Winterkamperen/wintersport 1e keer met gezin

Royke2

Winterkamperen/wintersport 1e keer met gezin

Bericht door Royke2 » di 23 jul 2024 10:59

Goedemorgen, ik schrijf deze vraag nog op een nog gaande zomervakantie in het prachtige slovenie.
We willen de 1e week van januari op wintersport.
We zijn een gezinnetje met 2 kinderen van 8 en 10,
Kids 2e keer wintersport vrouwlief 3e keer.
Ikzelf ben al Heel vaak geweest in het verleden.
Vorig jaar zijn we in een hotel geweest in zillertal, we zaten in aschau heel mooi gebied zo vanuit de lift in kaltenbach.

Nu willen we graag met de caravan op wintersport. Nu heb ik wel al ingelezen wat je nodig hebt voor de caravan, o.a. winterafdekking koelkast, verlenge schoorsteen, wintertent, schep en bezem. De caravan is een buerstner premio plus 510tk met ultraheat en ringverarming en de standaard gaskachel. trek auto een Volvo v60 T8 phev 2019 met 4x4 dus dat volstaat wel. Heb ik de caravan zelf een uitneembaar vloer bedekking gemaakt en laten festoneren.

Wat mis ik nog?
Moet ik iets mee nemen zoals rijplaten voor als de dooi er in en je wilt wegrijden? of extra grote platen onder de uitdraaisteunen? Heb nu de alko bigfoots
Hoe doen jullie het grijs water afvoeren? Gaat dit niet bevriezen? Aan de onderkant de afvoer met een isolatie bekleden neem ik aan?
Heb al wat camping aangeschreven, veel is al vol, had niet verwacht dat ze allemaal zo snel al vol zitten..
Is er iemand bekend met camping reiterhof in hopfgarten im brixen? Deze heeft namelijk nog wel plek.
Zijn er campings wat jullie kunnen aanbevelen?
Volvo V60 T8 Phev 2019 - Burstner premio 550 tk 2025

Daphne
Erelid

Re: Winterkamperen/wintersport 1e keer met gezin

Bericht door Daphne » di 23 jul 2024 11:20

Royke2 schreef:
di 23 jul 2024 10:59

Wat mis ik nog?
Moet ik iets mee nemen zoals rijplaten voor als de dooi er in en je wilt wegrijden? Niet nodig, camping kan je ook helpen met wegtrekken van de plek. of extra grote platen onder de uitdraaisteunen? Heb nu de alko bigfoots Plastic zakjes om de bigfoots doen, of losse platen met een plastic zak eromheen en daar de bigfoots op. Bij smelten en weer vastvriezen kun je altijd loskomen door de plastic zak.
Hoe doen jullie het grijs water afvoeren? Gaat dit niet bevriezen? Taps toelopende emmer gebruiken, die kun je op z'n kop zetten en dan valt het afvalwater er als een blok ijs uit. Aan de onderkant de afvoer met een isolatie bekleden neem ik aan? Als de afvoer voldoende afloopt blijft daar geen water in staan en hoef je daar niets aan te doen.
Heb al wat camping aangeschreven, veel is al vol, had niet verwacht dat ze allemaal zo snel al vol zitten.. Dat is een bekend gegeven. Minimaal een jaar vooraf reserveren is aanbevolen. De meesten reserveren direct voor het volgende jaar.
Je kunt de gasdrukregelaar nog beschermen tegen vorst. Doekje erom, daaromheen een krant en een plastic zak. Disselafdekking is ook aan te bevelen tegen vastvriezen en een föhn bij de hand hebben voor als er toch iets is bevroren. Verder voldoende gas meenemen voor onderweg en op de camping gas afnemen en dat gebruiken, indien mogelijk op een vaste aansluiting zodat je je eigen fles weer gebruikt voor de terugweg.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
In afwachting van VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025

