Reich mover stopt af en toe

HZ

Reich mover stopt af en toe

Bericht door HZ » zo 16 jun 2024 21:56

Ik heb een Knaus Sudwind 460 eu van 2020. 1,5 jaar geleden gekocht. Veel opties als luxe pakket etc. Bevalt uitstekend.
In mei echter probleem gehad met de mover. Moest via een hobbel achterwaarts omhoog maar tijdens dit proces moet ik een aantal keer de afstandsbediening van de Reichmover weer opstarten. Ligt vlgns mij niet aan de batterij van de afstandsbediening. Iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

iemand
Contacteer:

Re: Reich mover stopt af en toe

Bericht door iemand » zo 16 jun 2024 21:58

al de accu gecontroleerd.

wat voor accu heb je ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

SBerend

Bericht door SBerend » zo 16 jun 2024 22:16

Ik lees niet of de batterijen vervangen zijn door nieuwe batterijen. Geen oplaadbare batterijen gebruiken. Dat werkt niet omdat die een te lage spanning hebben.
Laatst gewijzigd door Ab op zo 16 jun 2024 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Stori

Bericht door Stori » ma 17 jun 2024 10:49

We hebben hetzelfde probleem en heeft niks met batterijen in de afstandsbediening of de batterij van de mover te maken. Het probleem is er al van toen alles splinternieuw was.
We dachten eerst dat het gebeurde als de mover het zwaar krijgt met bergop moveren, maar een andere keer stopte hij ook op een vlakke weg. Nu denken we dat het met afstand tussen de afstandsbediening en uitzenden van het signaal te maken heeft. Mijn man staat vaak aan de disselkant tijdens het moveren en de batterij zit aan de achterkant. We kunnen deze theorie nu niet uittesten want door een operatie van mijn man kunnen we niet vertrekken.
Maar misschien kunnen jullie eens testen of het hier mee te maken heeft?

Willem69

Bericht door Willem69 » ma 17 jun 2024 13:07

Ik heb precies hetzelfde, iedere keer opnieuw opstarten.
Dacht eerst ook dat het kwam doordat hij het zwaar had maar dat is niet zo.
Ook als ik dichtbij sta heeft hij het.

Petare

Bericht door Petare » ma 17 jun 2024 15:12

Grappig genoeg had ik gisterenmiddag precies dit. Tijdens het moveren ineens de AB uit terwijl ik de knop ingedrukt had... Batterijen (niet oplaadbaar) zijn nog vanaf de aflevering in 9-22 dus ik gok daar nog op.

Wel is onze regeleenheid al een keer vervangen. Toen ging de mover regelmatig ook uit, maar dan door de overbelasting beveiliging. Krijg je wel een melding van op de afstandbediening (bliksemschichtje).
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

windsurf01

Bericht door windsurf01 » ma 17 jun 2024 18:50

Dit is een heel herkenbaar probleem en ik heb hetzelfde gehad. Lang gedacht dat het aan de antenne lag omdat je ook af en toe ook op de vlakke weg plaatsvond, er was eigenlijk geen trend te ontdekken. Soms als hij zwaar had viel hij uit, soms op het vlakke.

Uiteindelijk heb ik vorig jaar alle bedrading ingekort en opnieuw aangesloten, mover besturingssysteem platgelegd, niet meer tegen de wand geschroefd en een nieuwe 30ah victron lithium batterij geïnstalleerd. Resultaat is dat het probleem is verholpen, geen idee wat exact de oorzaak is geweest maar ik vermoed toch de accu, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt.

Succes met oplossen.
Grt
Roland

HZ

Bericht door HZ » ma 17 jun 2024 22:08

Dank voor de reacties. We gaan eea eens testen

60Yards

Bericht door 60Yards » di 18 jun 2024 08:53

ik heb dit ook al vanaf nieuw. 2 jaar geleden ingebouwd door de dealer (Eriba).
Batterijen AB al vervangen en accu gecheckt op lading (vol).

