onstabieler sinds zakluifel
onstabieler sinds zakluifel
hey wij hebben nu een 3 tal weken een zakluifel van 4m50 op onze burstner 495 gezet,
ik moet zeggen sinds dat deze er op zit,rijd de caravan toch net iets minder prettig.
ik heb al geprobeert om de lading wat meer naar de andere kant over te leggen zodat het beter zou zijn,maar maakt eigenlijk weinig verschil
is hier iets aan te doen,behalve dan de luifel weg doen...en de lading verzetten?
ik moet zeggen sinds dat deze er op zit,rijd de caravan toch net iets minder prettig.
ik heb al geprobeert om de lading wat meer naar de andere kant over te leggen zodat het beter zou zijn,maar maakt eigenlijk weinig verschil
is hier iets aan te doen,behalve dan de luifel weg doen...en de lading verzetten?
Re: onstabieler sinds zakluifel
Wat voor kogeldruk heb je nu? Heb je verder nog iets veranderd aan de belading? Ik heb nog nooit een verschil waargenomen geloof ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: onstabieler sinds zakluifel
Kogeldruk 75 a 80
Re: onstabieler sinds zakluifel
re.gif
Probeer eens 10 kilo meer, ik denk dat dat veel scheelt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Probeer eens 10 kilo meer, ik denk dat dat veel scheelt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y long Range AWD 441pk 495Nm (in bestelling) en Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Re: onstabieler sinds zakluifel
Zo veel mogelijk gewicht uit de bovenkastjes halen aan de kant van de luifel?
Is de bandendruk correct en/of heb je voldoende stevige (bestelwagen)banden?
Is de bandendruk correct en/of heb je voldoende stevige (bestelwagen)banden?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: onstabieler sinds zakluifel
Heb je een ZAK luifel ER OP gezet?
Of er aan gehangen..??
Of een Cassette luifel er op gezet ???
Waarom deze vraag... gewicht verschil tussen de eerste en de tweede is significant.
Of er aan gehangen..??
Of een Cassette luifel er op gezet ???
Waarom deze vraag... gewicht verschil tussen de eerste en de tweede is significant.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: onstabieler sinds zakluifel
Een Omnistore van 450 weegt nog geen 17 kilo. Aangezien deze over vrijwel de hele lengte van de caravan zit zou kogeldruk niet heel veel verschil moeten uitmaken... ik merk met onze 400 geen verschil.
Zwaartepunt ligt alleen (ongunstig per definitie) boven aan een zijde. Wellichtl kan je kijken of er toevallig al veel gewicht aan zelfde zijde bovenin zit in de kastjes? Dan wordt het versterkt...dus 'compenseren' is mogelijkheid.
Zwaartepunt ligt alleen (ongunstig per definitie) boven aan een zijde. Wellichtl kan je kijken of er toevallig al veel gewicht aan zelfde zijde bovenin zit in de kastjes? Dan wordt het versterkt...dus 'compenseren' is mogelijkheid.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: onstabieler sinds zakluifel
Wij hebben ook een zakluifel van 4,40 meter gehad aan (toen) onze Burstner. Met rijden merkten we niks. Soms, bleek bij aankomst op de bestemming, dat de zakluifel op het dak van de hut was beland. Zo'n zakluifel weegt nog geen 15 kg dus het mag weinig tot geen invloed hebben op het rijgedrag.
Maar heb je al vaker met de zakluifel bevestigd gereden of was het één keer. Als het één keer is geweest kan het dan niet zo zijn dat de wind vanaf de zijkant kwam wat dan het rijgedrag kan verklaren.
Maar heb je al vaker met de zakluifel bevestigd gereden of was het één keer. Als het één keer is geweest kan het dan niet zo zijn dat de wind vanaf de zijkant kwam wat dan het rijgedrag kan verklaren.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV model 2024 met 2100 kg trekgewicht.
Re: onstabieler sinds zakluifel
Ik merk ook geen enkel verschil met de zak luifel eraan.
En onze vorige auto was echt geen zwaar gewicht t.o.v de caravan.
De instabiliteit komt dus ergens anders vandaan.
En onze vorige auto was echt geen zwaar gewicht t.o.v de caravan.
De instabiliteit komt dus ergens anders vandaan.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: onstabieler sinds zakluifel
Basisbegrippen van een correcte lading: zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as!
Een zakluifel op 2,5m hoogte heeft altijd een negatieve inpakt op de baanvastheid. Maar hoe groter en zwaarder de auto hoe minder je het voelt.
