Ambiente verlichting Knaus Silver Selection dimbaar maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
apejoekie

Re: Ambiente verlichting Knaus Silver Selection dimbaar maken

Bericht door apejoekie » wo 3 jul 2024 11:20

Het klopt dat veel verlichting dimbaar is enkel de sfeerverlichting boven de kastjes niet. Met name in het slaapvertrek en in de badkamer is het een enorme pit licht.

Vorig jaar zijn we door een verhuizing niet met de caravan weg geweest, moet dus graven in mijn geheugen of ik in de badkamer geprobeerd heb de verlichting te dimmen maar volgens mij lukte dat niet.

Het betreft een excellent 2022 model, misschien dat iemand met een excellent uit datzelfde jaar mij meer kan vertellen over de dimbaarheid van de verlichting langs het plafond.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

apejoekie

Bericht door apejoekie » wo 10 jul 2024 13:19

Even een update, caravan voor de deur en zoeken naar de bewuste aansluitingen. Gelukkig met wago klemmen aangesloten, helaas niet in contactdozen maar verstopt uit het zicht. Enkele kunnen traceren en dan lijkt het eenvoudig. Lijkt. Want er zijn meer draden die naar verschillende strips lopen en die kan ik net niet vinden. Toch maar even verder zoeken in de buurt van de stuurkast, mogelijk dat het daar vertakt.

In de zitgroep de ambient verlichting aangepast. Wago's zaten achter het digitale bedieningspaneel. Gaatjes boren, draadjes doorvoeren, stroom weer op de caravan, eerst meten om zeker te weten wat plus en min is (bedankt Chris, dat heb je er wel ingehamerd) en dan aansluiten op de dimmer. Werkt perfect, vanavond eens kijken hoe het bevalt of dat we warmer wit wensen. Foto's volgen nog... Volgende stap is de keuken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Monteurtom

Bericht door Monteurtom » di 16 jul 2024 11:11

Hee Chris. Met belangstelling je topic gelezen. Wij toeren sinds 3 dagen onze Sport 450 (my2024) maar een lasbril is geen overbodige luxe inderdaad. Helemaal als je ook nog de keuken lamp en de plafond lamp bij de zit hoek aanzet scratch.gif scratch.gif .
Je begrijpt ik ga mijn Fluke uit de kast halen en de boel ook open halen. Maar die alie driver is dat een knap dingetje? Ik kan niet echt iets vinden op de Nederlandse markt dat voldoet. Ga 2 kanalen gebruiken voor die bouwlampen boven de zit hoek en de keuken, 1 kanaal voor de ledstrips bij zit hoek en 1 kanaal voor de ledstrips bij bed gedeelte (denk ik).
Ik las trouwens ergens nog iets over een 100R voorschakel weerstand geloof ik??? Kan het niet terugvinden.

Mocht ik dingen tegen komen in de bedrading die gewijzigd zijn tov voorgaande model jaren, kleuren of locaties van de bedrading dan laat ik het natuurlijk weten. Maar na de vakantie gaat hij eerst een paar maanden de stalling in dus zal van het voorjaar worden.

Chris

Bericht door Chris » di 16 jul 2024 12:50

De Ali dimmodules werken prima.
Nog geen uitvallers gehoord.

Die weerstand van 100 ohm kan je als vervanger van een dimmer plaatsen...nooit beide.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Monteurtom

Bericht door Monteurtom » di 16 jul 2024 21:43

Nee oké dat vermoedde ik al maar d8 zal het ff na vragen bij je niet dat er bij de alie driver een addertje onder het gras zit. Bedankt voor je reactie Chris. Ga ff bij alie shoppen

Chris

Bericht door Chris » di 16 jul 2024 21:53

Het enige wat ik bemerkt heb...

Ik schakel met de knop bij de deur de Ambiente verlichting Aan/Uit.
De 4 channel dimmodule is met de AB al ingesteld en daar kom ik bijna niet meer aan.
Nadeel is dan dat die AB ongeveer continue aan staat.
En dan zijn de batterijtjes na een jaar wel leeg.

Mja, voordat mijn hut naar de winterstalling gaat haal ik toch overal de batterijen uit en in het nieuwe seizoen komt alles er weer vers in.
Dus lekker onbelangrijk eigenlijk.

Wel heeeeeeeel belangrijk..
Mijn 4 channel dimmodule kan alleen goed werken als de PLUS draad, de schakeldraad dus, die blauwe, van 1 punt afkomt.
Heb je 2 schakelaars, dan heb je ook 2 dimmodule's nodig.
3 schakelaars...3 dimmodule's.

Die modules heb je in 1 ,2 en 4 channel
Net een Eriba omgebouwd, zitten nu 2 module in, een op de knop van het licht bij de rondzit en een op de knop van het licht bij de bedden.

Monteurtom

Bericht door Monteurtom » wo 17 jul 2024 08:00

thumbup.gif Dat is wel een goeie tip Chris zal daar ff rekening mee houden. Had (als het schemaatje op internet klopt) al 2 voedingen op de uitgang gezien en 4 min geschakelde uitgangen maar idd op de ingang maar 1 voeding dus ik zat idd al te denken dat wordt schakelen via de ab.
Mijn dochter (ali fan 🤣) maar ff vragen om nog wat drivers erbij te bestellen. thumbup.gif

Chris

Bericht door Chris » wo 17 jul 2024 08:06

Mocht het interessant zijn, ik heb een bedradingsschema van mijn hut, een Sudwind 500EU uit 2017 te pakken weten te krijgen.
Nogal bijzonder dat het lukte...zeer schaars te vinden.
Als je interesse hebt daarvoor moet je me maar even een PB met je email adres sturen.
Stuur ik het vanavond op naar je.

Geloof me...er zit veel meer kabel in dan je denkt.

Monteurtom

Bericht door Monteurtom » wo 17 jul 2024 09:51

Graag Chris thanks. PB is verstuurd. Ik ben benieuwd. Hoop bedrading idd t.o.v mijn eerste nieuwe caravan uit 1993 haha.

Chris

Bericht door Chris » wo 17 jul 2024 10:11

Zeker veel meer kabel idd.
Paar kilometer meer maar. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”