Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
-
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Hier ook idd die ervaring. Auto trailers geven wervelingen.
Jazeker, hoe intrinsiek stabiel je combi ook is, de wervelingen achter een autotrailer zullen altijd merkbaar zijn (ongeacht wat sommigen ook durven te beweren).Henri Berends schreef: ↑wo 3 jul 2024 18:42Wat mij de afgelopen weken bevreemde, was dat ik de gedurende rit NL en Spaanse grens vv een reeks vrachtwagens kon passeren. Ook autotrailers en tankwagens waren geen probleem. Alleen totdat ik op de terugweg achter een specifieke autotrailer reed. Daar merkte dat mijn combinatie onrustig van werd. Dus veiligheidshalve op flinke afstand daar achter gebleven.
Bij een tolplaza zag ik gelukkig kans om de bewuste trailer achter mij te laten.
Daarop ook geheel geen last gehad van enig gekwispel vd caravan. (600km).
Is dit herkenbaar?
Ik ga er altijd direct aan voorbij.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Vooral op tijd en zoveel mogelijk naar links bij inhalen.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Ik haal ze nu snel rechts in
Over 1 week weer links!
Maar is zeer herkenbaar, die wervelingen.

Over 1 week weer links!
Maar is zeer herkenbaar, die wervelingen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
-
Maar merkte alleen bij die ene autotrailer instabiliteit. Zelfs op 100 Meter afstand. Bij de anderen totaal niet. Zou het aan de opgeladen Audi's hebben gelegen.
Ik vond het wel bijzonder.
Ik vond het wel bijzonder.

Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Alko Trailer Control,Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Er is inderdaad wel eens verschil in
Dat zou makkelijk kunnen komen hoeveel en misschien ook wel welk type auto’s er op staan, hoe onregelmatiger beladen hoe meer wervelingen?
Dat zou makkelijk kunnen komen hoeveel en misschien ook wel welk type auto’s er op staan, hoe onregelmatiger beladen hoe meer wervelingen?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
-
Een jaar geleden terwijl mijn vrouw de combinatie bestuurde, had de trailer assist van de auto ineens ingegrepen. Zij was toen onaangenaam verrast door de electronica van de Volvo. Ze heeft eigenijk niets met de reeks veiligheidsvoorzieningen van de XC60. Ze zweert nog steeds dat haar vorige trekker een Toyota LandCruiser beter reed.... Tja.... Ieder windvlaagje of instabiliteit van de combinatie maakt haar onzeker. Ongelukkigerwijs neemt zij het stuur over als ze vervolgens wordt geconfronteerd met lange rijbaanversmallingen (veelal in Duitsland) of een ongelukkige mistral langs de Franse Rhone.
Onlangs besloten om toch maar Al-Ko ATC te laten monteren. Kijken of dit haar vertrouwen kan herstellen......
Onlangs besloten om toch maar Al-Ko ATC te laten monteren. Kijken of dit haar vertrouwen kan herstellen......
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Alko Trailer Control,Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Ik denk dat een ATC dan nog niet ingrijpt hoor..
Het zou ook niet best zijn denk ik... en nog meer stress factoren voor je vrouw.
Ik voel ook wel eens wat met mijn V70 met hut erachter.
En idd, die klote bouwvakkersbusjes die met een rotgang vlak voorbij komen... auto trailers of die hele hoge bussen.
Al die dingen creeren "vuile wind" ... maar als je gewoon rechtdoor blijft sturen komt het span gewoon weer recht.
Als je tegen gaat sturen is het vaak lastiger om weer in rust te komen.
Maar... da's mijn ervaring....geld zeker niet voor iedereen.
Het zou ook niet best zijn denk ik... en nog meer stress factoren voor je vrouw.
Ik voel ook wel eens wat met mijn V70 met hut erachter.
En idd, die klote bouwvakkersbusjes die met een rotgang vlak voorbij komen... auto trailers of die hele hoge bussen.
Al die dingen creeren "vuile wind" ... maar als je gewoon rechtdoor blijft sturen komt het span gewoon weer recht.
Als je tegen gaat sturen is het vaak lastiger om weer in rust te komen.
Maar... da's mijn ervaring....geld zeker niet voor iedereen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ik heb er geen last van.
Als je met gering snelheidverschil inhaalt heb je er meer last van.
Als je snelheid hoger ligt zul je merken dat de rollen zijn omgekeerd en hebben vrachtwagens er meer last van, kijk maar eens in je spiegels hoe ze ineens richting de vluchtstrook gaan door de verplaatste luchtwervelingen.
Een van de eerste punten wat in je theorieboek staat voor je C-D rijbewijs als je er naast blijft rijden of met te weinig snelheidsverschil blijf je in de zuiging zitten,
Als je met gering snelheidverschil inhaalt heb je er meer last van.
