Stacaravan inbouwmeubelen verwijderen?

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
stacaravannewby

Stacaravan inbouwmeubelen verwijderen?

Bericht door stacaravannewby » vr 7 jun 2024 21:08

Hai hai,

Ik hoop van jullie stacaravan expertise gebruik te mogen maken als nieuweling in het stacaravan-circuit! Ik heb zojuist een stacaravan uit 2006 verkocht en wil deze graag verbouwen zodat het van binnen wat minder 'caravan' eruit ziet en wat meer als een normaal klein huisje. Er zit her en der (hoge) inbouwkasten, inbouw-spiegels, lijsten met daarin gordijnen etc, die allemaal vast lijken te zitten aan de caravan (verlijmd?). Heeft iemand ervaring met het verwijderen van dit soort inbouwkasten? Is dat mogelijk?

Een tweede vraag is of iemand ervaring heeft met het verven van de kunststof wanden in een stacaravan?

Foto van type inbouwkasten in bijlage.
WhatsApp Image 2024-06-04 at 20.24.06.jpeg
Ik ben erg benieuwd!

Knaus440

Re: Stacaravan inbouwmeubelen verwijderen?

Bericht door Knaus440 » za 8 jun 2024 10:04

Ik denk dat je de stacaravan gekocht hebt mrgreen.gif mrgreen.gif .
Onze stacaravan heb ik gerenoveerd met behoud van kasten en sommige wanden. Een buurman heeft alles eruit gesloopt en opnieuw ingebouwd. Ook de wanden beter geisoleerd met binnen afwerking watervast gipsplaat.
Ik heb bij mijn renovatie gezien dat wanden ondersteuning zijn van plafond maar ook van de dak constructie.
Bij het weghalen van de wanden heb ik ook gebruik gemaakt van tijdelijke indersteuning, palen in de kamers zeg maar.
De rigoureuze manier van de buurman vroeg ook om tijdelijke stutten dak constructie.
Verder kun je er eigenlijk wel een lege doos van maken voor mijn gevoel. Zorg wel dat er dus weer een dragend frame in komt. En dat de wanden stevig genoeg zijn om kasten aan te bevestigen..
Bij het "slopen" zul je merken dat huidige kasten tot aan het plafond, vaak ook vast zitten aan de dak constructie.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

stacaravannewby

Bericht door stacaravannewby » za 8 jun 2024 20:52

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! GEKOCHT inderdaad!

We zijn niet van plan muren te verwijderen, alleen de inbouwkastjes. Die lijken alleen MUURvast te zitten, zelf de spiegels etc. Is er een manier om zoiets zonder de muren enorm te beschadigen te verwijderen?

Knaus440

Bericht door Knaus440 » za 8 jun 2024 23:18

Kastjes zijn soms onderdeel/ingebouwd aan een frame. Soms met grote nieten.. Eigenlijk is mijn advies om zorgvuldig en voorzichtig ze los te halen. Zo ben ik ook begonnen met onze stacaravan. Voorzichtig, eerst kijken hoe het vast zit en dan zo weinig mogelijk beschadigen. En oppassen bij het frame en dragende constructie.
Gewoon beginnen dus.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC automaat, 2012, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”