Extra dak tabbert comtesse

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Emme

Re: Extra dak tabbert comtesse

Bericht door Emme » wo 10 jul 2024 12:18

Het is een optie, ik ben er nog niet aan uit. Ik ben niet handig genoeg om zelf een constructie te maken en ken te weinig mensen. Het lijkt me handig omdat ik mijn dakluiken kan openen bij regen, aangezien ik er veel in zal verblijven, koken,..
Het geluid van hagel en harde regen tegen te gaan, ...
Ik weet nog niet hoe.

Knaus440

Bericht door Knaus440 » wo 10 jul 2024 13:35

In mijn tijd van hobby met de oldtimers had ik een stelregel:
- ik heb tijd en de kennis of durf het aan.
-ik heb geen tijd, wel de kennis en durf het aan.
-ik heb geld, en kan het uitbesteden
-ik heb geen geld en kan het dus niet uitbesteden.
-er zijn mensen die het voor me willen, en kunnen
doen. Eventueel met afspraak dat ik klus voor de
ander dan ging doen. Uitwisselen van diensten.

Combinatie van dingen kan ook.

Was blij met dit kader, anders blij je maar afwegen, nadenken, oplossingen zoeken.
En soms zit het er gewoon niet in. Zoals veel plaatlas werk bij onze 38 jaar oude Saviem.
Dat was dus opgeven!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Emme

Bericht door Emme » do 11 jul 2024 09:00

Ja, ik laat het voorlopig nog open, ik heb nog tijd, er moet eerst nog veel gebeuren aan mijn caravan. ( Isoleren, wand en vloer plaatsen, , electric, meubels, water, gas,, verven)

Micky

Bericht door Micky » do 11 jul 2024 11:55

[re.gif]

Best een project dus, denk je eraan dat de caravan ongemerkt heel veel zwaarder kan worden? iets om rekening mee te houden als je er nog mee wilt gaan rijden thumbup.gif
Tesla model Y long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Knaus440

Bericht door Knaus440 » do 11 jul 2024 12:19

[re.gif]
Dat was ook mijn gedachte!
Je schreef immers dat je de caravan ook nog wilt kunnen verplaatsen.
Als ik je reacties zo verder lees, vraag ik me wel af of je alles weloverwogen op een rijtje hebt gezet. Tiny house wens begrijp ik, maar de praktijk daarvan is harder.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Emme

Bericht door Emme » do 11 jul 2024 13:20

Ik heb er ook veel uitgesloopt en zal zoveel mogelijk er mee rekening houden. Ik ben er al bijna twee jaar mee bezig op mijn eentje. Door de keuring gaan zal kleine kans zijn, niet alleen door het eventuele zwaardere gewicht. Als alles af is, zal ik hem laten wegen. Ik zal dan wel zien. Eventueel zwaardere banden. Ik weet niet hoe het dan zal zijn ivm de banden, het chassis als hij lang stil staat en hij meer weegt. Voor alles is een oplossing. Aangezien ik er niet mee ga rondtrekken, ...

Ron
Moderator

Bericht door Ron » do 11 jul 2024 16:27

Keuring in Belgie kan je vergeten.
Als ik hier hoor waar al een rode kaart voor getrokken wordt
Je mag denk ik helemaal niet meer de weg op.
Het is niet alleen een kwestie van nieuw zwaardere banden.
En de oudere caravans hadden al heel weinig laadvermogen.
Dat wordt transporteren op een vrachtwagen.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam

Ab
Moderator

Bericht door Ab » do 11 jul 2024 16:34

Of achter een trekker, als langzaam verkeer misschien.
In NL kan dat. Geen idee hoe dat in B is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Knaus440

Bericht door Knaus440 » do 11 jul 2024 17:48

Was het geen beter idee geweest een tiny huis te kopen/huren. Of naar een stacaravan om te zien?
Achteraf vraag, weet ik

Micky

Bericht door Micky » do 11 jul 2024 17:52

[re.gif]

dat kost in beide gevallen heel veel meer [aschrik.gif]
Tesla model Y long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Emme

Bericht door Emme » do 11 jul 2024 18:10

Nee helemaal niet. Mijn caravan heeft maar 1700 euro gekost. Ik schat ruw in totaal 3000/4000 euro. Voor die prijs heb je geen tiny house die in orde staat. En daarbij, ik kan hem zelf naar mijn smaak in richten. En door mijn tijd te nemen voel ik ook niet veel de maandelijkse uitgaven, dan als ik in 1 keer 4000 euro zou moeten betalen of meer.