Als je snelheid hoger ligt zul je merken dat de rollen zijn omgekeerd en hebben vrachtwagens er meer last van, kijk maar eens in je spiegels hoe ze ineens richting de vluchtstrook gaan door de verplaatste luchtwervelingen.
Een van de eerste punten wat in je theorieboek staat voor je C-D rijbewijs als je er naast blijft rijden of met te weinig snelheidsverschil blijf je in de zuiging zitten,
Ik merk het soms een klein beetje maar het is eigenlijk te verwaarlozen. Gelukkig ligt mijn combi zo stabiel dat ik vrij weinig last heb van snelle busjes, bussen en vrachtauto’s. De gewichtsverdeling van mijn combinatie is iets van 71% en dat merk je in positieve zin. Dat is echt ontspannen reizen, ook met wat hogere snelheid.
Mijn vorige combi had wat meer last van snelle busjes en de wervelingen van tankwagens en autotrailers.
ATC is een mooi systeem maar echt noodzakelijk is het niet bij een goeie combi. Het is meer een geruststellend idee, denk ik. Bij mijn caravan behoort het tot de standaarduitrusting. Ik heb dit jaar in Nederland voor het eerst een korte ingreep gehad toen er bij wat stormachtig weer ineens een enorme windvlaag recht op de zijkant van de caravan kwam, net toe ik een vrachtwagen had ingehaald.
Ik merkte eigenlijk niet heel veel aan de caravan maar het systeem blijkbaar wel. Ik schrok meer van het geluid dan van de beweging. Ik weet nu in ieder geval dat het systeem werkt :).
Mijn vorige combi had wat meer last van snelle busjes en de wervelingen van tankwagens en autotrailers.
ATC is een mooi systeem maar echt noodzakelijk is het niet bij een goeie combi. Het is meer een geruststellend idee, denk ik. Bij mijn caravan behoort het tot de standaarduitrusting. Ik heb dit jaar in Nederland voor het eerst een korte ingreep gehad toen er bij wat stormachtig weer ineens een enorme windvlaag recht op de zijkant van de caravan kwam, net toe ik een vrachtwagen had ingehaald.
Ik merkte eigenlijk niet heel veel aan de caravan maar het systeem blijkbaar wel. Ik schrok meer van het geluid dan van de beweging. Ik weet nu in ieder geval dat het systeem werkt :).
Ik merk het absoluut ook maar niet dat het gevaarlijk voelt, dus gas erbij en er voorbij het is echt werveling en geen onstabiele combi
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Ik heb er ook nooit last van gehad.
Maar is niet erg representatief voor de meeste combinaties denk ik. Ik reed met een (beladen ) ca 3500 kg zware trekker, en een kogeldruk van ruim boven de 100 kg.
De caravan 6 meter opbouw lengte, enkelasser, 1900 kg. (Fendt Diamant)
Ik ben op een gegeven moment eens speciaal gaan letten op autotransporters. Omdat ik op dit forum las, dat die veel invloed hadden. Ik wist dat niet eens.Nooit last van gehad, niet eens merkbaar. Inhalen deed ik altijd met iets van ca 25 km snelheidsverschil.
Kruis snelheid in D altijd ca 115 kmu waar mogelijk.
Maar is niet erg representatief voor de meeste combinaties denk ik. Ik reed met een (beladen ) ca 3500 kg zware trekker, en een kogeldruk van ruim boven de 100 kg.
De caravan 6 meter opbouw lengte, enkelasser, 1900 kg. (Fendt Diamant)
Ik ben op een gegeven moment eens speciaal gaan letten op autotransporters. Omdat ik op dit forum las, dat die veel invloed hadden. Ik wist dat niet eens.Nooit last van gehad, niet eens merkbaar. Inhalen deed ik altijd met iets van ca 25 km snelheidsverschil.
Kruis snelheid in D altijd ca 115 kmu waar mogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
-
Ik rij zelf ook steviger door. 95-105 kmh. Met enkele uitschieters naar boven bij inhaalmanoeuvres. Moet eigenlijk mijn snelheid aanpassen. Zit boven de 3500kg. (We hebben beiden BE) Heb zelf meer vertrouwen in de combi. Tis overigens ook een AWD.
Als de mogelijkheid er is probeer ik vrachtverkeer altijd voor te zijn. Ik ga ze dus voorbij. En van busjes heb ikzelf ook geen last. Kwestie van o.a. anticiperen.
Maar vond het vreemd dat die ene autotransporter wel een opvallende luchtverstoring veroorzaakte. Terwijl ik al meerdere probleemloos voorbij was gegaan.