Echter een luifel van 4,5m zal toch zeker 15kg wegen, niet onbelangrijk op 2,5m hoogte.
Met welke wagen trekken jullie de Bürstner 495?
Een zakluifel op 2,5m hoogte heeft altijd een negatieve inpakt op de baanvastheid. Maar hoe groter en zwaarder de auto hoe minder je het voelt.
Echter een luifel van 4,5m zal toch zeker 15kg wegen, niet onbelangrijk op 2,5m hoogte.
Met welke wagen trekken jullie de Bürstner 495?
Nissan X Trail 1.6 Dig-T Tekna & Fendt 515 SGE Bianco Activ.
-
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: onstabieler sinds zakluifel
Zou de zakluifel bij twijfel even demonteren en dan een rondje doen. Kijken of er verschil is. Maar het lijkt me niet....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Alko Trailer Control,Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
- zandvoorta
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02
Re: onstabieler sinds zakluifel
Heb er een zakluifel op van 4,25 meter maar merk geen verschil. Misschien invloed van de wind? Het heeft de laatste tijd wel aardig gewaait.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL
Re: onstabieler sinds zakluifel
ja het is een zakluifel fiamma,weet niet of deze evenveel wegen als een omnistor?
aan de kant van de luifel zit de keukenkastjes die niet te vol zitten maar het noodzakelijke,en dan de frigo en de hangkast met microgolf van 20kg
het was die dag wel harder aan het waaien dan het laatste weekend dat we hebben gereden,toen viel het nogal mee,maar toch anders dan zonder luifel,niet dat dit zo erg is,het went ook wel en het is een gemak,maar mss was er een andere reden dat deze nu zo wat minder stabiel reed
mvg
aan de kant van de luifel zit de keukenkastjes die niet te vol zitten maar het noodzakelijke,en dan de frigo en de hangkast met microgolf van 20kg
het was die dag wel harder aan het waaien dan het laatste weekend dat we hebben gereden,toen viel het nogal mee,maar toch anders dan zonder luifel,niet dat dit zo erg is,het went ook wel en het is een gemak,maar mss was er een andere reden dat deze nu zo wat minder stabiel reed
mvg
Re: onstabieler sinds zakluifel
wij trekken deze caravan met een renault megane grandtour 1,4 benzine bouwjaar 2021refram schreef: ↑do 5 sep 2024 10:40Basisbegrippen van een correcte lading: zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as!
Een zakluifel op 2,5m hoogte heeft altijd een negatieve inpakt op de baanvastheid. Maar hoe groter en zwaarder de auto hoe minder je het voelt.
Echter een luifel van 4,5m zal toch zeker 15kg wegen, niet onbelangrijk op 2,5m hoogte.
Met welke wagen trekken jullie de Bürstner 495?
Onstabieler sinds zakluifel
Wat weegt die Burstner 495 caravan van jullie, want ik heb nagekeken je auto mag maar 1300 kg trekken !
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en een Optima Yellow Top YTU4.2 accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: onstabieler sinds zakluifel
Dan denk ik dat je niet goed gekeken hebt. TS zal een foutje gemaakt hebben want Renault had in 2021 geen 1.4 in het programma :). Het zal waarschijnlijk een 1.3 met 140 of 160pk zijn. Die mogen meer dan 1500kg trekken
Ik vind een Bürstner 495 TK overigens een flinke jongen achter een Mégane. Ik zou me voor kunnen stellen dat kleine veranderingen best wat impact kunnen hebben op de stabiliteit. Maar zoals aangegeven waaide het behoorlijk. Ik ben benieuwd of het bij minder wind nog steeds minder stabiel aanvoelt.
Ik vind een Bürstner 495 TK overigens een flinke jongen achter een Mégane. Ik zou me voor kunnen stellen dat kleine veranderingen best wat impact kunnen hebben op de stabiliteit. Maar zoals aangegeven waaide het behoorlijk. Ik ben benieuwd of het bij minder wind nog steeds minder stabiel aanvoelt.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: onstabieler sinds zakluifel
Ik ben benieuwd of je de oorzaak van wat minder stabiliteit gaat achterhalen; wellicht is het slechts suggestie omdat je weet dat er nu een zakluifel aan hangt ?
Het gewicht van de zakluifel zelf kan mijns inziens niet of nauwelijks enig verschil maken.
