Fietsen en verblijven in Polen

Plaats reactie
dieseltijger

Fietsen en verblijven in Polen

Bericht door dieseltijger » wo 16 okt 2024 22:58

Ik speel met de gedachte om in Polen vakantie te vieren, volgens de beproefde (en bij ons passende) combinatie van natuur, oude steden en fietsbare routes en bestemmingen. Dus wat wij leuk vonden waaren ondermeer: Amiens, Berlijn, Deventer enzovoorts.

Goed, ik loer dus naar Polen: Steden als Lodz, Krakov, Wroclav. Fietsen op het dak, caravan aan de trekhaak. De campings doen er niet zoveel toe, de mensen, de sfeer wel. Bij Krakov heb je de Wisla, een rivier is altijd een prima element voor fietsroutes, (industriele) activiteit enzovoorts. We zijn een paar jaar geleden in Stettin geweest: prima. Zijn er hier forummers die recent Polen bezocht hebben voor hun vakantie, en wat indrukken kunnen delen?

Dit smaakt naar meer: https://www.polen.travel/nl
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Gemineye

Re: Fietsen en verblijven in Polen

Bericht door Gemineye » do 17 okt 2024 09:45

Polen, mooi land! Eens wat anders. Ben benieuwd of je campings kunt vinden die je aanstaan. Wij zijn jaren geleden eens kort op zoek geweest en we hadden toen kleine kinderen dus ik zocht toen naar een camping met iets van een speeltuintje etc. Ik kon in polen eigenlijk niet echt iets vinden toen. Uiteindelijk kwamen we toen uit bij een camping helemaal in de kop van tsjechie, zo ongeveer tegen de poolse grens aan.

Wroclaw hebben we toen ook bezocht, ik weet er niet zo heel veel meer van maar het is wel op een warm plekje in mijn geheugen achtergebleven. Blijkbaar vond ik het wel een mooie stad. Vriendelijke mensen ook, vond ik. Maar dat geldt voor mij eigenlijk wel voor die hele hoek van europa; tsjechie ook.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » do 17 okt 2024 10:04

Dank! Ik had goede herinneringen aan een verblijf op Rügen, bezoeken aan Praag, Boedapest.... kortom: de rest van het Oosten lonkt naast de pareltjes van onder andere PensioenopReis. Nou, ik had hier iets gevonden; https://www.camperdays.de/blog/europa/w ... polen.html

hohe-tatra-polen-166765998.jpg
Knipsel.PNG
Fietsen op het dak, caravan aan de haak. Wellicht één tot drie nachtjes buiten een reguliere camping kamperen waar het is toegestaan. Fietsen in de historische centra.

Ik zie het helemaal voor me.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Gemineye

Bericht door Gemineye » do 17 okt 2024 10:39

[re.gif]

Ah ja, leuk! Die oost europese steden hebben wel "iets" vind ik; ademt historie. Ik denk dat je wel een leuke hoek hebt opgezocht. Ik heb het nog even opgezocht, wij zaten destijds in Tsjechie op camping Bozanov, dat ligt helemaal niet zover van de plekken links op je kaartje aangegeven. Leuke, kleine camping, nederlandse eigenaren. We zijn daar eens geweest en we mochten direct met onze eigen tafel en stoelen bij de barbeque aanschuiven, alwaar de camping eigenaar een varkentje aan het spit had draaien. love.gif

De foto die je stuurt is volgens mij van het Tatra nationaal park, die ligt helemaal in het zuiden van Polen tegen de Slowaakse grens. Het grootste deel van het gebergte ligt volgens mij ook in Slowakije trouwens. Zelf nooit geweest, maar lijkt me zeker een bezoek waard. De rest van polen is een heel stuk vlakker hoor, en op heel veel plekken ook een stuk minder indrukwekkend. knipoog.gif

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » do 17 okt 2024 10:49

Je raakt "des poedels kern". De sfeer is er (zoals in iedere streek) uniek uiteraard, verandering van spijs doet eten nietwaar? Zo waren we een paar jaar geleden in Leipzig en wat ons aansprak was de mix van groeiende welvaart, rauwheid, oud- naast nieuw. We spraken onlangs een Duitse man die in Akurey een bijzondere expositie had, en die gaf aan dat Leipzig de bijnaam "Hype-zig" heeft gekregen. Dat illustreert de ontwikkeling wel een beetje.