Micky

Bericht door Micky » do 11 jul 2024 23:17

[re.gif]

Dat zeg ik toch, de genoemde alternatieven kosten heel veel meer knipoog.gif

Knaus440

Bericht door Knaus440 » vr 12 jul 2024 08:19

[re.gif]
Klopt, was ook duidelijk!
De situatie maakt ook duidelijk dat die keus de huidige beperkingen geeft.

Ik betrap me erop dat ik wat cynisch ben geworden. Jaren geleden hadden we die old timer camper. In het wereldje zag je veel mensen die graag een oldtimer camper wilden, alleen al vanwege geen mrb. En mooie ideeen hadden over opknappen, aanpassen, renoveren, etc.
Nadat er nieuwe gordijntjes inkwamen ontdekten ze dat oldtimer ander en meer onderhoud vragen. En dat konden ze niet zelf. Laten doen riep klagen over prijzen garages op.

En de plannen waren groots, mooie vakanties tot paar maanden trekken.

Sorry, dat beeld en die ervaring geeft een wat voor ingenomen reactie.

Gelukkig ook mensen gezien die een goedkoop gekochte stacaravan zo goed en mooi opknapten!
Respect dasr voor.

Beide ervaringen riepen dus de cynische reactie op. En eigenlijk de vraag: ken je grenzen in ideeën en mogelijkheden.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » vr 12 jul 2024 09:39

[re.gif]
De laatste groep die het wel voor elkaar kregen.
Waren waarschijnlijk mensen met 2 rechterhanden of hadden in hun omgeving iemand.
Voldoende kennis en gereedschappen en een ruimte om het e.a te doen.

Met alle respect naar TS
Maar die begint ergens aan.
Zal ongetwijfeld een creatief iemand zijn die best wel het e.a kan.
Maar ondertussen ook nogal naief is.
Getuige de vele vragen hier . (waarvan de antwoorden niet in het straatje passen va TS)
De opmerking "mijn caravan is nu wel waterdicht" posting.php?mode=reply&t=52003#pr1107057
Dat betekend dat er vocht werking is geweest.
Hoeveel ? en wat voor schade heeft dat aangericht ?
Ik lees dat electra gedaan moet worden.
Ik mag hopen dat dat uitbesteed wordt aan een vakman/vrouw.

Hij moet nog makkelijk verplaatsbaar zijn ook.
In Belgie zijn de keuringen streng , dus zomaar over de weg verplaatsen gaat het niet worden.
Waar je het in Nederland nog wel voor elkaar krijgt om met een net uitziende caravan over de weg te rijden.
Gaat dat in Belgie niet lukken.
Daarin tegen kan het plaatsen van je caravan op een eigenstukje grond in Belgie dacht ik wel kan.
Gaat dat in Nederland weer niet lukken.
Dan zal je op een camping moeten gaan staan (ook niet gratis , en vaak niet het hele jaar door).
Zelf nieuw gebouwde tiny houses kan je niet zomaar zonder vergunning ergens plaatsen.
Jammer want dat zou de woningnood wel wat verlichten.

Ik wil ts niet ontmoedigen , maar meer waarschuwen dat er een aantal dingen echt van te voren al geregeld moet zijn.
Zoals een plek waar je mag wonen in de caravan.
Electra zou wel fijn zijn (off grid kan ook maar daar hangt nogal een prijskaartje aan).
Water en afvoer in de buurt.

Ik hoop echt dat het TS gaat lukken.
Maar kan nu al vertellen dat het voor die 3 a 4000 euro niet gaat lukken.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam

Knaus440

Bericht door Knaus440 » vr 12 jul 2024 10:14

Bij "die laatste groep" zaten ook mensen die zeiden:"ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het".
Zo ben ik ook ooit begonnen aan oa renovatie stacaravan, en vervangen dak alkoof camper.