Het gewicht van de zakluifel zelf kan mijns inziens niet of nauwelijks enig verschil maken.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 394 pk / 600 Nm (2021)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 394 pk / 600 Nm (2021)
Re: onstabieler sinds zakluifel
Het trein gewicht is wat de auto max mag wegen? Dat 1880kg
Re: onstabieler sinds zakluifel
Het treingewicht is max. massa van de caravan en max. massa van de auto bij elkaar opgeteld.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV model 2024 met 2100 kg trekgewicht.
Re: onstabieler sinds zakluifel
Caravan mag max 1500kg wegen en auto max 1880
Dus 3380kg
Dus 3380kg
Re: onstabieler sinds zakluifel
Ik rij ook een Renault Megane 1.3 TCe (2019) en rij met een Knaus 500 van 1500kg, dus qua combinatie goed vergelijkbaar. Toevallig heb ik in maart ook weer een zakluifel aan de caravan gehangen, een Thule 425 van 15-16kg meen ik. De kogeldruk heb ik voor en na plaatsing gemeten, die ging met 3kg omlaag. Beladen in vakantie trim rij ik ook met een kogeldruk van 80kg. Bij ons is de hele rondzit achterin leeg, in de bovenkastjes heel beperkt wat lichte spullen. Achter de achteras ligt bij ons dus niets zwaars meer.
Met of zonder zakluifel heeft bij mij echt geen invloed op de stabiliteit. Afgelopen zomervakantie hadden wij in Denemarken en Zweden flinke stukken windkracht 5 op de zijkant en hij spoorde mooi strak achter de auto, ook veelvuldig inhalen van vrachtwagens is geen enkel probleem. Misschien moet je nog een kritisch naar de overige belading kijken?
P.S. in Nederland heeft deze Mégane geen beperking van het treingewicht. In mijn geval mag de auto maximaal 1.881kg wegen en de aanhanger 1.700kg, treingewicht op kenteken is netjes 3.581kg. Biggie komt uit België zie ik, mogelijk wijkt het daar af omdat hij ook 1.800kg zou mogen trekken.
Met of zonder zakluifel heeft bij mij echt geen invloed op de stabiliteit. Afgelopen zomervakantie hadden wij in Denemarken en Zweden flinke stukken windkracht 5 op de zijkant en hij spoorde mooi strak achter de auto, ook veelvuldig inhalen van vrachtwagens is geen enkel probleem. Misschien moet je nog een kritisch naar de overige belading kijken?
P.S. in Nederland heeft deze Mégane geen beperking van het treingewicht. In mijn geval mag de auto maximaal 1.881kg wegen en de aanhanger 1.700kg, treingewicht op kenteken is netjes 3.581kg. Biggie komt uit België zie ik, mogelijk wijkt het daar af omdat hij ook 1.800kg zou mogen trekken.
Renault Mégane IV Estate 1.3 TCe (2019)
Knaus Azur 500 FU (2006)
Knaus Azur 500 FU (2006)
Re: Onstabieler sinds zakluifel
[/quote]
De auto mag 1800kg trekken
Caravan is 1500kg
[/quote]
Caravan 1500 op kenteken ??
Dan komt het gewicht erbij van de luifel,mover indien aanwezig,fietsendrager indien aanwezig,gasflesectr ectr
Ik had het zelfde probleem omdat er genoemde accesoires er bij ons ook bijkwamen heb ik hem onafhankelijk gewogen links en rechts en dat gaf 111 kg verschil ( meer aan luifel zijde).
Ik heb meer gewicht gebracht naar de linkerzijde maar wel 89 kg kogeldruk gehanteerd
Nu strak achter de auto zonder enig probleem
Vraag hierover zit he al niet aan je totaal gewicht door de accessoires
De auto mag 1800kg trekken
Caravan is 1500kg
[/quote]
Caravan 1500 op kenteken ??
Dan komt het gewicht erbij van de luifel,mover indien aanwezig,fietsendrager indien aanwezig,gasflesectr ectr
Ik had het zelfde probleem omdat er genoemde accesoires er bij ons ook bijkwamen heb ik hem onafhankelijk gewogen links en rechts en dat gaf 111 kg verschil ( meer aan luifel zijde).
Ik heb meer gewicht gebracht naar de linkerzijde maar wel 89 kg kogeldruk gehanteerd
Nu strak achter de auto zonder enig probleem
Vraag hierover zit he al niet aan je totaal gewicht door de accessoires
Voeg leven toe aan de dagen, als er geen dagen meer aan het leven toe te voegen zijn
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent