Twijfel over route

Plaats reactie
Pensioenopreis

Twijfel over route

Bericht door Pensioenopreis » za 20 jul 2024 11:55

We zitten met een twijfel
We willen van Kristiansand of via valle, roldal, odda omhoog of via stavanger.
We gaan voor het eerst met de caravan, nu zie ik bij Odda op de ANWB kaart een blauwe caravan, dat is de 13. Eigenlijk moet je dan via Bergen om dat te omzeilen, Pfft wat is wijsheid.
Concrete vraag. Is het stuk Kristiansand, Valle een mooi stuk Noorwegen? We zijn twee pensionados en houden van natuur, verder weinig eisen aan campings.
Is de 13 bij Odda wel of niet aan te raden?
Een optie is ook nog om valle, haukeligrend, seljord en dan via de 40 naar Geilo.
Volvo XC60 diesel, Adria Adora 462UP

Bob Diesel
Contacteer:

Re: Twijfel over route

Bericht door Bob Diesel » za 20 jul 2024 13:05

Je afgelopen Frankrijk reis had je ook goed voorbereid
Maar er is weinig tot minder van de plannen terecht gekomen
En jullie hadden toch een leuke trip

Dus vertrek in de goede richting en beslis ter plekke wat je doet

Ach en anders , heb je voorpret met de planning
Suc 6 met de juiste afslag te vinden mrgreen.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 2.0 Automaat , Avento-GT430-TCB

Pensioenopreis

Bericht door Pensioenopreis » za 20 jul 2024 13:12

Bob Diesel schreef:
za 20 jul 2024 13:05
Je afgelopen Frankrijk reis had je ook goed voorbereid
Maar er is weinig tot minder van de plannen terecht gekomen
En jullie hadden toch een leuke trip

Dus vertrek in de goede richting en beslis ter plekke wat je doet

Ach en anders , heb je voorpret met de planning
Suc 6 met de juiste afslag te vinden mrgreen.gif
Haha, eigenlijk heb je groot gelijk 👍👍👍

Frup

Bericht door Frup » za 20 jul 2024 19:51

Vanuit Odda over de 13 langs Lofthus vonden wij een leuke route.
Hier worden heel veel kersen (en aardbeien) geteeld. Eind juli is het Morellfestivalen in Lofthus.
Dan zijn er ook wedstrijden morellen-pit-spugen. En dat wordt heel serieus aangepakt. Erg leuk.
Sowieso is dat vanuit Kristansand mooi.
Maar er leiden vele routes naar het Noorden, met elk hun eigen bekoringen en bezienswaardigheden.
Gewoon de volgende reis naar Noorwegen een andere route uitstippelen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. Grote voeten, 2 kranen, toilet, bedden en nog wat dingetjes waarvan ik vermoed dat het niemand een snars kan schelen. scratch.gif

sjaak109

Bericht door sjaak109 » zo 21 jul 2024 08:43

hebben hem (13) stukje gereden in hozende regen, ging prima. soms even stoppen voor een vrachtwagen als tegenligger,
maar dat was geloof ik een zijweggetje naar de camping. https://www.wegenwiki.nl/Riksvei_13_(No ... eerdienst.
wij reden vanaf Oda (zie ik net) aan de andere kant van het fjord. daar was de camping. aan het einde van het fjord met de pont richting noorden.
vlak voor de pont was een smal stukje met die vrachtwagen. maar verder niets om je druk over te maken. gewoon rustig aan.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Suzuki S-cross 2018
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 21 jul 2024 09:34

De 13 is prima te doe, je hebt wel geregeld wegversmallingen dus even goed anticiperen op tegenliggers. Af en toe een stukje eenbaansweg. Lofthus is een aanrader, leuke eenvoudige camping met mooi uitzicht.
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL

A3jaan

Bericht door A3jaan » di 30 jul 2024 18:09

1) Route en reisgids.
Zo te lezen hou je van een gedegen voorbereiding (net als ik).
Op het internet zag ik een praktische digitale reisgids voor Zuid-Noorwegen: Rondreis door Zuid-Noorwegen.
Het is niet de goedkoopste reisgids, maar zeker een van de beste. Het biedt veel informatie en links waarmee meteen doorgeklikt kan worden naar een camping, bezienswaardigheden, parkeerplaatsen, etc.
Door deze gids hebben we de route vanuit Kristiansand aangepast: Niet via de E39 naar Stavanger, maar via Røldal / Setesdal naar het noorden. Een keuze waar we zeker geen spijt van hebben! Wij zijn namelijk niet van die stedenliefhebbers, maar zoeken meer de natuurlijke omgeving en landschap op.
Zie www.altijdwat.nu
Overigens staat op die website nu ook een reisgids met een route via Stavanger. Mijn indruk is dat die meer bedoeld is voor degenen die juist Stavanger willen bezoeken.

2) Odda en de Rv13.
Bij de voorbereiding van onze reis in 2023 heb ik veel ervaringen gelezen. Ze varieerden van “een makkie” tot “ik zat met het zweet op de rug, klotsende oksels en een vrouw naast me die vrijwel de hele tijd met haar ogen dicht zat”. Het hangt er m.i vooral van af of je op safe wilt spelen óf dat je het risico voor lief neemt dat je misschien een stukje terug moet rijden als je nét een uitwijkplaats voorbij ben.
Omdat wij nog niet veel caravanrij-ervaring hadden én het prettig/ontspannen rijden voorop stelden, kozen wij voor de mooie omweg via Bergen. Van Röldal naar Bergen was voor ons 5 uur reizen op brede E-wegen, inclusief een ferry en een korte stop.

3) Reisverslag
Ik meen dat ik je al eens attent gemaakt heb op ons reisverslag, maar weet dat niet zeker. Daarom (nogmaals?) de link: https://www.freeontour.com/nl/routes/ad ... -noorwegen

Veel plezier met de voorbereiding en de reis.

Groeten,

Adriaan.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Pensioenopreis

Bericht door Pensioenopreis » di 30 jul 2024 18:33

Dank je, ga ik lezen 👍

SjefGS

Bericht door SjefGS » di 30 jul 2024 19:43

Ik herken dit ook wel. Ben ook graag van goede voorbereiding en uitzoekwerk.
Onlangs 8 weken door Frankrijk getrokken en de voorbereiding is beperkt en zich tot de hoofdwegen en de secundaire wegen langs alle punten die we willen bezoeken. Door de auto-caravancombinatie kun je niet overal komen.
Na die 8 weken had ik een 14 daagse motorrit met de motor voorbereid en rekening gehouden met de allerkleinste weggetjes langs de vooraf geselecteerde bezienswaardigheden.
Mooi route in de navigatie gezet en wat bleek: na dag 2 klopte het niet meer.
Ik heb 3500 km in 2 weken gereden waarbij er iedere dag ruim 300 kilometer werd afgelegd met 35 km per uur. Dit betekende iedere dag tentje opbreken en van 0900-1700 rijden.
De voorbereide dagindeling was weg maar we bepaalde iedere dag wat we gingen rijden en uiteraard wel naar de vooraf gestelde doelen. Wegafsluitingen, toch niet doorgaande weggetjes (alleen voor tractoren) maakte dat de dagen leuker en verrassender werden.
Kortom plan de route naar waar je allemaal heen wilt en loopt het anders pluk de dag zou ik zeggen.
Laat je verrassen.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”