf91

verwarming stacaravan

Bericht door celiendewulf91 » di 15 okt 2024 11:13

Goedemiddag,

Mijn vriend en ikzelf hebben een stacaravan gekocht waar wij binnenkort in gaan wonen.
Deze bevind zich op privéterrein.

Welke verwarmingsmethode gebruiken jullie? Energiezuinig graag.
Is het eenvoudig om een pelletkachel te installeren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gemineye

Re: verwarming stacaravan

Bericht door Gemineye » di 15 okt 2024 11:27

Normaal gesproken zou een gaskachel het meest voor de hand liggend zijn, zit die er al in? Of zit er niets in?

Een pelletkachel kan een goed alternatief zijn; vrienden van ons gebruikten die altijd in een chalet.

Maar, als er al een gaskachel aanwezig is dan zou ik persoonlijk de investering voor een pelletkachel niet doen. Het was alleen voor een verbouwing toch?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

celiendewulf91

Bericht door celiendewulf91 » di 15 okt 2024 12:18

Er is een gaskacheltje aanwezig erin.
Ja idd maar ik denk wel dat we zeker 3 jaar hierin zullen moeten wonen.

Knaus440

Bericht door Knaus440 » di 15 okt 2024 15:49

Een buurman van ons op de camping verwarmde, en koelde, met een airco. Ook behoorlijk energie zuinig begreep ik.
Gaskachel; werk je met gasflessen?
Is de kachel zwaar genoeg de hele stacaravan comfortabel te verwarmen?
Een pellet kachel is zeker interessant, een paar andere buren op het park hadden zo'n kachel ingebouwd.
Zelf hadden we in onze willerby van 10,5 bij 3.7 meter, 2 slaapkamers, gescheiden badkamer/douche en toilet, in de woonkamer een grote trumatic. Ik had een ringverwarming zelf ingebouwd.
Zonder die ringverwarming bleef de warmte boven in kamer/keuken hangen.
De standaard kachel van de Willerby gaf een mooi kleurtje of gloed, maar niks aan warmte!!
. De slaapkamer verwarmden we met extra elektrisch kacheltje. We woonden er alleen in de weekenden, en soms door de week een paar dagen.
In de winter was het altijd even wennen aan de toilet, en dan met name de bril mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » di 15 okt 2024 16:08

Ik gebruik thuis in het voor en najaar ook de airco.
Maar als deze uit gaat is de warmte zo weg.
Ik denk dat een pellet kachel of een zibro een behagelijker warmte geeft.
Wat ook blijft hangen.
De zibro is ook zo neer gezet.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 15 okt 2024 16:51

Maar heeft geen schoorsteen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

sailor wim

Bericht door sailor wim » di 15 okt 2024 17:55

Er bestaat ook een Zibro uitgevoerd als gevelkachel.
Wel zo veilig, niet voor niks maar als je er drie in gaat wonen zou ik het wel weten.
De Zibro plus de bestaande gaskachel
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Knaus440

Bericht door Knaus440 » di 15 okt 2024 19:01

Tja, een hele discussie waard, Zibro met of zonder schoorsteen. We hebben jaren met stacaravan op een park gestaan, kenden redelijk veel mensen. En dus ook verschillende manieren van verwarmen.
Je kon vaak buiten zien wie Zibro oid stookte. Dan water de ramen vaak vochtiger/beslagen.
Ik heb zelf ook een Zibro voor nood in huis, maar met de Zibro vloeistof, petroleum [aschrik.gif] , of kleurloze lampenolie, het blijft ruiken.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

E.J Kanis

Bericht door E.J Kanis » di 15 okt 2024 19:44

Kerosine branden ze ook op is schoner en brand zuiniger, enige is je moet niet smeren want die zooi meurt als je het over je schoenen krijgt.maar geurloos branden, enige nadeel is het heeft meer energie brand dus beter en je kousje/sok moet je iets sneller vervangen.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » wo 16 okt 2024 00:36

Verwarmen op basis van zibro of equivalente petroleum is duur. Zonder apart rookgaskanaal ongezond bovendien: denk aan koolmonoxide wat verhoogd is en fijnstof.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.

Knaus440

Bericht door Knaus440 » wo 16 okt 2024 09:07

[re.gif]
Precies, en bij Zibro gebruik DUS altijd luchten dmv raampje open.
Persoonlijk gebruik ik onze Zibro niet! We hebben hem gehouden met het oog op nood thuis.

buddo

Bericht door buddo » za 19 okt 2024 15:45

Als het goed geïsoleerd is, dan is een airco een goede oplossing. Moderne apparaten gebruiken relatief weinig stroom en het is op 9 van de 10 dagen voldoende. Als heel koud is (echt behoorlijk onder 0) dan stoken wij een beetje bij met de gaskachel. De koelfunctie gebruiken wij nooit.