Vlakheid vinden onze benen prima op de fiets. Een riviertje, kanaaltje- , stad prima. Een paar daagjes in de heuvels of bergen behoort tot de mogelijkheden met ons onderkomen op wieltjes. Ik ga verder graven.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » vr 18 okt 2024 00:06

En een update: een overzicht met foto's en bezoekverslagen van campings in zuid-west Polen. Voor de geinteresseerde lezertjes. https://www.polen.travel/attachments/ca ... 0Polen.pdf

SjefGS

Bericht door SjefGS » vr 18 okt 2024 09:07

Bedankt @Diesel voor deze link.
Ik ben vorig jaar op motorvakantie ( met tent) naar zuidwest Polen geweest en via het Tatragebergte via Tjechie terug naar huis. Alles binnendoor gereden.
Hoofdbezoek was Auschwitz en ik mis ook de voortreffelijke camping in Oswiecim zelf. Deze ligt op een paar honderd meter van de ingang van het concentratiekamp en tegenover het museum.
Zoals ook in het stuk stond aangegeven word je erg bang gemaakt voor stelende en gevaarlijke Polen.
Ik werd door diversen gewaarschuwd goed op de motor te letten, meerdere sloten blabla.
Ik ben gegaan en was heugelijk verrast door de vriendelijke bevolking en veel aanspraak gekregen mede ook door de motorfiets en de bepakking.
Ook de wegen zijn subliem en strak mede door EU gelden.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gemineye

Bericht door Gemineye » vr 18 okt 2024 11:55

[re.gif]

Volgens mij valt het met stelende en gevaarlijke polen wel mee. Zeker nu het in polen economisch heel veel beter gaat. Een aangetrouwde nicht van mij komt uit Polen en mijn neef is met haar in polen getrouwd een jaar of 15-20 geleden ofzo. Toen we daar destijds waren huurden we met wat familie een paar huisjes vlak bij elkaar. De eigenaresse van die huisjes was heel vriendelijk, maar verzocht toen wel om de auto's uit het zicht van de weg te parkeren en ze heeft 's avonds toen wij weg waren elke nederlandse auto die er stond wel afgedekt met een kleed zodat kentekens niet zichtbaar waren. Naar haar eigen zeggen omdat veel mensen het niet zo op west europeanen hebben en er vaak gestolen of gesloopt werd. We hebben er verder niks van meegekregen maar gaf toch een wat onvriendelijk gevoel.

In latere jaren nog 2x geweest, maar dat land is echt heel erg snel aan het veranderen. Ik weet niet precies hoe het nu zit met tolerantie van buitenlanders maar ik vermoed dat dat net zo snel verandert als hun economie. Mijn ervaring met oost europo (Polen, Slowakije, Tsjechië, Hongarije) was eigenlijk vooral vriendelijke mensen.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » vr 18 okt 2024 12:05

Leuk. Ik ga denk ik op een Duits en een (en waarom ook niet) Pools forum even verder kijken, en indien zinvol: hier wat delen. Ik vind de vergane glorie/grandeur en de sporen van de oude industrie wel wat hebben. Vlak landschap is lekker fietsbaar voor a-sportieve tiepjes zoals ik en het Tatra gebergte zit om de hoek.

Qua criminaliteit verlaat ik mij op de mening van de lokalo's. Zo gaf mijn Noord Italiaanse collega van de vestiging Parma bijvoorbeeld aan dat Zuid-Italie overweldigend mooi was, maar arm, en dat de hygiëne standaards wat te wensen overlieten (geeft niets, mijn standaarden zijn evenmin hoog - en het is goed voor de weerstand). Maar: "Je komt zonder horloge en portemonnee terug, you'll be robbed!" Duidelijk - ik vertaal dat als: beter opletten op jouw spullen.

Zet dat af tegen bepaalde regio's in de V.S. of in China waar je als wisselgeld gebruikt kan worden.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » vr 18 okt 2024 14:43

Mocht je via Tsechie rijden, kijk dan ook eens naar het Boheems Paradijs.
De moeite waard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » vr 18 okt 2024 15:02

Je bedoelt zoiets:
Naamloos.png
Ik zit te loeren op het Poolse equivalent van dit forum. Zeer informatief. Dankzij Google translate zeer goed te volgen. Een van mijn kleine afwijkingen: laten we op een Pools forum eens kijken wat onze Oosterse vrienden (aka "Dronken Polen") over ons te melden hebben:

polen.png
Jaja...

"....Mijn familie en ik bezoeken Nederland heel vaak :Ik weet het niet: . Het is gewoon een prachtig land en je hoeft je geen zorgen te maken over kamperen, want Nederlanders houden van reizen en er zijn genoeg plekken om te verblijven. Zelfs op een goedkope camping kun je comfortabele omstandigheden vinden. Wij hebben er meerdere bezocht en zijn zeer tevreden. Slechts één "-" Nederlanders hebben soms vooroordelen tegen Polen :] . Maar dat komt zelden voor

Groeten;) "

"....sann schreef:
Nederlanders hebben soms vooroordelen jegens Polen :] , maar dit komt zelden voor
Groeten;)

Het is mij niet opgevallen, maar het zijn vreselijke gierigaards. :Ik weet het niet:In de zomer gaat (bijna) iedereen naar Texel ...."

Plaats reactie

Terug naar “Polen”