Ron
Moderator

Bericht door Ron » vr 12 jul 2024 10:37

[re.gif]
Je geeft zelf een stukje hierboven al een mooi schema van , tijd, kennis en geld.
TS heeft tijd, kennis twijfel ik aan gezien de vragen en geld is ook al een twijfel gevalletje.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen waarbij het wel lukt.
Maar hier komt nog iets meer bij kijken.
Zeker gezien het budget wat TS wilt uitgeven.
En wat er nog gedaan moet worden.
Materialen zijn tegenwoordig gigantisch duur geworden.
Straks heeft ts de caravan helemaal op orde.
Kan TS nergens een plek vinden waar hij/zij mag wonen.
Dan het vervoer daarheen. scratch.gif
Kortom toch wel wat dingetjes wat van te voren al bekend en geregeld moet zijn , voordat je geld en energie er in stopt.
Dus dan heb ik het nog niet eens over of het technisch lukt (zal best lukken maar niet voor €4000 )

Collega had grond genoeg rond zijn huis. (Rand van het dorp)
Ruimte genoeg voor een halve woonwijk.
Maar mocht absoluut geen tiny houses voor zoon en dochter neer zetten.
Dorp hier verder op hebben ze na jaren tiny houses geplaatst , maar een vergunning voor slechts 10 jaar.
En het ziet er naar uit dat ze eerder weg moeten na wat klachten van buren.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1712420/ ... ad-gemogen

Morgoth

Bericht door Morgoth » vr 12 jul 2024 10:46

Als je een caravan gaat gebruiken als tiny house, dan zal het niet de bedoeling zijn om daar mee rond te gaan rijden. Ergens neerzetten en klaar. Die hoef je niet te keuren en over het gewicht zul je jezelf ook niet veel zorgen maken.

Dat er zaken worden uit gesloopt lijkt me logisch, zo zullen er ook dingen worden ingebouwd. Als je permanent in een caravan gaat wonen, dan wil je wel een normaal toilet bijvoorbeeld. En een normale douch op een normaal waterleiding netwerk met een normale warmwatervoorziening. Hoe luxe een Tabbert ook kan zijn (geweest), voor permanente bewoning stel je toch al snel andere eisen.

Ik heb wel respect voor mensen die op die manier klein en minimalistisch willen wonen, al zou ik niet kunnen. Ik ben een luxe poes.

@TS: laat eens foto's zien van je project!
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

WillyL

Bericht door WillyL » vr 12 jul 2024 11:09

Over de keuring zou ik me wel niet al te veel inzitten.
Ze keuren hier alleen het rijtechnische deel.
Remt hij goed, zijn de papieren in orde, chassisnummer leesbaar en in overeenstemming met de papieren. Geen roest op het chassis en de bandenprofiel 2 mm (of 1.6?) diep. Rijrichting OK. Dat is het zoal.
Bij eerste in verkeestelling wordt er ook gewogen en dit afgepunt tegenover het PV.
Hopelijk heb je de caravan in België gekocht en is dat PV dus beschikbaar.

Bij het zelf maken van meubels, gebruik zoveel mogelijk lichte den en triplex. Voor stevigere dingen multiplex.
De zit van banken kan ook in triplex zolang ze voldoende steun hebben op net iets dikkere spanten.

Verluchten is belangrijk dus moeten de dakluiken open kunnen! Voorzie ook wat openingen (2 cm ø) onderaan (in de banken) die afgesloten zijn met muggegaas.
Wij verluchten geforceerd met een Airmix van Truma en de ringventilatie. Ik weet niet of je oude Caravan reeds een ringleiding heeft (bruine buizen rondom de caravan die beginnen aan een ventilator achter de Truma-kachel). Voordeel van de ringverwarming is dat alle hoeken van de ruimte warm worden.
Een Airmix is voor wat het is duur maar je haalt er in de winter buitenlucht mee binnen die zich mengt met de warme lucht van de kachel.

Hoe ga je verwarmen? Met de Trumakachel gaat dat prima. Gasleiding en 230v worden niet gechecked tijdens de autokeuring maar moeten voor je eigen veiligheid wel degelijk zijn. Ook de kachel en schouw moeten goed dicht zijn. Er mag geen CO in de caravan komen. Dus ook de kachelpijpje boven op het dak moet goed vrij zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
3034

Ab
Moderator

Bericht door Ab » vr 12 jul 2024 13:10

Populieren Triplex/multiplex is de beste keus.
Uitstekende verhouding tussen prijs en gewicht. Sterk genoeg ook, bij geringe dikten.

Er is nog iets lichter, maar heel moeilijk verkrijgbaar, en onbetaalbaar. Vergeet dat dus maar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”