Hans 555

Bericht door Hans 555 » di 23 jul 2024 11:21

Wij zijn al vaker naar Oostenrijk geweest met onze (toen) Bürstner Premio. De laatste keer was in Mayrhofen. Dat was een mooie camping met wel kleine plaatsen behalve dan de plaatsen boven. Dat waren ruime plaatsen en het sanitairgebouw was echt perfect en alles goed verwarmd, zelfs een droogzolder waar je een tentje goed kon laten drogen.
Wij hadden niet echt veel bijzondere maatregelen getroffen. Temperaturen waren dan ook niet zodanig dat alles vastgevroren zat. Wel zorgen dat de afvoer (water) goed kan weglopen. Bij koud weer zorgen dat de kachel (op gas) blijft branden, elektra is in de regel heel duur in Oostenrijk. Gasflessen kan je meestal op de camping kopen/huren of in een enkel geval kan je worden aangesloten op het vaste gasnetwerk van de camping. Je hebt daarvoor geen extra koppelingen of drukregelaars voor nodig, die heeft de camping wel, in geval van het vaste gasnetwerk.
Wij hadden ook vloerverwarming in de hut wat het wel lekker maakt en zeker als er iets van een kleed op ligt (maar die heb je lees ik).
Ook moet je zorgen dat je elektrakabel niet op de bevroren grond of sneeuw ligt, die kan gaan vastvriezen. In ons geval (één keer) konden wij niet zelf op de plaats geraken door de sneeuw dus de campingbaas deed dat voor ons met zijn hele dikke 4 X 4.

Verder wens ik jullie alvast een fijne wintersportvakantie.

IMG_2711.JPG
IMG_8893.JPG
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV ST-Line X model 2024. thumbup.gif

Royke2

Bericht door Royke2 » di 23 jul 2024 12:38

Ik heb 2 benegas flessen van 7.5 kg neem ze vol mee. Moet genoeg zijn voor de rot op en neer en eventueel op de camping als nood, en ga inderdaad voor de gasaansluiting vast of fles. van de olankjes met zakjes is een goed idee. Vind het alleen wel altijd lastig om de kachel op de juiste temperatuur zetten aangezien die alleen een welbekende draaiknop heeft en geen themostaat. ( iets voor de volgende hut minimaal truma cobi 4 of 6).

sailor wim

Bericht door sailor wim » di 23 jul 2024 12:45

Ik heb geen plannen in die richting maar bij mij komt op, autoruiten wisservloeistof aanpassen en wijnkurken meenemen voor onder de wisserarmen.
Dat is wat ik sowieso doe in de wintermaanden.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Hans 555

Bericht door Hans 555 » di 23 jul 2024 12:59

[re.gif] [re.gif]

Mijn truma gaskachel heeft wel een thermostaat.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV ST-Line X model 2024. thumbup.gif

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » di 23 jul 2024 13:26

[re.gif]

Die van mij ook. Kachel is alweer 17 jaar oud.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 23 jul 2024 13:31

Royke2 schreef:
di 23 jul 2024 10:59

Is er iemand bekend met camping reiterhof in hopfgarten im brixen? Deze heeft namelijk nog wel plek.
Zijn er campings wat jullie kunnen aanbevelen?
Absoluut niet met campings want wij gaan altijd “op hotel” maar wel een beetje met deze plaats.
Is niet sneeuwzeker volgens mij dus ski in ski out zal er waarschijnlijk niet zijn.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Royke2

Bericht door Royke2 » di 23 jul 2024 14:22

Hoe werkt de thermostaat dan? Je hebt stand 1 tm8 op de kachel en natuurliik de ringverwarming. Welke stand is welke temperatuur dan?
De auto heeft verwarmde ruitenwissers.

Weet iemand inplaats van brixental een ander gebied?

Solden, mayerhoven, aschau, zel am ziller allemaal vol met campings

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » di 23 jul 2024 14:36

[re.gif]

Als je dezelfde kachel hebt als ik heb je links en rechts twee draai knoppen.
.
IMG-20240612-WA0004.jpeg
.
Deze zit rechts en hiermee stel je de maximum temperatuur mee in.
.
20240723_142714.jpg
.
Deze zit links.

