Bed

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
mieke bos
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 jan 2009 21:48

Bed

Bericht door mieke bos » di 13 jan 2009 22:01

Wij overwegen de aanschaf van een caravan. Zijn er echter nog niet uit of we aparte bedden of een 2 persoons lengte bed (geen Frans bed !)willen. Tips zijn welkom.

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » di 13 jan 2009 22:29

Allereerst welkom op het forum Mieke :D

wij hebben zelf 2 aparte bedden en zijn daar zeer tevreden over, we willen niet anders meer, maar de keuze hoe je je bedden wilt is erg perssonlijk, je zult zelf die keuze moetren maken.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Bericht door Niko » wo 14 jan 2009 04:19

Welkom op ons forum! :D

Onze caravan heeft een "frans"bed.
Wij mogen veel te graag "lepeltje lepeltje" liggen dus geen aparte bedden.
En in het voorjaar kan mijn vrouw niet zonder haar "kacheltje"(ik dus) :oops:
Het enigste nadeel is dat als mijn vrouw s'nachts naar het toilet moet, ze eerst over mij heen moet klimmen.
Tegen de tijd dat dat niet meer lukt zijn we volgens mij ook niet meer in staat om fatsoenlijk met de caravan op pad te zijn.
Dus voor ons nooit losse bedden
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » wo 14 jan 2009 09:37

Beste Mieke, welkom op het forum.

Mijn tip is om het eerst zelf uit te proberen wat jullie het fijnste vinden. Dus huren/lenen van een caravan met de bedden waaruit je wilt kiezen.

Veel succes met de keuze.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tuintj33

Bericht door Tuintj33 » wo 14 jan 2009 09:55

wij hebben 2 aparte bedden, heerlijk gewoon. Ik moet er in de nacht wel eens uit, dus dan merkt mijn lief niets.
Maar nu we de caravan gaan verkopen, zal het wel weer een frans bed worden, want dat zie je veel in campers.

Nick

Bericht door Nick » wo 14 jan 2009 11:50

Wij hebben jaren in een zg frans bed geslapen in onze vorige Hobbies en nu sinds enkele jaren met gescheiden bedden. Wij willen nooit meer terug naar een frans bed.
Je kunt in gescheiden bedden veel beter bij de spullen onder de bedden komen, je hoeft niet zo'n zwaar matras op te tillen. De spullen liggen ook beter geordend met 2 bedkasten.
De matrassen zijn meestal om te draaien wat de levensduur ten goede komt.
Komt inderdaad nog bij dat je niet over elkaar heen hoeft te klimmen als je er uit moet 's nachts. Bij veel caravans kun je ook het midden gedeelte tussen de bedden nog vullen met een smalle matras zodat je een zee van ruimte krijgt als je dat zou willen.
Wel wordt een gelijkwaardige caravan iets langer als je voor gescheiden bedden kiest of je moet inboeten met de rest van de ruimte.
Als extra komt de inruilwaarde nog om de hoek, er schijnt momenteel een duidelijk grotere vraag naar gescheiden bedden te zijn.
groet,

Hellas
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 14 mar 2008 18:35
Locatie: Kala Nera
Contacteer:

2 aparte bedden

Bericht door Hellas » wo 14 jan 2009 12:09

Apart slapen hoeft niet bij twee aparte bedden.
Wij hebben twee aparte bedden ±(b85xl190), bij aankoop hebben van de optie gebruik gemaakt om van deze twee bedden een bed te maken ±(b220xl190). Nu zijn de bedden L200
TEC 470 TE - Nissan X Trial

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Bericht door Amber » wo 14 jan 2009 13:00

Persoonlijk......... een tweepersoons bed. Alleen slapen vinden wij niet fijn.
En het over elkaar klimmen bij het toilet bezoek of zo, ach dat gebeurd s'nachts zelden, soms als we s'morgens uitslapen.
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 14 jan 2009 13:37

Wat Hellas al zegt... Met 2 aparte bedden heb je ook de keuze om een bed van 2 x 2.2 te maken..

We hebben nu een Frans bed. De nieuwe caravan komt met 2 bedden.
Het is praktischer vinden wij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaas

Bericht door Jaas » wo 14 jan 2009 14:14

Onze ervaring.
Jarenlang met veel plezier in een frans bed geslapen.
Met het vorderen van de leeftijd werd het over elkaar kruipen in verband met toilletbezoek steeds meer.
Met het vorderen van de leeftijd neemt ook het ongenoegen toe.
Daarom nu gescheiden bedden met de mogelijkheid om de ruimte tussen de bedden op te vullen.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Bericht door Jadatis » wo 14 jan 2009 17:38

Je zou mijn artikeltje over een ruimtebesparende bedvorm eens kunnen lezen.
http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBE ... EDVORM.htm
Bij de doorlink, hoe wij het in toen nog onze eigen camper opgelost hebben, zie je ook een soort frans bed, maar dan wetenschappelijk onderbouwd.
Eigenlijk zou bij zo'n bed de bedbodems en matrassen niet rechte hoeken moeten hebben, maar een beetje scheef, zodat de buitenste persoon iets scheef in het bed kan liggen.

