Van grote tent naar 4 persoons caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Brammel

Van grote tent naar 4 persoons caravan

Bericht door Brammel » ma 17 jun 2024 21:29

Op dit moment kamperen ik samen met mijn vrouw (beide 40 jaar) en 2 zoontjes (4 en 6) in een grote tent (Falco Steenarend 5800). Dit doen we nu ongeveer 6 jaar en bevalt op zich goed maar willen de overstap gaan maken naar een caravan. Belangrijkste redenen hiervoor:
⁃ Sneller op kunnen zetten bij aankomst en afbreken bij vertrek. Nu zijn we vaak lang bezig alles op te zetten. De tent zelf staat op zich redelijk snel maar de inrichting met bedden, keukentje, etc en het schoonmaken voor vertrek kost allemaal veel tijd. Ook op doorreis is het niet handig.
⁃ We willen minder afhankelijk zijn van slecht weer en hierdoor ook vaker op vakantie gaan bijvoorbeeld in de herfstvakantie.
⁃ Hoger slaapcomfort. We slapen nu op een goede slaapmat op de grond maar zouden graag in een echt bed slapen op vakantie.

We zijn op zoek naar een nieuwe caravan zonder stapelbed omdat ik verwacht dat de kinderen over een jaar of 5 in een tentje zullen slapen. Bovendien zullen we in de zomervakantie vooral in de voortent zitten waardoor ik het niet erg vind geen tafel in de caravan te hebben op dat moment. We willen dus een caravan kopen waar we lang (> 20 jaar) mee gaan doen en niet een caravan alleen voor de komende 5 jaar nu de kinderen nog niet in een tentje slapen. Een indeling met een goed Frans bed en een rondzit lijkt ons de beste optie. Bovendien willen we een caravan die niet al te lang is aangezien ik toch verwacht dat we veel in de voortent/buiten zijn.

Ik heb vroeger altijd met mijn ouders gekampeerd in een Knaus Sudwind welke ze na meer dan 30 jaar nog steeds gebruiken. Vandaar dat ik daar eerst naar ben gaan kijken. Zeker met de 60 years uitvoering en de korting van 3000 euro is een Sudwind op dit moment een interessant model. Echter vinden we het Franse bed in deze caravans (bijvoorbeeld de 450FU) best smal en is het schuine stuk wat er af is vrij groot. Bovendien is het bed maar 2m lang en ik heb het idee dat ik dan al snel met mijn voeten tegen het uiteinde lig. Ik ben zelf 1m93.

Afgelopen zaterdag zijn we bij een Fendt dealer geweest en o.a. de Bianco Activ 445SFB bekeken. Wat meteen opviel was dat er niet zo’n grote hoek uit het bed is gehaald. Bovendien zit hier een bed van 2m10 in waardoor ik niet met mijn voeten tegen uit uiteinde lig. Wat me bovendien aanspreekt is de positie van de koelkast waardoor je vanuit de deur makkelijk even een drankje pakt. Ideaal ook als de kinderen al op bed liggen. Ook de rondzit zat met 4 personen beter dan de Knaus.

Een Bianco Selection 465 SFB zou ook een optie zijn maar heeft dan weer niet het langere bed terwijl de caravan zelf 26cm langer is. Volgens mij krijg je er met name kastruimte bij t.o.v. de 445 SFB, waarvan ik me afvraag of ik dat wel nodig heb gezien de enorme hoeveelheid bovenkastjes in alle Fendt caravans.

Ik heb een paar vragen:
⁃ heeft iemand ervaringen met de 445 SFB en dan met name de hoeveelheid kastruimte? Wordt dit als een probleem ervaren?
⁃ Het merendeel van de opbergruimte in de 445 SFB zit voor de as. Krijg ik niet te veel kogel druk met 2 elektrische fietsen op de dissel en een tent (Unico) onder het bed?
⁃ Wat is het belangrijkste verschil tussen een Bianco Selection en Bianco Activ? Volgens mij zit hem dat met name in de verwarming/boiler maar weet niet wat ik daar in praktijk van merk.
⁃ Zijn er nog andere caravans van een dergelijke kwaliteit met een voor ons geschikte indeling en (relatief) ruim bed van andere merken waar we naar zouden moeten kijken? Hobby heb ik eerst ook overwogen maar vind ik niet zo mooi van binnen.

Alvast bedankt voor het advies!
Volvo XC-60 T8 R-design (2019) -> Fendt Bianco Activ 465 SFH (2025, in bestelling)

jeroen.25

Re: Van grote tent naar 4 persoons caravan

Bericht door jeroen.25 » di 18 jun 2024 19:03

Willen jullie alleen een Frans bed of is een bed in de breedte ook een optie?
Wij zijn ook 40 en zien het niet als nadeel om over elkaar heen te moeten kruipen.
Een Frans bed lijkt mij juist helemaal niets vanwege dat schuine stuk.
Met een bed in de breedte kom je ook al sneller op een compactere caravan.

2 elektrische fietsen en ander zwaar spul voor de as zal veel te veel kogeldruk geven
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Brammel

Bericht door Brammel » di 18 jun 2024 20:01

Een bed in de breedte zou ook kunnen. Wat voor indeling kom je dan op uit? Heb het idee dat er maar weinig caravans met een breedte bed zijn.

Voortent zal ik misschien wel achter de as kunnen plaatsen onder de tafel van de rondzit. Dat zal zeker schelen. Misschien ook nog een reservewiel onder de caravan achter de as.
Volvo XC-60 T8 R-design (2019) -> Fendt Bianco Activ 465 SFH (2025, in bestelling)

Chris

Bericht door Chris » di 18 jun 2024 22:03

Ik zou eerst de kogeldruk meten.
Elke caravan is daar anders mee.
Onze hut heeft b.v. leeg bijna geen kogeldruk... 2 el. fietsen voorop zou ideaal zijn voor de gewenste kogeldruk dus.
( ik fiets nog met een brood/bier motor)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Brammel

Bericht door Brammel » wo 4 sep 2024 21:44

Afgelopen weekend heb ik op de caravan beurs in Düsseldorf een Fendt Bianco Activ 465 SFH besteld. Deze wordt door Fendt verkocht als 3 persoons caravan maar de zit aan de voorkant is groot genoeg voor de kinderen om te slapen. Als ze groter worden zal het nog maar enkel voor een nacht op doorreis zijn aangezien ze dan in een tentje zullen slapen. De lengte van het Franse bed (2m) is in deze caravan prima voor mij aangezien er niet meteen een kast aan het voeteneind zit.

Halverwege maart wordt hij geleverd. Ik kijk er naar uit!

troapel

Bericht door troapel » wo 4 sep 2024 22:11

Gefeliciteerd! haphop.gif
Nu komt het lange wachten… knipoog.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

SBerend

Bericht door SBerend » wo 4 sep 2024 22:33

Gefeliciteerd alvast. Wel even een vraagje wat voor as zit daar nu onder en welke opties heb je aangekruist.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Brammel

Bericht door Brammel » wo 4 sep 2024 22:39

Er komt een 1800 kilo as onder met lichtmetalen velgen.

Overige opties:
Truma Smart automatische mover
Truma aventa comfort airco (beurs aanbieding)
Truma 4E combi boiler
Hordeur (niet standaard in Duitsland)
Enduro fietsendrager
Gas en elektriciteit aansluiting aan tent kant
Dissel slot

Daarnaast heb ik een Unico Milaan 280 met petluifel en kuip grondzeil in bestelling bij Bax

troapel

Bericht door troapel » wo 4 sep 2024 22:53

[re.gif]
Zo, dat is mooi compleet! thumbup.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”