5 is de maximale stand van de ventilator van de ringverwarming. Daaronder zit een schakelaar waarmee je de ventilator op automatisch zet, Hoe warmer de kachel wordt hoe meer de ventilator gaat blazen. Meer is er niet in te stellen.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Xecto

Bericht door Xecto » di 23 jul 2024 15:27

Op zich is Brixen prima, maar niet volledig sneeuwzeker. Dalafdaling kan dus smal want opgespoten zijn. Wij zaten twee jaar geleden in Brixen im Thale op de camping, dat is een paar km verderop: niet onze smaak maar prima voor de wintersport. In principe ben je er alleen om te slapen… De afdaling naar de camping was gesloten want te weinig sneeuw, maar die paar minuten met de auto en bij de lift een kluisje huren vonden we prima. T parkeren is gratis en de kluishuur niet duur.

Wat betreft de caravan: gaat helemaal goed komen! Gewoon een inschatting maken van de temp overdag: je weet op welke stand ie ‘s nachts stond en wat de temperatuur was. Minstens op 1 laten staan natuurlijk, ook bij temperaturen boven 0. Neem ook een uitschuifladder mee, anders wordt het lastig om je schoorsteen te plaatsen en sneeuw van t dak te halen. Daarvoor zou ik een zachte bezem gebruiken, niet de sneeuwschep. Voor sommige campings zul je ook nog wat vulhout onder de poten nodig hebben: daar is het winterkampeerveld gewoon een weiland met hoogteverschil.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Royke2

Bericht door Royke2 » di 23 jul 2024 21:30

Dal afdaling doe ik met de kinderen niet zo graag. Meestak gewoon de lift. vaak papsneeuw en kids dan al erg moe.
De gebieden rondom brixem sneeuw zekerder? Omdat die op de noordkant liggen op de berg?
of ligt het gehele gebied daarvoor te laag?

Contact gehad met de dealer, de gasdruk regelaar, en verwarmingslint voor de afvoer kan hij makkelijk leveren, tegens de verlengde schoorsteen en winterafdekking koelkast.

Xecto

Bericht door Xecto » di 23 jul 2024 22:40

Wij zijn er pas 1x geweest, dus ik heb geen idee hoe het er normaal is. Misschien eens kijken op wintersporters.nl of sneeuwhoogte.nl. Over het gebied is genoeg te vinden als je even Googled. Voor sneeuwzekerheid gaan wij naar de Dolomieten

Denk er aan als je verwarmingslint plaatst, dat je ook isoleert. Ik heb eerder gewoon in de markt verkrijgbaar lint met ingebouwde thermostaat gekocht en isolatie voor cv leidingen. Vast aangesloten, ging aan bij temperaturen onder +5grC.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 23 jul 2024 22:46

Ik weet niet waar je huis woont..
Het mijne midden in Nederland.
Gratis schoorsteen verlengers af te halen. Heb er zat.. niet meer nodig.
Tenminste..als ik ze al niet weggegooid heb.. scratch.gif

Ik heb nooit iets van verwarmingslint gebruikt.
Als er wat afschot in de afvalwaterleiding zit, is er ook bij - 20 niks aan de hand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

WillyL

Bericht door WillyL » wo 24 jul 2024 09:25

Ivm de warmteregelaar bij de Truma 3xxx en 5xxx series.
Het werkt zoals de klassieke kamergasverwarming thuis (dus niet de centrale verwarming).
De gasvlam wordt geregeld door een thermostaat op oliebasis.
Kijk eens onderaan de kachel . Daar zit (meestal) een dikke koperen buisje eindigend in een dunne koperen leiding. Die gaat naar de gasregelaar in de kachelvoet. De olie zet uit/krimt met de warmte en regelt zo de gastoevoer.
Draai je de knop met die getallen 0-8 hoger dan gebeurt het afsluiten bij hogere gemeten luchttemperatuur.

