Watertank schoonmaken en in gebruik nemen.
Watertank schoonmaken en in gebruik nemen.
Wij hebben sinds kort een caravan met een vaste watertank en een boiler. Hier nog weinig ervaring mee en voor die tijd een uitneembare watertank zonder boiler.
Ik heb in de nieuwe situatie aan het einde van het seizoen alles afgetapt en droog en schoon gehouden in het winterseizoen. Komend weekend wil ik alles weer in gebruik nemen en in de oude situatie veel gedaan, maar nooit met deze combi. Vandaar de vragen.
Dit is het plan: Ik ga het bekende schoonmaakspul in de juiste hoeveelheid gemengd met water in de tank doen. Daarna de keukenkraan open en dicht als er water komt. Het zelfde bij de wastafel in de douchecabine. Tijdje laten staan en vervolgens kranen open tot er niks meer uit komt. Tot zo ver snap ik het wel denk ik. Mijn vraag is of ik dan de boiler weer moet aftappen dmv de aftapkraantjes om het schoonmaak middel te verwijderen, want dat zit dan ook in de boiler toch? Ook de watertank aftappen? Daarna één keer spoelen met vers water? Of meerdere keren?
Dank alvast voor de tips.
Ik heb in de nieuwe situatie aan het einde van het seizoen alles afgetapt en droog en schoon gehouden in het winterseizoen. Komend weekend wil ik alles weer in gebruik nemen en in de oude situatie veel gedaan, maar nooit met deze combi. Vandaar de vragen.
Dit is het plan: Ik ga het bekende schoonmaakspul in de juiste hoeveelheid gemengd met water in de tank doen. Daarna de keukenkraan open en dicht als er water komt. Het zelfde bij de wastafel in de douchecabine. Tijdje laten staan en vervolgens kranen open tot er niks meer uit komt. Tot zo ver snap ik het wel denk ik. Mijn vraag is of ik dan de boiler weer moet aftappen dmv de aftapkraantjes om het schoonmaak middel te verwijderen, want dat zit dan ook in de boiler toch? Ook de watertank aftappen? Daarna één keer spoelen met vers water? Of meerdere keren?
Dank alvast voor de tips.
Re: Watertank schoonmaken en in gebruik nemen.
Ik doe het precies zo en spoel een paar keer... 3-4 keer.
En uit luiigheid spoel ik de boiler meestal maar 1 of 2 keer.
Tijdens het seizoen wil ik nog wel eens een tussendoor spoelbeurtje doe met van die gebidsreiniging tabletten, Steradent... alleen neem ik die van de supermarkt of de Action, veel goedkoper.
En nog consumeren wij alleen water uit de caravankraan als het gekookt heeft... Thee/koffie etc.
Gewoon consumpie zijn altijd voorverpakte flessen of pakken.
Ook thuis...de smaak is meestal lekkerder.
En uit luiigheid spoel ik de boiler meestal maar 1 of 2 keer.
Tijdens het seizoen wil ik nog wel eens een tussendoor spoelbeurtje doe met van die gebidsreiniging tabletten, Steradent... alleen neem ik die van de supermarkt of de Action, veel goedkoper.
En nog consumeren wij alleen water uit de caravankraan als het gekookt heeft... Thee/koffie etc.
Gewoon consumpie zijn altijd voorverpakte flessen of pakken.
Ook thuis...de smaak is meestal lekkerder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Dat laatste heb ik ook.altijd zo gedaan. Dank voor je reactie Chris en het lijkt er op dat ik het goed inschat allemaal.
Met hoeveel liter water maak je schoon en met hoeveel water spoelen? Het is een grote tank en die hoeft toch niet iedere keer vol?
De hele tank wel vullen. Aan de bovenzijde zit ook de nodige vervuiling.
Frans
Weet niet of je er bij kunt maar als voorbeeld ik kan onze watertank helemaal schoonmaken via het grote gat waar de rode dop op zit.
Ik kan net in elke hoek komen zowel onder als boven.
Dan spoel ik hem met het bekende spul.
Ik kan net in elke hoek komen zowel onder als boven.
Dan spoel ik hem met het bekende spul.
Groetjes Peter & Marijke
Best
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
https://www.instagram.com/peter.hoekstra/
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Best
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
https://www.instagram.com/peter.hoekstra/
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Drinkwater komt bij ons via de Britafilter. Al zeker in LDFrance. Daar is het water vaak beenhard en de koffiemaker is daar niet blij mee, tenzij dus via die Brita. Javelgeur en kalk zijn dan weg.