Ik dacht dat het een los contactje in de AB zou zijn, maar het komt dus veel vaker voor..

mark knaus

Bericht door mark knaus » di 18 jun 2024 11:17

Bij een van mijn vorige caravans zat ook een reich mover (half automaat). Wat je omschrijft had ik ook. Dacht in eerste instantie het signaal tussen AB en regelkast. Hiervoor de antenne die in de kast lag verlengt en naar buiten gebracht. Echter geen verschil.
Had wel het vermoeden dat mover aan de lichte kant was voor de caravan. Zeker bij een flauwe helling of zachte ondergrond had deze het vrij zwaar of kon het net niet aan. Uiteindelijk is de mover er mee gestopt (gelukkig thuis) en oorzaak was snel gevonden. Brandlucht uit de regelkast en bij controle van de printplaat bleek er een onderdeel doorgebrand te zijn, dit toen zelf vervangen (solderen). Weet niet meer wat het was, diode, thyristor........? Wel dat het onderdeel nog geen euro koste en dat de mover na reparatie weer normaal werkte.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 18 jun 2024 11:46

Dat lijkt dus erg sterk op een gammele soldeer verbinding op de printplaat. Oorzaak en gevolg teveel weerstand, heet worden, en uiteindelijk doorbranden. Voor die tijd regelmatig uitval, hoogstwaarschijnlijk dezelfde oorzaak.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Micky

Bericht door Micky » di 18 jun 2024 13:16

ik heb dit ook met mijn Reich, maar alleen op bepaalde plekken, dus steeds dezelfde locatie zoals vaste campings onderweg waar we vaker komen, heb het al eerder geschreven, ik denk door straling in de omgeving

het is dan ook erg lokaal waar hij hapert
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

robzz

Bericht door robzz » zo 30 jun 2024 09:05

Ik heb met mijn mover ook het probleem gehad dat hij spontaan stopte en na opnieuw opstarten weer even werkte.Probleem gevonden: in de caravan heb ik een "weerstation" met een losse buiten voeler/zender deze zendt ongeveer elke 30 seconden een signaal naar het in de caravan liggende weerstation. Batterijen uit beide apparaten gehaald en probleem is opgelost.

PD

Bericht door PD » zo 30 jun 2024 09:13

[re.gif]
Bij ons ligt de buitensensor tijdens verplaatsingen en thuis in een speciaal hoesje wat signalen afschermt. Wellicht een idee ipv batterijen eruit ?

Wij hebben thuis op de slaapkamer eenzelfde weerstation en dan hadden we af en toe de caravantemperatuur ipv de buitentemperatuur in beeld.
Bijlagen
IMG_2733.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned

Hans van Asselt

Bericht door Hans van Asselt » ma 22 jul 2024 22:48

HZ schreef:
zo 16 jun 2024 21:56
Ik heb een Knaus Sudwind 460 eu van 2020. 1,5 jaar geleden gekocht. Veel opties als luxe pakket etc. Bevalt uitstekend.
In mei echter probleem gehad met de mover. Moest via een hobbel achterwaarts omhoog maar tijdens dit proces moet ik een aantal keer de afstandsbediening van de Reichmover weer opstarten. Ligt vlgns mij niet aan de batterij van de afstandsbediening. Iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?
Dit kan komen doordat er een GSM mast in de buurt staat. Deze kan storing geven op het signaal van de RMC naar de regelunit. Mocht je de mogelijkheid hebben om de RMC met een bijgeleverde kabel aan de regelunit te verbinden en het probleem is hiermee opgelost, dan ligt de storing aan de GSM mast.
Is mij in Italie overkomen. op andere camping zonder GSM in de buurt deed zich dit probleem in het geheel niet voor.

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » ma 22 jul 2024 23:00

Indien het inderdaad storingen zijn dan…
Gsm masten doen in de regel niet veel kwaad meer, de oude generatie autotelefoon’s wel, ik heb automatische piloten op hol zien gaan.
Vaak zijn het nu industrieën of kranen die veel met radiosignalen werken die de boosdoeners zijn, eigenlijk wel goed dat de boel soms afslaat anders zou de mover een eigen leven gaan leiden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH

Hans van Asselt

Bericht door Hans van Asselt » ma 22 jul 2024 23:11

Kan ook het probleem van "robzz" zijn, zo'n pretpakket had ik ook. Weerstation binnen en meetstation buiten. Iedere 30'' een signaal kan de mover beinvloeden. Geen gekke gedachte.....