Let wel op als je er in gaat wonen, dat het een relatief stille is. In onze vorige caravan/chalet hadden we een goedkopere, die verwarmde prima maar was niet stil. Nu een iets duurdere en deze is fluisterstil.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » za 19 okt 2024 15:56

Het ligt er wel aan welke tarief je moet betalen..
Betaal je zelf direct aan de energiemaatschappij, of loopt het via een campingbaas.

Die willen soms liever niet dat er elektrisch verwarmd wordt, gewoon omdat ze daar ook te weinig capaciteit voor hebben.

Dat lossen ze dan simpelweg op, door het tarief zodanig ver op te schroeven dat men het wel uit het hoofd laat om elektra te gebruiken.

Dat zie je ook al decennia lang op campings die ook in de winter open zijn, en vol staan.
's zomers een veel lager tarief dan in de winter.
Er zijn uitzonderingen, maar bovenstaand wordt steeds meer gemeengoed sinds de gestegen energieprijzen.

Wij gebruiken ook regelmatig de airco om te verwarmen.
Dat doen we echter met overtollige elektriciteit uit onze zonnepanelen.
Dat is een heel ander kostenplaatje. mrgreen.gif

De reis is het doel.

Micky

Bericht door Micky » za 19 okt 2024 16:04

Ab schreef:
di 15 okt 2024 16:51
Maar heeft geen schoorsteen..
Is ook niet nodig knipoog.gif jaren lang als bijverwarming gebruikt in huis, er ie niemand dood gegaan awhoea.gif
celiendewulf91 schreef:
di 15 okt 2024 12:18
Er is een gaskacheltje aanwezig erin.
Ja idd maar ik denk wel dat we zeker 3 jaar hierin zullen moeten wonen.
Zibro is veel te duur verwarmen, dus zou ik niet doen, gas gaat goed, maar kost ook heel veel (heb ervaring met chalet van onszelf in het verleden en mijn ouders tot 2 jaar terug) laatste jaren hebben mijn ouders verwamrt met een pelletkachel, 365 dagen per jaar woonden ze er, de pellet kachel is verreweg de goedkoopste oplossing, zeker als je 3 jaar wilt gaan wonen, koop er wel een met een thermostaat, dus die zelf aan en uit gaat, want het chalet wordt heel snel te warm en dan is vaak de laagste stand nog te heet, dus of een hele kleine kopen, maar dan heb je in de echte kou waarschijnlijk te weinig capaciteit, een grote met thermostaat bleek ideaal in het chalet van mijn ouders (4,5x 11,5 meter).

Als je een mooie koopt, kun je die ook gelijk in de nieuwe woning plaatsen mrgreen.gif thumbup.gif
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Ab
Moderator

Bericht door Ab » za 19 okt 2024 17:27

Elke kachel die iets verbrandt heeft een schoorsteen nodig.
Of in ieder geval afvoer van verbrandingsgassen-rook naar buiten. Of je nu benzine of diesel verbrandt ( in een automotor) kerosine of petroleum, of daarvan afgeleide brandstof die iets minder stinkt, wat er ook uit de uitlaat komt, is bad news.

Een Zibro heeft dat niet.

Dat er niemand aan dood gegaan is wil nog niet zeggen dat het niet stinkt, en nog erger, zorgt voor een slechtere luchtkwaliteit.
Elke week een slof sigaretten oproken is gezonder.

De reis is het doel.

buddo

Bericht door buddo » za 19 okt 2024 18:22

Ab schreef:
za 19 okt 2024 15:56
Het ligt er wel aan welke tarief je moet betalen..
Betaal je zelf direct aan de energiemaatschappij, of loopt het via een campingbaas.
Ik meen dat het hier ging over tijdelijke bewoning tijdens verbouwing, en leg dan de link met eigen grond/terrein/aansluiting.

Micky

Bericht door Micky » za 19 okt 2024 18:47

Ab schreef:
za 19 okt 2024 17:27
Elke kachel die iets verbrandt heeft een schoorsteen nodig.
paraffine kachels zijn zeer zeker veilig binnen te gebruiken en dat is al vaak bewezen en overal (online) te vinden, door de zuivere brandstof en de meervoudige verbranding is het echt veilig zolang je maar GOED en VOLDOENDE ventileert ongefilterde petroleum is niet echt een goed idee, maar brandt wel goed mrgreen.gif

dat het gezonder is om een doos sigaren te roken is natuurlijk gewoon kolder (iets met wij van WC eend?) awhoea.gif

al 40 jaar gebruiken wij dit soort kachels en de laatste jaren ook zonder kous maar in de "laser" vorm, er is werkelijk nog nooit een CO melder afgegaan, maar belangrijk blijft goede ventilatie en aanvoer van verse lucht, dat staat buiten kijf mrgreen.gif
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Ab
Moderator

Bericht door Ab » za 19 okt 2024 23:24

Stoken met de ramen open dus als ik het goed begrijp? mrgreen.gif

De reis is het doel.