Als de mogelijkheid er is probeer ik vrachtverkeer altijd voor te zijn. Ik ga ze dus voorbij. En van busjes heb ikzelf ook geen last. Kwestie van o.a. anticiperen.
Maar vond het vreemd dat die ene autotransporter wel een opvallende luchtverstoring veroorzaakte. Terwijl ik al meerdere probleemloos voorbij was gegaan.

RE.gif
1 auto meer of minder erop kan het verschil maken
1 auto meer of minder erop kan het verschil maken
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Ik voel het ook wel. Maar nooit zo erg dat het ongemakkelijk gaat voelen. Zeker in Duitsland als je door busjes of grote SUV's met 200kmh wordt ingehaald.
Motorrijders voelen de vuile lucht achter vrachtwagens nog veel meer. Soms lijkt het alsof de helm van je kop wordt gerukt.
Motorrijders voelen de vuile lucht achter vrachtwagens nog veel meer. Soms lijkt het alsof de helm van je kop wordt gerukt.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.
-
Valt dit onder 'vuile lucht' wat ze ook bij de F1 hebben,?
- dieseltijger
Give "turbulentie" (niet laminaire luchtstroom) a name. vuile lucht, wervelingen, windschaduw (in windmolenland), zuiging.
Ik ervaar het als onaangenaam en als een ingebouwde waarschuwing om meer afstand te houden. We zijn met onze zware auto's mogelijk dusdanig verwend dat we iets normaals als iets zorgelijks beschouwen. Gaat het samenstel resoneren (in toenemende mate slingeren) dan is het foute bingo. Dan ontdek je dankzij de turbulentie dat de caravan een te groot traagheidsmoment heeft voor jouw auto.
Ik ervaar het als onaangenaam en als een ingebouwde waarschuwing om meer afstand te houden. We zijn met onze zware auto's mogelijk dusdanig verwend dat we iets normaals als iets zorgelijks beschouwen. Gaat het samenstel resoneren (in toenemende mate slingeren) dan is het foute bingo. Dan ontdek je dankzij de turbulentie dat de caravan een te groot traagheidsmoment heeft voor jouw auto.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
Ik voel het ook wel met mijn combi hoor.
Is het erg? Nee hoor. Soms denk ik wat te voelen, maar dan is het spoorvorming in de (snel)weg. Turbobusjes en snelle touringcarbussen voel ik meer.
Maar ik vind sowieso vaak caravan zo relatief groot ten opzichte van het trekkende voertuig. Ook in mijn geval.
Is het erg? Nee hoor. Soms denk ik wat te voelen, maar dan is het spoorvorming in de (snel)weg. Turbobusjes en snelle touringcarbussen voel ik meer.
Maar ik vind sowieso vaak caravan zo relatief groot ten opzichte van het trekkende voertuig. Ook in mijn geval.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
- dieseltijger
Nee. Boten deinen bij golfslag, caravans slingeren turbulente luchtstromen.. ruim binnen de marges qua massa en snelheid blijven en er is niets aan de hand. Onze caravan met 4,4 meter opbouw lengte mag maximaal 1300 kilo wegen, en weegt 1200 kg. Het leeggewicht van de Avensis is 1350 kg, en ik denk dat we daarmee op 1600 kg uitkomen en er mag 1500 kg getrokken worden.
Ook bij ons voel je bij de door jou geschetste omstandigheden dat er heen- en weer geschud wordt.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
-
En vooral "spiegelen"als jezelf word ingehaald door een VA of bus heb je n.l. hetzelfde effect.
Zaak is het dan om zo veel mogelijk rechts te blijven, hoe groter de afstand tussen twee voertuigen hoe minder het effect van z.g. zuiging.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Ook met een zwaardere auto, in ons geval een 5 series met 1500kg erachter heb je "last" van vuile lucht. Bij zelf inhalen voel je als je een combinatie voorbij rijd wanneer je door die lucht gaat en als je er bijna voorbij bent dant wordt je lekker aangezogen en wil je eigen combinatie naar rechts, moet je dus allemaal actiever mee bezig zijn. Tankwagen en trailers met auto's erop zijn het leukst, even opletten en het geheel op je eigen rijstrook houden, daarna weer suf door kachelen. Zit me altijd te bedenken hoe die luchtstromen laminair en turbulent eruit zien in een wind tunnel, mooi effect wat we allemaal cadeau krijgen als we onderweg zijn, gewoon accepteren en doorgaan, als je er "te veel" last van hebt, minder dicht op eeen combinatie rijden of er voorbij en goed spiegelen en anticiperen op wat er gaat komen, voor je maar zeker ook wat er van achteren aankomt.