Hans van Asselt

Bericht door Hans van Asselt » ma 22 jul 2024 23:15

En Jan, je zou best gelijk kunnen hebben, maar het blijft een vreemd fenomeen. Al die signaaltjes door het luchtruim. Dat kan een keer door onverwachte situaties leiden.

WillyL

Bericht door WillyL » ma 22 jul 2024 23:19

Mijn Reich Compact stopte op een bepaalde camping ook.
Check batterijen en nieuwe gaf geen verschil.
Oplossing was dicht bij de stuurunit te gaan staan. Die zat in het midden. Dus naast de open deur of keukenraan werkte.
Een halve meter verder en de Reich stokte terug.

Later thuis geen probleem, daar werkte de AB op meer dan 6m zonder problemen.

Normaliter zat er een aparte draad bij mijn Reich om de AB rechtstreeks met de stuufkadt te verbinden, net om connectieproblemen te omzeilen. Bij mij ontbrak die draad wel bij de aflevering. boos.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

blazoen

Bericht door blazoen » di 23 jul 2024 07:32

Als ik alle reacties goed lees gaat het regelmatig mis met de standaard afstandsbediening als gevolg van stoorsignalen in de buurt.
Nu heb ik begrepen dat er voor de Reich mover ook een Bluetooth module bestaat waardoor je met de telefoon de mover kunt bedienen. Dit is een heel ander frequentie bereik vergeleken met een gewone afstandsbediening.
Zijn er ervaringen of dit dan beter gaat?

Kipke98

Bericht door Kipke98 » di 13 aug 2024 17:46

Tiremoni geeft bij mij storing waarschijnlijk.
Toevallig losgekoppeld en gisteren zonder haperingen gemoverd.

Chris

Bericht door Chris » di 13 aug 2024 17:49

Nou ..dat is geen mooie.
Mijn tiremoni is aan pen 9 gekoppeld...de dongle..
Maar de sensors zijn solo gewoon nog aan.
Geen mover problemen gelukkig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipke98

Bericht door Kipke98 » di 13 aug 2024 20:31

Ik was het inmiddels gewend en heb er verder geen last van.
Dongel zit via een usb verdeelblokje op de accu en staat dus in principe altijd aan.

sailor wim

Bericht door sailor wim » ma 30 sep 2024 13:21

blazoen schreef:
di 23 jul 2024 07:32
Als ik alle reacties goed lees gaat het regelmatig mis met de standaard afstandsbediening als gevolg van stoorsignalen in de buurt.
Nu heb ik begrepen dat er voor de Reich mover ook een Bluetooth module bestaat waardoor je met de telefoon de mover kunt bedienen. Dit is een heel ander frequentie bereik vergeleken met een gewone afstandsbediening.
Zijn er ervaringen of dit dan beter gaat?
Ik prik mijn vraag hieronder, is eral iemand die dit accessoire heeft aangeschaft?
Na de aanschaf van de LMC na de Cjoy is de regelkast herplaatst vanaf de binnenkant van de disselkast naar rechts achter.
En is het bereik van de afstandsbediening flink ingekort.
Dus de slingerdemper dat is het matje wel, vervelend is het natuurlijk dat bij het plotseling stoppen de constructie een aardige opdonder krijgt.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

iemand
Contacteer:

Bericht door iemand » ma 30 sep 2024 13:54

Stel je van het bereik van BT ook niet veel voor.

Maak eens een foto hoe de kast nu is gemonteerd.
Haal de kast ook eens open om te zien waar de antenne zit.
Kijk of met herpositioneren er minder/geen metaal in de omgeving aanwezig is,zodat de stuurkast vrijer kan zenden en ontvangen.

Dus een stuurkast direct naast de accu is niet goed scratch.gif
40 a 50 cm vrije ruimte is een hele verschil thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”