Micky

Bericht door Micky » za 19 okt 2024 23:29

Nee, stoken met ventilatie, zoals je eigenlijk in elk huis doet, ook met cv wil je voldoende ventilatie om vochtplekken te voorkomen…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Paul Vingerhoets

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 20 okt 2024 11:21

Toch bijzonder dat een zibro brandstof zou kunnen verbranden zonder dat er co2 vrij komt

Zeker als er langdurig gestookt wordt zou ik een kachel nemen met schoorsteen hoe eenvoudig dan ook. En zorgen voor een gasdichte installatie.
Een nette pellet kachel met afvoer zou je kunnen integreren in je nieuwe woning deze zijn zelfs te koop met water aansluiting voor cv een paar leidingen pomp en radiatoren en je kunt ook nog eens eenvoudig andere ruimten verwarmen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 20 okt 2024 11:27

Knaus440 schreef:
wo 16 okt 2024 09:07
[re.gif]
Precies, en bij Zibro gebruik DUS altijd luchten dmv raampje open.
Persoonlijk gebruik ik onze Zibro niet! We hebben hem gehouden met het oog op nood thuis.
We gebruiken 'm heel af en toe voor de fun. En als we buiten het seizoen kamperen in de voortent. Het is compact, heeft een hoog vermogen, en het rood-gele schijnsel is sfeervol.

Ook voor de fun (de vormgeving alleen al) is deze - zit een beetje werkloos te wezen. Die kan het hele huis verwarmen - en die had ik tweedehands gekocht van iemand die 'm inzette in een grote schuur/werkplaats. iets meer dan 5 kW vermogen.
1000016409.jpg
Onhandelbaar kreng - maar ik vind het wel leuk.
Kip Shuttle getrokken door twee premium fietsen met daaronder een muisgrijze auto. Hybride aandrijving: espresso, thee, bier, benzine en stroom.

Micky

Bericht door Micky » zo 20 okt 2024 12:03

Paul Vingerhoets schreef:
zo 20 okt 2024 11:21
Toch bijzonder dat een zibro brandstof zou kunnen verbranden zonder dat er co2 vrij komt

Zeker als er langdurig gestookt wordt zou ik een kachel nemen met schoorsteen hoe eenvoudig dan ook. En zorgen voor een gasdichte installatie.
Een nette pellet kachel met afvoer zou je kunnen integreren in je nieuwe woning deze zijn zelfs te koop met water aansluiting voor cv een paar leidingen pomp en radiatoren en je kunt ook nog eens eenvoudig andere ruimten verwarmen.
Wie schrijft dat scratch.gif overigens denk ik dat je CO bedoelt knipoog.gif

Overigens zie je dat ik een pelletkachel adviseer en ook waarom mrgreen.gif

Thom

Bericht door Thom » vr 1 nov 2024 15:53

Knaus440 schreef:
di 15 okt 2024 19:01
Tja, een hele discussie waard, Zibro met of zonder schoorsteen. We hebben jaren met stacaravan op een park gestaan, kenden redelijk veel mensen. En dus ook verschillende manieren van verwarmen.
Je kon vaak buiten zien wie Zibro oid stookte. Dan water de ramen vaak vochtiger/beslagen.
Ik heb zelf ook een Zibro voor nood in huis, maar met de Zibro vloeistof, petroleum [aschrik.gif] , of kleurloze lampenolie, het blijft ruiken.
Zibro LC-DX32 geeft geen condens lees de gebruiksaanwijzing.En gebruik de goede olie die stinkt ook niet.

Zonneke

Bericht door Zonneke » vr 1 nov 2024 16:00

Co/CO2 , beide kan. Denk maar aan de tijd van Corona. Toen moesten de ruimtes goed geventileerd worden voor de CO2 waardes.

Verstuurd vanaf mijn LE2113 met Tapatalk

**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****

Afbeelding

Micky

Bericht door Micky » vr 1 nov 2024 19:04

Thom schreef:
vr 1 nov 2024 15:53
Knaus440 schreef:
di 15 okt 2024 19:01
Zibro LC-DX32 geeft geen condens lees de gebruiksaanwijzing.En gebruik de goede olie die stinkt ook niet.
Helemaal mee eens en ik heb deze kachel al jaren thumbup.gif ook geen vocht in de voortent aan de ramen

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”