Vloer caravan veert op sommige plekken
-
Hallo Kampeerders!
Ik heb een vraag.
Wij hebben een 2019 Hobby De Luxe Edition UFE.
Als je de caravan in loopt heb je een groot stuk vrije vloer. Als je onder de caravan kijkt zit er op dat stuk geen dwarsbalk die de vloer ondersteund.
Dat kan ook niet, want er lopen verwarmingsleidingen.
Als ik op het midden van dat stuk vloer ga staan merk ik dat ik de vloer een beetje kan bewegen. De vloer kraakt ook licht als ik op en neer beweeg.
Is dit 'normaal'? Kan me niet herinneren of dit altijd al zo was. Valt me nu pas op.
Ik heb een vraag.
Wij hebben een 2019 Hobby De Luxe Edition UFE.
Als je de caravan in loopt heb je een groot stuk vrije vloer. Als je onder de caravan kijkt zit er op dat stuk geen dwarsbalk die de vloer ondersteund.
Dat kan ook niet, want er lopen verwarmingsleidingen.
Als ik op het midden van dat stuk vloer ga staan merk ik dat ik de vloer een beetje kan bewegen. De vloer kraakt ook licht als ik op en neer beweeg.
Is dit 'normaal'? Kan me niet herinneren of dit altijd al zo was. Valt me nu pas op.
Re: Vloer caravan veert op sommige plekken
Over verende vloeren is hier al heel veel geschreven.
Jouw caravan is nog wel vrij jong voor dat probleem, maar gelukkig is het goed te verhelpen
Jouw caravan is nog wel vrij jong voor dat probleem, maar gelukkig is het goed te verhelpen
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
-
Maar is het normaal dat een vloer altijd iets beweegt of moet hij overal massief aanvoelen?
Ik heb ook gelezen over injecteren van de vloer maar ik heb het nog niet gezien met caravans die maar 5 jaar oud zijn.
Ik heb ook gelezen over injecteren van de vloer maar ik heb het nog niet gezien met caravans die maar 5 jaar oud zijn.
- dieseltijger
Ja het is normaal. We kunnen hier Megabytes over volschrijven - een betere aanpak is het om in een andere caravan van vergelijkbare leeftijd te stappen en even rond te lopen bij het keukenblok. Heb je vergelijkingsmateriaal. En stel dat jouw vloer iets meer veert...het kan in de praktijk weinig kwaad.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje
Dat " probleem" herken ik wel.
Bij sommige types Hobby zit er inderdaad een groot deel vloer zonder ondersteuning.
Ooit, toen ik mijn werkplaats nog had, kwam iemand met hetzelfde probleem.
Met de vraag om de vloer te injecteren.
Dat bleek totaal overbodig, de vloer mankeerde niets aan.
Ik heb destijds even een nieuw extra chassisbalkje gemaakt uit 2 mm gegalvaniseerd plaatstaal, en dat tussen de hoofdliggers van het chassis geklemd, en strak tegen de vloer.
Met een paar schroeven in de bodem voor voorkomen van verschuiven.
De leidingen eenvoudig wat omgelegd.
De vloer bewoog geen mm meer bij inlopen van de deur naar de keuken bij de nogal vrij gewichtige eigenaar.
Hetzelfde kan je ook doen met een houten balkje, ( ietsje zwaarder , en minder sterk ) als je geen apparatuur in de buurt weet om chassisbalkjes te fabriceren.
Leidingwerk kan je altijd wel wat verleggen.
Bij sommige types Hobby zit er inderdaad een groot deel vloer zonder ondersteuning.
Ik heb destijds even een nieuw extra chassisbalkje gemaakt uit 2 mm gegalvaniseerd plaatstaal, en dat tussen de hoofdliggers van het chassis geklemd, en strak tegen de vloer.
De vloer bewoog geen mm meer bij inlopen van de deur naar de keuken bij de nogal vrij gewichtige eigenaar.
Hetzelfde kan je ook doen met een houten balkje, ( ietsje zwaarder , en minder sterk ) als je geen apparatuur in de buurt weet om chassisbalkjes te fabriceren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Vroegahh adviseerde ik de verzekering te bellen . Je was namelijk 5 jaar tegen constructie fouten verzekerd.En daar valt dit onder.
Heden .ik ben er te lang uit om te weten of dit nog zo is .
Maar het is wel op te lossen
Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk
Heden .ik ben er te lang uit om te weten of dit nog zo is .
Maar het is wel op te lossen
Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
-
Hallo Allemaal!
Ik ben terug van vakantie dus kan er weer even werk van maken.
Ik heb inmiddels onder de caravan gedoken en het viel me op dat de Al-ko reservewiel houder onder het deel van de vloer loop wat wat inzakt.
ook zie ik dat er een dwarsbalk is verwijderd (in de lengte van de caravan) om plaats te maken voor de het reservewiel en de houder.
Iemand bekend met het feit dat dit zo gemonteerd moet worden? Lijkt me gek want volgens mij moet het gewoon passen zonder die balk weggehaald te hebben.
Ik heb inmiddels onder de caravan gedoken en het viel me op dat de Al-ko reservewiel houder onder het deel van de vloer loop wat wat inzakt.
ook zie ik dat er een dwarsbalk is verwijderd (in de lengte van de caravan) om plaats te maken voor de het reservewiel en de houder.
Iemand bekend met het feit dat dit zo gemonteerd moet worden? Lijkt me gek want volgens mij moet het gewoon passen zonder die balk weggehaald te hebben.