Vliedje

Bericht door Vliedje » wo 14 jan 2009 18:55

:) :) Vooropgesteld dat dit altijd een erg persoonlijke keuze is, hebben wij na jaren in een Frans bed te hebben geslapen uiteindelijk gekozen voor een Engelse caravan met twee aparte bedden. Daarbij de mogelijkheid openlatend om er toch een groot 2-persoonsbed van te maken. Van die laatste mogelijkheid hebben wij tot nu toe geen gebruik gemaakt, omdat twee aparte bedden ons eigenlijk goed bevalt. 's-nachts even eruit voor het toilet of wat dan ook, gaat zonder de ander wakker te maken. En als we een beetje :oops: :oops: "bloot" willen voelen kunnen we altijd nog een 2-persoonsbed van die aparte bedden maken. Kwestie van lattenbodempje uittrekken en klaar is Kees. biggrin biggrin

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » za 24 jan 2009 16:03

In onze vorige caravan hadden we een "frans" bed
Nadeel hiervan vonden wij dat het aan de smalle kant is ( 140 cm) en je over elkaar heen moet klimmen als er iemand uit bed moet.

Tegenwoordig hebben we een caravan met 2 1-persoonsbedden, waarbij we het midden gedeelte tussen de bedden kunnen opvullen. D.m.v. een uittrekbare lattenbodem is zo een gigantisch 2-persoonsbed te maken van 200 * 215. Er hoeft ook niet meer over elkaar heen geklommen te worden. Bovendien bevalt de enrome breedte erg goed, met name tijdens warme nachten. Wat ons zeer goed bevalt is dat je in de zomer wat ruimte om je heen hebt. Wil je een keer lepelte-lepeltje dan is dat ook mogelijk.

Kortom, wij willen niet anders meer.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » za 24 jan 2009 16:09

Vliedje schreef::) :) Kwestie van lattenbodempje uittrekken en klaar is Kees. biggrin biggrin
Gaan jullie altijd met z'n drieën op vakantie? :oops: :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » zo 25 jan 2009 14:36

Onze huidige caravan heeft ook 2 gescheiden bedden. De verschillende voordelen zijn hierboven al beschreven. Het grootste nadeel vind ik, dat je toch altijd met een slag grotere caravan te maken krijgt door deze indeling. Ik denk dat je globaal moet rekenen op een halve meter meer caravan bij dezelfde restruimte. 2 meter caravanlengte worden alleen gebruikt voor die 2 slaapplaatsen. Bij een Frans bed indeling heb je op die zelfde ruimte ook nog de natte cel.
Bij de meeste merken beginnen de aparte bedden bij binnenlengtes vanaf 5 meter.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vliedje

Bericht door Vliedje » zo 25 jan 2009 15:05

:) :) Jan, in grote lijnen klopt het wat je zegt. Echter, kijk eens op de site van Sprite. Daar zal je zien, dat de Sprite Europa Cruzer (met eindkeuken) een totale lengte heeft (inclusief dissel) van 552 cm en een binnenlengte van niet meer dan 383 cm.De indeling is daar zodanig, dat de toiletruimte naast de eindkeuken is gesitueerd. Zelfs de Sprite Alpine 2 is niet langer dan 602 cm (binnenlengte 434 cm), terwijl daar een "joekel" van een badkamer/kleedruimte achterin is gebouwd. Dat blijkt ook wel uit de omloopmaten van deze caravans, die met respectievelijk 820 cm en 855 cm toch niet tot de grote caravans kunnen worden gerekend. En zo zijn er ongetwijfeld nog meer merken caravans, waarbij je echt niet zo'n grote hoeft te kopen, om toch van 2 gescheiden bedden te kunnn pofiteren.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » zo 25 jan 2009 15:30

Klopt Peter. Bij de Engelse caravans ligt het over het algemeen iets anders. Ik heb het niet nagekeken, maar ik denk dat dit caravans zijn met maar 2 slaapplaatsen of evt 3 door de 2 bedden te koppelen. Nadeel is wel dat je geen ander zitgelegenheid in de caravan hebt. Je moet dus elke dag ombouwen van slaap naar zit vv. Dat moet je ook willen.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vliedje

Bericht door Vliedje » ma 26 jan 2009 11:10

JPGeetje schreef: Nadeel is wel dat je geen ander zitgelegenheid in de caravan hebt. Je moet dus elke dag ombouwen van slaap naar zit vv. Dat moet je ook willen.
En daar heb jij weer gelijk in Jan. Echter, met dat ombouwen valt het wel erg mee. Een onderlaken en een dekbed of slaapzak op het zitkussen en de klus is in minder dan een halve minuut geklaard. Je kunt overal ook heel gemakkelijk bij, dit itt een tweepersoonsbed, waar je altijd met het hoeslaken om de matras zit te hannesen. Dat was tenminste onze ervaring in onze vorige caravan met Frans bed.