Ontsmetten met 'steradent' die ik eens in het jaar.
De warmwateleiding ontsmet deels door het 60° water.0
Ontsmetten met 'steradent' die ik eens in het jaar.
De warmwateleiding ontsmet deels door het 60° water.0
Als ik het goed begrijp zet jij de boiler dus ook aan als je het schoonmaak goedje er in doet? Of zet je deze later pas aan en spoel je na met heet water?
Ik was eigenlijk van plan tijdens het hele schoonmaakproces de boiler uit te laten.
Goede tip WillyL. Daar had ik niet aan gedacht en ga ik doen!
-
Het staat eigenlijk best goed omschreven op de verpakking.
Benodigde hoeveelheid mengen met water en in de tank doen dan pompen tot al het water(met schoonmaak) in de leiding en boiler zit , paar bakken koffie nemen, dan doorspoelen tot de tank leeg is.
Tank uit spoelen en vullen met vers water en doorspoelen dan zou alles eruit moeten zijn. 123 is blijkbaar veilig. Verder, maar ik spoel door tot het water geen schuitvormig meer geeft in de wasbakken.
Benodigde hoeveelheid mengen met water en in de tank doen dan pompen tot al het water(met schoonmaak) in de leiding en boiler zit , paar bakken koffie nemen, dan doorspoelen tot de tank leeg is.
Tank uit spoelen en vullen met vers water en doorspoelen dan zou alles eruit moeten zijn. 123 is blijkbaar veilig. Verder, maar ik spoel door tot het water geen schuitvormig meer geeft in de wasbakken.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Die koffie dan niet zetten van dat water hè
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
- dieseltijger
Schoon is schoon toch? Schoner dan schoon bestaat niet immers. Een kopje azijn op 10 liter lauw water volstaat om de tank, de boiler en het leidingsysteem te reinigen. Kosten: 15 cent. En je hebt geen last van schuim. En in tegenstelling tot andere middeltjes: restanten azijn zijn niet giftig.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
Gelukkig kunen we niet aan de binnenkant van de drinkwaterleiding kijken die door alle straten loopt.
Die van Vitens en andere waterleiding bedrijven.
Bommes kan daar wel van meespreken denk ik.
Die van Vitens en andere waterleiding bedrijven.
Bommes kan daar wel van meespreken denk ik.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam
Ja maar in straten is normalieter voldoende stroming. In caravan is het lange tijd stilstaand.
Al weet ik dat bij een oud-collega de watermaatschappij de straatleiding wel geregeld moet spoelen. Die woont op het eind in een vrij lange doodlopende straat en na enige tijd wordt dat water blijkbaar wat vies geurnd. Hij belt dan en zij spoelen.
Al weet ik dat bij een oud-collega de watermaatschappij de straatleiding wel geregeld moet spoelen. Die woont op het eind in een vrij lange doodlopende straat en na enige tijd wordt dat water blijkbaar wat vies geurnd. Hij belt dan en zij spoelen.
- dieseltijger
Zelfs daar gebruiken zij niet de volstrekt stupide black magic middeltjes die we elkaar hier aanpraten. De mens wil bedot worden.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
Dank jullie wel allemaal. Ik ga er mee aan de slag!
-
Ik had ook steeds een muffe geur aan mijn drinkwater.
Voorheen al enkele keren geprobeerd met chloor, maar niet echt het gewenste resultaat.
Ook steradent geprobeerd, ook hiermee wel verbetering maar niet helemaal opgelost.
Afgelopen week dat reinigingsmiddel van 123 geprobeerd, en hiermee het probleem wel opgelost.
Naar mijn mening toch een betere oplossing, een halve liter voor negen euro ofzo, genoeg om vijf keer je watertank/systeem mee te spoelen.
Voorheen al enkele keren geprobeerd met chloor, maar niet echt het gewenste resultaat.
Ook steradent geprobeerd, ook hiermee wel verbetering maar niet helemaal opgelost.
Afgelopen week dat reinigingsmiddel van 123 geprobeerd, en hiermee het probleem wel opgelost.
Naar mijn mening toch een betere oplossing, een halve liter voor negen euro ofzo, genoeg om vijf keer je watertank/systeem mee te spoelen.
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)