Een balk weghalen kan nooit de bedoeling zijn
Kun je eens een foto plaatsen?
Kun je eens een foto plaatsen?
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
martijnvanderh schreef: ↑za 4 mei 2024 16:40Hallo Allemaal!
Die balk is trouwens een stalen u-profiel geweest.
Dat profiel heeft origineel op de as gezeten ter ondersteuning van de vloer.
Wellicht heeft een dealer er wel een liggen.
Dat betwijfel ik.
Dit zijn geen delen die ooit vervangen worden.
Je kunt zoiets simpel even laten maken uit verzinkte plaat.
Dit zijn geen delen die ooit vervangen worden.
Je kunt zoiets simpel even laten maken uit verzinkte plaat.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
Op de foto zie je ook 2 gaten in de dwarsbalk, ik ga er vanuit dat hier de u-balk aan vastzat.
Wat vinden jullie hiervan?
Dat u profiel steunt toch prima op de as?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Wat ik me ervan herinner, is die balk origineel ook niet langer.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
De u balk zit goed op de as maar moet hij niet doorlopen naar de dwarsbalk vooraan op de foto?
Nee... is maar een deel, niet vast aan de balk voor in het zicht.
En dat die hoek omgebogen is voor het reservewiel.... bijna niets, geen invloed op vloer stabiliteit lijkt mij.
En dat die hoek omgebogen is voor het reservewiel.... bijna niets, geen invloed op vloer stabiliteit lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ik zou het uiterst vreemd vinden dat er een deel van die balk verwijderd is om plaats te maken voor een reservewiel met houder.
Ik zou eens bij je dealer kijken hoe het zit onder een vergelijkbaar model zonder reservewiel. En als je dealer het reservewiel heeft gemonteerd kan hij je vast ook wel vertellen hoe het zit. En je kan dan ook zijn visie vragen t.a.v. de verende vloer. In een caravan van 5 jaar oud zou toch niet moeten kunnen.
Ik zou eens bij je dealer kijken hoe het zit onder een vergelijkbaar model zonder reservewiel. En als je dealer het reservewiel heeft gemonteerd kan hij je vast ook wel vertellen hoe het zit. En je kan dan ook zijn visie vragen t.a.v. de verende vloer. In een caravan van 5 jaar oud zou toch niet moeten kunnen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
-
Update: In de buurt stond bijna dezelfde caravan.
Onderstel ziet er exact hetzelfde uit. Die balk is gewoon origineel.
Bij hem bewoog de vloer ook wel een beetje op dezelfde plek. Bij mij iets meer!
Blijf het toch gek vinden, zo'n jonge caravan. Heeft niemand die dit leest nooit gehad met een jonge caravan?
Onderstel ziet er exact hetzelfde uit. Die balk is gewoon origineel.
Bij hem bewoog de vloer ook wel een beetje op dezelfde plek. Bij mij iets meer!
Blijf het toch gek vinden, zo'n jonge caravan. Heeft niemand die dit leest nooit gehad met een jonge caravan?
-
Ik lees jouw bericht nog een keer goed en bedoel je dat je de extra balken dan in de breedte of de lengte van de caravan geplaatst hebt?Ab schreef: ↑wo 3 apr 2024 00:39Dat " probleem" herken ik wel.
In de breedte.
Juist op de plaats waar het meeste beweging in de vloer zit.
Juist op de plaats waar het meeste beweging in de vloer zit.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
In het midden van de lege ruimte zit die zwarte buis van de verwarming. Kun je ook beetje op de foto zien van mijn bodem. Die is niet te verleggen denk ik?
Laatst gewijzigd door Ab op wo 15 mei 2024 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
Ik zou niet weten waarom niet.
Ik zie trouwens geen verwarmingsbuis.
Maar misschien zie ik het niet goed.
Bedoel je aan de rechterkant van de foto?
Ik zie trouwens geen verwarmingsbuis.
Maar misschien zie ik het niet goed.
Bedoel je aan de rechterkant van de foto?
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
Ik ga woensdag even naar van Elzen in Zeeland. Zij gaan even kijken wat ze ervan vinden.
Hieronder een foto waardoor het mij lastig lijkt om een extra dwarsbalk te plaatsen, of miskijk ik me?
Hieronder een foto waardoor het mij lastig lijkt om een extra dwarsbalk te plaatsen, of miskijk ik me?
Ik zie geen probleem.
De buis kan best iets zakken.
Of..een bredere balk maken met een gat voor de buis.
Het laatste zou mijn voorkeur hebben.
De buis kan best iets zakken.
Of..een bredere balk maken met een gat voor de buis.
Het laatste zou mijn voorkeur hebben.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
-
Ik snap wat je bedoelt! ik ga er eens mee aan de slag. Eerst eens kijken wat ze er woensdag van zeggen.
Als de nieuwe balk breder gemaakt wordt, kan de plaatdikte ook dunner.
In dit geval volstaat 1,5 mm plaatdikte al.
Evt 2 mm, en nog wat extra gaten erin.Vergelijkbaar met het chassis.
Dan houd je een heel licht maar toch sterk balkje over.
In dit geval volstaat 1,5 mm plaatdikte al.
Evt 2 mm, en nog wat extra gaten erin.Vergelijkbaar met het chassis.
Dan houd je een heel licht maar toch sterk balkje over.
De reis is het doel.
De reis is het doel.