BBreed

lepeltje lepeltje

Bericht door BBreed » wo 28 jan 2009 15:54

Ook wij hebben in onze nieuwe dethleffs een frans bed ipv 2 éénpersoons ligplaatsen.
Ik heb mijn vrouw de keuze gelaten. Frans of éépersoons.
Als ze kiest voor frans moet ze ook niet zaniken als ik elke ochtend over haar heen moet klimmen om een ontbijt klaar te maken, een eitje te koken en thee te zetten. Wat een gehuichel over 's nachts plassen!!!! Volgens mij worden de anderen er ook 's morgens uitgestuurd voor een bakkie thee.
:roll:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 28 jan 2009 16:04

Dat klopt. Maar mijn vrouw moest altijd over me heen klimmen.
:lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: Bed

Bericht door Wilkman » wo 28 jan 2009 21:19

mieke bos schreef:Wij overwegen de aanschaf van een caravan. Zijn er echter nog niet uit of we aparte bedden of een 2 persoons lengte bed (geen Frans bed !)willen. Tips zijn welkom.
Mieke ik ken je leeftijd niet maar over het algemeen spreekt een caravan met 2 éénpersoonsbedden de iets oudere caravanners onder ons aan.
Het moto is "ben je jong en je wilt wat neem een frans bed :wink:
Ben je al wat ouder en je wilt nog eens een keer neem 2 éénpersoonsbedden en een zithoek ombouwbaar tot dubbelbed :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » do 29 jan 2009 14:26

Niko schreef:Welkom op ons forum! :D

Onze caravan heeft een "frans"bed.
Wij mogen veel te graag "lepeltje lepeltje" liggen dus geen aparte bedden.
En in het voorjaar kan mijn vrouw niet zonder haar "kacheltje"(ik dus) :oops:
Het enigste nadeel is dat als mijn vrouw s'nachts naar het toilet moet, ze eerst over mij heen moet klimmen.
Tegen de tijd dat dat niet meer lukt zijn we volgens mij ook niet meer in staat om fatsoenlijk met de caravan op pad te zijn.
Dus voor ons nooit losse bedden
Dit is bijna ons verhaal, met dit verschil, dat wij een dwars bed hebben. Voordeel t.o.v. een Frans bed zijn: geen hoek van je bed af en een flinke vensterbank, waar we de wekkerradio op hebben staan. Dat klauteren van mijn vrouw vind ik best prettig. Wij zijn dus ook geen voorstander van de zgn. "klaar-over" bedden, maar meer van de bestek-lade.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: lepeltje lepeltje

Bericht door Elvis » za 31 jan 2009 19:17

BBreed schreef: Volgens mij worden de anderen er ook 's morgens uitgestuurd voor een bakkie thee.
:roll:
Nee hoor, ik hoef er niet uit om thee te zetten, wij drinken 's morgens altijd koffie bij het ontbijt ( nou ja, zeg maar brunch) 8)
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Bericht door caspar » za 31 jan 2009 19:48

het heeft dus met meerdere factoren te maken
leeftijd :oops:
lenigheid :lol:
wie zet er koffie :wink:
nou ik persoonlijk heb nog een mooie leeftijd voor een 2 persoons kiezen mijn vrouw geeft veel warmte in de koude nachten
zo dat het lekker warm is :D :D
--------------------------------------------------------------------------------
maar ff eerlijk kan ook een bed zijn die aan drie kanten vrij staat dan heb je het allebei
kan allebei koffie zetten zonder de ander wakker te maken geen kans dat je blijft hangen onderweg :wink:
mvg caspar

attoes

Re: Bed

Bericht door attoes » di 8 jun 2010 21:43

beste Mieke,

wij hebben na jaren over ekaar heen gekropen te zijn, aparte bedden. Bevalt uitstekend.
Nadeel is dat je daarmee bij een relatief grote en zware caravan terecht komt.
Dat is wel tegengevallen. Je moet er een stevige auto voor hebben en nie tban gzijn voor een lange/brede/zware caravan.
Huren en proberen is geen slechte optie!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”