Die dikke koperen buis kan trouwens ook elders liggen (maar meestal niet nodig).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

Xecto

Bericht door Xecto » wo 24 jul 2024 09:37

Als Ab de schoorsteenverlengers heeft weggegooid, heb ik (ook midden-NL) ze nog wel liggen: wij gaan over naar Alde. 1 is in de regel genoeg, heb je er meer nodig dan moet het echt heel hard sneeuwen…

Royke2

Bericht door Royke2 » wo 24 jul 2024 10:59

Nou kan ik een klassieke gas kachel niet herinneren.
Wij hebben altijd een “moderne” cv gehad. Maar snap
Het princiepe wel. Alleen welke stand welke temperatuur is weet ik niet. Bv stand 3 is 20graden omgeving temperatuur.

Zal is kijken onder de caravan mischien kan ik de afvoer iets meer afschot leggen.
Isoleren is zo gedaan met de afvoer buis isolatie eroverheen en vast zetten met tierib.

De caravan zelf hoeft geen winterbanden lijkt me?

Hans 555

Bericht door Hans 555 » wo 24 jul 2024 15:31

Royke2 schreef:
di 23 jul 2024 14:22
Hoe werkt de thermostaat dan? Je hebt stand 1 tm8 op de kachel en natuurliik de ringverwarming. Welke stand is welke temperatuur dan?
De auto heeft verwarmde ruitenwissers.

Weet iemand inplaats van brixental een ander gebied?

Solden, mayerhoven, aschau, zel am ziller allemaal vol met campings
Zell am Ziller is een fijne camping met een goed restaurant en zo ook Mayrhofen. Beiden hebben goed verwarmd sanitair. O ja, de skibussen stoppen voor de deur. ski.gif

Royke2

Bericht door Royke2 » do 25 jul 2024 10:13

Camping schlossberg in itter heeft ook plek. Zit dichter bij soll, iemand hiermee bekend? Oogt zo op de fotos wel netter

Gemineye

Bericht door Gemineye » do 25 jul 2024 10:39

Ik lees dit artikel met veel interesse even mee, vooral de tips mbt de caravan. Het lijkt nog ver weg als ik het weerbericht van volgende week Toscane zo zie, maar ooit wordt het ook weer winter. Ik speel een beetje met de gedachte om dan even met zoonlief een weekendje qualitytime te doen richting Winterberg of de Harz ofzo. Eerst even afwachten tot er sneeuw ligt, hopen dat dat weekend past in de planning, en dan die kant op. Ik lees dus ook even mee voor technische tips; dan heb je dat maar vast geregeld.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Xecto

Bericht door Xecto » do 25 jul 2024 10:43

Wij vertrekken morgen naar Itter Fijne camping, super sanitair! Wel altijd met de bus of auto naar de skilift, dat is wel een stukje rijden.

Royke2

Bericht door Royke2 » do 25 jul 2024 12:28

Met de skibus naar de lift vind ik helemala niet erg. Liever dan met mijn eigen auto. Al die natte spullen heb ik het liefst er niet in.
Met de caravan kan de skibox ook mooi thuis blijven. En als het winterkamperen goed bevalt ( wat mij wel lijkt) gaat die mooi mp op.

Xecto

Bericht door Xecto » do 25 jul 2024 13:21

Daarom huren wij vaak een kluisje: alles warm en droog als je de volgende morgen weer komt. Geen gesjouw met spullen en niet omkleden onder de achterklep.

Denk er aan dat je ski uitrusting wel wat weegt. Wij legden dat voorin op het bed, of zoals nu op de rondrit voorin.

Royke2

Bericht door Royke2 » do 25 jul 2024 13:29

Gewicht is het probleem niet hoor. Auto weegt leeg 2000kg
Caravan max 1800kg,
En de zomerse spullen hoeven niet mee dan he,

Xecto

Bericht door Xecto » do 25 jul 2024 21:07

Een wintertentje is over het algemeen veel zwaarder dan een volledige zomer voortent hoor volgens mij weet je prima wat je doet, moet goed komen!

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”